Niet echt een zware ergernis, maar hoe kunnen sommige collega's toch bestaan
Ik werk in een overheidscontext en ben hier verantwoordelijk voor een substantiële afdeling van de organisatie. Binnen die afdeling heb ik een paar erfenissen uit het verleden gekregen die het in het verleden al vaak in de weg gestaan hebben om efficiëntiewinsten te boeken. Het gaat hier dan (in hoofdzaak) over een paar diensthoofden die om welke reden dan ook ooit in deze rol terecht gekomen zijn maar daar eigenlijk niet de minste competentie voor hebben.
De voorbije jaren heb ik dat stelselmatig weggewerkt door hen uit die leidinggevende rol te halen en ze terug te zetten in graad. Voorlopig zijn er twee functies als diensthoofd gewoon niet ingevuld en wat mij betreft is daar ook geen noodzaak meer om die later nog op dezelfde manier in te vullen. We evolueren in dat opzicht naar een veel horizontalere organisatie.
Ik ben nu aan mijn magnum opus begonnen om nog een derde diensthoofd te elimineren en heb daarvoor een formeel evaluatietraject opgestart waarbij ik de persoon in kwestie specifiek op zijn leidinggevende competenties (die quasi onbestaande zijn) zal evalueren.
dan zorgt voor veel deining binnen de organisatie en maakt dat hij zijn mensen mobiliseert om voor hem te komen pleiten bij mij. De enige reden dat ze dit doen is omdat het het diensthoofd constant zélf komt pleiten voor extra personeel op zijn dienst zodat ze het allemaal, gelijk in de goede oude tijd bij de overheid, lekker gemakkelijk kunnen hebben. Voor mij is dit een absolute no go aangezien we daar de voorbije jaren na grondige evaluatie en prestatiemetingen net meer dan de helft van het personeel buiten gegooid hebben. Er is ook gewoon geen noodzaak toe. Desalniettemin ben ik altijd bereid om te luisteren naar goede argumenten, maar net op dat vlak ontbreekt het compleet. Enig initiatief tot efficiëntiewinst, wat ik wel minimaal van een diensthoofd mag verwachten, is er niet. De enige initiatieven die daar geïmplementeerd geraken zijn degene die ik er zelf doordram. Tja, dan heb ik ook geen diensthoofd nodig en bijkomend personeel al helemaal niet.