Staatssecretaris Sarah Schlitz stapt op

Patj

Well-known member

Nooit fan geweest van Schlitz. Om eerlijk te zijn vraag ik mij een aantal zaken af:

1) Naast de feiten vraag ik mij af wat voor sfeer er heerst op haar kabinet? Dit kan toch echt niet?
2) Als niemand van haar had gehoord (ik had wel al gehoord van haar, maar enkel in het kader van allerlei schandalen zoals geen Vlaamse doventolk voorzien of aanwezigheid op mars waar mannen verboden waren), wat is het nut van deze staatssecretaris dan?
3) Het is de laatste keer dat we zo een hardliner op zo een departement moeten zetten.
4) Hoe ironisch is het niet dat praktisch elk incident van haar op een manier te maken heeft met andere mensen te beledigen/uit te sluiten/discriminatie?

Dit hing wel al in de lucht. Uiteindelijk het gevolg van een kabinet vol radicalen: u zo goed en verheven voelen dat je elke fout als propaganda van de ander ziet.

Dit hing wel al in de lucht. Uiteindelijk het gevolg van een kabinet vol radicalen: u zo goed en verheven voelen dat je elke fout als propaganda van de ander ziet.

Toch nog eens natrappen onderweg naar de uitgang omwille van eigen incompetentie - ongelijkheid promoten zowel qua taal als geslacht - en leugens:

“Daarbij hoort ook de strijd tegen seksistisch en seksueel geweld door politieke mandatarissen.”

Wie A zegt, moet B zeggen denk ik dan... in plaats van jezelf als vrouwelijk slachtoffer te zien zonder daar deftige redenen voor te geven, terwijl je net zelf meerdere fouten begaan hebt.

Toch nog eens natrappen onderweg naar de uitgang omwille van eigen incompetentie - ongelijkheid promoten zowel qua taal als geslacht - en leugens:

Wie A zegt, moet B zeggen denk ik dan... in plaats van jezelf als vrouwelijk slachtoffer te zien zonder daar deftige redenen voor te geven, terwijl je net zelf meerdere fouten begaan hebt.
Ik denk dat als mensen zeggen dat woke geen ding is hier en/of niet gevaarlijk is zij wel een mooi voorbeeld van hoe woke wel een probleem kan zijn. Daar is de afgelopen jaren gewoon niets gebeurd op dat departement buiten zeer ideologische zever. Die haar afscheidsrede is doorspekt van seksisme.

Ze claimt dat vrouwen en kinderen verder beschermt moeten worden (mannen niet?)
Ze zegt dat er voldoende vrouwelijk talent in de Ecolo zit om haar op te volgen (mannen niet?)

Verder opmerkelijk dat Groen/ecolo de rangen sluit. Almaci staat ook op Twitter uit te kramen dat het is omdat ze een vrouw is. Dat is gewoon idioot en u straal belachelijk maken. Kijk objectief naar het ideologische brokkenparcours van Schlitz en je ziet dat die geen plaats heeft op een bestuursfunctie, daar is zowat elke politiek analist het over eens.

Haar verdere beschuldigingen zijn gewoon gestoord, en tonen letterlijk aan hoe ver zij, haar omgeving en kabinet af stonden van de realiteit.

Ik denk dat als mensen zeggen dat woke geen ding is hier en/of niet gevaarlijk is zij wel een mooi voorbeeld van hoe woke wel een probleem kan zijn. Daar is de afgelopen jaren gewoon niets gebeurd op dat departement buiten zeer ideologische zever. Die haar afscheidsrede is doorspekt van seksisme.

Ze claimt dat vrouwen en kinderen verder beschermt moeten worden (mannen niet?)
Ze zegt dat er voldoende vrouwelijk talent in de Ecolo zit om haar op te volgen (mannen niet?)

Verder opmerkelijk dat Groen/ecolo de rangen sluit. Almaci staat ook op Twitter uit te kramen dat het is omdat ze een vrouw is. Dat is gewoon idioot en u straal belachelijk maken. Kijk objectief naar het ideologische brokkenparcours van Schlitz en je ziet dat die geen plaats heeft op een bestuursfunctie, daar is zowat elke politiek analist het over eens.

Haar verdere beschuldigingen zijn gewoon gestoord, en tonen letterlijk aan hoe ver zij, haar omgeving en kabinet af stonden van de realiteit.
Dat is toch een heel oneerlijke voorstelling?

Een medewerkster van haar linkt de N-VA aan nazi's. Er is ook de kwestie van dat logo in overheidscommunicatie. Zij biedt haar verontschuldigingen aan voor alles en neemt ontslag.

En dat is dan het voorbeeld van hoe woke een probleem is? Je uitspraken zijn alleen maar seksisme als je totaal en opzettelijk doof bent voor context die zo luid klinkt dat het davert: Ze is staatssecretaris van Gelijke Kansen. Ze claimt dat vrouwen en kinderen verder beschermd moeten worden en sluit daarbij mannen helemaal niet uit. Maar het is wel een feit dat het vaker vrouwen zijn die hier en daar slachtoffer zijn. Zodra er meer mannen zijn die slachtoffer zijn van bepaalde maatschappelijke ongelijkheid, zal de staatssecretaris van Gelijke Kansen 'mannen' zeggen. Net als met die volgende opmerking, hè. Mannen zijn al duidelijk oververtegenwoordigd, en als staatssecretaris van Gelijke Kansen is het niet zo heel gek dat je zelf de voorkeur zou hebben voor een vrouw. Zodra het parlement uit 90% vrouwen bestaat, zal het andersom zijn, waarschijnlijk.

En dat is dan het voorbeeld van hoe woke een probleem is? Je uitspraken zijn alleen maar seksisme als je totaal en opzettelijk doof bent voor context die zo luid klinkt dat het davert: Ze is staatssecretaris van Gelijke Kansen. Ze claimt dat vrouwen en kinderen verder beschermd moeten worden en sluit daarbij mannen helemaal niet uit. Maar het is wel een feit dat het vaker vrouwen zijn die hier en daar slachtoffer zijn. Zodra er meer mannen zijn die slachtoffer zijn van bepaalde maatschappelijke ongelijkheid, zal de staatssecretaris van Gelijke Kansen 'mannen' zeggen. Net als met die volgende opmerking, hè. Mannen zijn al duidelijk oververtegenwoordigd, en als staatssecretaris van Gelijke Kansen is het niet zo heel gek dat je zelf de voorkeur zou hebben voor een vrouw. Zodra het parlement uit 90% vrouwen bestaat, zal het andersom zijn, waarschijnlijk.
De meeste problemen komen beide geslachten tegen, er zijn echter specifieke problemen waar bepaalde geslachten veel meer tegenaan lopen. Uw taak als staatssecretaris is niet alles op een hoop gooien en zeggen: die, die, die en die groep zijn er in mijn ogen alles tezamen het ergste aan toe. Problemen gooi je niet op een hoop. Die moet zeggen, voor dit type probleem zal ik meer steun geven aan vrouwen, voor die problemen hebben mannen meer bescherming nodig. Als Schlitz zichzelf een beetje had bekwaamt in het gebied van gelijkheid had ze dat toch moeten opmerken?

Ministers worden hopelijk op hun kunde geselecteerd en niet op hun demografische vinkjes. Sorry, maar door haar uitspraken gaat -ongeacht haar kwaliteiten- een eventuele volgende vrouwelijke minister het stempel van excuustruus meekrijgen. Zeer jammer.

Je bent verantwoordelijk voor uw naaste medewerkers/kabinet + het zou haar gesierd hebben om keihard op te treden en zich diep te excuseren. Terechte opmerkingen counteren met de NVA weg te zetten als fascistisch is hetzelfde niveau als alle Marokkanen dieven te noemen.

Denk jij dat ze aan kon blijven @Loser ?

Dat is toch een heel oneerlijke voorstelling?

Een medewerkster van haar linkt de N-VA aan nazi's. Er is ook de kwestie van dat logo in overheidscommunicatie. Zij biedt haar verontschuldigingen aan voor alles en neemt ontslag.

Mannen zijn al duidelijk oververtegenwoordigd in deze regering die voor 50% uit mannen en 50% uit vrouwen bestaat.
Tel de wissels erbij van staatssecretarissen die zijn moeten opstappen onder De Croo (De Bleeker, Kitir, Schlitz) en je hebt zelfs een cynische meerderheid van vrouwen, ... nu goed, ze mogen en zullen Sarah Schlitz waarschijnlijk vervangen door een vrouw en daar is niets mis mee.

Kan me gerust nog inbeelden dat als je een globaal beeld neemt van de samenleving dat zeker logischerwijs kinderen van heel wat zaken vaker het slachtoffer zijn omwille van logischerwijs financiële afhankelijkheid, intellectuele fysieke kwetsbaarheid en cru gesteld ook sh*tbag ouders die we moeilijk kunnen steriliseren... dat vrouwen echter tegenwoordig nog steevast vaker het slachtoffer zouden zijn is echter niet zoiets dat je zomaar als feit zou mogen neerzetten. Dat klopt gewoonweg niet, en zeker als staatssecretaris zou je dat moeten onderbouwen, laat staan er nog wat ongegronde beschuldigingen van seksisme en seksueel geweld in de politiek aan toevoegen.

Genoeg voorbeelden "hier en daar", waar mannen vaker het slachtoffer zijn. Dan kan je het niet maken als zogenaamd staatssecretaris voor Gelijke Kansen om te stellen dat (impliciet énkel) vrouwen en kinderen beschermd moeten worden, zonder het specifiek over de velden waarin te hebben. Dan doe je je werk gewoonweg niet goed. Partnergeweld? Akkoord, vaker vrouwen slachtoffer dan mannen. Seksueel geweld? Idem. Maar keerzijde? Dodelijke arbeidsongevallen? Bijna alleen mannen. Zelfmoord? Factor 3. Halen van een diploma hoger onderwijs? Hele studierichtingen die volledig vervrouwelijken (met alle gevolgen vandien) zoals arts, kiné, ...
Hoe je al die verschillende gebieden die verschillende geslachten anders treffen zomaar kan optellen en stellen dat vrouwen nog steeds vaker een slachtoffer zouden zijn is mij een raadsel. Ik zou het alvast ook niet zomaar in de omgekeerde richting durven beweren, dit is afhankelijk van het onderwerp.

Maar oh nee, onder het aantal parlementariërs is het nog 'maar' 60/40 man/vrouw (en dus geen 90/10) ondanks dat lijsten verplicht 50/50 zijn en vrouwen waarschijnlijk meer dan de helft van het aantal stemgerechtigden zijn (vrouwen leven langer). Gimme a break.

Dat vrouwen bijvoorbeeld meer slachtoffer zijn van partnergeweld, seksisme en aanranding, dat ze minder gemakkelijk toegang hebben tot of kunnen doorstoten in goed betaalde jobs, ... ze zijn het slachtoffer van mannen en historisch gegroeide patriarchale machtstructuren.

Dat mannen vaker zelfmoord plegen of gemakkelijker toegang hebben tot beter betaalde jobs, het minder goed doen op school, meer risicos nemen, ... dat komt niet door vrouwen. Dat komt evengoed door mannen en onze macho cultuur. Willen we daarin echt vrouwen gelijk maken? Als gelijke kansen een beleid zou durven opzetten dat mannen tegen zichzelf beschermd... (wat ik overigens zelf ook betuttelend zou vinden) NVA en VB zou serieus stijgeren want dat zou een aanval op mannelijkheid zijn.

Als je het hebt over gelijke kansen moet je allen samen vooruit en niet proberen de ander naar beneden te trekken. Je kan dus inzetten op meer vrouwen in die goed betaalde beroepen en dan ga je het aantal vrouwelijke arbeidsongevallen ook zien stijgen maar dat is duidelijk niet waarvoor je dat wil doen. Mannen worden aangemoedigd wat minder macho te zijn en over hun gevoelens te praten als ze met zware problemen zitten, dan ga je die zelfmoordcijfers ook zien dalen.

Daarom vind ik het bizar om zulke zaken te vergelijken. Zowel vrouwen als mannen zijn vaker slachtoffer van mannen en een voorbijgestreefd beeld van "mannelijkheid" maar vrouwen moeten veel meer ondergaan waar mannen wel vaker zelf de afweging kunnen maken en soms fout kiezen.

Achja, opgeruimd staat netjes? Ik had van die vrouw nog maar zeer weinig gehoord, maar als ik zie hoe ze handelt/-de, met welk soort medewerkers ze zich omringt, etc., dan is de politiek ze beter kwijt dan rijk. Zo'n geitenwollenschok is goed om wat met pamfletten te staan zwaaien op een protestactie, maar voor iets serieus wegen die toch allemaal veel te licht en vallen die bij de minste 'tegenslag' of een moeilijker dossier meteen door de mand. Exact hetzelfde met de gemiddelde andere "politicus" uit Ecolo en Groen. De enige uitzondering is De Sutter, maar die heeft natuurlijk wel een carrière van een heel andere kaliber achter de rug dan pakweg een Van der Straeten of Schlitz die enkel maar van de ene partijpolitieke (adviseur)rol in de andere zijn gerold/geduwd, en dan vanwege het grote (eenmalige) verkiezingssucces tot minister/staatssecretaris van whatever zijn mogen worden.

Dat vrouwen bijvoorbeeld meer slachtoffer zijn van partnergeweld, seksisme en aanranding, dat ze minder gemakkelijk toegang hebben tot of kunnen doorstoten in goed betaalde jobs, ... ze zijn het slachtoffer van mannen en historisch gegroeide patriarchale machtstructuren.
Het idee dat vrouwen (substantieel) vaker slachtoffer zijn van partnergeweld staat sinds een aantal jaar ter discussie (ze zijn wel vaker slachtoffer van zwaar partnergeweld met letsels, maar dat kan verklaard worden door het fysieke krachtverschil). Huiselijk (en seksueel) geweld vloeit niet voort uit machtsstructuren, maar voornamelijk uit een psychische problematiek en verslaving. Om die redenen hebben feministische huiselijk geweld interventieprogramma's (gebaseerd op het Duluth model) nooit een effect gehad op gewelddadige mannen. Om het cru te zeggen: een narcist of een verslaafde man moet je niet gaan wijzen op het feit dat hij een historisch onterechte patriarchale machtspositie heeft (laat staan dat dergelijke figuren zoiets begrijpen), dat helpt niet. Je moet die gewelddadige man echter wel behandelen voor zijn narcisme of verslaving. Zie oa het artikel: Transforming a flawed policy: A call to revive psychology and science in domestic violence research and practice
Dat mannen vaker zelfmoord plegen of gemakkelijker toegang hebben tot beter betaalde jobs, het minder goed doen op school, meer risicos nemen, ... dat komt niet door vrouwen. Dat komt evengoed door mannen en onze macho cultuur. Willen we daarin echt vrouwen gelijk maken? Als gelijke kansen een beleid zou durven opzetten dat mannen tegen zichzelf beschermd... (wat ik overigens zelf ook betuttelend zou vinden) NVA en VB zou serieus stijgeren want dat zou een aanval op mannelijkheid zijn.
Laat het ons dan hebben over het feit dat mannen fundamenteel benadeeld worden in rechtbanken. Een man verkrachten wordt vaker geherklasseerd als aanranding, vrouwelijke criminelen krijgen lichtere straffen voor dezelfde feiten en mannen worden benadeeld bij toewijzing van de kinderen in vechtscheidingen. Moeten hier ook mannen tegen zichzelf beschermd worden?

De mannelijkheidscultuur -wanneer goed gekanaliseerd- zorgt ervoor dat mannen veel gevaarlijkere jobs willen uitoefenen dan vrouwen. Is dat dan macho? Zonder hen zouden we geen huizen hebben, geen eten hebben, geen wegen. Dat hebben we nodig en dat is niet toxisch hé. Het is aangetoond dat we als maatschappij (mannen en vrouwen tezamen) minder geven om de dood/verwonding van een man.

Zijn er zaken waar mannen als groep in moeten verbeteren? Uiteraard, zaken zoals meer praten bijvoorbeeld, maar sfeermakerij waarin vrouwen consequent neergezet worden als slachtoffer en mannen als dader gaat nooit helpen om mannen te doen praten over hun problemen. Hoe moet je als jonge man bijvoorbeeld seksueel geweld plaatsgeven, als je constant meekrijgt dat 1) vrouwen slachtoffer zijn en 2) mannen dader? Dan krijg je problemen waarbij mannen daar niet over praten, wat kan leiden tot criminaliteit of psychische problemen (die dan kunnen leiden tot zelfmoord).

Het zou een grote stap zijn geweest moest gelijke kansen eindelijk eens zijn gaan praten over zo een zaken en dat radicale feministische discours van Schlitz links hebben laten liggen. Mannen en vrouwen hadden daar beiden beter van geworden. Ik heb niets liever in onze maatschappij dan dat iedereen zonder geweld kan leven. Mannen en vrouwen. Dat verdient iedereen en pas als we zowel mannelijke en vrouwelijke daders en slachtoffers gaan aanpakken of helpen kan bijvoorbeeld de kringloop van geweld doorbroken worden. Met zo een beleid kreeg ik de indruk dat figuren zoals Schlitz en haar kabinet liever problemen hebben (jobzekerheid) dan ze op te lossen.

Laatst bewerkt:
Je voorbeeld van de rechtbank vloeit wederom voort uit bias die ontstaat uit die patriarchale kijk op man en vrouw. Niet dat er daarom niet tegenin gegaan moet worden want je hebt wel gelijk, het is een veel beter voorbeeld dan alle anderen reeds aangehaald want het is idd iets systemisch waarin mannen benadeeld worden, niet onder druk van vrouwen maar in tegenstelling tot de gevaarlijke job die ze kiezen of de hulp die ze al dan niet zoeken hebben ze hier als individu praktisch geen invloed op.

"De mannelijkheidscultuur -wanneer goed gekanaliseerd- zorgt ervoor dat mannen veel gevaarlijkere jobs willen uitoefenen dan vrouwen. Is dat dan macho?" Ja toch? Lijkt me vrij duidelijk. Daarmee zeg ik niet dat dat perse slecht is. Maar dan ga jij waarschijnlijk ook niet klagen dat arbeidsongevallen hoger liggen bij mannen als je dit wil verdedigen. Nu ja niet perse slecht, het mag echt wel een beetje gelijker getrokken worden want we zitten niet meer in de middeleeuwen. Dat een man zijn leven minder waard zou zijn... Ik denk dat dat al serieus teruggeschroefd is en dat lijkt me voor zowel mannen als vrouwen een positieve evolutie.

Laatst bewerkt:
Wanneer je mensen hier met de neus op de feiten duwt: namelijk dat mannen helemaal niet oververtegenwoordigd zijn in de regering maar dat het (toegegeven voor 't eerst) 50/50 is (en alle ex-leden van deze regering zijn ook vrouwen), dan is men plots héél erg stil natuurlijk en als je op effectieve discriminaties van mannen wijst waar bescherming misschien ook niet misplaatst zou zijn, dan weet je niet meer wat je leest als weerwoord... Wederom is alles de schuld van het partriarchaat en systemische discriminatie... ik zou denken dat sommige stukken ironisch zijn geschreven of als parodie, ware het niet dat, getuige Sarah Schlitz en haar inderdaad radicale discours, er in de echte wereld effectief mensen rondlopen die effectief zo denken. Good riddance in dit geval, hopelijk heeft Ecolo toch nog een betere vrouw in huis, dat er betere vrouwen zijn twijfel ik geeneens aan. Of die echter binnen Ecolo te vinden zijn? Tja...

Dat jongens minder presteren in het onderwijs kan je moeilijk aan een macho-cultuur toeschrijven, if anything is het onderwijs net een zeer "vrouwelijk" systeem.

Mannen blokkeren voor vrouwen de toegang tot topjobs? Ik heb in februari gesolliciteerd voor een job op een hoger niveau, jury bestaande uit exclusief 4 vrouwen (3 experten, 1 HR verantwoordelijke), ik moet misschien ook eens gaan klagen over seksime... wat een grap.

Mannen kiezen inderdaad zelf voor gevaarlijkere jobs gemiddeld gesproken, maar waarom dan niet éénzelfde argument voor vrouwen in machtsposities als CEO's of goedverdienende jobs tout court? Vrouwen kiezen toch zelf om niet de nodige offers te brengen, halftijds te werken of te gaan werken in slechter betaalde jobs? Neen, daar zijn quota's nodig en moet er iets gebeuren aan de grotendeels opgeblazen pay gap... Vandaar mijn opmerking...

Die geschiedenis waar naar verwezen wordt, was heus ook niet zo'n ponypark voor het merendeel van de mannen. Die zogenaamde "patriarchy" was en is eveneens maar een minderheid.

Laatst bewerkt:
Ik heb dat altijd zo'n vreemde spreidstand gevonden. Al anderhalf decennium studeren er in Vlaanderen disproportioneel (gelet op het natuurlijke demografische overgewicht) meer meisjes als jongens af van onze universiteiten. Elk jaar neemt die kloof toe. Waar is het jongens-actie-plan? Waar is de positieve discriminatie?

De vervrouwelijking van ons onderwijs is nog zoiets. Onze dorpschool heeft geen mannelijke leerkrachten meer met uitzondering voor lichamelijke opvoeding.
Vorig jaar was ik nog aan het twijfelen om farmaceutische wetenschappen te doen, was mij afgeraden het was meer iets voor vrouwen. Dat zegt genoeg over de staat van ons onderwijs.:unsure:

Wanneer je mensen hier met de neus op de feiten duwt: namelijk dat mannen helemaal niet oververtegenwoordigd zijn in de regering maar dat het (toegegeven voor 't eerst) 50/50 is (en alle ex-leden van deze regering zijn ook vrouwen), dan is men plots héél erg stil natuurlijk en als je op effectieve discriminaties van mannen wijst waar bescherming misschien ook niet misplaatst zou zijn, dan weet je niet meer wat je leest als weerwoord... Wederom is alles de schuld van het partriarchaat en systemische discriminatie... ik zou denken dat sommige stukken ironisch zijn geschreven of als parodie, ware het niet dat, getuige Sarah Schlitz en haar inderdaad radicale discours, er in de echte wereld effectief mensen rondlopen die effectief zo denken. Good riddance in dit geval, hopelijk heeft Ecolo toch nog een betere vrouw in huis, dat er betere vrouwen zijn twijfel ik geeneens aan. Of die echter binnen Ecolo te vinden zijn? Tja...

Dat jongens minder presteren in het onderwijs kan je moeilijk aan een macho-cultuur toeschrijven, if anything is het onderwijs net een zeer "vrouwelijk" systeem.

Mannen blokkeren voor vrouwen de toegang tot topjobs? Ik heb in februari gesolliciteerd voor een job op een hoger niveau, jury bestaande uit exclusief 4 vrouwen (3 experten, 1 HR verantwoordelijke), ik moet misschien ook eens gaan klagen over seksime... wat een grap.

Mannen kiezen inderdaad zelf voor gevaarlijkere jobs gemiddeld gesproken, maar waarom dan niet éénzelfde argument voor vrouwen in machtsposities als CEO's of goedverdienende jobs tout court? Vrouwen kiezen toch zelf om niet de nodige offers te brengen, halftijds te werken of te gaan werken in slechter betaalde jobs? Neen, daar zijn quota's nodig en moet er iets gebeuren aan de grotendeels opgeblazen pay gap... Vandaar mijn opmerking...

Die geschiedenis waar naar verwezen wordt, was heus ook niet zo'n ponypark voor het merendeel van de mannen. Die zogenaamde "patriarchy" was en is eveneens maar een minderheid.

Opnieuw verwar je het laatste woord met gelijk krijgen. Het bleef stil op je antwoord dat de regering 50/50 is, omdat je cherrypickt, en dan nog wel op cynische manier uit een voorbeeld waar het alleen maar 50/50 is dankzij het werk van iets als Gelijke Kansen, dankzij quota. Dus ik zou precies een ander voorbeeld kiezen.

Vooral omdat ik het nergens over de regering had. Ik had het over de politiek, waarbij er nog altijd -ondanks quota- een oververtegenwoordiging is van mannen. Als je dat verfijnt tot ‘de regering’ (omdat dat beter uitkomt?) vind ik dat geen goede basis om het gesprek te starten.

En je gooit mijn antwoord op een hoop bij het antwoord van iemand anders. Zo kom je tot een amalgaam van alle dingen waar je tegen bent, maar wat niemand hier gezegd heeft. Mannen mogen ook beschermd worden tegen discriminatie. Gelukkig doet de staatssecretaris voor Gelijke Kansen dat ook.

Opnieuw verwar je het laatste woord met gelijk krijgen. Het bleef stil op je antwoord dat de regering 50/50 is, omdat je cherrypickt, en dan nog wel op cynische manier uit een voorbeeld waar het alleen maar 50/50 is dankzij het werk van iets als Gelijke Kansen, dankzij quota. Dus ik zou precies een ander voorbeeld kiezen.

Vooral omdat ik het nergens over de regering had. Ik had het over de politiek, waarbij er nog altijd -ondanks quota- een oververtegenwoordiging is van mannen. Als je dat verfijnt tot ‘de regering’ (omdat dat beter uitkomt?) vind ik dat geen goede basis om het gesprek te starten.

Samenstelling regering:
Ik kies inderdaad een meetpunt dat 50/50 was bij aantreden. Sterker nog ik heb iets over het hoofd gezien, sinds dat De Moor Mahdi vervangen heeft is het eigenlijk momenteel 11 vrouwen en 9 mannen... Maar goed, dat is een fout die mijn argument eigenlijk alleen maar kracht bij zet: als Ecolo écht zou geven om volledige gelijkheid der genders, kwamen ze nu misschien net eens met een man af.

Een beschuldiging van cherrypicken is ronduit een zwaktebod wanneer het net de regering is die het meeste macht heeft in de politiek. Liever meer vertegenwoordiging in de regering, dan in het parlement denk ik dan.

Jij noemt het een cynisch product van Gelijke Kansen dankzij quota, maar er is helemaal geen quotum op het aantal vrouwen in de regering.
Mannen klaarblijkelijk ook niet. Er is wél een quotum voor het aantal vrouwen op verkiezingslijsten. Ruwweg 50% of meer van alle stemgerechtigden zijn vrouwen. Dus als vrouwen 50% vrouwen in het parlement willen kiezen, kunnen ze dat perfect. Je kan natuurlijk argumenteren dat de quota voor vertegenwoordiging van vrouwen in het parlement hebben bijgedragen tot uiteindelijk de doorstroom naar de uitvoerende macht, maar daar heb je eigenlijk geen enkel bewijs voor.
Sterker nog: ik presenteer je een tegenvoorbeeld: in Nederland is er géén verplichting geweest op 50% vrouwen op hun kieslijsten én daar bestaat het huidige kabinet ook voor ongeveer de helft uit vrouwen.

Als ik advocaat van duivel moest spelen, zou ik eerder wijzen op het onevenwicht in portefeuilles dat er wél nog is: meer vrouwelijke staatssecretarissen, minder belangrijke portefeuilles (met uitzondering van Defensie, BiZa en BuZa) en een kernkabinet dat wél nog gedomineerd wordt door mannen (al is dat kernkabinet in dit land gewoon een proxy voor de particratie). Anderzijds: vrouwen hebben wél een aantal zeer belangrijke portefeuilles... waarbij het voor sommigen misschien zelfs geen goed idee was om ze die te geven wegens onvoldoende capabel (DeDonder op Defensie met haar Tik Tok filmpjes), los van hun geslacht uiteraard. Sommige mannen zitten in deze regering evenzeer niet op hun plaats (*kuch* Michel junior² *kuch*).

En je gooit mijn antwoord op een hoop bij het antwoord van iemand anders. Zo kom je tot een amalgaam van alle dingen waar je tegen bent, maar wat niemand hier gezegd heeft. Mannen mogen ook beschermd worden tegen discriminatie. Gelukkig doet de staatssecretaris voor Gelijke Kansen dat ook.

Inderdaad ik maak een amalgaam van stellingen van posters die vaak dezelfde politieke strekking verdedigen: waarbij ik eerst op jouw post reageerde, en die andere poster op de mijne... lijkt me niet verkeerd.

De voormalige staatssecretaris plaatste dermate een focus op expliciet vermelden dat vrouwen en kinderen beschermd moeten worden, dat je niet anders kan dan impliciet concluderen dat de groep die hier niet vermeld wordt, i.e. mannen, van ondergeschikt belang is.
Vanuit de acties die zij genomen heeft, zoals het bijwonen van een exclusieve vrouwenwandeling waar mannen gewoon buitengesloten waren, vind ik dat al helemaal geen onredelijke conclusie.

Maar je mag mij altijd corrigeren door het aanduiden van een aantal acties die zij genomen heeft specifiek gericht op domeinen waar mannen wél meer bescherming nodig hebben... waar is bijvoorbeeld dat actieplan tegen schoolachterstand bij jongens?
Een staatssecretaris van Gelijke Kansen zou maatregelen in alle richtingen moeten nemen denk ik dan... ik zie vooral een omhooggeschoten activiste, die meerdere flaters begaan heeft.

Sorry, maar nu geef je weer gas tegen die ongelijkheid in de regering. Ik zeg toch net dat ik het had over de politiek? Zonder naar kabinetten te kijken, is het daar 60-40. Met kabinetten erbij nog meer. Inderdaad een verschil in inhoud en ‘zwaarte’ van de portefeuilles.

Het ergste is: dat is dus gewoon omdat ze dat genoemd had in haar aftreden, waarbij ze zich verontschuldigd heeft voor de fouten (maar van Patj moesten dat ‘diepe’ verontschuldigingen zijn) en haar verantwoordelijkheid neemt. En dat was het grote bewijs dat alles wat woke is, verkeerd is of zo.

Er zit wel degelijke een merit aan wat ze zegt. En ja, er zijn nog andere problemen. Ik denk niet dat ze een exhaustieve lijst moet geven als ze opstapt, toch.

Ik verdedig haar ook nergens. Ik vind het gewoon overtrokken.

als je op effectieve discriminaties van mannen wijst waar bescherming misschien ook niet misplaatst zou zijn, dan weet je niet meer wat je leest als weerwoord...
Ik vermoed dat dit niet zo subtiel naar mij toe gericht is. Hoe denk je effectief discriminatie van mannen aangetoond te hebben door te verwijzen naar hoger aantal arbeidsongevallen of hogere zelfmoordcijfers? Wie discrimineert ons daarin? Dat zijn toch gewoon keuzes die we zelf maken? Hoe ga je dat tegen gaan? Weet je hoe je dat kan tegengaan? Door gelijke kansen te creeeren waardoor er meer vrouwen die beroepen instromen en zo de cijfers gelijk trekken.

Ik heb zelf voor het geld gekozen, een gevaarlijkere job en dus hoger risico op een arbeidsongeval. Ik werk op een site met meer dan 2000 man, praktisch geen enkele vrouw. Er hangen naaktkalenders, er staan piemels op de douchedeuren. Denk je dan niet dat het voor vrouwen moeilijker hier te beginnen is dan pakweg voor een man om voor een hoger diploma te halen? Bij het ene is er effectief een vorm van discriminatie aanwezig. Dat is toch niet zo in de gevallen die jij opsomt?

Vergelijk dat met Patj voorbeeld ivm de berechting van mannen tov vrouwen dat is toch een veel effectiever argument waar je echt kan spreken van discriminatie tegen mannen?

Ik wil daarmee niet zeggen dat we die cijfers, arbeidsongevallen, zelfmoordcijfers, aantal hooggeschoolden, ... niet moeten verbeteren. Maar dat heeft niets met discriminatie of het krijgen van minder kansen te maken. Wij mannen krijgen al die kansen, we kiezen er vaak voor ze niet te benutten. Soms uit een voorbijgestreefd beeld van mannelijkheid of onder druk van andere mannen die je als "janet" zouden bestempelen als je een in hun ogen vrouwelijk iets zou doen maar soms ook gewoon met goeie reden. Zo heb je bij ons geen diploma nodig voor een loon van 4k en velen rollen hier binnen recht vanuit het laatste middelbaar.

Zelfs Jambon zit nog altijd op post dus ja dit is zwaar overtrokken en ergens bijna zot dat ze in die mate haar verantwoordelijkheid opneemt.

Laatst bewerkt:
typisch geval weer van de eigen positieve punten opsommen en in de slachtofferrol kruipen

eigenlijk zeer extreem in hun denken dit soort volk, beter weg ermee

Misschien zullen we het gewoon over Schlitz hebben.

Wie A zegt, heeft dus ook al B gezegd:
Haar woordvoerders haastten zich om die uitspraak te duiden als een reactie op de zaak van een schepen in Schaarbeek, Michel De Herde (Défi) die in verdenking gesteld is voor verkrachting van twee minderjarigen en het bezit van kinderporno. De zaak kwam aan het licht nadat schepen voor Gendergelijkheid Sihame Haddioui (Ecolo) in mei vorig jaar een klacht ingediend had wegens aanranding van de eerbaarheid en seksistische opmerkingen.
Die "leugens" en dat "natrappen" blijken helemaal geen leugens en natrappten te zijn.
Mag ik dan vragen dat de overtrokken reacties worden bijgesteld? Of is dat te veel gevraagd? De beschuldigingen mogen wel geuit worden, maar als ze dan feitelijk niet blijken te kloppen, moeten ze blijven gelden? Om nog maar te zwijgen van het natrappen van Francken, die wél wist waar het over ging, maar deze staatssecretaris die de eer tenminste nog aan zichzelf houdt en zich heeft verontschuldigd, liever nog eens wegzet als "gemakkelijk links hokjesdenken" met zijn uitspraak.

Sorry, maar nu geef je weer gas tegen die ongelijkheid in de regering. Ik zeg toch net dat ik het had over de politiek? Zonder naar kabinetten te kijken, is het daar 60-40. Met kabinetten erbij nog meer. Inderdaad een verschil in inhoud en ‘zwaarte’ van de portefeuilles.

"De politiek" is vrij inhoudsloos. Zoals ik zei: de regering is relevanter dan parlementen waar we in dit land te veel van hebben, zeker in een discussie rond het aftreden van een staatssecretaris. Kabinetten vind ik al helemaal geen analyses over terug. Zwaarte van de portefeuilles heb ik je inderdaad mee "geholpen", maar is ook weer subjectief afhankelijk van wat het "hot topic" op het moment is. Volksgezondheid was tijdens corona belangrijker dan ervoor bijvoorbeeld.

Het ergste is: dat is dus gewoon omdat ze dat genoemd had in haar aftreden, waarbij ze zich verontschuldigd heeft voor de fouten (maar van Patj moesten dat ‘diepe’ verontschuldigingen zijn) en haar verantwoordelijkheid neemt. En dat was het grote bewijs dat alles wat woke is, verkeerd is of zo.

Er zit wel degelijke een merit aan wat ze zegt. En ja, er zijn nog andere problemen. Ik denk niet dat ze een exhaustieve lijst moet geven als ze opstapt, toch.

Ik verdedig haar ook nergens. Ik vind het gewoon overtrokken.

Onderweg naar de uitgang nog even ongefundeerd (want de partij wilt er niet verder op ingaan naar de pers toe) natrappen... nadat je hebt moeten verontschuldigen voor fouten en zware beschuldigingen... toont aan hoe weinig notie ze heeft van het concept verantwoordelijkheid.

Je moet inderdaad géén exhaustieve lijst geven, maar als je dermate grote groepen als kinderen en vrouwen expliciet benoemt... dan is hetgeen je impliciet weglaat overduidelijk. Merit? Wat heeft ze eigenlijk concreet gerealiseerd?

Dit is niet het grote bewijs dat alles wat woke verkeerd is. Wel het bewijs dat Ecolo/Groen weinig competente politici in de rangen heeft (op De Sutter na), dat deze figuur het schandaal te veel heeft begaan, en dat we misschien eens kritischer moeten gaan kijken naar de invulling van een portefeuille als Gelijke Kansen in de toekomst als je dit soort figuren erop plaatst.

Misschien zullen we het gewoon over Schlitz hebben.

Dat is gemakkelijk natuurlijk wanneer je claims over ondervertegenwoordiging van vrouwen in de politiek eerder zwak bleken te zijn, en minstens voor het federale niveau achterhaald. Ook quota waren zoals ik met Nederland aantoonde minstens geen noodzaak om tot dat resultaat te komen.

Wie A zegt, heeft dus ook al B gezegd:

Die "leugens" en dat "natrappen" blijken helemaal geen leugens en natrappten te zijn.
Mag ik dan vragen dat de overtrokken reacties worden bijgesteld? Of is dat te veel gevraagd? De beschuldigingen mogen wel geuit worden, maar als ze dan feitelijk niet blijken te kloppen, moeten ze blijven gelden? Om nog maar te zwijgen van het natrappen van Francken, die wél wist waar het over ging, maar deze staatssecretaris die de eer tenminste nog aan zichzelf houdt en zich heeft verontschuldigd, liever nog eens wegzet als "gemakkelijk links hokjesdenken" met zijn uitspraak.

De leugen(s) waren het niet vragen achter het gebruiken van haar persoonlijk logo maar dat toch gedaan hebben. N-VA politici vergelijken met nazi's - al was dat een "medewerkster" waar zij natuurlijk wél verantwoordelijkheid voor draagt - een reoccuring trend bij Ecolo natuurlijk.

Het natrappen was het verwijzen naar seksisme in de politiek, tja... Eén iemand zegt A, een woordvoerder sleept er achteraf iets anders bij dat niet relevant is voor haar ontslag, uit het kleutertuinniveau van de politiek (lokale gemeentepolitiek) terwijl Sarah Schlitz op het hoogte niveau aan het spelen was. Erg genoeg voor het échte slachtoffer in dat verhaal natuurlijk, maar dat is niet Sarah Schlitz.

Terug
Bovenaan