Slepende deur, oplossingen?

Puni

Active member
Hoi vriendjes!

Wij zitten met een ambetant probleem. We wonen bijna drie jaar (juli 2023 opgeleverd) in onze nieuwbouwwoning, sleutel-op-de-deur gebouwd. Paar kleine problemen gehad na oplevering (gescheurde afvoerbuis naar riolering, lampen badkamerspiegel die scheef kwamen te hangen) maar allemaal opgelost. Alleen hebben we nu een nieuw probleem en gezien we hier drie jaar wonen vermoed ik dat we geen beroep meer gaan kunnen doen op de firma in kwestie.

Probleemschets: Ons huis is zuidgeoriënteerd. En nu het wat warmer is, merken we dat de achterdeur (uit kunststof) bij het openen op een paar plaatsen over de vloer sleept. Niet continu, alleen overdag, als de zon op de deur staat. We vermoeden dat dit een combinatie is van het kunststof dat heel lichtjes uitzet door de warmte van de zon en de deur die mogelijk een heel klein beetje schever is komen te hangen dan vorig jaar (aangezien het de eerste keer is dat we dit merken). De vraag is hoe we dit best oplossen. Afschaven onder de deur is denk ik geen optie bij kunststof, dan blijft alleen de optie over om de deur mogelijk wat vaster te proberen vijzen?

Merci alvast voor enige tips!

Je kan die normaal afstellen aan de scharnieren (meestal de beschermkapjes er eerst afhalen). Dat is soms wat geprul maar je kan daar veel mee doen.

Zoals Bearpils zegt, normaal zitten in de scharnieren stelschroeven (langs de onderzijde en zijkant) om uw deur af te stellen. Daarmee kan je dus uw deur wat hoger afstellen of de hoek wat aanpassen (als ze afhangt). Als je een foto post van uw scharnieren kunnen we je mogelijk helpen met waar je moet draaien om het probleem te verhelpen.

Morgen eens kijken en zien of ik wat foto's kan opladen, merci! Zal ook de waterpas er eens op zetten.

Zoals hier gezegd kunnen dergelijke scharnieren in de meeste gevallen afgeregeld worden. Bij afhangen zorg je ervoor dat de bovenste (1-2 stuks) scharnieren ervoor zorgen dat de deur dichter bij de omlijsting getrokken wordt. De onderste verder, om zo de deur terug recht te krijgen.

Afschaven lukt niet, zoals je zelf al aangaf.

Controleer eerst of er een valdorpel aanwezig is (ik veronderstel van wel) en dat het slepen niet door deze veroorzaakt wordt omwille van te weinig ingetrokken bij openen deur. Die kan in de meeste gevallen ook afgeregeld worden door de knop onderaan scharnierzijde uit te halen en de schroefdraad meer/minder in te draaien.

Kunststof is het meest onderhevig aan uitzetten (i.v.m. hout, aluminium) waardoor men meestal ook een verstelbare sluitplaat voorziet zodat die in de zomer wat afgeregeld kan worden en vlot in het slot gaat.

Zoals hier gezegd kunnen dergelijke scharnieren in de meeste gevallen afgeregeld worden. Bij afhangen zorg je ervoor dat de bovenste (1-2 stuks) scharnieren ervoor zorgen dat de deur dichter bij de omlijsting getrokken wordt. De onderste verder, om zo de deur terug recht te krijgen.

Afschaven lukt niet, zoals je zelf al aangaf.

Controleer eerst of er een valdorpel aanwezig is (ik veronderstel van wel) en dat het slepen niet door deze veroorzaakt wordt omwille van te weinig ingetrokken bij openen deur. Die kan in de meeste gevallen ook afgeregeld worden door de knop onderaan scharnierzijde uit te halen en de schroefdraad meer/minder in te draaien.

Kunststof is het meest onderhevig aan uitzetten (i.v.m. hout, aluminium) waardoor men meestal ook een verstelbare sluitplaat voorziet zodat die in de zomer wat afgeregeld kan worden en vlot in het slot gaat.
Komt dan maar eens de mijne juist afstellen, altijd miserie in de zonnemaanden...

Terug
Bovenaan