Smart Home en Automation

Ik ben daar ook mee bezig in mijn hoofd, welke tijd willen jullie die laten aanstaan? Het lijkt me niet goed voor de airco om op een bewolkte dag / een dag waar redelijk wat eigen verbruik is / whatever andere reden dan injectie en afname elkaar afwisselen om steeds te pingpongen om de airco's aan en uit te zetten.

veel chatgpt/copilot/claude gebruiken :D

Ik heb 4 airco's die ik stapsgewijs wou :D
Ik wou dat ze ook stapsgewijs uitgaan.
Ik wou ook de mogelijkheid in mijn dashboard om de airco's voor een bepaalde termijn uit te zetten (de vrouw durft al is klagen, "dien airco mag hier uit ze, want kheb het friskes"), zonder dat de andere airco's geimpacteerd worden.

Als je wil kan ik je wel mijn automatie, helpers, scripts en dashboard yaml's tonen/sturen, dan kan je is kijken of je interesse hebt om het te kopieren.

Ik heb momenteel 1 automatie voor in de zomer (als de airco's op koelen moeten) en 1 automatie voor de winter (als de airco's moeten verwaremen met stroomoverschot).
Next step is hier 1 grote automatie van te maken die zelf gaat "kiezen" wat hij met de airco's moet doen, afhankelijk van de binnen en buiten temperatuur.
maar geen idee of dat zou werken, want de volgorde van airco's aanzetten is anders in de zomer dan de winter.
Ik ben totaal geen developer ofzo, dus ik moet het van ai hebben om me te helpen schrijven
Aha, de zomer/winter opsplitsen is al een goeie insteek. Want zoals ik nu was vertrokken, ging dat automatisch. Misschien moet ik eerst wat simpeler starten.

Je mag het altijd eens doorsturen!

Ik ben daar ook mee bezig in mijn hoofd, welke tijd willen jullie die laten aanstaan? Het lijkt me niet goed voor de airco om op een bewolkte dag / een dag waar redelijk wat eigen verbruik is / whatever andere reden dan injectie en afname elkaar afwisselen om steeds te pingpongen om de airco's aan en uit te zetten.
ik heb momenteel ingesteld
1000watt export voor >2min => eerste airco schiet aan.
Als er dan nog 200watt geëxport wordt => volgende airco
Nog 200 export? volgende airco

De moment dat er import gebeurd, eerste airco uit
Nog 2 minuten import? volgende airco

Ook daar gaf ai wat tips in om het schommelen tegen te gaan inderdaad.

Laatst bewerkt:
Aha, de zomer/winter opsplitsen is al een goeie insteek. Want zoals ik nu was vertrokken, ging dat automatisch. Misschien moet ik eerst wat simpeler starten.

Je mag het altijd eens doorsturen!
Ik hoop dat mezelf hierniet dox :D

Ik heb volgende Yaml automatie (in de ui) gemaakt:
alias: Airco's aan bij zonne-export (zomer - koeling)
description: >-
Stapsgewijs inschakelen bij PV-export en uitschakelen bij import (met pauze
per airco)
triggers:
- entity_id: sensor.homewizard_power
below: -1000
for:
minutes: 2
id: start_export
trigger: numeric_state
- entity_id: sensor.homewizard_power
above: 0
for:
minutes: 1
id: start_import
trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
- choose:
- conditions:
- condition: trigger
id: start_export
sequence:
- if:
- condition: template
value_template: >-
{{ is_state('timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze',
'idle') }}
{{ states('climate.daikinap61705_room_temperature') != 'cool'
}}
then:
- target:
entity_id: climate.daikinap61705_room_temperature
data:
hvac_mode: cool
action: climate.set_hvac_mode
- delay: "00:02:00"
value_template: "{{ states('sensor.homewizard_power')|float < -200 }}"
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_camille_automatie_pauze',
'idle') }}
{{ states('climate.airco_slaapkamer_camille_room_temperature')
!= 'cool' }}
then:
- target:
entity_id: climate.airco_slaapkamer_camille_room_temperature
data:
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_zolder_automatie_pauze',
'idle') }}
{{ states('climate.master_bedroom_room_temperature') != 'cool'
}}
then:
- target:
entity_id: climate.master_bedroom_room_temperature
data:
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_beneden_automatie_pauze',
'idle') }}
{{ states('climate.daikinap59137_room_temperature') != 'cool'
}}
then:
- target:
entity_id: climate.daikinap59137_room_temperature
data:
- conditions:
- condition: trigger
id: start_import
sequence:
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_beneden_automatie_pauze',
'idle') }}
then:
- target:
entity_id: climate.daikinap59137_room_temperature
action: climate.turn_off
- delay: "00:01:00"
value_template: "{{ states('sensor.homewizard_power')|float > 0 }}"
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_zolder_automatie_pauze',
'idle') }}
then:
- target:
entity_id: climate.master_bedroom_room_temperature
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_camille_automatie_pauze',
'idle') }}
then:
- target:
entity_id: climate.airco_slaapkamer_camille_room_temperature
- if:
{{ is_state('timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze',
'idle') }}
then:
- target:
entity_id: climate.daikinap61705_room_temperature
mode: restart

Vervolgens heb ik volgende 4 helpers moeten aanmaken:
1774009269229.png

1774009295235.png

1774009312656.png

1774009329697.png

Vervolgens volgende 2 scripts aan gemaakt:
alias: Airco - automatie pauze annuleren
mode: parallel
fields:
timer_entity:
description: Timer helper
example: timer.airco_camille_automatie_pauze
sequence:
- target:
entity_id: "{{ timer_entity }}"
action: timer.cancel
description: ""
&
alias: Airco - automatie pauze starten
mode: parallel
fields:
climate_entity:
description: Climate entity van de airco
example: climate.airco_slaapkamer_camille_room_temperature
timer_entity:
description: Timer helper
example: timer.airco_camille_automatie_pauze
hours:
description: Aantal uren pauze
example: 2
sequence:
- target:
entity_id: "{{ timer_entity }}"
data:
duration: "{{ '%02d:00:00' | format(hours | int) }}"
action: timer.start
- target:
entity_id: "{{ climate_entity }}"
description: ""

In de popupkaart van de kamers in mijn dashboard heb ik dan volgende code moeten plaatsen (voorbeeld voor de logeerkamer):
- type: custom:mushroom-template-card
primary: Airco automatie pauze
secondary: |
{% if is_state('timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze','idle') %}
Auto (geen pauze actief)
{% else %}
Pauze actief — resterend: {{ state_attr('timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze','remaining') }}
{% endif %}
icon: mdi:clock-remove-outline
icon_color: |
{% if is_state('timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze','idle') %}
grey
{% else %}
orange
{% endif %}
tap_action:
action: more-info
entity: timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze
- type: grid
columns: 4
square: false
cards:
- show_name: true
show_icon: true
type: button
name: 1u
icon: mdi:timer-1
tap_action:
action: call-service
service: script.airco_automatie_pauze_starten
data:
climate_entity: climate.daikinap61705_room_temperature
timer_entity: timer.timer_airco_logeer_automatie_pauze
hours: 1
icon_height: 20px
name: 2u
icon: mdi:timer-2
tap_action:
data:
hours: 2
name: 4u
icon: mdi:timer-4
tap_action:
data:
hours: 4
name: 8u
icon: mdi:timer-8
tap_action:
data:
hours: 8
name: Pauze annuleren
icon: mdi:close-circle-outline
tap_action:
service: script.airco_automatie_pauze_annuleren
data:

waardoor ik als ik de popupkaart in mijn dashboard zie ik volgende opties heb om de airco te pauzeren en de pauze te annuleren (ik moet de knopjes nog wat mooier maken qua formaat), ik moet wel nog kijken want de count down loopt niet zichtbaar, als je er op klikt zie je de effectieve lengte van de pauze:
1774009636852.png

voor de duidelijkheid, vraag me niet exact hoe dit werkt :D want dit is gevibecode :D
Dus exact uitleggen waarom ik maar 2 scripts heb moeten maken, maar hij die 2 scripts voor alle airco's gebruikt, ga ik niet kunnen zonder daar mezelf wat in in te lezen

Maar het lijkt te werken uit mijn testen afgelopen dagen.
Next step is de zomer en winter automatie in 1 grote automatie te gieten, waarbij hij op basis van de buiten temperatuur gaat kiezen of de airco's in heat of cool mode moet gaan.
En als dat werkt het er visueel wat mooier uit laten zien :D
Voornamelijk de layout in de popup kaart mag wat mooier.
En de count down in het "timer actief" venster zou mogen werken, nu moet ik er op klikken om effectief te zien hoelang de timer nog loopt:
1774009913381.png

(dus ik heb +-4u geleden de 4u pauze aangeklikt en binnen 21:34 minuten heractiveerd de airco terug)

ik heb momenteel ingesteld
1000watt export voor >2min => eerste airco schiet aan.
Als er dan nog 200watt geëxport wordt => volgende airco
Nog 200 export? volgende airco

De moment dat er import gebeurd, eerste airco uit

Ook daar gaf ai wat tips in om het schommelen tegen te gaan inderdaad.
Puur theoretisch kan je eerste airco dus wel 28 keer op een uur aan-en uitgaan?

Ik was eerder aan het denken om 2-3 keer op een dag te kijken of er voldoende geïnjecteerd wordt om toestellen in te schakelen en elk halfuur te kijken of er niet iets moet worden uitgeschakeld.

Ik was eerder aan het denken om 2-3 keer op een dag te kijken of er voldoende geïnjecteerd wordt om toestellen in te schakelen en elk halfuur te kijken of er niet iets moet worden uitgeschakeld.
Eventueel kan je ook de weersvoorspellingen gebruiken om de airco's aan te sturen zodat ze inderdaad niet continue aan/uit worden geschakeld.

klopt, met mijn winter automatie inderdaad gaat hij wel wat vaker aan en uit, omdat er dan minder volle zon is.

Kijken of er genoeg geinjecteerd heeft toch weinig nut?
Want wat geinjecteerd is zou je willen verbruikt hebben, je moet al 6x meer exporteren dan wat je importeerd als je dat wilt "goed maken" als je airco's later draaien.
Eventueel kan je ook de weersvoorspellingen gebruiken om de airco's aan te sturen zodat ze inderdaad niet continue aan/uit worden geschakeld.
Njah dat was ik ook al aan het denken geweest, maar nog geen idee hoe ik dit best implementeer.
Vooral omdat de weersvoorspellingen voor een "gemeente" zijn, dat geeft dus niet mooi weer dat komend kwartier er boven mijn huis wel of geen wolken hangen

klopt, met mijn winter automatie inderdaad gaat hij wel wat vaker aan en uit, omdat er dan minder volle zon is.

Want wat geinjecteerd is zou je willen verbruikt hebben, je moet al 6x meer exporteren dan wat je importeerd als je dat wilt "goed maken" als je airco's later draaien.

Njah dat was ik ook al aan het denken geweest, maar nog geen idee hoe ik dit best implementeer.
Vooral omdat de weersvoorspellingen voor een "gemeente" zijn, dat geeft dus niet mooi weer dat komend kwartier er boven mijn huis wel of geen wolken hangen
Ik dacht ook aan een minimum draaitijd per airco om niet continue aan/uit te schakelen.

Als je een batterij hebt, is het nog veel makkelijker. Start ze op als de batterij 80% is bv en zet ze terug af als die onder 60% zakt. Eenmaal dat de ruimte op temperatuur is, dan die airco's toch op laag pitje draaien en evt. pendelen.

Dat is toch hetzelfde als wat jij ook doet? 😅

Dat is toch hetzelfde als wat jij ook doet? 😅
Nee ik kijk of ik injecteer, niet of er geinjecteerd is.
Ik start op als er 1000watt geinjecteerd wordt en blijf draaien zolang ik blijf injecteren.

Hoe ik uw bericht begrijp is dat je gaat kijken of je doorheen de da x aantal kw hebt geinjecteerd en vervolgens de airco's aanzet.

Bv als je 10u lang 100watt injecteert, dan springen mijn airco's niet aan.
Bij u zou je dan zeggen na 10u "ik heb 1000watt geinjecteerd, ik ga nu de airco aanzetten".
Op dat moment kost u import +-6x zoveel als u export was.

Of ik begrijp uw bericht verkeerd 😛

Nee ik kijk of ik injecteer, niet of er geinjecteerd is.
Ik start op als er 1000watt geinjecteerd wordt en blijf draaien zolang ik blijf injecteren.

Hoe ik uw bericht begrijp is dat je gaat kijken of je doorheen de da x aantal kw hebt geinjecteerd en vervolgens de airco's aanzet.

Bv als je 10u lang 100watt injecteert, dan springen mijn airco's niet aan.
Bij u zou je dan zeggen na 10u "ik heb 1000watt geinjecteerd, ik ga nu de airco aanzetten".
Op dat moment kost u import +-6x zoveel als u export was.

Of ik begrijp uw bericht verkeerd 😛
Alleszins anders dan ik bedoelde 😉

Met “kijken of er voldoende geïnjecteerd wordt” doelde ik wel op dat specifieke moment, wordt er bvb om 11:00 meer dan 1000W geïnjecteerd? Niet: hoeveel is er al geïnjecteerd voor 11:00?

Heeft uiteraard als nadeel dat 3 goed getimede wolken en/of verbruikspieken ervoor zorgen dat de airco niet aanslaat.

Er is een reden dat het nog niet up and running is 😉

Opzich kan ik "simpel" aanpassen dat er >15m import moet zijn om de airco terug uit te schakelen.
En als je dan bv instelt dat je >10minuten >1000watt export heb en hij dan pas aan schakelt, dan heb je redelijke zekerheid dat de airco enkel aangaat op wolkenvrije dagen en niet als het een wolkenveld is met telkens zon voor 2 minuten.

Vraagje stellen, als ik meer dan een programma wil draaien op de pc die home assistant draait, moet ik dan richting docker kijken?

Bvb, Pi-hole draaien

Vraagje stellen, als ik meer dan een programma wil draaien op de pc die home assistant draait, moet ik dan richting docker kijken?

Bvb, Pi-hole draaien
Er zijn verschillende opties:
Voor HA zou ik altijd HA OS draaien. Dan kun je makkelijk plugins en apps installeren. Pihole is onder andere en app die je binnen HA OS kunt installeren.

Je kunt ook Proxmox op die PC installeren als OS en dan HA OS als VM draaien. En dan kun je er naast (LXC) containers hosten voor andere toepassingen. Wil je moet Docker aan de slag, dan kun je Docker installeren in zo'n LXC container of een Linux VM installeren met Docker, want sommige functies werken met Docker binnen een LXC.

Zelf heb ik HA OS op een Odroid N2+ draaien en dan een Proxmox mini PC met een paar VM's en containers voor zaken die niet HA related zijn.

Er zijn verschillende opties:
Voor HA zou ik altijd HA OS draaien. Dan kun je makkelijk plugins en apps installeren. Pihole is onder andere en app die je binnen HA OS kunt installeren.

Je kunt ook Proxmox op die PC installeren als OS en dan HA OS als VM draaien. En dan kun je er naast (LXC) containers hosten voor andere toepassingen. Wil je moet Docker aan de slag, dan kun je Docker installeren in zo'n LXC container of een Linux VM installeren met Docker, want sommige functies werken met Docker binnen een LXC.

Zelf heb ik HA OS op een Odroid N2+ draaien en dan een Proxmox mini PC met een paar VM's en containers voor zaken die niet HA related zijn.
De helft van de apps in home assistant die iets meer kunnen zijn eigenlijk gewoon docker containers op de achtergrond. Je kan sinds een tijdje ook Portainer als app installeren via third party integration en dan kan je eigenlijk doen en laten wat je wil vanuit je HA OS systeem. Beetje voorzichtig zijn met resources consumption en een cap er opzetten voor aparte containers.

De helft van de apps in home assistant die iets meer kunnen zijn eigenlijk gewoon docker containers op de achtergrond. Je kan sinds een tijdje ook Portainer als app installeren via third party integration en dan kan je eigenlijk doen en laten wat je wil vanuit je HA OS systeem. Beetje voorzichtig zijn met resources consumption en een cap er opzetten voor aparte containers.
Volgens mij zijn apps altijd Docker containers. En makkelijk te installeren en te backuppen binnen het HA systeem.
Met Portainer ga ik niet zitten klooien binnen HA OS. Gezien heel mijn woning op HA OS vertrouwd, rommel ik liever zo weinig daarmee om het stabiel te houden. Maar Pihole kun je gelukkig wel gewoon als app installeren binnen HA OS zonder zelf te moeten rommelen.

Natuurlijk kan het wel als je dat echt wil, maar ik wil gewoon voor 0 downtime van HA OS. Daarom dat ik het ook barebone draai en niet op mijn Proxmox machine. Op mijn Proxmox machine staat er wel een VM klaar om mijn backup in de laden mocht mijn Odroid ooit kapot gaan.

Hier HA OS als VM in Proxmox op een mini PC met een SSD en dubbele 2.5G NIC.
Daarnaast ook enkele LXC en VMs op draaien. Backups naar de NAS over 10G.

De meerkost om op 2.5G en 10G te gaan is het echt wel waard. Razendsnelle backups met beperkte downtime.

Ik raad aan van HA OS zoveel als mogelijk onaangetast te gebruiken met de standaard integraties. Vanaf je begint met :poop: HACS (Home Assistant Community Store (HACS)), doe je dat beter op een afzonderlijke VM, want dat kan bepaalde zaken 'breken'.

Terug
Bovenaan