Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Ik zou dat toch maar moeilijk kunnen begrijpen als kend dat ik meer of minder zou krijgen dan mijn broers/zussen.
Hoe leg je dat dan uit? 'Ja de opa houdt meer van uw broer dan van u, dus krijgt hij meer, that's life'? :D
Moest het nog niet duidelijk zijn, grootouders geven even veel hoor. Het zijn vooral de meter/peter waar het verschil zit. Kinderen begrijpen dat heus wel.

Moest het nog niet duidelijk zijn, grootouders geven even veel hoor. Het zijn vooral de meter/peter waar het verschil zit. Kinderen begrijpen dat heus wel.
Zijn er afspraken met de meter/peter om dat geld te beleggen? Bij ons is dat niet besproken en is dat dus voor de gewone spaarrekening van het kind. Kwestie dat de ze altijd iets kunnen kopen met het geld dat ze gekregen hebben. Verjaardagen en dergelijke is voor ons fun money.

we hebben bij geboorte van mijn dochter een rekening aangemaakt voor haar. (Cadeaugeld erop gezet)
1 oma stort hier elke maand 15€ op. Staat nu 2K op.

Ik voorzie gewoon dat ik haar studies,reizen, (veilige) auto op haar 18. Als ze op zichzelf wil gaan wonen op haar 20~24 zal ze geen huur moeten betalen. Einddoel is dat ze minimum een afbetaalde woning krijgt van mij.

Als ze een grote droom heeft, (een winkeltje,kapsalon ofzo) dan regelt papa dat ook wel. (Hopelijk blijft ze wel met haar voetjes op de grond staan)

Sowieso is het toch heel moeilijk om evenveel aan uw kinderen te geven als er een serieus aantal jaren verschil tussen zit. Zelfs in het gemakkelijkste geval als je gewoon 20 jaar lang voor beiden maandelijks geld op de spaarrekening wegschrijft. de (bv) 20.000 euro die je aan kind A in 2030 geeft, is meer waard dan de 20.000 euro die je aan kind B in 2035-2040 geeft, wegens inflatie. Ga je inflatie dan ook mee doorverrekenen zodat de koopkracht voor beide kinderen op hun 20ste met hun gift gelijk blijft? Waar trek je de lijn?

Dat is inderdaad iets dat eigenlijk niet op te lossen valt. En niet alleen de inflatie.

Het geld van de oudste steekt jarenlang vast op een spaarboekje, terwijl de spaarcenten van de jongste duidelijk beter renderen.

Maar ik kan toch niet het geld van de jongste ook op een spaarboek gaan vastzetten, enkel en alleen omdat de regering een achterlijk beleid voert.

We kunnen de verschillen allicht wel uitgommen tegen dat het zover is, maar helemaal fair kan het nooit zijn.

Bij de geboorte hebben ze elk een spaarrekening (gewoon extra rekening onder onze naam) gekregen en sinds de eerste maand krijgen ze allebei hun kindergeld hier op gestort.
En dan uiteraard nog alle extra's doorheen het jaar die voor hen zijn.

Heb hier al de beide gezien maar wat zijn de voor -en nadelen van het voor meerdere kinderen op 1 account of op meerdere te doen? Ben nu aan het zien om voor mijn 2de zoon te beginnen maar weet niet goed of ik het gewoon op dezelfde account zou doen of bv een andere account via de moeder.

Bij ons zal het ook niet eerlijk zijn tussen de 2 zonen, ben net begonnen voor mijn eerste op degiro (bijna 3j oud) en voor de nieuwste telg ga ik dat gewoon onmiddellijk doen. Zal net zoals voor de eerste wel een spaarboek openen voor wat de familie stort maar alles van ons zal via beleggingen zijn.

Ik heb voor redelijk veel geld pokemons gekocht. Binnen 15 jaar zijn die voor mijn kinderen en mogen ze die verkopen. Hopelijk zijn die dan een pak meer waard. Het is een gok.

Wij zijn er hier stilaan uit hoe we het gaan aanpakken. :)

Een vast maandelijks bedrag zullen we verdelen over spaarrekening, ETF en crypto. Maar gewoon dan als "1 pot nat" en niet op een rekening op naam van het kind. Met inflatie en eventueel nog een toekomstig kind is het een utopie om iedereen "even veel" te geven. Dus we sparen/beleggen gewoon op een horizon van pakweg 20+ jaar en zien wel hoe we dat geld ooit verdelen onder kinderen...

Vandaag account in orde bij DEGIRO voor ETF's. Straks eens verder in verdiepen.

Dat is hoe mijn ouders het gedaan hebben. We zijn met drie en nu verdelen ze gewoon eerlijk over ons drie. Mijn broer heeft 100K gekregen voor een huis. Ik kreeg 100K voor mijn appartement en mijn zus zal 100K krijgen voor een woning in de VS. De rest zal later verdeeld worden en is geregeld via de notaris.

Ik zou dat toch maar moeilijk kunnen begrijpen als kind dat ik meer of minder zou krijgen dan mijn broers/zussen.
Hoe leg je dat dan uit? 'Ja de opa houdt meer van uw broer dan van u, dus krijgt hij meer, that's life'? :D

Als het van verschillende personen komt en op andere momenten is er dan zelfs iets uit te leggen ?
In mijn jeugd kregen we ook af en toe geld of andere dingen van bijvoorbeeld peter, grootouders, ... Maar tenzij je kinderen een excel bijhouden hebben ze toch geen weet van wie hoeveel kreeg of heeft ? Zeker als er nog een leeftijdsverschil is. Dat een 14-jarige meer krijgt (ook zakgeld) dan een 8-jarige is toch niet zo vreemd ?

Mijn ouders zijn 'rijker' geworden naarmate ik ouder werd en ik ben de oudste thuis. Dus uiteindelijk hebben mijn zussen meer luxe gekregen (luxeuser kot, 3e auto thuis om te gebruiken, ...) en ook meer random spending money, maar dat is nu eenmaal life. Vind wel dat grote bedragen (bijvoorbeeld gift voor huis) je als ouder best zo eerlijk mogelijk doet, maar die paar duizenden euro's die hier en daar gesprokkeld worden kunnen nu eenmaal variëren door situatie enzovoorts.

Mijn kleine is nog te jong voor geld, dus voor mij zorgen voor later :)

Interessante thread, ik wil van de verlofperiode gebruik maken om dit ook eens te regelen.

Als ik even mag samenvatten:
Voordelen van het beleggen:
- Geld brengt (hopelijk) meer op dan spaarboekje en wordt dus beschermd tegen inflatie
- Geld staat niet geblokkeerd voor 18 jaar

Voordelen van spaarboekje:
- Niet onderhevig aan volatiliteit en dus geen risico op minwaarde of significante waardeverschillen tussen de verschillende kinderen.
- Kan op naam staan van het kind zelf

Over dat laatste: is dat een groot voordeel? Als beide ouders overlijden, als de ouders scheiden, ... zijn die bedragen dan beschermd waar die bij rekeningen op naam van de ouder(s) niét beschermd zijn?

Interessante thread, ik wil van de verlofperiode gebruik maken om dit ook eens te regelen.

Als ik even mag samenvatten:
Voordelen van het beleggen:
- Geld brengt (hopelijk) meer op dan spaarboekje en wordt dus beschermd tegen inflatie
- Geld staat niet geblokkeerd voor 18 jaar

Voordelen van spaarboekje:
- Niet onderhevig aan volatiliteit en dus geen risico op minwaarde of significante waardeverschillen tussen de verschillende kinderen.
- Kan op naam staan van het kind zelf

Over dat laatste: is dat een groot voordeel? Als beide ouders overlijden, als de ouders scheiden, ... zijn die bedragen dan beschermd waar die bij rekeningen op naam van de ouder(s) niét beschermd zijn?
Ik kreeg de tip van iemand die op zijn 18de gewoon verschillende banken is afgegaan om te vragen of er een rekening op zijn naam was bij die bank, om het nooit op naam van het kind te doen 😉.

Op 18 kunnen ze die gewoon leeghalen om enkele weken naar Ibiza te gaan en de grote Jan uit te hangen. Hun rekening, hun geld. 🤷🏼‍♀️

Dat is hoe mijn ouders het gedaan hebben. We zijn met drie en nu verdelen ze gewoon eerlijk over ons drie. Mijn broer heeft 100K gekregen voor een huis. Ik kreeg 100K voor mijn appartement en mijn zus zal 100K krijgen voor een woning in de VS. De rest zal later verdeeld worden en is geregeld via de notaris.
hier walg ik van. ik heb altijd voor iedere euro moeten werken thuis en dan zijn er rijkelui kinderen die even 100K krijgen van mammie en pappie

hier walg ik van. ik heb altijd voor iedere euro moeten werken thuis en dan zijn er rijkelui kinderen die even 100K krijgen van mammie en pappie
Wat is daar walgelijk aan?
Die 100k gaat altijd gewoon naar het huis wat betekent ofwel een sober huis op duurdere locatie ofwel een iets ruimer huis (+-50m2) dan zonder dat geld. Jij zou dus weigeren mocht je het krijgen omdat je het walgelijk vindt? 🤔

Ik heb ook voor iedere euro moeten werken. Maar in mijn jeugdjaren ook niets te kort gekregen.
Hulp heb ik gekregen. Is onbetaalbaar!

Ik wil nu wel wat voor mijn kinds doen.
Zijn nu samengesteld gezin. Dus nog even kijken hoe ik dat ga aanpakken.
Gewoon op een spaarrekening op mijn naam, op de beurs,...

Dat kan ik ergens wel begrijpen.

Maar even wat context. Mijn va heeft daar hard voor gewerkt omdat hij dat wou, want hij had geen vader meer vanaf 15 jaar omdat die thuis doodviel door een hartaderbreuk. Hij wou zeker zijn dat zijn kinderen niets te kort zouden komen.
Ik werk ook voor mijn centen en zoals Mulan zei kon ik hierdoor een leuk appartement in centrum Brussel kopen. Had ik dat niet was het een appartement ergens anders.

Laatst bewerkt:
Jaloezie en afgunst is toch iets lelijk…

Sommige hebben het geluk dat ze van thuis iets meekregen en anderen hebben dat geluk niet. Ja als je iets krijgt heb je een stapje voor, maar daar is niks walgelijk aan hoor. Mensen die iets hebben gekregen beseffen vaak maar al te goed wat voor een cadeau ze gekregen hebben. En werken daarom niet minder hard.

Dat kan ik ergens wel begrijpen.

Maar even wat context. Mijn va heeft daar hard voor gewerkt omdat hij dat wou, want hij had geen vader meer vanaf 15 jaar omdat die thuis doodviel door een hartaderbreuk. Hij wou zeker zijn dat zijn kinderen niets te kort zouden komen.
Ik werk ook voor mijn centen en zoals Mulan zei kon ik hierdoor een leuk appartement in centrum Brussel kopen. Had ik dat niet was het een appartement ergens anders.
Je hoeft je totaal niet te verantwoorden hoor. Negeer die jaloerse commentaren gewoon.

Wat voor reactie is dat nu? Jaloezie, afgunst? Ik heb zelf ook zo goed als niets meegekregen van thuis en ken er genoeg in mijn vrienden, kennisenkring of collega’s die dat wel hebben gekregen. Geen enkel probleem mee, ik gun het hen. Ik heb een dak boven mijn hoofd en 4 wielen om mee te rijden en ik eet meer dan choco alleen op mijn boterhammekes😉 Indien ik 100k had gekregen had ik misschien een iets groter dak boven mijn hoofd en/of andere 4 wielen, maar ik zou heus niet gelukkiger zijn. Als ze daarentegen gaan stoefen met het geld van mama en papa is iets anders, maar dat is meestal niet zo. De meeste begrijpen goed genoeg dat ze met de met voetjes op de grond moeten blijven. En 100k zijn nog niet echt de rijkeluiskindjes, wel bovengemiddeld natuurlijk.

Het is niet omdat je van thuis steun krijgt, dat je een verwend nest bent dat nooit iets heeft moeten doen.
Ik heb weekendwerk gedaan van mijn 15de en betaalde mijn 'luxeaankopen' zelf. En toch heb ik bij de bouw van ons huis een aanzienlijk bedrag gekregen. Geld waarvoor mijn ouders hard gewerkt hebben en waarmee ze mijn broer en mij een duwtje in de rug wilden geven. Niets mis mee.

Terug
Bovenaan