Sociale lening met Ex partner

jimmyr

Active member
Ik vader van 2 kindjes 9 en 12 jaar

-Kinderen wonen al heel hun leven bij mij ingeschreven
-Ex woont samen met haar moeder (ex heeft geen eigendom)

Genoeg inkomen voor een lening

We hebben altijd goed met elkaar overeen gekomen, nooit een probleem geweest ivm de kinderen of enige discussies over geld.

Nu wil ik graag een huis kopen, alle kosten die dit met zich meebrengt van notaris, registratie enz staan al voldoende op mijn spaarrekening
Nu had ik graag deze woning samen met mijn ex aangekocht, tenslotte is zij ook de moeder van mijn kinderen en moest ik komen te overlijden had ik het meer dan oke gevonden dat zijn het vruchtgebruik zou krijgen waarna als zij komt te overlijden het huis naar de kinderen gaat. (ze betaald ook de helft mee van de lening)

Vorig jaar contact opgenomen met het Brussels hoofdkantoor voor een sociale lening, na navraag lieten ze me weten dat als we aan de financiële voorwaarde voldoen lenen met een ex partner geen probleem is (dit werd vandaag door hun tel opnieuw bevestigd)

Vorige week hadden we een afspraak in Hasselt voor een simulatie, daar zei de persoon dat hun adviseur had gezegd dat een sociale woonlening samen met een ex partner niet mogelijk is, de reden waarom is ons niet verteld.

Uit hun eigen voorwaarden las ik oa dit:

Wij zijn beide bij Fortis, Bij Fortis kunnen we een woonlening aangaan als ex partners, bij hun is ook de voorwaarde dat min één van de 2 ontleners zijn domicilie op het adres van de gekochte woning zet, echter de maandelijkse afbetaling zou bij Fortis een heel stuk duurder uitkomen.

Hebben wij hier nu te maken met een adviseur van de sociale lening dienst Limburg die zijn eigen regels hanteert om god weet wat voor reden of heeft die adviseur het nu toch bij het rechte eind?

Edit: We zijn op de hoogte dat de ex partner die zijn domicilie niet zet op het adres van het aangekocht huis niet kan genieten van de 2% registratierechten en dat dit dan 12% is (dit geld is ook al voorzien)

Laatst bewerkt:
Je wilt een huis puur als investering kopen als ik het goed lees, niet om zelf te betrekken? Het lijkt me logisch dat een sociale lening de domiciliëring als eis naar voren schuift, het is niet de bedoeling om er real estate investeringen mee te financiëren.

Het is logisch dat Fortis (BNP) duurder uitkomt dan een sociale lening, dat is net de hele bedoeling van sociale leningen.

Je wilt een huis puur als investering kopen als ik het goed lees, niet om zelf te betrekken? Het lijkt me logisch dat een sociale lening de domiciliëring als eis naar voren schuift, het is niet de bedoeling om er real estate investeringen mee te financiëren.

Het is logisch dat Fortis (BNP) duurder uitkomt dan een sociale lening, dat is net de hele bedoeling van sociale leningen.
Nee dat staat ook nergens, ik ga er met mijn kinderen wonen officieel gedomicilieerd

Nee dat staat ook nergens, ik ga er met mijn kinderen wonen officieel gedomicilieerd
In dat geval kan je best contact opnemen met de hoofdzetel via email (of per aangetekende brief), als je dan hun bevestiging hebt dat dat geen probleem is zou ik denken dat je in Hasselt je lening kan krijgen.

Terug
Bovenaan