Jongste hier had ook een moeilijke periode tussen 2,5 en 4.
Eigenlijk bijna elke nacht wel een keer wakker. Wel wat gedoe. Probleem is ook dat je nog een ander kind hebt (én een vrouw

) waarvan je hoopt dat het niet wakker wordt door het tumult.
In het begin probeer je nog, maar dat wordt ook slopend. En dan maak je 'de fout' om hem gewoon tussenin te nemen en merk je dat die rustig verder kan slapen (en je zelf ook wat kan rusten). Het voelt op dat moment niet als de juiste oplossing, maar op die manier kan je zelf (en de rest van het gezin) toch verder slapen.
Fase heeft dus wel wat geduurd. Op een bepaald moment wachtte ik tot hij in slaap viel tussen ons en begon ik hem terug in bed te leggen, zodat hij tenminste in zijn eigen bed wakker werd. En dan op den duur (als ik terug wat meer energie had) als hij 's nachts wakker werd in zijn bed, toch meer en meer geprobeerd om hem daar te houden of desnoods met hem even naar beneden te gaan (om vervolgens terug met hem naar zijn kamer te gaan). En dat lukte na verloop van tijd wel...
Dus... moeilijke afweging altijd. Elke situatie is ook anders. Het is voor ouders ook slopend en soms kies je gewoon de 'oplossing' waarbij je zelf ook wat energie spaart. Maar het gevaar is toch dat je in iets gaat berusten omdat het nu eenmaal lijkt of het niet anders kan en je het zo ondertussen wel gewoon bent.
Niets is onomkeerbaar, dat mag je zeker in gedachten houden. Anderzijds, gewoon 'wachten' tot het wel eens beter wordt, daar ben ik ook niet zo'n fan van. Toch ook al verhalen gehoord van kinderen die op hun 10 jaar dan nog moeilijk doen en de nacht niet in hun eigen bed doorbrengen.