Smart Home en Automation

Ahja natuurlijk, dat ik het zelf nog niet zo gezien had :wallbash:
Enige bedenking: dan is het geen dry contact meer. En het betreft buitenspots + lichten in het zwembad...

Bijkomend: stel dat ik een rolluik zou willen aansturen ook, maar ik heb geen state beschikbaar. Hoe zou ik dat kunnen fixen? Daarvoor heb ik wss een contactsensor extra nodig

Ahja natuurlijk, dat ik het zelf nog niet zo gezien had :wallbash:
Enige bedenking: dan is het geen dry contact meer. En het betreft buitenspots + lichten in het zwembad...
jawel hoor:
is gewoon een dry contact.
Bijkomend: stel dat ik een rolluik zou willen aansturen ook, maar ik heb geen state beschikbaar. Hoe zou ik dat kunnen fixen? Daarvoor heb ik wss een contactsensor extra nodig
Heb je in principe geen state voor nodig, je moet hem gewoon 1maal wijsmaken wat open/dicht is. Er zit ook een kalibratie op, zodat je hem halfweg kunt zetten. Normaal stop je rolluik zelf als die helemaal open/dicht is.
Ook kun je dit ook instellen dat hij maximaal x-seconden mag aansturen in de shelly zelf. Dus als je weet dat het 15s duurt voor volledig open/dicht, dan zet ik deze op 16s maximaal aan te sturen. ook zit er een vermogen/stroombeperking in, dus als vermogen hoger is dan ingesteld, dan gaat die ook uit en in alarm.

De lichten gingen enkel aan met de PIR? indien ja, continue hieronder.
Als er nog ergens een schakelaar zat, dan ignore de rest, en zal je moeten kijken bij uw schakelaar.

Je hebt hier wel een neutre, namelijk de blauwe. L is je fase. L/ is je geschakelde
In principe kun jij daar een Aqara T1 steken.

volgens handleiding:
...
Vandaag aangekomen en aangeslopen... en de lamp brand! :-D

Ik probeer een automatisatie te maken die regen-voorspelling controleert. Maar buienradar integratie werkt niet ....?
Vind wat info online terug dat deze bij meerdere voor problemen zorgt.
Iemand alternatief voor regenvoorspelling & zon binnen het uur etc ?

Ik probeer een automatisatie te maken die regen-voorspelling controleert. Maar buienradar integratie werkt niet ....?
als je HACS gebruikt:
https://github.com/aex351/home-assistant-neerslag-app
of

Ze werkt wel, alleen staat alle entitites behalve 1 op disabled. Zet degene die je wil op enabled en het zal werken.

Had idd nog niet gezien dat ik die kon inschakelen.
Wel nogal complex om te vinden wat voor mij nuttig gaat zijn. Wil voorspelling zon (felle zon voor enkele uur voorspeld) , geen huidige regen of voorspelling regen (normaal zorgt conditie 'zon' daar al voor, maar het kan toch zijn dat het regent terwijl zon schijnt) & geen sterke wind.

Is voor een luifel ... :)

Solcast vind ik een goeie voor zon. Maar eerlijk gezegd zou ik eerder een zonne sensor ophangen, dat gaat accurater zijn.

De buienradar integratie staat standaard op 60min. Als er in dat window meer dan 0mm regent valt, zal het regen in het aankomende uur :p

Solcast vind ik een goeie voor zon. Maar eerlijk gezegd zou ik eerder een zonne sensor ophangen, dat gaat accurater zijn.

De buienradar integratie staat standaard op 60min. Als er in dat window meer dan 0mm regent valt, zal het regen in het aankomende uur :p
Miljaar, ik heb een sensor van mijn screen , was dat vergeten!
Ewel, de voorspelling is 0mm momenteel komende uur. Zal dat eens nagaan of dat wel klopt :)

Ik heb ze ook net geïnstalleerd. Heb maandag gras gezaaid, dus hier mag het veel regenen. Ben benieuwd als voorspellingen wat gaan kloppen.

Ik heb zelf ook wat zitten proberen met de voorspellingen eerst, maar was nooit accuraat, Heb dan wat opgezocht en uitgekomen bij een Ecowitt Wittboy. Dat is dan regen, zon, wind, ... allemaal ineen hangt op mijn tuinhuis en heeft goede verbinding met het station binnen en perfecte lokale integratie met home assistant

Netatmo heeft zo van die weerstations met regen, wind, etc.
Maar ook een goede api, als bij jou in de buurt zo een sensor staat, kan je die via de api integreren in HA

HAH - note to self om niet op de gsm code aan te passen in Home Assistant terwijl je op wc zit. "Eventjes de notificatie message fine tunen". What could go wrong...

We moesten snel vertrekken naar communie, dus ik herstart HA nog even terwijl ik naar buiten stap.

Na 2h kijk ik eens in de Homewizard app en ik zie de batterij allerlei rare dingen doen.

Ik kom s avonds thuis en check de HA code op de computer. Staat er ergens een random "y" op lijn 89 in een file. Phone Fat Finger. Heel de HA automatisatie gebrickt en niks gestart na mijn restart. 🤡

Ik kom s avonds thuis en check de HA code op de computer. Staat er ergens een random "y" op lijn 89 in een file. Phone Fat Finger. Heel de HA automatisatie gebrickt en niks gestart na mijn restart. 🤡
Het overkomt zelfs de besten...

Binnen een tweetal weken wordt mijn thuisbatterij geinstalleerd. Dit zal al met een smart EMS systeem zijn maar ik zou hier graag nog verdere optimalisatie met Home Assistant aan toevoegen. Maar mijn use-cases zijn volgens mij te beperkt aangezien ik al wat "smart" devices heb in hun eigen eco systeem, dus ik vraag me af of er veel meerwaarde zit om die te integreren in Home Assistant. En veel meer "zelfverbruik" ga ik hier niet mee bereiken
  • Philips Hue - alle nuttige/mogelijke automatisaties zitten verwerkt in de app
  • Nedis/Caliber smart plugs - timer functies zitten verwerkt in de app
Daarnaast hebben we een aantal airco's van Daikin, die ik wel in Home Assistant kan steken om aan te zetten als er overschot is.
Maar enkel hiervoor lijkt een HA setup wat "overkill"?

Of zijn er quick wins die ik mogelijks over het hoofd zie?

@sluysen of het voldoende use case is kan ik niet bepalen, maar ik heb sinds vorig weekend mijn sturing airco in HA gemaakt, rekening houdend met mijn batterij.

AC’s staan 24/7 aan in ruimtes waar niemand slaapt, op dit moment is dat 3de slaapkamer en zolder waar de home office van de vriendin is, behalve als de batterij onder 80% duikt overdag of 40% ongeacht welk tijdstip van de dag.

De eerste dagen bleven de airco’s draaien tot 3-4u ‘‘s nachts omdat dan de 40% soc bereikt was. Deze nacht/ochtend draaien ze nog, de batterij is nog 52% vol.

Ik had het gisteren ook al gemerkt, maar door 24/7 te draaien slagen ze er in om alles (vloeren, muren, meubels, …) op dezelfde temperatuur te krijgen waardoor ze finaal minder hard moeten werken en dus minder verbruiken.

De eerste dagen zat ik zo aan een totaal verbruik van 9,3kWh voor de airco’s, gisteren was dat maar 3,8kWh terwijl het gisteren zeker niet frisser was en het binnen aangenaam koel was.

Je zou ze ook gewoon continu kunnen laten aanstaan zonder HA, maar op deze manier ben ik zeker dat er gekoeld wordt wanneer het nodig is en dat ik geen stroom van het net haal zonder dat ik er naar moet omkijken.

Binnen een tweetal weken wordt mijn thuisbatterij geinstalleerd. Dit zal al met een smart EMS systeem zijn maar ik zou hier graag nog verdere optimalisatie met Home Assistant aan toevoegen. Maar mijn use-cases zijn volgens mij te beperkt aangezien ik al wat "smart" devices heb in hun eigen eco systeem, dus ik vraag me af of er veel meerwaarde zit om die te integreren in Home Assistant. En veel meer "zelfverbruik" ga ik hier niet mee bereiken
  • Philips Hue - alle nuttige/mogelijke automatisaties zitten verwerkt in de app
  • Nedis/Caliber smart plugs - timer functies zitten verwerkt in de app
Daarnaast hebben we een aantal airco's van Daikin, die ik wel in Home Assistant kan steken om aan te zetten als er overschot is.
Maar enkel hiervoor lijkt een HA setup wat "overkill"?

Of zijn er quick wins die ik mogelijks over het hoofd zie?
Afhankelijk hoe gevoelig je ervoor bent: van zodra je HA gewoon bent komen er automatisch meer apparaten bij.

Hue aansturen in HA is wat mij betreft ook wel fijner, qua automatiseringen.
Ondertussen lopen hier tal van automatisaties: de gewoonlijke lichtroutines binnen/buiten, De Daikin airco op basis van zon-overschot, maar ook (met aangekochte deur/raamsensoren) dat de airco tijdelijk afgaat indien er een raam openstaat bijvoorbeeld.
Meldingen wanneer x of y zich voordoet, hij zet apparaten af om piekverbruik te voorkomen, ..

‘S nachts binnenkomen? Lichten aan op een aangename stand. Enzovoort, enzovoort..

Terug
Bovenaan