Show jouw setup

Ik ga hier voor mijn bijberoep ene bijbouwke plaatsen afgesloten van alles. Geen enkele muur aan woon gedeelte van ons of van buren.

Het enige dat ik kan denken is, shit da gaat een leuke cinema kamer worden als ik ooit stop met werken :D :D :D

Ik ga hier voor mijn bijberoep ene bijbouwke plaatsen afgesloten van alles. Geen enkele muur aan woon gedeelte van ons of van buren.

Het enige dat ik kan denken is, shit da gaat een leuke cinema kamer worden als ik ooit stop met werken :D :D :D
Tegen dan kijk je met een VR-bril op je neus :p

Heb geen foto's, maar mijn niet al te uitgebreide setup:

tv: Samsung 50" 4K tv, jaar of 6 oud
versterker: Rega Brio-R
speakers: Spendor BC-1

Hierop zijn een PS5 voor te gamen, Chromecast Audio voor Spotify en Rega RP-1 voor vinyl aangesloten.

De tv is nog niet heel oud maar het kriebelt elke dag een beetje meer om te upgraden naar een 65" OLED. Mijn zetel staat eigenlijk wat te ver voor de 50" tv. Een echt surround systeem is helaas moeilijk.

Geen enkele aankoop heeft ooit voor zo'n grote levensvreugdeverhoging gezorgd als mijn OLED tv. Bijna 2 jaar later zit ik nog altijd regelmatig met open mond te staren naar hoe mooi alles is. The Tree of Life op een OLED is een religieuze ervaring. In plaats van drugs te pakken kijk ik gewoon naar HDR natuurdocumentaires. Niet twijfelen! Hoe ouder uw huidige tv wordt hoe minder hoe waard is, dus het zou ronduit onverantwoordelijk zijn om niet onmiddelijk een nieuwe te kopen!

ik ben geen zo'n techneut in die zaken maar ik zit met een "probleem"....

ik heb deze versterker:

dus mijn TV krijgt deze als "ingang". dus op mijn samsung TV moet ik deze als "sound output" zetten.

op deze versterker is hetvolgende aangesloten:
playstation 4
dvd speler

dus als ik PS4 of dvd speel, dan heb ik die dolby surround.
echter , als ik een usb stick in mijn tv steek, heb ik die surround dan niet... :/
kan het wel oplossen door usb stick in PS4 te steken, maar die ondersteunt niet alle film formaten.

hoe kan ik dit best oplossen?

en is dit out dated? heb ik beter een "raspberry pi " of hoe heet zoiets, of media center , om films af te spelen?

thx

Heb je de receiver aan de ARC poort van uw tv aangesloten? Krijg je geluid of helemaal niets? Want ARC ondersteunt enkel Dolby Digital, DTS. Voor al de modernere formaten (DTS-HD, atmos, etc) moet je tv e-ARC ondersteunen en dan moet je al een vrij recente tv hebben.

De aller simpelste oplossing is gewoon een externe media speler. Ik speel alles op m’n nVidia Shield Pro. Dat is natuurlijk al een van de duurdere, er zijn er gerust goedkopere.

Je kan ook Spotify op je PS5 afspelen hé.
Ik weet het, maar ik had de Chromecast Audio al veel eerder dan de PS5. Die maken ze nu zelfs niet meer. Maar die is rechtstreeks op m'n versterker aangesloten en daarmee is Spotify ook ineens voice controlled of via m'n smartphone. Voorlopig dus een elegantere oplossing dan telkens de PS5 ervoor te moeten opzetten.

Heb je de receiver aan de ARC poort van uw tv aangesloten? Krijg je geluid of helemaal niets? Want ARC ondersteunt enkel Dolby Digital, DTS. Voor al de modernere formaten (DTS-HD, atmos, etc) moet je tv e-ARC ondersteunen en dan moet je al een vrij recente tv hebben.

De aller simpelste oplossing is gewoon een externe media speler. Ik speel alles op m’n nVidia Shield Pro. Dat is natuurlijk al een van de duurdere, er zijn er gerust goedkopere.
Ja hoor. Heb geluid. Arc aangesloten idd.

Maar als ik niet via DVD player of ps4 Als input via de versterker ga, dus rechtstreeks USB stick in TV, TV is dus output, dan geen Dolby surround... Helaas.

Nog iets. Vtm go. Ik krijg dat niet op mijn Samsung TV geïnstalleerd... Is nogtans een smart.
En die app op gsm werkt wel, maar casten naar TV kent die app precies niet.
Hoe los ik dat nu weer op

Laatst bewerkt door een moderator:
DVD speler =/ moderne blu ray speler(met dts x, dts hd etc dolby atmos etc ....) en ps4 =/ ps5!
Moet aan de app of aansluiting op de tv liggen dat er geen surround geluid doorkomt ... en mogelijks specifiek aan het format van het surround geluid, idd.
Maar 'DVD' was meestal dolby digital 5.1 (448 kbps) of DTS 5.1(tot 1510 kbps) en ook stereo track van bvb 192Kbps. Niets modern als dts x of dolby atmos.
Op een blu ray of zeker UHD disc kan zowat vanalles staan. Van dolby digital 5.1 (tot 640kbps) , Dts core (+-1500 kbps) ...
Of dolby atmos, dts x -> meer dan 6 kanalen mogelijk met variabele of fixed bitrates. Of uncompressed audio zoals audio DTS master, dolby true hd (loopt op tot duizenden kbps voor de audio track).

USB stick in TV gebruiken is de afspeel app van de TV gebruiken. Uw smart tv functies en apps dus ... Los van uw DVD, Blu ray of UHD blu ray speler, of externe media speler (bvb chromecast).

Nieuwere surround standaarden vereisen soms e-arc dacht ik (opvolger arc ). Of correcte ondersteuning van de smart tv app.

Laatst bewerkt:
Klopt. Dus via TV app USB films afspelen gebeurt dan niet via de versterker als inputter...

Maar als ik dan gewoon een film op vtm bekijk, is de TV dan eigenlijk de input ook en is de versterker dan de output. En dan heb ik wel 5.1 surround. Das het vreemde. Uiteraard enkel bij een vtm film niet bij her weerpraatje 😂

Omdat ARC niet genoeg bandbreedte om andere audio door te sturen naar uw versterker behalve standaard dts. Wel geluid heb je wel als je films via uw interne tv speler afspeelt, 2.0 dan?

Ik weet het, maar ik had de Chromecast Audio al veel eerder dan de PS5. Die maken ze nu zelfs niet meer. Maar die is rechtstreeks op m'n versterker aangesloten en daarmee is Spotify ook ineens voice controlled of via m'n smartphone. Voorlopig dus een elegantere oplossing dan telkens de PS5 ervoor te moeten opzetten.
Ik vraag me nog steeds af waarom ze die niet meer maken. Als de mijne sneuvelt weet ik niet wat een deftig alternatief is.

Ik had hier een vrij simpele 5.1 setup van sony. Was zeker niet slecht maar wou graag atmos. Daarvoor had ik atmos speakers en een nieuwe receiver nodig maar heb besloten de rest ook te vervangen 😉.

Tv: samsung q90 (2019)
Speakers: 2x oberon 7, 2x oberon 3, oberon vokal en 4x svs prime elevation
Subwoofer: svs sb 2000 (pro)
Receiver: denon x3700h
Hangt eraan: ps5 en zappiti one 4k hdr

Met de nieuwe TV (LG OLED 65 G1) heeft de home cinema wel de limiet van de huidige woonkamer behaald.
Meteen gebruik gemaakt van de upgrade om de TV op de center speaker te plaatsen. Klinkt zowaar nog net iets klaarder dan wanneer niet geallieerd met de front left en right.
hr0OsHe.jpg

Ik had hier een vrij simpele 5.1 setup van sony. Was zeker niet slecht maar wou graag atmos. Daarvoor had ik atmos speakers en een nieuwe receiver nodig maar heb besloten de rest ook te vervangen 😉.

Tv: samsung q90 (2019)
Speakers: 2x oberon 7, 2x oberon 3, oberon vokal en 4x svs prime elevation
Subwoofer: svs sb 2000 (pro)
Receiver: denon x3700h
Hangt eraan: ps5 en zappiti one 4k hdr
Stevige subwoofer ook? SVS'en schijnen zeer goed te zijn. De volgende zou hier ook eentje worden.

EDIT: en de volgende upgrade zou de AVR worden, gezien die geen 120hz@4k passthrough heeft (wel 60fps@4k), terwijl de nieuwe TV wel. Zo blijft ne mens bezig.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan