Show jouw setup

Met de nieuwe TV (LG OLED 65 G1) heeft de home cinema wel de limiet van de huidige woonkamer behaald.
Meteen gebruik gemaakt van de upgrade om de TV op de center speaker te plaatsen. Klinkt zowaar nog net iets klaarder dan wanneer niet geallieerd met de front left en right.
hr0OsHe.jpg

Stevige subwoofer ook? SVS'en schijnen zeer goed te zijn. De volgende zou hier ook eentje worden.

EDIT: en de volgende upgrade zou de AVR worden, gezien die geen 120hz@4k passthrough heeft (wel 60fps@4k), terwijl de nieuwe TV wel. Zo blijft ne mens bezig.
Aha nu zie ik dat je een G1 hebt! Eerste OLED? Ik ben nu zelf aan't twijfelen tussen de G1 en de C1. Hoewel de G1 op papier uiteraard de beste is, lijken de verschillen me niet supergroot. Het prijsverschil is met een beetje zoeken nu ongeveer €300, maar ik heb geen idee of die verschillen de meerprijs waard zijn. Blijkbaar is de G1 wel wat helderder, wat op mijn appartement met relatief veel lichtinval misschien wél van belang kan zijn... Uiteindelijk gaat het verschil tussen mijn huidige tv en de C1 ook al enorm zijn, enkel een beetje schrik dat ik spijt zou krijgen dat ik de meer heldere G1 niet genomen heb (terwijl ik eigenlijk maar weinig overdag de tv gebruik, hooguit eens op zondag).

Hoe ver zit je trouwens van de tv af?

Aha nu zie ik dat je een G1 hebt! Eerste OLED? Ik ben nu zelf aan't twijfelen tussen de G1 en de C1. Hoewel de G1 op papier uiteraard de beste is, lijken de verschillen me niet supergroot. Het prijsverschil is met een beetje zoeken nu ongeveer €300, maar ik heb geen idee of die verschillen de meerprijs waard zijn. Blijkbaar is de G1 wel wat helderder, wat op mijn appartement met relatief veel lichtinval misschien wél van belang kan zijn... Uiteindelijk gaat het verschil tussen mijn huidige tv en de C1 ook al enorm zijn, enkel een beetje schrik dat ik spijt zou krijgen dat ik de meer heldere G1 niet genomen heb (terwijl ik eigenlijk maar weinig overdag de tv gebruik, hooguit eens op zondag).
nee, maar zelfs komende van een LG OLED van 2017 is er een duidelijk verschil te merken.
Als je in een redelijk belichte kamer zit, heb je er wel wat aan, de G1 past zich a.d.h.v. een sensor aan.
Die heb ik wel op de minst agressieve modus gezet.
Anders valt dit soms te hard op en breekt de immersie, het is zeker nuttig voor videospelletjes waar de relatieve helderheid iets veel dynamischer is.
Persoonlijk heb ik 3 lagen van 'gordijnen' geïnstalleerd die alle licht kunnen buiten houden (en dempend werken voor geluid!).
Met de G1 is het minder nodig om die ook effectief dicht te doen.
Voor echte immersie in een film, kan je beter de kamer zo donker mogelijk maken.
Hoe ver zit je trouwens van de tv af?
Ik zat dus op ongeveer 2.2 meter, maar ben verder gaan zitten sinds de G1 en het feit dat ik van 55 naar 65 inch ben gegaan.
Het ziet er misschien uit alsof ik dicht op het scherm zit, zal straks een foto van de andere kant trekken, dan zie je de rest van de setup beter.

nee, maar zelfs komende van een LG OLED van 2017 is er een duidelijk verschil te merken.
Als je in een redelijk belichte kamer zit, heb je er wel wat aan, de G1 past zich a.d.h.v. een sensor aan.
Die heb ik wel op de minst agressieve modus gezet.
Anders valt dit soms te hard op en breekt de immersie, het is zeker nuttig voor videospelletjes waar de relatieve helderheid iets veel dynamischer is.
Persoonlijk heb ik 3 lagen van 'gordijnen' geïnstalleerd die alle licht kunnen buiten houden (en dempend werken voor geluid!).
Met de G1 is het minder nodig om die ook effectief dicht te doen.
Voor echte immersie in een film, kan je beter de kamer zo donker mogelijk maken.

Ik zat dus op ongeveer 2.2 meter, maar ben verder gaan zitten sinds de G1 en het feit dat ik van 55 naar 65 inch ben gegaan.
Het ziet er misschien uit alsof ik dicht op het scherm zit, zal straks een foto van de andere kant trekken, dan zie je de rest van de setup beter.
Dit is niet de "ach maakt niet zoveel uit, bespaar u die €300 maar!" post waar ik stiekem op gehoopt had. :unsure:

uiteindelijk is het ook niet zo een grote sprong :)
ik zou zeggen kom ne keer testen, maar je zou feitelijk moeten testen de C1 en de G1 in uw kamer of het voor u de moeite is.
Mijn ervaring is dat ge in zo'n situatie er amper verschil uit haalt. Verschillende keren al verschillende projectoren naast elkaar met dezelfde bron (dus identiek op hetzelfde moment hetzelfde beeld) vergeleken, en in praktijk is het moeilijk om daar een kwaliteitsverschil te zien.

Mijn ervaring is dat ge in zo'n situatie er amper verschil uit haalt. Verschillende keren al verschillende projectoren naast elkaar met dezelfde bron (dus identiek op hetzelfde moment hetzelfde beeld) vergeleken, en in praktijk is het moeilijk om daar een kwaliteitsverschil te zien.
inderdaad , meestal merk je pas of de aankoop het waard was na weken of maanden gebruik.
Nu zowizo OLED blijft elke dag verbazen, voor mij. En 65 tov 55 inch maakt veel.

HIEuyA6.jpg

uiteindelijk is het ook niet zo een grote sprong :)
ik zou zeggen kom ne keer testen, maar je zou feitelijk moeten testen de C1 en de G1 in uw kamer of het voor u de moeite is.
Als het enkel over de beeldkwaliteit ging, zou ik sowieso de C1 nemen, van mijn 6-7 jaar oude LED naar de C1 gaat ook al mindblowing zijn. De helderheid is de doorslaggevende factor doordat ik het nooit helemaal donker krijg tenzij 's avonds laat en dan moet ik voor me uitmaken of die extra helderheid van de G1 €300 waard is. Maar dat ga ik inderdaad pas weten als één van de twee hier staat. En zoals gezegd, ik gebruik de tv sowieso vooral 's avonds. Ik denk dat er geen verkeerde keuze is. Ga gewoon hier eens een plaatselijke Vandenborre ofzo binnen springen om ze eens in het echt te ervaren.

Ik schat dat mijn kijkafstand ook vergelijkbaar met die van u is. Van de muur tot de zetel is 2m80, dus tot vanwaar ik effectief kijk in de zetel zal het wel ongeveer 3m zijn. Bij u lijkt het me nog wat dichterbij te zijn, dus 65 inch staat dan wel vast.

Helemaal geen home cinema fanaat hier, maar sinds kort mijn studio monitors aan mijn tv gehangen (Philips 55" Ambilight) en wat een verschil in kijkervaring. Geluid doet zoveel. Nu vraag ik me de hele tijd af waarom mij dat niet veel eerder is ingevallen.

Deze thread even diggen:

Ondertussen verhuisd en een aparte kamer van 10m op 4m op 2.5m in te richten voor de home cinema setup.
Bij het kalibreren viel het mij al op, bij het kijken eveneens: hier trilt redelijk wat mee en vooral de verwarmingstoestellen en de deuren.
Nu deze kamer gaat nog gerenoveerd worden, schouw eruit en balken die tegen het plafond plakken weg.

Zou ik dan daarna iets aan de meetrillende elementen kunnen doen? Zo ja, wat dan precies? Iemand ervaring mee?
De deuren kunnen eventueel weg, maar verwarmingstoestellen zijn al wat moeilijker.

Laatst bewerkt:
Even van onder het stof halen.

Verleden week had mijn subwoofer het begeven door een knal bij het aanschakelen. Na het contacteren van de fabrikant BK Electronic ben ik te weten gekomen dat het uiteindelijk maar een zekeringetje was in de ingebouwde versterker en is deze weer tot volle opluchting operationeel.

Hierdoor was ik weer wat bezig geraakt met Audyssey metingen en instellingen aan te passen voor mijn (tijdelijke) opstelling zonder woofer.

Ik gebruikte al de Audyssey MultEQ app, wat door enkele extra aanpassingen al een beter resultaat gaf dan enkel de metingen en aanpassingen van de ingebouwde Audyssey, maar door wat info te zoeken ben ik op nog een beter oplossing gekomen nl A1 EVO Acoustica en REW.
Ik moet zeggen, het verschil voor en na is fenomenaal! Het is alsof ik een volledig nieuw systeem heb.

Voor de geïnteresseerden :

https://www.avsforum.com/threads/ac...test-from-oca-for-denon-marantz-only.3324025/

Even van onder het stof halen.

Verleden week had mijn subwoofer het begeven door een knal bij het aanschakelen. Na het contacteren van de fabrikant BK Electronic ben ik te weten gekomen dat het uiteindelijk maar een zekeringetje was in de ingebouwde versterker en is deze weer tot volle opluchting operationeel.

Hierdoor was ik weer wat bezig geraakt met Audyssey metingen en instellingen aan te passen voor mijn (tijdelijke) opstelling zonder woofer.

Ik gebruikte al de Audyssey MultEQ app, wat door enkele extra aanpassingen al een beter resultaat gaf dan enkel de metingen en aanpassingen van de ingebouwde Audyssey, maar door wat info te zoeken ben ik op nog een beter oplossing gekomen nl A1 EVO Acoustica en REW.
Ik moet zeggen, het verschil voor en na is fenomenaal! Het is alsof ik een volledig nieuw systeem heb.

Voor de geïnteresseerden :

https://www.avsforum.com/threads/ac...test-from-oca-for-denon-marantz-only.3324025/

met audyssey kan je al veel, maar met REW kan je echt manueel finetunen.
wel zien dat je niet te veel zit te 'boosten' (softwarematig de gain verhogen), dan zit je straks misschien met audio clipping en een echt opgeblazen woofer (ervaring).

met deze thread dig zie ik de oude fotos van hoe het hier uit zag, ondertussen paar jaren verder en wat een verschil.
straks eens proberen wat nieuwere foto's te uploaden.

met audyssey kan je al veel, maar met REW kan je echt manueel finetunen.
wel zien dat je niet te veel zit te 'boosten' (softwarematig de gain verhogen), dan zit je straks misschien met audio clipping en een echt opgeblazen woofer (ervaring).
REW maar wel in configuratie met A1 Evo Acoustica.

Je laad je file die je gemeten hebt via de app naar je pc.
Deze file importeer je in A1.
Deze wordt dan verder geïmporteerd in REW.
A1 gebruikt deze metingen en past ze aan naar ideale instellingen.
De file met het uiteindelijke resultaat laad je weer naar je receiver.
Et voila! Magic!

REW maar wel in configuratie met A1 Evo Acoustica.

Je laad je file die je gemeten hebt via de app naar je pc.
Deze file importeer je in A1.
Deze wordt dan verder geïmporteerd in REW.
A1 gebruikt deze metingen en past ze aan naar ideale instellingen.
De file met het uiteindelijke resultaat laad je weer naar je receiver.
Et voila! Magic!
ah klinkt vrij gemakkelijk inderdaad. eens proberen subiet en op preset2 zetten, dan kan ik het verschil tussen basic Audyssey en dit A1 direct vergelijken.

Niet super impressed door de a1 evo acoustica, al denk ik dat de atmos bubble wel beter is, straks eens testen met een degelijke film.
Ik ben zelf ook nog wat aan het testen en uitproberen. Ik ga ook nog eens een volledig nieuwe meting doen want dit was met een oudere die ik nog had staan. Voor mij is het alleszins een serieuze verbetering, vooral voor de sub dan want die kwam voordien nooit volledig tot zijn recht.

Op AVS Forum en Reddit spreekt men er toch alleszins vol lof over en zijn er velen waar het een groot verschil gaf.

Mooie setup btw ;)
Voor mij blijft het bij een 3.1 want living room and happy wife 😋

LG oled G4 77 inch
denon X3800H
2x monitor audio silver 50
1x monitor audio silver center
2x monitor audio bronze atmos
2x monitor audio bronze FX

earthquake supernova mkiv-12 subwoofer

nvidia shield mediaplayer --> aan het wachten op een apple tv met atmos passtrough om deze eindelijk te kunnen vervangen. rotding.

asus nuc 14 pro met 64Gb ram als plex /torrent radarr/sonarr/prowlarr/overseerr server
ubiquiti unas pro met 7x 14TB als storage aangesloten met 10Gbit.

nu nog fiber voor een beetje deftige upload speed en ik kan als streaming service beginnen in mijn vriendenkring :D

Laatst bewerkt:
LG oled G4 77 inch
denon X3800H
2x monitor audio silver 50
1x monitor audio silver center
2x monitor audio bronze atmos
2x monitor audio bronze FX

earthquake supernova mkiv-12 subwoofer

nvidia shield mediaplayer --> aan het wachten op een apple tv met atmos passtrough om deze eindelijk te kunnen vervangen. rotding.

asus nuc 14 pro met 64Gb ram als plex /torrent radarr/sonarr/prowlarr/overseerr server
ubiquiti unas pro met 7x 14TB als storage aangesloten met 10Gbit.

nu nog fiber voor een beetje deftige upload speed en ik kan als streaming service beginnen in mijn vriendenkring :D
Koopt gewoon een Ugoos AM6B+ en zet er Coreelec en CPM build op.
Dat is by far de beste manier om 4k UHD remuxen te kijken.
200 euro op AliExpress.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan