Solliciteren: de kant van de werkgever

Ik mis hem wel. Als het een ambetant moment is geweest op het werk, dan kom ik daarna altijd even naar hier. Dan besef ik weer dat ik eigenlijk maar een leegloper en parasiet van de maatschappij ben, betaald met het belastinggeld van de noeste, als citroenen uitgeperste werkpaarden uit de privé en dat ik me dat dus allemaal niet hoef aan te trekken. Het werkt als het ware therapeutisch.

OT: af en toe ben ik al eens jurylid bij wervingen voor mijn overheidsdienst. Ik vind dat echt ongelooflijk hoe vaak mensen slecht scoren, niet omdat ze niet geschikt zouden zijn voor de job, maar gewoon omdat ze te lui, te nonchalant, te weet ik veel wat zijn om gewoon ne keer op te zoeken waarvoor ze eigenlijk aan het solliciteren zijn. Dan krijg je gesprekken als:
Kandidaat: "Ik doe mee omdat het mij een super interessante job en materie lijkt. Ik zou dat 'k weet niet hoe graag doen."
Interviewer: "En wat denk je dat de FOD .... zoal doet, wat zijn hun doelstellingen?"
Kandidaat: "Awel ja, die doen zo vanalles eh. Zo voor de maatschappij enzo."

Herkenbaar. Heb tijdens m'n laatste jaar unief op heel wat plaatsen gesolliciteerd, waaronder een aantal bij de FODs, gewoon om wat sollicitatie-ervaring op te doen (ook al was ik totaal niet geïnteresseerd in die job). Was wel leuk om zo zonder enige voorbereiding op gesprek te komen niet wetende wat de specifieke dienst in kwestie eigenlijk doet, wie de verantwoordelijke minister(s) is en/of wat de job concreet inhoudt.
Was ook wel eens leuk om zo eens een keer te zeggen van wat m'n motivatie was om daar te gaan werken "ah, in de eerste plaats om geld te verdienen, u niet?". 😂 Die mensen hun blik was de beste comedy. Die hun STAR-methode tijdens de solicitatiegesprekken is wel een methode uitgevonden voor en door de grootste NPCs.

Voor een serieuze job zijn die motivatiebrieven wel handig voor de werkgever om te schiften. Maar voor de meest saaie administratieve jobs lijkt mij dat toch iets dat ik zou laten schrijven door ChatGpt. Ik zou begot niet weten wat ik anders zou moeten schrijven dan "ik heb een voorliefde voor 8 uur op m'n gat voor een scherm te zitten voor het meest saaie, nutteloze werk te doen".

Moet toch ook niet in een technische job zoals jij en ik doen?

Het is nochtans de manier hoe ik mij onderscheid van collega's. Soms is het niveau echt erbarmelijk.
Als je veel met klanten in contact komt, is het echt onprofessioneel om taalfouten te maken of onhelder te communiceren.

Het is nochtans de manier hoe ik mij onderscheid van collega's. Soms is het niveau echt erbarmelijk.
Als je veel met klanten in contact komt, is het echt onprofessioneel om taalfouten te maken of onhelder te communiceren.
Je moet wel in het juiste topic dan antwoorden. Het gaat hier over solliciteren...

In tijden dat je op 3 minuten een gepersonaliseerde brief geschreven hebt met AI hecht ik er geen belang aan. Dan liever een gesprek meer dan tijd te verliezen met die brieven.

Ik heb vorige week mijn sollicitatie brief voor het eerst laten schrijven door ai. Had er geen zin in en voelde me inspiratieloos.

Ondertussen op 2e gesprek moeten gaan voor een management functie

Ofwel schrijft ai echt goede brieven, of het boeit ze geen zier meer.

Ik heb de afgelopen 10 jaar een 200-tal jobinterviews afgenomen voor een startjob als redacteur, en een veelvoud aan cv's en motivatiebrieven gelezen.

Het aantal goede CV's, laat staan goede motivatiebrieven, ligt heel laag. En het wordt er de laatste jaren niet beter op. En dat voor een functie waar je alleen al uit de jobtitel toch zou mogen afleiden dat het misschien geen slecht idee zou zijn om je brief eens na te lezen. Of iets te doen aan die woorden die rood gemarkeerd worden door je spellchecker.

Gezien ik vooral mensen zie die net afgestudeerd zijn, zijn motivatiebrieven wél heel belangrijk voor mij. Want die CV's zeggen dan te weinig om op te kunnen schiften. Een goeie motivatie, en vooral ook foutloos kunnen schrijven - liefst ook in een vlotte stijl - is dan waar ik naar op zoek ben. En dat vind je vooral in de brieven. Tegenwoordig haal ik brieven ook door een AI-check trouwens.

For the love of God, voeg ook een deftige foto toe aan je CV. Als ik 15 man heb gezien op een dag is het echt wel handig om met een foto een gesprek en persoon achteraf weer te visualiseren. Maak wel dat het een deftige is, some things can't be unseen :unsure:

En op gesprekken, ja, kom voorbereid hé. Lees je in over de organisatie, de functie, en denk al eens na over wat je gaat zeggen over jezelf. Hoeveel mensen zelfs op de meest basic vragen uit de lucht komen vallen ...

Laatst bewerkt:
Ik heb vorige week mijn sollicitatie brief voor het eerst laten schrijven door ai. Had er geen zin in en voelde me inspiratieloos.

Ondertussen op 2e gesprek moeten gaan voor een management functie

Ofwel schrijft ai echt goede brieven, of het boeit ze geen zier meer.
Zolang je die brief wat aanpast, zijn die echt wel nog goed en staan er soms wel dingen in die ik nu nog gebruik.

Ik heb de afgelopen 10 jaar een 200-tal jobinterviews afgenomen voor een startjob als redacteur, en een veelvoud aan cv's en motivatiebrieven gelezen.

Het aantal goede CV's, laat staan goede motivatiebrieven, ligt heel laag. En het wordt er de laatste jaren niet beter op. En dat voor een functie waar je alleen al uit de jobtitel toch zou mogen afleiden dat het misschien geen slecht idee zou zijn om je brief eens na te lezen. Of iets te doen aan die woorden die rood gemarkeerd worden door je spellchecker.

Gezien ik vooral mensen zie die net afgestudeerd zijn, zijn motivatiebrieven wél heel belangrijk voor mij. Want die CV's zeggen dan te weinig om op te kunnen schiften. Een goeie motivatie, en vooral ook foutloos kunnen schrijven - liefst ook in een vlotte stijl - is dan waar ik naar op zoek ben. En dat vind je vooral in de brieven. Tegenwoordig haal ik brieven ook door een AI-check trouwens.

For the love of God, voeg ook een deftige foto toe aan je CV. Als ik 15 man heb gezien op een dag is het echt wel handig om met een foto een gesprek en persoon achteraf weer te visualiseren. Maak wel dat het een deftige is, some things can't be unseen :unsure:
Foto's zie ik amper.
Ik had alleen maar magazijniers en chauffeurs te werven, maar daar zie je toch ook wat.. meermaals een foto gekregen van de CV die helemaal gekreukt was. Speciaal venttekes van tijd

Nu, ter verdediging van de misschien niet zo gekwalificeerde kandidaten: je hoort ook overal wel van die "goede raad" rond CV's en motivatiebrieven. De ene zweert bij een foto, volgens een andere is het compleet verkeerd. Alles moet op een pagina passen, of je moet er nog in zetten dat je als 16-jarige eens een week op de hamster hebt gepast van je buurman.

Ik kan me nu wel inbeelden dat onzekere mensen, die misschien ook niet echt veel ervaring/vaardigheden hebben met "een tekst opstellen" daar nogal door flippen.

Natuurlijk is dat geen excuus voor echt debiele zaken, maar goed.

Laatst bewerkt:
Zo'n sollicitatiebrief/motivatiebrief doet er op zich ook echt geen hol toe... Tenzij het écht van een zodanig belabberd niveau is in die mate dat er geen enkele zin zonder schrijf/taalfouten geschreven kan worden... Zal enorm hard afhangen van de job waarvoor er gesolliciteerd wordt en/of de sector maar het gesprek met de kandidaat zegt zoveel meer dan 2 A4'tjes.

Met foto/zonder foto, met hobby's of de hond/poes erop, denk dat dat op zich allemaal weinig boeit.

Als technisch profiel vind ik motivatiebrieven de grootste onzin. Nee, ik ben niet van kinds af aan gepassioneerd door uw sector. Ik analyseer graag data en vind het leuk als ze nuttig zijn in een bedrijfstoepassing. Nee, ik wil geen A4 volpennen met glijmiddel. Kijk naar mijn CV, persoonlijkheid en skills in het gesprek en klaar. Ik knap ook wel echt af op bedrijven die daar veel waarde aan hechten. Toen ik solliciteerde en motivatiebrieven waren een verplicht onderdeel van de online sollicitatie, heb ik telkens een korte paragraaf van 4 zinnen geschreven in de trend van:

Mijn naam X is en ik kan Y en Z. Dit is mijn achtergrond. Ik zag jullie vacature. Contacteer me.

Slechts 1 bedrijf van de 15 sprak me erover aan hoe onthutst ze wel niet waren dat ik geen motivatiebrief had. Gesprek was snel gedaan; ik krijg echt een degout van zo een mensen. Het sollicitatieproces is zo al slopend genoeg; 1 solliciatie neemt veel tijd in beslag, laat staan een gepersonaliseerde motivatiebrief. Intussen maken bedrijven zich er altijd wel heel snel vanaf.

Hier is het redelijk eenvoudig:

Of je hebt een brief die aangeeft waarom je een geschikte kandidaat bent voor de functie, en dan kan ik een gedetailleerd CV waar ik zelf wat relevant van wat niet relevant is moet onderscheiden, door de vingers zien. Of je bezorgt me een beknopt en relevant CV op 1 A4 waar je geschiktheid van af spat. Anything else goes to the trashbin.

Vaak krijg ik kandidaten pas in de laatste sessie te zien, maar alle voorgaande stappen in het proces weten dat en selecteren daar ook op.

Als technisch profiel vind ik motivatiebrieven de grootste onzin. Nee, ik ben niet van kinds af aan gepassioneerd door uw sector. Ik analyseer graag data en vind het leuk als ze nuttig zijn in een bedrijfstoepassing. Nee, ik wil geen A4 volpennen met glijmiddel. Kijk naar mijn CV, persoonlijkheid en skills in het gesprek en klaar. Ik knap ook wel echt af op bedrijven die daar veel waarde aan hechten. Toen ik solliciteerde en motivatiebrieven waren een verplicht onderdeel van de online sollicitatie, heb ik telkens een korte paragraaf van 4 zinnen geschreven in de trend van:

Mijn naam X is en ik kan Y en Z. Dit is mijn achtergrond. Ik zag jullie vacature. Contacteer me.

Slechts 1 bedrijf van de 15 sprak me erover aan hoe onthutst ze wel niet waren dat ik geen motivatiebrief had. Gesprek was snel gedaan; ik krijg echt een degout van zo een mensen. Het sollicitatieproces is zo al slopend genoeg; 1 solliciatie neemt veel tijd in beslag, laat staan een gepersonaliseerde motivatiebrief. Intussen maken bedrijven zich er altijd wel heel snel vanaf.
Als er echt veel kandidaten zijn voor een bepaalde job kan de motivatiebrief wel het verschil maken tussen uitnodiging voor gesprek of geen uitnodiging. Ook als je profiel niet 100% past bij de job kan je evt. via een motivatie toelichten waarom je toch denkt dat je een geschikte keuze bent. Voor de rest heeft het inderdaad weinig nut.

Hangt toch ook allemaal serieus af van de job. Pak nu een vrij generieke job bij pak weg een IT service provider. Tegen dat je rond 40 bent is de lijst met relevante certificaten en tech al snel een A4 lang.

Als er echt veel kandidaten zijn voor een bepaalde job kan de motivatiebrief wel het verschil maken tussen uitnodiging voor gesprek of geen uitnodiging. Ook als je profiel niet 100% past bij de job kan je evt. via een motivatie toelichten waarom je toch denkt dat je een geschikte keuze bent. Voor de rest heeft het inderdaad weinig nut.
Als je op basis van een CV niet 100% zeker van of het een match is, nodig me dan uit voor een gesprek. Dat is toch altijd één van de gespreksonderwerpen.

Hier is het redelijk eenvoudig:

Of je hebt een brief die aangeeft waarom je een geschikte kandidaat bent voor de functie, en dan kan ik een gedetailleerd CV waar ik zelf wat relevant van wat niet relevant is moet onderscheiden, door de vingers zien. Of je bezorgt me een beknopt en relevant CV op 1 A4 waar je geschiktheid van af spat. Anything else goes to the trashbin.

Vaak krijg ik kandidaten pas in de laatste sessie te zien, maar alle voorgaande stappen in het proces weten dat en selecteren daar ook op.
In de mail waarin ze de CV bezorgen zullen ze toch ook een (zij het beknopte) motivatie plaatsen? Moet dat echt een "brief" zijn als in een aparte PDF?

Het enige wat je met een brief vaak ziet is hoeveel iemand kan lallen over god weet wat. Dan lees ik op 5 verschillende manieren telkens hetzelfde herkauwd, laat dat gerust achterwege en zeg op 3-4 zinnen waarom je precies bij ons solliciteert :)

Dit, motivatiebrieven kunnen nuttig zijn waar er meer kandidaten zijn dan het aantal jobs. In meeste sectoren zie je vandaag het omgekeerde gebeuren door personeelstekorten: werkgevers verkopen zichzelf met reclamefilmpjes en persoonlijke boodschappen op linkedin/ persoonlijke telefoontjes. Mijn vorige opdrachtgever gaat zelf zo ver dat ze volledig persoonlijke boodschappen per filmpje versturen als LinkedIn bericht. Zij motiveren waarom zij de ideale volgende stap voor jou kunnen betekenen :p.

In de mail waarin ze de CV bezorgen zullen ze toch ook een (zij het beknopte) motivatie plaatsen? Moet dat echt een "brief" zijn als in een aparte PDF?

Het enige wat je met een brief vaak ziet is hoeveel iemand kan lallen over god weet wat. Dan lees ik op 5 verschillende manieren telkens hetzelfde herkauwd, laat dat gerust achterwege en zeg op 3-4 zinnen waarom je precies bij ons solliciteert :)

In de mail of via pdf doet er idd weinig toe. Maar wel to the point inderdaad; ik heb geen 10 paragrafen proza nodig voor iets dat je in 5 bullets kan uitleggen :), maar ik ga ook die 5 bullets niet uit een CV van 3 pagina's vissen.

Vandaag twee kandidaten gezien, waarvan de ene een motivatiebrief had en de ander niet. Het was heel erg duidelijk dat die met motivatiebrief meer had nagedacht over de match tussen hun profiel en de functie, waardoor dat ook een vlotter gesprek was. Als je niet goed weet op wat je solliciteert, doe het dan niet. Mail of bel met gerichte vragen. Je verspilt anders iedereens tijd.

Ik heb al veel gesprekken gehad de afgelopen maanden met recruiters en professionals in de creatieve industrie. Algemene consensus is dat over het algemeen de motivatie brieven niet gelezen worden tenzij er nog wat twijfel is bij het zien van portfolio/cv.

In mijn geval is die wel handig meestal omdat ik een carrière wissel heb gedaan en nog niet veel rechtstreekse ervaring heb. Zo kan ik wel wat uitleggen hoe mijn vorige ervaring toch van pas komt. Maar eerlijk, ik zou heel graag hebben dat ze heel die motivatiebrief afschaffen en gewoon kijken naar mijn portfolio en als die goed genoeg is ze mij gewoon uitnodigen. Ik steek altijd keiveel tijd in die brieven om beetje plezant en origineel en gemotiveerd uit de hoek te komen. Als dan blijkt dat quasi niemand ze leest...auwtch.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan