Staatssecretaris Sarah Schlitz stapt op

Dat is gemakkelijk natuurlijk wanneer je claims over ondervertegenwoordiging van vrouwen in de politiek eerder zwak bleken te zijn, en minstens voor het federale niveau achterhaald. Ook quota waren zoals ik met Nederland aantoonde minstens geen noodzaak om tot dat resultaat te komen.

Zeg, hoe lang nog? 60/40 vertegenwoordiging mannen vs vrouwen in de politiek, dat is zonder de kabinetten meegerekend waar het verschil groter is. Ik dénk dat het niet zo zwak is als wat jij telkens blijft aangeven. Jij wilt liever kijken naar de regering, omdat daar jouw punt duidelijker is. Als je maar genoeg inzoomt, merk je nergens nog problemen.

En dat is niet "gemakkelijk" om dat punt los te laten, dat punt was er al alleen maar gekomen als aanval op Schlitz, omdat ze een slachtofferrol zou zien waar er geen is. Terwijl er daar hoogstens "ook" eentje is voor anderen.

De leugen(s) waren het niet vragen achter het gebruiken van haar persoonlijk logo maar dat toch gedaan hebben. N-VA politici vergelijken met nazi's - al was dat een "medewerkster" waar zij natuurlijk wél verantwoordelijkheid voor draagt - een reoccuring trend bij Ecolo natuurlijk.

Het natrappen was het verwijzen naar seksisme in de politiek, tja... Eén iemand zegt A, een woordvoerder sleept er achteraf iets anders bij dat niet relevant is voor haar ontslag, uit het kleutertuinniveau van de politiek (lokale gemeentepolitiek) terwijl Sarah Schlitz op het hoogte niveau aan het spelen was. Erg genoeg voor het échte slachtoffer in dat verhaal natuurlijk, maar dat is niet Sarah Schlitz.
Maar genoteerd. Je schrijft "leugens en natrappen" bij het citaat over het seksisme en seksueel geweld. Blijkt dat dat er inderdaad was, alleen was jij (en ik ook) niet daarvan op de hoogte. Maar toch blijven het leugens en natrappen. Waarom niet gewoon zien dat het inderdaad zo was en dan de mening bijstellen? Dat gaat mijn pet te boven... Je kunt toch ook gewoon zien dat dit inderdaad klopte, zonder dat je plots moet toegeven dat je het volledig eens bent met haar, zeker.

Een geweldig hoge standaard die je daar legt wel. Dus je moet bij een fout je overal verontschuldigen, de eer aan jezelf houden en ontslag nemen, nergens ontkennen dat het een fout was. En daarbij nog eens het niet hebben over actuele problemen binnen de politiek of dingen waar je zelf mee bezig was voor het voorval. Want anders is het Toonbeeld van hoe slecht woke is... Maar overtrokken is het niet?

Zeg, hoe lang nog? 60/40 vertegenwoordiging mannen vs vrouwen in de politiek, dat is zonder de kabinetten meegerekend waar het verschil groter is. Ik dénk dat het niet zo zwak is als wat jij telkens blijft aangeven. Jij wilt liever kijken naar de regering, omdat daar jouw punt duidelijker is. Als je maar genoeg inzoomt, merk je nergens nog problemen.

En dat is niet "gemakkelijk" om dat punt los te laten, dat punt was er al alleen maar gekomen als aanval op Schlitz, omdat ze een slachtofferrol zou zien waar er geen is. Terwijl er daar hoogstens "ook" eentje is voor anderen.

Ik vind een ondervertegenwoordiging van vrouwen met "slechts" 46,7% in het Vlaams Parlement of 42,7% in de Kamer echt niet zo'n ramp neen.
Kabinetten is al helemaal onmogelijk om daar een deftige vergelijking te maken. Op sommige kabinetten gaan koks of IT'ers rondlopen, die hun impact op het beleid is discutabel denk ik dan.

Ik ben niet degene die hier exclusief inzoomt op "vrouwen"-issues. Ik heb overigens zelfs een aantal argumenten cadeau gedaan waarin ik wél vind dat vrouwen "ondervertegenwoordigd" zijn, i.e. kernkabinet of bepaalde ministerportefeuilles, maar dat toont net aan dat louter een aantal ook niet alles zegt, je kan immers toch nooit alles op een goudweegschaaltje gaan afwegen.

Maar genoteerd. Je schrijft "leugens en natrappen" bij het citaat over het seksisme en seksueel geweld. Blijkt dat dat er inderdaad was, alleen was jij (en ik ook) niet daarvan op de hoogte. Maar toch blijven het leugens en natrappen. Waarom niet gewoon zien dat het inderdaad zo was en dan de mening bijstellen? Dat gaat mijn pet te boven... Je kunt toch ook gewoon zien dat dit inderdaad klopte, zonder dat je plots moet toegeven dat je het volledig eens bent met haar, zeker.

Omdat dit gewoon aanvoelt als: ik heb iets gezegd en achteraf gaat een woordvoerder op zoek naar een verklaring voor hetgeen ik gezegd heb.
In de kleutertuin der lokale politiek vind je altijd wel iets. Met zo'n uitspraken verwachtte ik eigenlijk een beschuldiging op een "hoger" niveau, i.e. seksisme of seksueel geweld in De Kamer of binnen de federale regering.

Een geweldig hoge standaard die je daar legt wel. Dus je moet bij een fout je overal verontschuldigen, de eer aan jezelf houden en ontslag nemen, nergens ontkennen dat het een fout was. En daarbij nog eens het niet hebben over actuele problemen binnen de politiek of dingen waar je zelf mee bezig was voor het voorval. Want anders is het Toonbeeld van hoe slecht woke is... Maar overtrokken is het niet?

Lijkt mij dat hetgeen waar zij mee bezig was, een bevoegdheid was voor het gerecht, niet voor een staatssecretaris van Gelijke Kansen.
En ja, voor fouten van je kabinetards moet je je als minister/staatssecretaris wel degelijk verontschuldigen.

Dat is toch een heel oneerlijke voorstelling?

Een medewerkster van haar linkt de N-VA aan nazi's. Er is ook de kwestie van dat logo in overheidscommunicatie. Zij biedt haar verontschuldigingen aan voor alles en neemt ontslag.

En dat is dan het voorbeeld van hoe woke een probleem is? Je uitspraken zijn alleen maar seksisme als je totaal en opzettelijk doof bent voor context die zo luid klinkt dat het davert: Ze is staatssecretaris van Gelijke Kansen. Ze claimt dat vrouwen en kinderen verder beschermd moeten worden en sluit daarbij mannen helemaal niet uit. Maar het is wel een feit dat het vaker vrouwen zijn die hier en daar slachtoffer zijn. Zodra er meer mannen zijn die slachtoffer zijn van bepaalde maatschappelijke ongelijkheid, zal de staatssecretaris van Gelijke Kansen 'mannen' zeggen. Net als met die volgende opmerking, hè. Mannen zijn al duidelijk oververtegenwoordigd, en als staatssecretaris van Gelijke Kansen is het niet zo heel gek dat je zelf de voorkeur zou hebben voor een vrouw. Zodra het parlement uit 90% vrouwen bestaat, zal het andersom zijn, waarschijnlijk.
Loser heb je de analyse van De Gerlache in terzake gezien? Die was nochtans niet min.

Amateurisme op het kabinet, zeer slechte communicatie, zich in slachtofferrol wentelen en bovendien ook nog eens die nazi vergelijking moeten uitleggen aan haar eigen kabinet en achterban (dat het werk van Loonens niet vergeleken kan worden met nazi's). En dat staat los van de eerste problemen.

Vergeet niet dat zij verantwoordelijk is voor de mensen die aangeworven worden op haar kabinet en ik vraag mij oprecht af welke intolerante sfeer daar heerste als NVA'ers als Nazi versleten kunnen worden door personeelsleden. Foei, en dat op een kabinet van gelijke kansen!

Dat is echt een fundamenteel probleem, dat is hetzelfde als justitie actief onrecht zou praktiseren of landsverdediging met de Russen zou meewerken.

Loser heb je de analyse van De Gerlache in terzake gezien? Die was nochtans niet min.

Amateurisme op het kabinet, zeer slechte communicatie, zich in slachtofferrol wentelen en bovendien ook nog eens die nazi vergelijking moeten uitleggen aan haar eigen kabinet en achterban (dat het werk van Loonens niet vergeleken kan worden met nazi's). En dat staat los van de eerste problemen.

Vergeet niet dat zij verantwoordelijk is voor de mensen die aangeworven worden op haar kabinet en ik vraag mij oprecht af welke intolerante sfeer daar heerste als NVA'ers als Nazi versleten kunnen worden door personeelsleden. Foei, en dat op een kabinet van gelijke kansen!

Dat is echt een fundamenteel probleem, dat is hetzelfde als justitie actief onrecht zou praktiseren of landsverdediging met de Russen zou meewerken.
Maar ze kunnen niét voor nazi versleten worden, want ze liggen buiten? Wat moeten ze nog doen, publiekelijk gevild worden?
Het is hetzelfde als je vergelijking, als die rechter die actief onrecht zou praktiseren en dan ontslag zou nemen nadat hij zijn verontschuldigingen had aangeboden ervoor.

Nergens heb ik ook gezegd dat ze moet aanblijven of dat het een toppolitica was. De overtrokken posts van hierboven, die blijkbaar nog eens maar half klopten, was waarop ik reageerde.

Maar ze kunnen niét voor nazi versleten worden, want ze liggen buiten? Wat moeten ze nog doen, publiekelijk gevild worden?
Het is hetzelfde als je vergelijking, als die rechter die actief onrecht zou praktiseren en dan ontslag zou nemen nadat hij zijn verontschuldigingen had aangeboden ervoor.

Nergens heb ik ook gezegd dat ze moet aanblijven of dat het een toppolitica was. De overtrokken posts van hierboven, die blijkbaar nog eens maar half klopten, was waarop ik reageerde.

Soms zijn verontschuldigingen ook eenvoudigweg niet genoeg als je de fouten hebt zitten opstapelen? Of mag ik hier ook mensen ongegrond van nazisympathieën verdenken en vervolgens enkel met een sorry ervan af komen?

Die rechter zou er bij mij ook niet met een "sorry" vanaf komen, in dit land helaas is de realiteit anders natuurlijk en komen rechters wél met onrecht af... of ze dat actief praktiseren of per ongeluk doen maakt me eigenlijk geen hol uit, daar tellen de resultaten.
Kijk naar de zaak Julie Van Espen en de open brief die haar ouders deze week nog schreven om maar één triest voorbeeld te noemen.

“Het was geen toppolitica” is hier een beetje een eufemisme, niet?
Statistisch natuurlijk zonder betekenis, maar met wat slechte wil kan je hier zelfs ironie zien, dat vrouwen in ideologische partijen het verder schoppen dan hun bekwaamheid zou toelaten, net door deze overdreven drang naar gelijke kansen van minderheden. Bij de steile opmars van El Kaouakibi kan dat ook gespeeld hebben, ik heb Somers zelden zo zien blinken van inclusiviteit als hij daarmee op de buis kwam.
Vrouwen in topfuncties die het wel verdienen door hun bekwaamheid zien dit niet graag gebeuren denk ik.

Jambon blijft ook maar mooie postjes krijgen en die had al 4x moeten aftreden. Bekwaamheid is in de politiek niet zo belangrijk als je zou hopen. Om dan wanneer een vrouw een fout maakt, die dan zelfs nog haar verantwoordelijkheid neemt, daar meer gewicht aan te hangen en dat direct te verbinden dat ze daar onterecht zat omdat er nu bijna de helft vrouwen zetelen, daar moet je idd wat slechte wil voor hebben.

Vroeger zetelden er alleen maar mannen en werden de postjes ook maar uitgedeeld naargelang connecties en wederdiensten. Het ging vaak zelfs over van vader op zoon of naar een bv. Waren die allemaal zo bekwaam? Dat was evengoed zo'n onuitgesproken quota maar dan één die de macht praktisch uitsluitend mannelijk hield.

Jambon blijft ook maar mooie postjes krijgen en die had al 4x moeten aftreden. Bekwaamheid is in de politiek niet zo belangrijk als je zou hopen. Om dan wanneer een vrouw een fout maakt, die dan zelfs nog haar verantwoordelijkheid neemt, daar meer gewicht aan te hangen en dat direct te verbinden dat ze daar onterecht zat omdat er nu bijna de helft vrouwen zetelen, daar moet je idd wat slechte wil voor hebben.

Vroeger zetelden er alleen maar mannen en werden de postjes ook maar uitgedeeld naargelang connecties en wederdiensten. Het ging vaak zelfs over van vader op zoon of naar een bv. Waren die allemaal zo bekwaam? Dat was evengoed zo'n onuitgesproken quota maar dan één die de macht praktisch uitsluitend mannelijk hield.
Inderdaad, hadden we bvb 20 jaar geleden een wet gestemd die fils en filles a papas in de politiek verboden, het niveau zou ongetwijfeld gestegen hebben.

Dat was evengoed zo'n onuitgesproken quota maar dan één die de macht praktisch uitsluitend mannelijk hield.
En ja, ik ben totaal tegen enige vorm van quota op basis van ras of gender. Jij toch ook hoop ik?
Want hier lijkt het alsof je het gebruik van quota een beetje goedpraat, of vergis ik me?

In de ideale wereld waar minderheden even veel kansen kregen wel maar daar leven we niet in dus nee ik vecht niet voor behoud van het status quo door me af te zetten tegen de invoering van diversiteit en inclusie.

Meer diversiteit en inclusie in politiek is toch gewoon beter of geloof jij ook in dat sprookje dat er maar één beste hire voor elke job bestaat en dat je dan organisch bij 100% mannen uitkomt? Dat is al even absurd als one true love. Dus nee ik geloof niet dat quotas voor een terugval in prestatie of efficiëntie zouden zorgen. Als jij denkt van wel zeg je eigenlijk dat vrouwen minder capabel zijn dan mannen. Men zal juist buiten de poel van connecties en vriendendiensten moeten vissen en dus meer kijken naar competenties.

Let er op dat die ingevoerde quotas in twee richtingen werken, als mannen ondervertegenwoordigd zijn, wat toegegeven niet vaak voorkomt, werken die quotas ook voor hen. Kijk naar landen die quotas hebben ingevoerd en vergelijk hun vooruitgang met landen die dat niet doen. Zonder quotas blijven de hogere echelonen van macht praktisch uitsluitend mannelijk en is er geen statistisch relevante positieve evolutie. Nochtans doen bedrijven die die quota wel hanteren en diverse raden van bestuur hebben het niet slechter, in tegendeel.

Geloof het of niet je kan echt even veel capabele vrouwen als mannen vinden om een functie in te vullen. Nu ja, je kan je afvragen of je zelfs wel capable mensen nodig hebt. Veel mannen die momenteel in raden van bestuur zetelen zitten daar ook maar voor spek en bonen hun pre te verdienen, dat postje gekregen via via, zonder dat ze effectief weet waar hij mee bezig is. Niet echt moeilijk om dan iemand meer capabel te vinden.

Meer diversiteit en inclusie in politiek is toch gewoon beter of geloof jij ook in dat sprookje dat er maar één beste hire voor elke job bestaat en dat je dan organisch bij 100% mannen uitkomt? Dat is al even absurd als one true love. Dus nee ik geloof niet dat quotas voor een terugval in prestatie of efficiëntie zouden zorgen. Als jij denkt van wel zeg je eigenlijk dat vrouwen minder capabel zijn dan mannen. Men zal juist buiten de poel van connecties en vriendendiensten moeten vissen en dus meer kijken naar competenties.

Geloof het of niet je kan echt even veel capabele vrouwen als mannen vinden om een functie in te vullen. Nu ja, je kan je afvragen of je zelfs wel capable mensen nodig hebt. Veel mannen die momenteel in raden van bestuur zetelen zitten daar ook maar voor spek en bonen hun pre te verdienen, dat postje gekregen via via, zonder dat ze effectief weet waar hij mee bezig is. Niet echt moeilijk om dan iemand meer capabel te vinden.
Dus enerzijds zeg je dat vrouwen even capabel zijn dan mannen (een mening die ik deel), maar anderzijds zeg je dan dat quota toch nodig zijn of ze geraken niet tot de top (een mening die ik niet deel)?
Maak je keuze aub.

En ik ben tegen quota, niet enkel in de politiek. Je vergeet ook dat wij de luxe hebben van studiekeuze op basis van interesse. Dat verklaart waarom er in Tunesie evenveel meisjes als jongens in de ingenieursrichting zitten: het geeft meer werkzekerheid, en werklozen worden daar veel minder gepamperd. Hier zien we daar nog steeds een groot onevenwicht, en dat is uit luxe om meer de persoonlijke interesse te kunnen volgen.
De klas met 8u wiskunde in mijn 6e middelbaar was exact 50/50 jongen meisje. Maar meer jongens kozen voor technische richtingen erna.
Dus ik heb zelf ervaren dat meisjes even sterk zijn op alle vlakken, en het verschil uit interesse komt.

Dat men als licentiaat geschiedenis misschien minder makkelijk werk vindt dan met een technisch diploma moet je er dan bijnemen, het is een gevolg van de studieKEUZE. Dus salarissen van mannen en vrouwen gaan vergelijken gaat gewoon niet op, want hoe meer de persoonlijke intersse aanleunt bij wat schaarser is op de arbeidsmarkt of wat meer geld kan opbrengen voor een bedrijf speelt ook mee. (En aanhalen dat landen met quota het beter doen zoals jij deed, dat verbaast me nog meer: hoe kan je zoiets gaan isoleren van alle andere economische factoren?)

Dan kan je ook moeilijk gaan verwachten dat in technische bedrijven het management 50/50 is, als de basis van het bedrijf uit 90% mannen bestaat. In sommige technische bedrijven zijn HR dan ook nog eens overwegend vrouwen, dus de nood aan quota is er echt niet. En in de politiek is dan nog verkiezingen: draag je steentje bij en stem op een vrouw dan, als je daar graag meer vrouwen ziet, meer moet je niet doen.

Hetzelfde als een vrouw een succesvol lingeriemerk uit de grond stampt, met in de basis van dat bedrijf bijna uitsluitend vrouwen. Het bedrijf groeit, en dan zou je die gaan verplichten om mannen in het topmanagement aan te nemen. De werkneemsters die hoopten door te kunnen groeien zullen nogal blij zijn, amai... En ze zullen nooit die mannelijke collega's apprecieren op hun bekwaamheid, als ze er kwamen door quota. Wel: vrouwen die in topfuncties komen door quota zullen hetzelfde probleem hebben, bekwaam of niet. Ze zouden steeds met minachting bekeken worden.

Een ander naar gevolg van quota, is dat je de definities van een gender of ras moet neerpennen, anders kan je de quota niet officieel toepassen. Wat is per definitie een man? Wat is per definitie een vrouw? Wat is per definitie een persoon met migratieachtergrond? Als je ijvert voor gelijkheid, lijkt me dat het laatste wat je wil, niet?

Kortom, ik snap niet hoe je quota kan verdedigen. Het ruikt naar azen op slachtoffer priviliges eerlijk gezegd, en niet naar strijden naar gelijkheid. Dat is niet mooi om te zeggen, maar ik kan er geen andere rationele verklaring voor verzinnen.

Laatst bewerkt:
Dus enerzijds zeg je dat vrouwen even capabel zijn dan mannen (een mening die ik deel), maar anderzijds zeg je dan dat quota toch nodig zijn of ze geraken niet tot de top (een mening die ik niet deel)?
Maak je keuze aub.

Waarom moet ik daar tussen kiezen? Ik kies allebei. Vrouwen zijn capabel. Toch werden ze voor quotas uit die hogere echelonen van macht en de beste betaalde jobs buitengesloten. Het is net daarom dat quotas nodig zijn. Jij doet precies alsof dat hun keuze is en dat ze liever in slecht betaalde jobs zoals HR werken en geen interesse hebben in doorgroeien.

Veel bedrijven werken proactief richting de 2026 EU deadline en hebben al jaren een diverse mix in management en raad van bestuur. De boel blijft gewoon draaien hoor.

Laatst bewerkt:
Waarom moet ik daar tussen kiezen? Ik kies allebei. Vrouwen zijn capabel. Toch werden ze voor quotas uit die hogere echelonen van macht en de beste betaalde jobs buitengesloten. Het is net daarom dat quotas nodig zijn. Jij doet precies alsof dat hun keuze is en dat ze liever in slecht betaalde jobs zoals HR werken en geen interesse hebben in doorgroeien.

Veel bedrijven werken proactief richting de 2026 EU deadline en hebben al jaren een diverse mix in management en raad van bestuur. De boel blijft gewoon draaien hoor.
Ja, je moet kiezen: ofwel geloof je dat ze er geraken op basis van capaciteiten, ofwel geloof je dat niet, en wil je het forceren via quota.

Ik ontken nergens dat we van een patriarchische mentaliteit komen. Maar die traditioneelste boomers waar de meisjes voor het huishouden werden geprepareerd (als ze niet de dochter van meneer doktoor ofzo waren) zijn allemaal op pensioenleeftijd nu. De generatie die nu overneemt kende al het begin van gemengde scholen, en voor hen is gelijkheid man/vrouw qua capaciteiten al een evidentie. Ook zonder quota verandert die cultuur wel. Met quota ga je net die natuurlijke evolutie richting gelijke behandeling verbrodden, door mensen terug in vakjes te duwen.

En als je het verband niet WIL zien tussen studiekeuze en het salaris achteraf, tjah, sorry hoor, geloof wat je wil dan.

Ja, je moet kiezen: ofwel geloof je dat ze er geraken op basis van capaciteiten, ofwel geloof je dat niet, en wil je het forceren via quota.

Maar je gelooft toch zelf ook dat ze de capaciteiten hebben? Het is niet het gebrek aan capaciteiten dat ervoor zorgde dat machts en goed betaalde posities uitsluitend naar mannen gingen.

Maar je gelooft toch zelf ook dat ze de capaciteiten hebben? Het is niet het gebrek aan capaciteiten dat ervoor zorgde dat machts en goed betaalde posities uitsluitend naar mannen gingen.
"Zorgde". "Gingen". Vroeger was er inderdaad dat probleem, maar in mijn laatste post geef ik dus aan dat dat zich op natuurlijke wijze oplost. Vrouwelijke kandidates met dezelfde capaciteiten maken nu meestal al evenveel kans, zeker gezien de vrouwelijke vertegenwoordiging in de HR diensten. Je stelt het zelf in de verleden tijd, dus wat is het probleem dan nog?
Nogmaals, te snel te veel willen, en daarvoor mensen in hokjes gaan duwen is contraproductief als je einddoel een gelijke behandeling is. Dus neen tegen quota.

Dus vandaag is er geen probleem meer? Die quotas zijn verantwoordelijk voor de evolutie van afgelopen jaren. Jij lijkt te denken dat alles al in orde is of dat als je machtscentra laat doen dat ze vanzelf richting diversiteit en inclusie zullen evolueren. Dat werkte vroeger niet en nu ook niet.

Er moet altijd gevochten worden voor gelijkheid, de meerderheid heeft dat duwtje in de rug nodig want vanzelf komt het niet. Getuige; heel onze menselijke geschiedenis.

Dus vandaag is er geen probleem meer? Die quotas zijn verantwoordelijk voor de evolutie van afgelopen jaren. Jij lijkt te denken dat alles al in orde is of dat als je machtscentra laat doen dat ze vanzelf richting diversiteit en inclusie zullen evolueren. Dat werkte vroeger niet en nu ook niet.

Er moet altijd gevochten worden voor gelijkheid, de meerderheid heeft dat duwtje in de rug nodig want vanzelf komt het niet. Getuige; heel onze menselijke geschiedenis.
Wel, in de politiek is die evolutie het snelst gegaan omdat ze geforceerd werd, en om weer on topic te komen: Schlitz is een voorbeeld waarom we dat beter niet zouden doen. En kom nu niet af van "als een man iets doms doet is het OK, bij een vrouw is het omdat het een vrouw is". Neen, helemaal niet. Er zitten capabele vrouwen tussen ook, maar er zitten er ook enkelen tussen die zonder deze push voor quota het niet zouden gehaald hebben op capaciteit. En die besmeuren spijtig genoeg de naam van de wel-capabele vrouwen. Net zoals er sommige mannen en vrouwen het niet zouden gehaald hebben zonder hun achternaam. En een dwaas kiespubiek. Er zijn vele redenen weaarom onze politiek op niets trekt.

In de prive beginnen nu de mensen richting de topfuncties te klimmen die in de jaren 90 al aan hun carriere aan het timmeren waren. Dat is al een vrij ruimdenkende generatie hoor, waar mannen en vrouwen goed samenwerken. Men moet dat gewoon zijn tijd geven, topfuncties krijg je zomaar niet in de schoot geworpen van vandaag op morgen.

Belgie heeft op dat vlak die push niet meer nodig. Er zijn europese landen waar de macho cultuur nog dieper ingebakken zit en ze 10 of 20 jaar achterop zitten, dat is waar.

Wij moeten vooral opletten dat we niet achteruit beginnen te boeren oiv de islam. Wat mij betreft mogen de subsidies van zowel de katholieke kerk als de moslims geschrapt worden, tot er genoeg vrouwelijke priesters en imams aangesteld zijn. Je kan moeilijk spiritualiteit sponsoren die niet overeenkomt met de menselijke basiswaarden die je wil promoten vind ik. Dat houdt gewoon geen steek.

Laatst bewerkt:

Bewijs graag want dat heb je volgens mij eenvoudigweg niet. Dit soort ongefundeerde onzin hier zomaar posten, terwijl ik een paar posten terug expliciet het voorbeeld heb gegeven van de Nederlandse regering: net als de Belgische federale, ongeveer voor de helft uit mannen en vrouwen, en toch géén quota om de kieslijsten voor de helft uit vrouwen te laten bestaan nodig gehad. Ik heb bij deze dus al een tegenvoorbeeld geleverd van hoe jouw quote niet klopt.
Random ander snelle google zoektocht? Nieuw Zeeland: hun vorige eerste minister was de jongste vrouwelijke regeringsleider wereldwijd ooit, 40% van het parlement bestaat uit vrouwen, geen quota nochtans... Sommige natuurlijke evoluties vergen tijd.

Quota kunnen inderdaad werken, maar ze omhelzen ook een aantal morele keuzes, waar ik eerlijk gezegd doorgaans geen fan van ben.
Quota om mensen met een beperking meer kansen te geven bij overheidsinstanties en dergelijke wil ik nog verdedigen, maar aangezien vrouwen ook volgens mezelf even capabel zijn als mannen, lijken zo'n quota mij ongewenst tenzij men ze expliciet tijdelijk zou maken en niet een 50/50 tot norm verheft. Bovendien die oppervlakkige diversiteit qua huidskleur is wat mij betreft ongewenst, en "diversiteit" van symbolen van religieus dogmatisme waarvoor (on topic) Sarah Schlitz ook al een lans brak al helemaal niet.

Als 50/50 qua geslacht de norm wordt in de politiek, dan zou ik ook graag eens quota zien in héél wat andere functies die momenteel vervrouwelijk met alle gevolgen van dien, maar soit, dit is hier afgesplitst naar de Vrouwendiscriminatie thread.

Ik had het dan ook duidelijk over bestuursraden en management en niet zozeer de politiek. Want net zoals onze regering vroeger praktisch volledig mannelijk zijnde het gevolg was van onuitgesproken quota zijn die evoluties in nedereland en nieuw zeeland evengoed een gevolg van onuitgesproken quota en een georganiseerde push voor meer diversiteit. Net zoals bij ons trouwens want die quota voor 50/50 kieslijst bestaat al sinds 1994 en het is nog maar recent dat men actief gepushed heeft voor een effectieve gelijke verdeling in regering en parlement wat dus evengoed een gevolg is van onuitgesproken quota.

Je kan evengoed zeggen; kijk eens, het bedrijfsleven doet het de laatste jaren ook veel beter en daar tellen ook geen quotas maar dat is ook maar omdat ze er toe gedwongen worden, deels door "woke" druk maar ook letterlijk door de EU deadline van 2026.

Ik had het dan ook duidelijk over bestuursraden en management en niet zozeer de politiek. Want net zoals onze regering vroeger praktisch volledig mannelijk zijnde het gevolg was van onuitgesproken quota zijn die evoluties in nedereland en nieuw zeeland evengoed een gevolg van onuitgesproken quota en een georganiseerde push voor meer diversiteit. Net zoals bij ons trouwens want die quota voor 50/50 kieslijst bestaat al sinds 1994 en het is nog maar recent dat men actief gepushed heeft voor een effectieve gelijke verdeling in regering en parlement wat dus evengoed een gevolg is van onuitgesproken quota.

Je kan evengoed zeggen; kijk eens, het bedrijfsleven doet het de laatste jaren ook veel beter en daar tellen ook geen quotas maar dat is ook maar omdat ze er toe gedwongen worden, deels door "woke" druk maar ook letterlijk door de EU deadline van 2026.

Jij bent in hetzelfde bedje ziek als Loser, wijs op een fout in je cijfer, en plots ging het over iets ander.
Geen quota nodig gehad voor meer vrouwen in de politiek in Nederland, nogmaals.

Onuitgesproken quota, wat voor onzin is dat? Dat zijn dus per definitie géén quota maar gewoonweg natuurlijke evoluties in de samenleving ook even als een soort van quota gaan labelen om toch maar je gelijk te halen, wanneer je geen bewijs hebt voor je stelling.

Bedrijfsleven dwingen meer vrouwen op te nemen in het bestuur ben ik ook niet voor. Dat de EU zoiets heeft doorgevoerd is ook gewoon slecht beleid. De bedrijven die voldoende capabele vrouwen in hun personeelsbestand hebben, die kloten momenteel henzelf door die vrouwen niet te laten doorgroeien op basis van hun merites, de bedrijven die die vrouwen niet hebben en ze ook niet vinden worden door deze wetgeving gekloot omdat ze onvoldoende capabele vrouwen moeten promoveren als excuustruzen.

Nu goed, de EU heeft een quotum van 30% opgelegd, dat vind ik op zich nog verdedigbaar, omdat zeker bij grote bedrijven een grotere onbalans wel tekenend zou kunnen zijn van een ons-kent-ons cultuur, maar dan stel ik me de vraag: waarom pakweg wél in de raad van bestuur van een groot bedrijf maar niet in het personeelsbestand van een lagere school of achter de vuilkar? Ik zie vooral elitaire wetgeving op maat van de elite eigenlijk, enerzijds een elite die zich graag tegen work aan schuurt om zo te échte problemen te camoufleren: kijk hoe oppervlakkig divers zijn en kijk niet naar echte problemen! en anderzijds

Terug
Bovenaan