Smart tv heeft blur /trillend beeld

kenneke2.0

Banned
Platinum Trophy
Mijn tv heeft 70% van de tijd blur. Rare is als ik stream heeft hij het niet. Mijn ps5 heeft het heel zelden.
Heb al mijn hdmi kabels gewisseld, tv gereset. Mijn tv is wel al 8 jaar oud

Merk, model? Heb je al eens gekeken of er firmware updates zijn, die het probleem eventueel vermelden?

Probeer ook eens met Aspect Ratio op een vaste waarde in te stellen ipv automatisch (16:9 bijvoorbeeld). Ook (de-)interlacing zou ik als potentiële bron voor zo'n probleem vermoeden, maar dan moet je misschien eerder naar instellingen van de video bron kijken ipv tv zelf.

Wel, als je bijvoorbeeld van je pc streamt, dat je dan op je pc eens kijkt welk type beeld er wordt doorgestuurd (interlaced) en het eventueel daar kan aanpassen ipv in de tv instellingen.

Bij LG kan je tv instellingen per 'input device' (PS5, streamer, tv bakske, ...) anders zetten -- misschien kan dat ook bij Sony en schakelt die dan naar een profiel waarin een bepaalde instelling een probleem geeft?

Afhankelijk van wat je juist met "blur" bedoeld, kan dat bijvoorbeeld ook 'judder' zijn, wat veroorzaakt wordt door een verschil in framerates tussen bron en tv, en als je tv daar 'motion interpolation' op toepast (extra beelden toevoegen om vloeiender beeld te krijgen), kan dat voor opvallende beeldfouten zorgen. Veel Engelse termen maar je kan er eens op zoeken en de motion interpolation af/lager zetten om te proberen.

Wel, als je bijvoorbeeld van je pc streamt, dat je dan op je pc eens kijkt welk type beeld er wordt doorgestuurd (interlaced) en het eventueel daar kan aanpassen ipv in de tv instellingen.

Bij LG kan je tv instellingen per 'input device' (PS5, streamer, tv bakske, ...) anders zetten -- misschien kan dat ook bij Sony en schakelt die dan naar een profiel waarin een bepaalde instelling een probleem geeft?

Afhankelijk van wat je juist met "blur" bedoeld, kan dat bijvoorbeeld ook 'judder' zijn, wat veroorzaakt wordt door een verschil in framerates tussen bron en tv, en als je tv daar 'motion interpolation' op toepast (extra beelden toevoegen om vloeiender beeld te krijgen), kan dat voor opvallende beeldfouten zorgen. Veel Engelse termen maar je kan er eens op zoeken en de motion interpolation af/lager zetten om te proberen.
Tis eigenlijk zo om de 3 sec trillend beeld, soms heeft hij het een halve dag niet dan weer een dag constant. Maar gelijk wat ik stream van mijn gsm hebben we daar nooit problemen mee en playstation ook niet. Hebben de hdmi kabels al eens vervangen.

Als het zoals dit videoke is, dan lijkt een onderhoud noodzakelijk om een interne connectie te herstellen:
I found the error was somewhere connecting tcon to panel. So either issue with tcon/panel/connector ribbons
Maar check eerst eens met alle kabels uitgetrokken zodat je het kan herleiden tot de tv zelf.

Zonder modelnummer is het een stuk moeilijker om info te zoeken of mogelijke settings aan te raden. Allerlei automatische settings zoals dynamisch contrast, powersaving, en dergelijke, zou ik in ieder geval eens uitzetten of op een vaste waarde instellen.

Sony heeft bij sommige modellen een speakersysteem waarbij het beeldpaneel zelf als speaker fungeert (Acoustic Surface). Dit zou onzichtbaar moeten zijn maar wie weet als dat een probleem heeft. Als je zo'n model hebt, kan je eens proberen met de audio output op (enkel) headphones te zetten, bijvoorbeeld.

De tv heeft het ook zonder kabels, Kd 49x8305c is het model nummer. Dat filmpje is niet echt hetzelfde wat wij hebben

Deze Youtube video geeft een ander voorbeeld (start rond 55 seconden). Als het erop lijkt, is het toch eerder een geval van herstellingsdienst, al lijkt de fix nog enigszins doenbaar (maar 't moet dan ook net dat zijn). Misschien eerst aan een hersteller vragen (neem videoke op, of zo) en zie wat de kost zou zijn.

Deze Youtube video geeft een ander voorbeeld (start rond 55 seconden). Als het erop lijkt, is het toch eerder een geval van herstellingsdienst, al lijkt de fix nog enigszins doenbaar (maar 't moet dan ook net dat zijn). Misschien eerst aan een hersteller vragen (neem videoke op, of zo) en zie wat de kost zou zijn.
Ik zie het niet zo goed, met ondertiteling zie ik het best. Zou hier een filmpje willen plaatsen maar weet niet hoe het moet.

Je kan het proberen bij Sony maar gezien de ouderdom denk ik dat je beter gewoon eens bij een (Sony?-)winkel met hersteldienst vraagt, of een zelfstandige elektronica hersteller. 't Zal altijd afwegen zijn of het de kost waard is, natuurlijk, al zijn er her en der ook repaircafés/bijeenkomsten waar je mogelijk gratis geholpen kan worden.

Terug
Bovenaan