Sparen voor kinderen: hoe pakken jullie het aan?

Even deze topic bumpen.

Had voor beide kinderen een Keytrade plan lopen waar elk 50 euro per maand in ging.
Dat heeft nog nagenoeg nooit positief gestaan.
Leek me dus ook zinloos als het na 4 jaar zelfs nog negatief stond... (niet veel, 100 euro fzo).

Dus, met een horizon van ongeveer 15 jaar.
Wat zouden jullie aanraden?

Ik wil me er niet constant mee liggen bezig houden, maar gewoon op een spaarrekening droppen is natuurlijk ook niet echt een optie.

Ikzelf zit bij Axa en daar stelt de simulator dit plan voor. Ik ken er te weinig van.
Maar nu gewoon de boel erin droppen en dan elke maand 50 euro bij storten zonder nadenken en als het ietwat opbrengt na die jaren ben ik al content.

AXA B FD FOF GROWTH SELEC​

Even deze topic bumpen.

Had voor beide kinderen een Keytrade plan lopen waar elk 50 euro per maand in ging.
Dat heeft nog nagenoeg nooit positief gestaan.
Leek me dus ook zinloos als het na 4 jaar zelfs nog negatief stond... (niet veel, 100 euro fzo).

Dus, met een horizon van ongeveer 15 jaar.
Wat zouden jullie aanraden?

Ik wil me er niet constant mee liggen bezig houden, maar gewoon op een spaarrekening droppen is natuurlijk ook niet echt een optie.

Ikzelf zit bij Axa en daar stelt de simulator dit plan voor. Ik ken er te weinig van.
Maar nu gewoon de boel erin droppen en dan elke maand 50 euro bij storten zonder nadenken en als het ietwat opbrengt na die jaren ben ik al content.

AXA B FD FOF GROWTH SELEC​

Als de bank het zelf voorstelt, heeft de bank er meer baat bij.

Nu is het natuurlijk ook zo dat als je er geen moeite insteekt, er ook weinig gaat uitkomen. Anders hadden we met z'n allen al een geldboom geplant.

Je zou het geld in een aantal ETF's kunnen steken en hierna de vruchten plukken.

Als je voor een veilige belegging gaat, is het rendent wel niet zo schitterend .

Kent iemand een bank waar je meerdere digitale gratis zichtrekeningen kan openen per persoon?

Ik zou namelijk graag een digitale zichtrekeningen openen op mijn naam per kind en elke aparte rekening koppelen aan 1 kindprofiel binnen 1 algemene Degiro account. Bedoeling zo dan maandelijks passief geld te beleggen voor kids.

Ik wil liefst geen verschillende banken en het zo simpel mogelijk houden qua beheer. Iemand advies?

Kent iemand een bank waar je meerdere digitale gratis zichtrekeningen kan openen per persoon?

Ik zou namelijk graag een digitale zichtrekeningen openen op mijn naam per kind en elke aparte rekening koppelen aan 1 kindprofiel binnen 1 algemene Degiro account. Bedoeling zo dan maandelijks passief geld te beleggen voor kids.

Ik wil liefst geen verschillende banken en het zo simpel mogelijk houden qua beheer. Iemand advies?
Keytrade zal daar wel een van zijn .

We storten per kind (2 stuks) maandelijks 50 EUR op een spaarboekje en 50 EUR in een beleggingsverzekering Tak 23 van Allianz. Ook een beetje vanuit interesse om te kijken wat nu écht de beste oplossing zal geweest zijn na een jaar of 12.

We storten per kind (2 stuks) maandelijks 50 EUR op een spaarboekje en 50 EUR in een beleggingsverzekering Tak 23 van Allianz. Ook een beetje vanuit interesse om te kijken wat nu écht de beste oplossing zal geweest zijn na een jaar of 12.
Interessant.

Wij doen alles via belegging. Gestart 3 maanden voordat Poetin raar begon te doen, en dat merkten we. :unsure:

Interessant.

Wij doen alles via belegging. Gestart 3 maanden voordat Poetin raar begon te doen, en dat merkten we. :unsure:
Het beste is om die belegging niet in't oog te houden... Voor hetzelfde geld heb je binnen een jaar een zeer slimme zet gedaan dankzij het hefboomeffect.

Die beleggingen lopen nu 4,5 jaar en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe dat aan het renderen is, ik denk dat ik over anderhalf jaar eens piep en dan nog eens 6 jaar later.

Het beste is om die belegging niet in't oog te houden... Voor hetzelfde geld heb je binnen een jaar een zeer slimme zet gedaan dankzij het hefboomeffect.

Die beleggingen lopen nu 4,5 jaar en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe dat aan het renderen is, ik denk dat ik over anderhalf jaar eens piep en dan nog eens 6 jaar later.
Ik volg die wat op uit interesse maar jaag er mij niet in op. Mijn vrouw wel.

Sowieso is dat een belegging op 20 jaar. We steken er ook iedere maand 50 euro per kind bij.

Momenteel ook alles op spaarboekje voor onze 2 kinderen en we willen ook beginnen met maandelijks iets te storten en te kijken op lange termijn. Heeft Axa, Crelan,... Iets dergelijks op de markt die iets meer opbrengst heeft dan de gewone spaarboekjes? Mag gerust iets zijn dat je enkele jaren niet aan kan/mag komen

Voor ons zoontje die onlangs 1 jaar geworden is willen we ook graag een rekening openen om maandelijks wat geld op te storten voor later.

Kunnen jullie zeggen wat volgens jullie hiervoor de beste optie is? Zelf heb ik een eigen DEGIRO account voor beleggingen via ETF dus ben hier wel bekend mee; maar zijn er anders nog goede opties om het via een klassieke bank te doen en een rekening te openen op naam van kind, of is dit niet interessant?

Voor ons zoontje die onlangs 1 jaar geworden is willen we ook graag een rekening openen om maandelijks wat geld op te storten voor later.

Kunnen jullie zeggen wat volgens jullie hiervoor de beste optie is? Zelf heb ik een eigen DEGIRO account voor beleggingen via ETF dus ben hier wel bekend mee; maar zijn er anders nog goede opties om het via een klassieke bank te doen en een rekening te openen op naam van kind, of is dit niet interessant?
Ik denk persoonlijk dat er te veel geld blijft plakken bij de bank, terwijl de moeite om het via een 'veilige' ETF te doen weinig voorstelt en vaak een beter rendement oplevert.

Maandelijks gaat er samen met de grootouders (75/25) voor onze dochter 100 euro naar een aparte DeGiro-rekening. Deze staat op mijn naam omdat het niet anders kan helaas. Wij kopen daarmee elke maand één aandeel VWCE. Dat is een all-world ETF met 3000 bedrijven uit 50 landen in het mandje. Voordeel bij DeGiro is dat deze ETF in de kernselectie zit dus gratis gekocht kan worden.
Even een update met het nieuwe jaar. Er is een kindje bijgekomen en we hebben beslist het bedrag naar dezelfde rekening te verdubbelen. Momenteel staat het tellertje op €5558 met een bijna break-even w/v van -€26. Het mag gerust nog even horizontaal gaan om te accumuleren. Wanneer ze rond 25 jaar zijn zullen we bekijken wat hun situatie is maar het geld zal sowieso 50/50 gesplit worden. Idealiter dient het om hun te helpen met een woning te kopen.

Same here, maar wij doen 50/50 ETF/spaarboekje.
Het spaarboekje vullen we enkel met geld dat ze gekregen hebben bij o.a. verjaardagen en nieuwjaar. Ze gaan dat later vrij mogen gebruiken. We willen hun de filosofie aanleren om het grootste deel van hun inkomen te investeren. Sparen is een potje vullen voor iets leuk, als onderdeel van hun budget. Het zorgt niet per se voor rendement. Moest de interest nog stijgen, boven de inflatie, dan is dat een ander verhaal.

Laatst bewerkt:
Wanneer ze rond 25 jaar zijn zullen we bekijken wat hun situatie is maar het geld zal sowieso 50/50 gesplit worden. Idealiter dient het om hun te helpen met een woning te kopen.
Ik vind dat altijd een moeilijke, rationeel gezien.
Want wanneer bepaal je de 50/50? Op het moment dat de oudste het krijgt of de jongste?
Indien de oudste bv. 50k krijgt, en de andere 50k blijft staan tot de jongste ook een huis koopt 5 jaar later, dan is de kans groot dat die jongste dan bv. 70k gaat krijgen, wat doorgaans meer zal zijn dan de inflatie.
Ergens is dat logisch, maar ergens kan dat ook wringen bij de oudste :)

Dan moet je ook een gratis put geven aan je jongste kind?
Bv. als het 50k is bij de oudste, maar 2 jaar later als de jongste een huis wil kopen is er net een daling van -30% en zit er maar 35k meer in de pot :)
Het spaarboekje vullen we enkel met geld dat ze gekregen hebben bij o.a. verjaardagen en nieuwjaar. Ze gaan dat later vrij mogen gebruiken. We willen hun de filosofie aanleren om het grootste deel van hun inkomen te investeren.
Hier ook voor eerste communie van kind broer een aandeel Berkshire cadeau gegeven. (aan 175 dollar toen)
Nu 6 jaar later is dat 320 dollar.

En binnen 6 jaar, aan 18 jaar, wordt de cadeau 'opgegraven' en krijgt ze die eerste communie cadeaus/wensen.
Tegen dan staat het 500 dollar of zo.
Het zal een schone late communie cadeau zijn o_O
En misschien ook een eenvoudige les van compound interest (wishful thinking).

De grootvader spaart op een rekening, de tante steekt maandelijks gespreid in crypto & als ouders willen wij de kinderen een bouwgrond elk geven, misschien dat we er al zo logisch als mogelijk op bouwen als we dit zelf financieel kunnen en het verhuren tot ze het nodig hebben.

Ik vind dat altijd een moeilijke, rationeel gezien.
Ik ook.

Wij zetten het spaargeld van onze kinderen ook op onze rekening.
Alles wordt tot op de cent bijgehouden in een excel en jaarlijks komt er fictief ook rente bij.

De oudste zijn peters geven echter vaker cadeaus en als er geld gegeven wordt, is het veel minder dan bij de jongste.
Jongste (5 jaar) is 2 jaar jonger en ondertussen staat er al 25% meer opzij voor hem.

Wat moet je daarmee doen later...
Zelf het verschil bijpassen en bestaan van de excel ontkennen? Of oudste +- 10.000€ minder meegeven?
Ik vind het een moeilijke, maar probleem stelt zich gelukkig nog lang niet. :tongue:

Hier ook voor eerste communie van kind broer een aandeel Berkshire cadeau gegeven. (aan 175 dollar toen)
Nu 6 jaar later is dat 320 dollar.
Ik wou dat ook doen, een gouden Napoleon geven voor de geboorte van een petekind.
Mijn vrouw vond dat ouderwets en het is een nieuwe kinderwagen geworden.
Ouders hebben daarmee de prijs van een kinderwagen uitgespaard, het kind is er niets meer mee.
Napoleon was toen 180€, nu 351€. Tja, vrouwen... :laugh:

Terug
Bovenaan