Smart Home en Automation

Voor digitale meter heb ik de poort al opengezet (P1). Maar hiervoor zal ik dus ook wel een kabel P1->USB nodig hebben vermoed ik?
Mijn HA setup staat in de buurt van de meter. Of meteen beter zo'n P1 wizard met Wifi, je weet maar nooit als je die zou verplaatsen (kost 10eur meer)
Koop gewoon zo'n P1 wizard. Integreert ook feilloos met HA.

Goed.

Ik heb momenteel HA draaien in een docker container op Armbian (Odroid C4 HW).
Ik ga daar een USB <> RS485 dongle ophangen en wil dan mijn Goodwe inverter daarop aansluiten.

Kan iemand mij helpen/in de juiste richting wijzen wat ik voor de rest moet doen, configureren, ...?
Zeker dat je Goodwe niet gewoon lokaal werkt?
Ik heb een Goodwe GW-3000D-NS sinds 2019 en dit werkt gewoon zonder problemen met de GoodWe Inverter integratie van HA, die lokaal de inverter gaat raadplegen en niet via SEMS. Zou gewoon eens beginnen met de WiFi setup opnieuw te doen imo.

Laatst bewerkt:
Ik gebruik deze P1 reader met Home Assistant. Wordt gevoed door de P1 poort zelf, dus geen aparte adapter nodig.
Heb wel de ESPhome code wat aangepast voor België want out of the box zat water en gas er niet bij.

Kan indien nodig de code sharen op github. Werkt nu al maanden perfect stabiel op HA en het verbruik komt op enkele kleine decimalen na, goed overeen met de facturatie.

Voor het flashen/configuratie best wel een USB C adapter gebruiken, en zorgen dat er daarvoor voldoende WiFi bereik is, ook nabij de meter natuurlijk.
Flashen/configuratie kan je op je bureau doen, eens gedaan is het maar aansluiten, en gedaan ermee.

Ik gebruik deze P1 reader met Home Assistant. Wordt gevoed door de P1 poort zelf, dus geen aparte adapter nodig.
Heb wel de ESPhome code wat aangepast voor België want out of the box zat water en gas er niet bij.

Kan indien nodig de code sharen op github. Werkt nu al maanden perfect stabiel op HA en het verbruik komt op enkele kleine decimalen na, goed overeen met de facturatie.

Voor het flashen/configuratie best wel een USB C adapter gebruiken, en zorgen dat er daarvoor voldoende WiFi bereik is, ook nabij de meter natuurlijk.
Flashen/configuratie kan je op je bureau doen, eens gedaan is het maar aansluiten, en gedaan ermee.
Die van HomeWizard werkt out of the box in HA.

Welke integration zouden jullie adviseren om rekening te houden met de actuele nettarieven ?

Laatst bewerkt:
Ik gebruik die van Nord Pool. (prijzen voor morgen komen rond 14u)
https://github.com/custom-components/nordpool

ha.png

Thanks

Ik sukkel ook nog met deftige iphone integratie.
Ik kan momenteel wel batterij level opvragen, maar that's about it. En de refresh daarvan werkt ook niet echt deftig heb ik de indruk.

Hoe koppelen jullie iphone data naar HAOS?

Yup met alle features (notifications, location etc) toegelaten
Heb je ook de sensors die je wilt in de app enabled?

Welke integration zouden jullie adviseren om rekening te houden met de actuele nettarieven ?
Nordpool is voor dynamische prijzen. Net tarieven ga je zelf moeten berekenen. Die zijn regio en capaciteitstarief gebonden. Maar je kunt de maximale ophalen uit de P1 meter en jouw regio heb je :-)

Nordpool is voor dynamische prijzen. Net tarieven ga je zelf moeten berekenen. Die zijn regio en capaciteitstarief gebonden. Maar je kunt de maximale ophalen uit de P1 meter en jouw regio heb je :)
Thanks, ga ik eens onderzoeken.

@Ceeke & @the_fox : denk dat ik het probleem gevonden heb.
Ik zag geen Companion instellingen omdat er vroeger iCould integratie geinstalleerd is geweest. Nadat ik deze heb uitgeschakeld, krijg ik die opties van Companion wel te zien :)

Dankzij antwoorden, ben ik in de juiste richting beginnen zoeken. Thanks

Te vroeg gejuicht. Alle settings aangepast & vrij korte update frequentie ingesteld. Maar zie dat laatste update trigger ondertussen uur geleden was.
Not sure what to do

Bijkomend: iemand een voorbeeld van zijn yaml met gestructureerde css (met id's of hoe het ook werkt).
Ik merk dat ik nu veel css aan het toevoegen ben, voor elk van mijn buttons. Maar ik vermoed dat er wel een systeem bestaat waarbij je 1 x de CSS schrijft onder vorm van een template? en die dan kan toewijzen aan bepaalde custom cards?

Nordpool is voor dynamische prijzen. Net tarieven ga je zelf moeten berekenen. Die zijn regio en capaciteitstarief gebonden. Maar je kunt de maximale ophalen uit de P1 meter en jouw regio heb je :)
Die Nordpool is eigenlijk totaal nutteloos en onvolledig voor mijn gebruik, ik ga zelf wat doen met de ENTSO-E API waarbij ik de tarieven VAN DE HELE DAG ophaal, daarop lanceert een script zich, om dan automatisch de goedkoopste prijzen en periodes te nemen, en daarop bv. m'n boiler en laadpaal, en het opladen van kleine apparaten, aan te sturen.
Zowel de officiële Nordpool als die van op HACS hebben niet de hele dagtarieflijst, wat eigenlijk best wel de moeite zou zijn om beter te kunnen automatiseren en besparen. Onbegrijpelijk dat dit nog niet zo is.

Die Nordpool is eigenlijk totaal nutteloos en onvolledig voor mijn gebruik, ik ga zelf wat doen met de ENTSO-E API waarbij ik de tarieven VAN DE HELE DAG ophaal, daarop lanceert een script zich, om dan automatisch de goedkoopste prijzen en periodes te nemen, en daarop bv. m'n boiler en laadpaal, en het opladen van kleine apparaten, aan te sturen.
Zowel de officiële Nordpool als die van op HACS hebben niet de hele dagtarieflijst, wat eigenlijk best wel de moeite zou zijn om beter te kunnen automatiseren en besparen. Onbegrijpelijk dat dit nog niet zo is.

Toch wel hoor. Ik heb bv een parameter om de cheapest 3 hours en most expensive 3 hours te zien.

Dongle voor Huawei is deze middag aangekomen.
Ben al 7 uur aan het zoeken om die geintegreerd te krijgen.
Modbus toegang is aangepast, poort staat open (gecontroleerd)

Maar bij het configureren van de integratie, loopt het telkens vast.
Vind meerdere referenties naar dit probleem op allerlei fora, maar geen enkele oplossing so far

Heb je die dongle met uw wifi verbonden ipv de wifi omvormer zelf? Want is wel een vereiste. En doe eens een poort scan op dat ding.

Huawei is een mindfuck op dat vlak.

Ik had de dongle gekocht met het idee om volledig bekabeld te werken en die WiFi hotspots van Huawei zelf uit te schakelen. Bij de hotspot van de dongle ging dat, maar bij die van de omvormer niet. Ondanks het feit dat die optie bij sommige uitvoeringen wel bestaat in screenshots van FusionSolar.

Kijk ook eens na welke firmware versies zowel omvormer als dongle draaien. Je kan die updaten. Maar het vergt allemaal ongelooflijk veel tijd omdat die rommel geen webinterface heeft om alles rustig vanop een laptop te doen.

Je moet er altijd naast staan om via die hotspot alles te doen met smartphone. Ik herinner me trouwens dat je de dongle hotspot tijdelijk kan activeren door de zekering even uit en in te schakelen. Dan heb je 3 minuten om met die hotspot te verbinden, anders gaat die terug offline.

Ik denk dat die correct verbonden is. Ik zie op netwerk een ipadres van Huawei : lwip.localdomain.
Normaal zit inverter op een apart intern vlan en zijn ze niet zichtbaar. Dus ik denk wel dat de configuratie klopt.

Maar nu naar mijn netwerk te kijken, zie ik ook dat er een of andere service, elk IP adres heeft ingenomen (virtueel?) met een ftp share.
Gans mijn range vol dus
Moet iets van HA zijn

edit: dat van die ip's heb ik gevonden. Samba share addon verwijderd en probleem lijkt opgelost

Huawei is een mindfuck op dat vlak.

Ik had de dongle gekocht met het idee om volledig bekabeld te werken en die WiFi hotspots van Huawei zelf uit te schakelen. Bij de hotspot van de dongle ging dat, maar bij die van de omvormer niet. Ondanks het feit dat die optie bij sommige uitvoeringen wel bestaat in screenshots van FusionSolar.

Kijk ook eens na welke firmware versies zowel omvormer als dongle draaien. Je kan die updaten. Maar het vergt allemaal ongelooflijk veel tijd omdat die rommel geen webinterface heeft om alles rustig vanop een laptop te doen.

Je moet er altijd naast staan om via die hotspot alles te doen met smartphone. Ik herinner me trouwens dat je de dongle hotspot tijdelijk kan activeren door de zekering even uit en in te schakelen. Dan heb je 3 minuten om met die hotspot te verbinden, anders gaat die terug offline.

Alle laatste firmware staat erop & die connectie met Dongle is ook allemaal gelukt. Inloggen als 'installer' & modbus setting wijzigen, alles is in orde voor zover ik weet.

Terug
Bovenaan