Na een tijdje in early access beschikbaar te zijn als free to play-titel, met season pass en een roterende beschikbaarheid aan wagens en circuits, kende Rennsport op 13 november zijn volwaardige release. Hoewel pc-spelers nog steeds zullen merken dat je het spel gratis kan downloaden, zal je snel zien dat de beschikbare content zeer gelimiteerd is en je al snel het standaardpakket zal moeten aankopen om echt met het spel aan de slag te kunnen gaan. Tegelijkertijd verscheen het spel ook voor PlayStation 5 en Xbox Series X|S, en voor deze release sloegen ontwikkelaars Competition Company en Teyon de handen in elkaar met Nacon, een uitgever die zich duidelijk wil positioneren als een naam voor raceliefhebbers. Denk maar aan de Revosim-stuurwielen die ze eerder dit jaar lanceerden en titels zoals WRC Generation, TT Isle of Man, RIMS Racing, Test Drive Unlimited: Solar Crown en het aankomende Gear.Club Unlimited 3 en Endurance Motorsport Series.
Nacon en Teyon, die twee namen samen doen misschien een belletje rinkelen. Aan hen hebben we immers het fijne RoboCop: Rogue City en diens uitbreiding te danken, alsook Monster Truck Championship. Rennsport
is natuurlijk een titel van een heel ander kaliber, want het profileert zichzelf als een simracer met een grote nadruk op esports. De makers lanceerden zelfs al hun eigen virtual racing league Rennsport R1, in samenwerking met de ELS. Met vaste waarden zoals Assetto Corsa Competizione, iRacing, rFactor 2 en Automobilista 2 is de concurrentie alvast moordend, zeker op pc. Op console is er nog iets meer speelruimte, en ik was alvast benieuwd of de consoleversie de moeite waard zou zijn om in huis te halen.
Wanneer je op je eentje speelt, zal je echter nog een groter probleem tegenkomen: de rampzalige A.I. van je tegenstanders. Tijdens de oefenronde en de qualification lijkt het nog mee te vallen, maar eens je in de race bent, lijkt de A.I. het gewoon opgegeven te hebben. Zo lijkt de A.I. bij de allereerste bocht al af te remmen alsof ze op volle snelheid reden in plaats van uit de startpositie te vertrekken, waardoor je zelfs vanuit de laatste positie meestal alle tegenstanders kan voorbijsteken. Vervolgens zal de A.I. zich ook halsstarrig aan de ideale rijlijn proberen houden, waardoor ze je zomaar met plezier van de baan rijden of op je inrijden als je afremt. Als ze de racing line niet volgen, dan zwalpen ze wild over de baan, vliegen ze uit de bocht of rammen ze de muur. Op het fictieve Orchard Road Street Circuit is er bijvoorbeeld een bocht waarbij er plots een verbodsteken verschijnt, alsof je in de verkeerde richting rijdt. In elke offline race en elke ronde die ik op dit circuit heb gereden, vlogen er wagens uit de bocht en tegen de muur, met een gele vlag als resultaat! Het is werkelijk onbegrijpelijk dat het spel gelanceerd werd met de A.I. die zich in deze staat bevindt.
Dan maar mijn heil online zoeken zeker? Gelukkig staat het spel hier iets sterker in zijn schoenen. De belangrijkste modus is natuurlijk de Ranked Mode, waarbij er doorheen de dag verschillende races op de agenda staan. Gewoon registreren voor een aankomende race en je komt in een lobby terecht met andere spelers en afhankelijk van je prestaties stijg of daal je in rang. Daarnaast heb je ook Quick Play, waarbij een tweetal circuits actief zijn en je een race kan vervoegen zonder je zorgen te moeten maken om je rang, en Custom Races. Maar bij deze laatste staat geen enkele lobby die je kan vervoegen en ik zie ook totaal geen optie om er zelf eentje, al dan niet privé, aan te maken. Online lijkt iedereen min of meer correct te racen, maar het is mij toch overkomen dat iemand het nodig vond om mij te rammen, waardoor ik bijvoorbeeld ook tegen een andere wagen botste. Dit resulteerde in een hele hoop strafpunten, waardoor ik een drive-through penalty kreeg. Als ik dan door de pitlane reed, werd mijn wagen opeens geparkeerd en was het einde race voor mij. Daarnaast lijken ook heel wat spelers de race te verlaten als ze bijvoorbeeld niet in de top zes zaten, wat me doet vermoeden dat er geen penalty is voor een race vroegtijdig te verlaten. Momenteel lijken er gelukkig wel voldoende spelers te zijn - al mist er wel een optie om een privélobby op te zetten - en ook het feit dat het spel cross-platform is, is een pluspunt. Maar de makers hebben nog veel werk voor de boeg als ze hun spelersbasis willen behouden.
Waar het spel gelukkig niet uitschuift, is de besturing van de wagens. Het rijmodel is wel iets minder simulatiegericht en leunt dichter aan bij een simcade dan de spellen waarmee het zich probeert te meten. Vooral op consoles is dit geen slechte zaak, want het zorgt ervoor dat het spel opvallend goed bestuurt met een controller. Wat hierbij ook opviel, is de manier waarop de features van de DualSense-controller worden aangesproken. De haptic feedback en de adaptive triggers reageren intens op je wagen en de ledverlichting rond je touchpad licht zelfs op wanneer je dient te schakelen. Voor zij die geen stuurwiel hebben, voegt dit toch een extra dimensie van immersie toe ten opzichte van simpele vibraties. Het sturen met een stuurwiel kan wel nog wat finetuning gebruiken, want hier durft er af en toe ook nog een issue de kop op te steken. Wanneer ik begon met de BMW M2 CS Racing verliep alles prima, maar als ik overstapte naar de Audi RS 3 LMS 2022, dan was deze auto totaal onbestuurbaar met het stuurwiel. Standaard staat de operating range van je stuurwiel ingesteld per auto, en ik dacht door dit uit te zetten een oplossing hiervoor te hebben gevonden, maar dit maakte het probleem alleen maar erger. Wat wel fijn is, is hoe verschillend de auto's aanvoelen om te besturen. De achterwiel-aangedreven Audi R8 LMS GT3 evo II rijdt bijvoorbeeld totaal anders dan de elektrische Porsche Mission R, die toch wel een uitdaging vormde om onder de knie te krijgen.
Nacon en Teyon, die twee namen samen doen misschien een belletje rinkelen. Aan hen hebben we immers het fijne RoboCop: Rogue City en diens uitbreiding te danken, alsook Monster Truck Championship. Rennsport
Uit de bocht glijden
Laat me meteen met de deur in huis vallen en voor de korte pijn gaan. Ondanks de tijd gespendeerd in early access, voelt Rennsport nog steeds als een onafgewerkt product aan. Het spel bevat momenteel slechts negentien wagens, waarvan er twee ook nog eens achter een DLC-paywall zitten en buiten Porsche, Audi en BMW valt er weinig variatie te bespeuren. Met uitzondering van de GT3-klasse, zijn er voor elke klasse slechts één of twee wagens aanwezig. Met veertien circuits - waarvan ook weer eentje achter een betaalmuur - heb je ook niet bijzonder veel banen om op te racen, al zijn de echte circuits gelukkig wel laserscanned voor een natuurgetrouwe weergave. Waarom er echter bijvoorbeeld ook een fictief achtvormig circuit tussen de selectie in een spel als dit staat, is volledig onbegrijpelijk. Wat het aantal modi betreft, en dan vooral voor singleplayer, is het ook maar een zielige bedoening. Naast een Time Trial en Quick Session-modus heb je ook Championships, maar dit zijn negen korte kampioenschappen zonder veel omkadering, waar je zo doorheen bent. Hierdoor voelt de singleplayer vooral als bijzaak aan, er is zelfs geen mogelijkheid om een eigen kampioenschap samen te stellen.Wanneer je op je eentje speelt, zal je echter nog een groter probleem tegenkomen: de rampzalige A.I. van je tegenstanders. Tijdens de oefenronde en de qualification lijkt het nog mee te vallen, maar eens je in de race bent, lijkt de A.I. het gewoon opgegeven te hebben. Zo lijkt de A.I. bij de allereerste bocht al af te remmen alsof ze op volle snelheid reden in plaats van uit de startpositie te vertrekken, waardoor je zelfs vanuit de laatste positie meestal alle tegenstanders kan voorbijsteken. Vervolgens zal de A.I. zich ook halsstarrig aan de ideale rijlijn proberen houden, waardoor ze je zomaar met plezier van de baan rijden of op je inrijden als je afremt. Als ze de racing line niet volgen, dan zwalpen ze wild over de baan, vliegen ze uit de bocht of rammen ze de muur. Op het fictieve Orchard Road Street Circuit is er bijvoorbeeld een bocht waarbij er plots een verbodsteken verschijnt, alsof je in de verkeerde richting rijdt. In elke offline race en elke ronde die ik op dit circuit heb gereden, vlogen er wagens uit de bocht en tegen de muur, met een gele vlag als resultaat! Het is werkelijk onbegrijpelijk dat het spel gelanceerd werd met de A.I. die zich in deze staat bevindt.
Eens je in de race bent, lijkt de A.I. het gewoon opgegeven te hebben.
Dan maar mijn heil online zoeken zeker? Gelukkig staat het spel hier iets sterker in zijn schoenen. De belangrijkste modus is natuurlijk de Ranked Mode, waarbij er doorheen de dag verschillende races op de agenda staan. Gewoon registreren voor een aankomende race en je komt in een lobby terecht met andere spelers en afhankelijk van je prestaties stijg of daal je in rang. Daarnaast heb je ook Quick Play, waarbij een tweetal circuits actief zijn en je een race kan vervoegen zonder je zorgen te moeten maken om je rang, en Custom Races. Maar bij deze laatste staat geen enkele lobby die je kan vervoegen en ik zie ook totaal geen optie om er zelf eentje, al dan niet privé, aan te maken. Online lijkt iedereen min of meer correct te racen, maar het is mij toch overkomen dat iemand het nodig vond om mij te rammen, waardoor ik bijvoorbeeld ook tegen een andere wagen botste. Dit resulteerde in een hele hoop strafpunten, waardoor ik een drive-through penalty kreeg. Als ik dan door de pitlane reed, werd mijn wagen opeens geparkeerd en was het einde race voor mij. Daarnaast lijken ook heel wat spelers de race te verlaten als ze bijvoorbeeld niet in de top zes zaten, wat me doet vermoeden dat er geen penalty is voor een race vroegtijdig te verlaten. Momenteel lijken er gelukkig wel voldoende spelers te zijn - al mist er wel een optie om een privélobby op te zetten - en ook het feit dat het spel cross-platform is, is een pluspunt. Maar de makers hebben nog veel werk voor de boeg als ze hun spelersbasis willen behouden.
Een goede simracer voor console?
Naast de hierboven vermelde problemen, kampt het spel namelijk nog met andere issues. Zo vond ik het bijvoorbeeld frappant dat je moet bijbetalen als je een extra livery voor een wagen wilt. Terwijl andere racegames je zelfs je eigen livery laten samenstellen, mag je hier enkele euro's neertellen als je niet met de standaard wilt rijden. Dat sommige van deze liveries bewegende animaties hebben, is werkelijk te gek voor woorden. Visueel ziet het spel op PlayStation 5 er verder zeker niet slecht uit, en vooral de auto's zijn knap gemodelleerd - totdat je een bug zoals dit tegenkomt natuurlijk en je merkt dat de graphics in de achteruitkijkspiegel uit het PS2-tijdperk lijken te komen. Ik heb ook even de pc-versie geïnstalleerd en de grafische downgrade was wel zichtbaar, maar het is zeker geen lelijk spel op console en ook de framerate is zeer stabiel. Het grootste probleem op PlayStation 5 is de draw distance van bepaalde textures op de circuits. Zo zie je letterlijk enkele meters voor je neus het gras of andere visuele elementen verschijnen, en die lijn is zelfs goed merkbaar op deze screenshot. Daarnaast is het spel ook een keer vastgelopen bij mij, maar gelukkig was dit slechts éénmalig.Waar het spel gelukkig niet uitschuift, is de besturing van de wagens. Het rijmodel is wel iets minder simulatiegericht en leunt dichter aan bij een simcade dan de spellen waarmee het zich probeert te meten. Vooral op consoles is dit geen slechte zaak, want het zorgt ervoor dat het spel opvallend goed bestuurt met een controller. Wat hierbij ook opviel, is de manier waarop de features van de DualSense-controller worden aangesproken. De haptic feedback en de adaptive triggers reageren intens op je wagen en de ledverlichting rond je touchpad licht zelfs op wanneer je dient te schakelen. Voor zij die geen stuurwiel hebben, voegt dit toch een extra dimensie van immersie toe ten opzichte van simpele vibraties. Het sturen met een stuurwiel kan wel nog wat finetuning gebruiken, want hier durft er af en toe ook nog een issue de kop op te steken. Wanneer ik begon met de BMW M2 CS Racing verliep alles prima, maar als ik overstapte naar de Audi RS 3 LMS 2022, dan was deze auto totaal onbestuurbaar met het stuurwiel. Standaard staat de operating range van je stuurwiel ingesteld per auto, en ik dacht door dit uit te zetten een oplossing hiervoor te hebben gevonden, maar dit maakte het probleem alleen maar erger. Wat wel fijn is, is hoe verschillend de auto's aanvoelen om te besturen. De achterwiel-aangedreven Audi R8 LMS GT3 evo II rijdt bijvoorbeeld totaal anders dan de elektrische Porsche Mission R, die toch wel een uitdaging vormde om onder de knie te krijgen.
Conclusie
In zijn huidige vorm biedt Rennsport simpelweg te weinig waarde voor zijn vraagprijs. De game bevat slechts een handvol aan wagens en circuits, en de singleplayer stelt helaas weinig voor. Bovendien voelt het spel enorm onafgewerkt aan door de frequente bugs en vooral de rampzalige A.I. van de computergestuurde tegenstanders. Online brengt Rennsport het er iets beter vanaf, met vooral de cross-platform functionaliteiten als pluspunt, en de besturing voelt ook degelijk aan, met goede implementatie van de DualSense-controller op PS5. Maar met Project Motor Racing en de nieuwe grote update voor Gran Turismo 7 voor de deur, lijkt de toekomst voor Rennsport niet bepaald rooskleurig. De makers gaan alvast het onderste uit de kan moeten halen als ze dit nog willen rechttrekken.
Pro
- Degelijk rijmodel
- Online cross-platform
- Goede implementatie van de DualSense-controller
Con
- Erbarmelijke A.I.
- Weinig content, waarbij een deel ook nog achter een betaalmuur zit
- Grafische en technische problemen
- Teleurstellende singleplayer
4
Over
Beschikbaar vanaf