Smart Home en Automation

Nevermind, ik probeer het deze ochtend nog eens, zelfde instellingen. Nu krijg ik dus wel de apparaten te zien.
Enige verschil: Samba share add-on verwijderd

Ivm iphone denk ik dat ik toch nog iet ga moeten uitdokteren.
Updates komen direct door, vanaf moment dat ik de app op gsm open. Anders niet

Ondertussen ook cloudflare tunnel opgezet, die was vrij snel in orde

& blijf ook sukkelen met layout. Ondertussen al 5 verschillende oplossing geprobeerd van chatgpt ("you're right, this is the correct version :wtf: ) om kleur van batterij icoon te veranderen (opladen -> geel, volle batterij -> groen , lege batterij-> rood) maar dit werkt dus totaal niet. Targetten van die properties is blijkbaar niet evident

En de states van person entity (home / not_home) werken ook totaal niet

Laatst bewerkt:
& blijf ook sukkelen met layout. Ondertussen al 5 verschillende oplossing geprobeerd van chatgpt ("you're right, this is the correct version :wtf: ) om kleur van batterij icoon te veranderen (opladen -> geel, volle batterij -> groen , lege batterij-> rood) maar dit werkt dus totaal niet. Targetten van die properties is blijkbaar niet evident

En de states van person entity (home / not_home) werken ook totaal niet

De app toont op mijn google pixel gewoon de battery state. Je moet niets doen voor de kleuren te doen veranderen... Gewoon een card of een badge maken met de sensor van de batterij. Je vind een overzicht op homeaissstanturl/config/developer-tools/state

bijvoorbeeld interne code van mijn:
YAML:
state_class: measurement
unit_of_measurement: "%"
device_class: battery
icon: mdi:battery-charging-70
friendly_name: Pixel 8a Battery level

Ivm home/not home:
Dat werkt best met meerderen lagen, zoals bijvoorbeeld als het toestel x tijd niet op de wifi gevonden is en niet in de zone "home" zit, dan is het niet thuis..

Ja ik weet dat het niet persé hoeft om kleur te veranderen. Maar ik wil het leren en dan moet ik begrijpen waarom het me niet lukt. :)

Ik moet ook nog verschillende files beginnen aanmaken. Begin in te zien dat je beter zelf sensor templates maakt voor code-friendly & makkelijk overzicht te behouden.
Misschien moet ik dus ook een template maken voor een 'person' waarbij de states niet zomaar home/not home zijn maar ik zelf bepaal welke attributen allemaal te gaan bekijken om zelf de state te bepalen ?

Dit werkt bvb niet, en weet niet nog waarom
YAML:
       - entity: sensor.iphone_van_xxx_battery_level
          show_state: true
          show_background: false
          name: ""
          icon_color: |
            [[[
              const level = Number(states['sensor.iphone_van_xxx_battery_level'].state);
              const charging = states['sensor.iphone_van_xxx_battery_state'].state;

if (charging === "charging") return "yellow";
              if (level < 30) return "red";
              return "green";
            ]]]

Welke type component gebruik je voor de weergave? die [[[ ]]] lijkt me de custom:button-card, dat is anders dan de standaard button. Ik ben niet zeker of die syntax in elke type gaat werken.

Ik gebruik bubble-cards
Geen ervaring mee, maar als ik naar de docs kijk, is icon-color geen optie en ook je template syntax is niet echt standaard...

Wel dit onder styling voor icon color:
YAML:
styles: |
  .bubble-icon {
    color: white !important;
  }

En onder templates een aanzet voor wat jij wilt doen:
YAML:
styles: |
  .bubble-icon {
    color: ${hass.states['light.your_light'].state === 'on' ? 'green' : 'red'} !important;
  }

Je hebt me inderdaad in de goede richting gewezen.
Nu lukt het wel, op deze manier met een template die de logica doet
YAML:
 .bubble-sub-button-1 > ha-icon {
    color: ${hass.states['sensor.xxx_batterystate']?.attributes.color || 'gray'} !important;
  }
   ${subButtonIcon[0].setAttribute(
    "icon",
    hass.states['sensor.xxx_batterystate']?.attributes.icon || 'mdi:battery'
  )}

Beetje vreemd dat ik icon op een andere manier moet gaan targetten dan color.
En klopt het dan dat voor verschillende types custom cards, er andere syntax vereist is?
De ene ondersteunt css, de andere jinja (oid) ?

En klopt het dan dat voor verschillende types custom cards, er andere syntax vereist is?
Yup, dat is correct. Allez, het kan; sommige hebben zelfs geen opties en dan moet je met card-mod ofzo gaan werken. Altijd de docs checken van de custom cards.

Op termijn is dat geen probleem, want eens je een keuze gemaakt hebt welke richting je uitwilt qua stijl, blijf je meestal bij 1 (of maar een paar) custom integrations. Is enkel wat uitzoeken als je iets nieuw probeert.
Je kan bv ook kiezen om alles via card-mod te doen, maar dat is in veel gevallen omslachtiger.

Mijn ouders zouden graag hun energie gaan monitoren (digitale meter, zonnepanelen) maar deze installatie hangt in een ander gebouw dan het woonhuis, waar geen wifi-verbinding aanwezig is.

Bestaan daar of-the-shelf toestellen voor?

Volgende onderwerp van mijn kruistocht: Ring integreren.
Camera's geen probleem, maar voor de deursensoren & security pad blijkt volgens eerste info het toch een ander verhaal te zijn.
Blijkbaar zou ik die best via Z-Wave integreren?
En daarvoor heb ik opnieuw hardware nodig denk ik ?
Wat raden jullie aan ?
Bijkomend lees ik dat ZWave op de 868 MHz band zit. Een volgend project zou zijn dat er momenteel bestaande verlichting in de tuin aanwezig is (samen met rolluik voor zwembad) die met een afstandsbediening werkt (op 868 MHz RF).
Lijkt het naïef om te denken dat ik dan die ook kan aansturen? :)

Hey, mijn vorige bericht hier was van 2023 omdat ik toen dacht dat de digitale meter snel geplaatst ging worden.
Morgen gaat het eindelijk gebeuren! (slechts 2,5 jaar later dan verwacht...)

Ik ben op dit moment voornamelijk geïnteresseerd om verbruik uit te lezen, zonnepanelen optimaal te benutten en eerst een goed jaar te meten voor ik investeringen in thuisbatterij of andere zaken doe.
Toestellen die ik heb:
- SolarEdge zonnepanelen: 4,65kWp, wel met slechts 3kW omvormer.
- Easee laadpaal met Easee Equalizer
- 2 Teslas: Model 3 en Model Y
- Home Assistant op oude Core i5 mini pc, die goed draait met integraties voor bovenstaande

Daarnaast nog een Panasonic airco, waar geen HA integratie voor lijkt te bestaan.
Vraag 1: zou dit toch mogelijk zijn?

Morgen gaat men de digitale meter in de kelder komen plaatsen.
Niet de ideale plaats voor de HA PC, die zou ik in een kast in de gang erboven plaatsen.
Ik denk dat de Easee Equalizer me geen ogenblikkelijke meetresultaten kan geven, dus zou ik er nog een andere P1 meter naast moeten hangen.
Dus ik dacht aan een kabel van de digitale meter in de kelder naar de gang kast en daar een (actieve?) splitter te plaatsen, mogelijk met voeding van de HA PC.
Liefst zou ik de Easee Equalizer toch gebruiken om de laadpaal te controleren, dat lijkt me betrouwbaarder dan via HA.
Vraag 2: welke kabel, splitter en/of meter kunnen jullie me aanraden?

Naast het aansturen van de laadpaal zou ik dus voornamelijk willen monitoren.
Momenteel heb ik vast tarief en dat wil ik nog zo even houden.
Maar berekenen welk winst/verlies ik zou maken met dynamisch tarief en/of thuisbatterij zou ook leuk zijn.
Vraag 3: zijn er modules of zo die dit kunnen berekenen?

Vraag 4: zijn er andere, handige, slimme dingen die ik kan doen met HA? Ik heb quasi geen smart devices in huis en ook geen interesse.

Daarnaast nog een Panasonic airco, waar geen HA integratie voor lijkt te bestaan.
Even maar een klein stukje uit je bericht beantwoorden. Voor Panasonic airco's kan je HACS gebruiken binnen Home Assistant, daar zit wel een integratie voor Panasonic bij waar je ze helemaal mee kan aansturen.

1773913018449.png

1773913035551.png

Hey, mijn vorige bericht hier was van 2023 omdat ik toen dacht dat de digitale meter snel geplaatst ging worden.
Morgen gaat het eindelijk gebeuren! (slechts 2,5 jaar later dan verwacht...)

Ik ben op dit moment voornamelijk geïnteresseerd om verbruik uit te lezen, zonnepanelen optimaal te benutten en eerst een goed jaar te meten voor ik investeringen in thuisbatterij of andere zaken doe.
Toestellen die ik heb:
- SolarEdge zonnepanelen: 4,65kWp, wel met slechts 3kW omvormer.
- Easee laadpaal met Easee Equalizer
- 2 Teslas: Model 3 en Model Y
- Home Assistant op oude Core i5 mini pc, die goed draait met integraties voor bovenstaande

Morgen gaat men de digitale meter in de kelder komen plaatsen.
Niet de ideale plaats voor de HA PC, die zou ik in een kast in de gang erboven plaatsen.
Ik denk dat de Easee Equalizer me geen ogenblikkelijke meetresultaten kan geven, dus zou ik er nog een andere P1 meter naast moeten hangen.
Dus ik dacht aan een kabel van de digitale meter in de kelder naar de gang kast en daar een (actieve?) splitter te plaatsen, mogelijk met voeding van de HA PC.
Liefst zou ik de Easee Equalizer toch gebruiken om de laadpaal te controleren, dat lijkt me betrouwbaarder dan via HA.
Vraag 2: welke kabel, splitter en/of meter kunnen jullie me aanraden?

Naast het aansturen van de laadpaal zou ik dus voornamelijk willen monitoren.
Momenteel heb ik vast tarief en dat wil ik nog zo even houden.
Maar berekenen welk winst/verlies ik zou maken met dynamisch tarief en/of thuisbatterij zou ook leuk zijn.
Vraag 3: zijn er modules of zo die dit kunnen berekenen?

Vraag 4: zijn er andere, handige, slimme dingen die ik kan doen met HA? Ik heb quasi geen smart devices in huis en ook geen interesse.
1. Er lijkt een custom module te zijn voor Panasonic. Die kan je met HACS installeren: https://github.com/sockless-coding/panasonic_cc
2. De HomeWizard actieve splitter is een goeie. En hun P1 meter is ook goed. Dus ik zou dat kopen.
3. Dit is de simulator die ik gebruik: https://github.com/hif2k1/battery_sim Daar heb ik een paar batterijen van 2.5kWh tot 10kWh inzitten.
4. Je verbruik opvolgen door de omvormer, digitale meter, thuisbatterij te koppelen. Zo kan je exact zien vanwaar je stroom komt en naartoe gaat.

Zijn hier nog mensen met Qbus? Ik ben Loxone gewoon, en als ik Qbus System Manager III open, krijg ik toch wel Windows 98 vibes. Het voelt aan alsof elke klik fataal kan zijn voor de installatie (de applicatie is ook al een paar keer gecrashed).

Bedankt @stupid_noob en @MorGo7h : ik heb de airco kunnen toevoegen.
Nu kan ik in ieder geval gaan inregelen dat mijn airco alle overtollige energie verbruikt om mijn huis te koelen ipv waardeloos op het net te gooien ;-)

Ook net een lange tijd bezig geweest met een goeie automatie daarvoor te maken
Hoe heb je het aangepakt?
Want ben hier ook al een tijdje mee bezig, met assistentie van ChatGPT, maar krijg dat toch niet deftig aan de praat…

Misschien dat ik het ook wat te ingewikkeld wil maken…Heb 2 airco’s die in stapsgewijs wil laten in- en uitschakelen afhankelijk van overmaat energie

Hoe heb je het aangepakt?
Want ben hier ook al een tijdje mee bezig, met assistentie van ChatGPT, maar krijg dat toch niet deftig aan de praat…

Misschien dat ik het ook wat te ingewikkeld wil maken…Heb 2 airco’s die in stapsgewijs wil laten in- en uitschakelen afhankelijk van overmaat energie
veel chatgpt/copilot/claude gebruiken :D

Ik heb 4 airco's die ik stapsgewijs wou :D
Ik wou dat ze ook stapsgewijs uitgaan.
Ik wou ook de mogelijkheid in mijn dashboard om de airco's voor een bepaalde termijn uit te zetten (de vrouw durft al is klagen, "dien airco mag hier uit ze, want kheb het friskes"), zonder dat de andere airco's geimpacteerd worden.

Als je wil kan ik je wel mijn automatie, helpers, scripts en dashboard yaml's tonen/sturen, dan kan je is kijken of je interesse hebt om het te kopieren.

Ik heb momenteel 1 automatie voor in de zomer (als de airco's op koelen moeten) en 1 automatie voor de winter (als de airco's moeten verwaremen met stroomoverschot).
Next step is hier 1 grote automatie van te maken die zelf gaat "kiezen" wat hij met de airco's moet doen, afhankelijk van de binnen en buiten temperatuur.
maar geen idee of dat zou werken, want de volgorde van airco's aanzetten is anders in de zomer dan de winter.
Ik ben totaal geen developer ofzo, dus ik moet het van ai hebben om me te helpen schrijven

Terug
Bovenaan