Start Wielerseizoen 2023

Ik heb Ewan der voorbije jaren toch héél veel sprints zien rijden waar hij met grote voorsprong de snelste is (is makkelijk vanuit de slipstream natuurlijk) maar waar hij er gewoon niet komt omdat hij van véél te ver moet komen. In een heel deel van die gevallen ligt het feit dat Ewan zijn leadout kwijt geraakt in de aanloop naar de sprint maar een sprinter die zijn leadout kwijt geraakt ligt vaak aan een gebrek aan vertrouwen in die leadout en het maken van verkeerde keuzes.
Een sprinter aan het wiel van Morkov of Van Poppel weet met zekerheid dat hij op de juiste plaats zit in de laatste 300meter. Als je dat vertrouwen niet hebt in je leadout dan ga je in die laatste kilometer twijfelen en split-second beslissingen nemen die nadien vaker niet dan wel de juiste blijken te zijn: omdat er dan van achteruit golven komen waardoor je ingesloten geraakt, omdat je toch nog uit het wiel gekwakt wordt...

De Ewan van dit moment zou ook het wiel van Morkov en Van Poppel vaak verliezen. Heeft weinig te maken met vertrouwen in zijn leadout (alsof Ewan geen vertrouwen heeft in De Buyst), eerder met zijn eigen vertrouwen. Die paar centimeters die je verder van iemands wiel gaat rijden omdat je schrik hebt om te vallen zorgen er voor dat je makkelijker dat wiel verliest. Het minder durven zetten van je eigen lichaam zorgt er ook voor dat je sneller plaatsen verliest (en hij is sowieso al klein van gestalte waardoor het makkelijk is om hem uit positie te duwen). Ewan is dan ook nog eens een sprinter die eigenlijk het liefst in iemands wiel wordt afgezet in plaats van de sprint op kop te beginnen (omdat zijn versnelling in de laatste 50 meter de beste is van de wereld), ook dat maakt het niet makkelijk. Het grootste probleem van Ewan is dat sprints in het algemeen steeds meer chaotisch verlopen, er minder lijn in zit. In tegenstelling tot 5 a 10 jaar geleden waar er 2 treintjes bovenuit staken zijn er nu 10 teams in grote wedstrijden die eigenlijk weten waarmee ze bezig zijn. En Ewan is een spurter die (nog meer dan vroeger) het moeilijk heeft in dat soort chaotische sprints. Iemand als Philipsen is daar bijvoorbeeld echt top in. Zelfs zonder leadout kan die zijn weg vinden. In TDU verloor Ewan in één van de ritten in 1km tijd nog 40 (!!!) plaatsen, daar zijn geen excuses voor, zelfs zonder leadout.

De grootste reden dat Ewan al anderhalf jaar ondermaats presteert is pech. Valpartijen en ziektes, niet zijn leadout, op een vijftal keer na dan waar die leadout echt te wensen overliet (bv. eerste sprint Giro vorig jaar).

Mijn vermoeden is dat Ewan volgend jaar een andere ploeg gaat zoeken. Contract verbreken en nieuwe hoop zoeken.
De Lie is de komende man en zit al goed aan de weg te timmeren. Voorlopig zijn het nog wat B-koersen maar als Ewan blijft teleurstellen is een De Lie rap ingezet. En als hij het dan ook kan waarmaken is Ewan eraan voor de moeite.
Ik denk niet dat ze bij Lotto veel zijn met een sprinter die het niet kan waarmaken.

Heel ververelend dat je de laatste 5km geen afstand meer te zien krijgt. Sterke Simmons viel even stil en weg was hij. Blijkbaar lastige wind.

ik Vind zo een koers die eindigt op een circuit / landingsbaan toch altijd de max.
Spa-Francochamps zou bvb. een zalige eind finish zijn voor een eendagskoers (of als organisator van een WK (zeker met de fijne hellingen die in de buurt liggen).

Slecht uitgespeeld door Soudal-QS. Ze hadden het gat geen minuut mogen laten worden. Vervaeke was wel ontsnapt maar de kans dat hij nog zou gegrepen worden was te groot om de teugels al los te laten. Eens vervaeke was gegrepen kregen ze het gat niet meer dicht, al scheelde het niet veel door getreuzel vooraan.
EDIT: eerste wedstrijd van Keisse als ploegleider besef ik net. Gemiste kans, Iljo.

@MrCipo Misschien heb je het al gezegd maar wat is jouw functie precies, en bij welke ploeg?

Het is nog maar het prille begin van het seizoen eh.
Remco zal nog vaak genoemd worden en elke scheet zal over geschreven worden :p
Legt hij morgen een golden drop dan brengt sporza. een special over hoe het godenkind een golden drop gelegd heeft :p

Deze zondag vader Evenepoel op velofolies gezien. Toch maar een zeer luidruchtige vent, iedereen zal hem zeker gehoord hebben :p
Dan hebt u een compleet verkeerd beeld van vader Evenepoel. Mijn schoonvader kent hem persoonlijk en Patrick is eerder een rustige man. Zijn vrouw Agna is veel spraakzamer en extraverter.

Anoniem.. Volgens mij heb je jouw team hier al ooit eens gezet en als ik hun staff ga opzoeken is het volgens mij waarschijnlijk vrij makkelijk te achterhalen wie je bent met wat opzoekwerk (niet dat het mij interesseert en dus zeker ook geen moeite ga insteken 😛)

Ze zijn maar met 30 op een rechte baan en toch vallen ze nog. De Spaanse lucht doet Gaviria deugd blijkbaar. Benieuwd of die ook zijn QS benen terug weet te vinden.

Ik vraag mij af wat Sagan nog hoopt te bereiken in de herfst van zijn carrière. Nog hopen op een boerenjaar? Uiteindelijk is hij nog niet zo oud. Of hopen op nog één grote prijs zoals San Remo en dan pensioen? Of zo lang mogelijk nog geld cashen zolang zijn naam nog publiciteit oplevert? Ik vraag mij dat af.
Was vroeger fan maar nu lijkt de frustratie er soms af te druipen, blijft wel een interessant figuur.

Ik vraag mij af wat Sagan nog hoopt te bereiken in de herfst van zijn carrière. Nog hopen op een boerenjaar? Uiteindelijk is hij nog niet zo oud. Of hopen op nog één grote prijs zoals San Remo en dan pensioen? Of zo lang mogelijk nog geld cashen zolang zijn naam nog publiciteit oplevert? Ik vraag mij dat af.
Was vroeger fan maar nu lijkt de frustratie er soms af te druipen, blijft wel een interessant figuur.

Morgen wordt hij al 33. Zijn laatste monument/WK is al van 2018 ik vrees voor hem dat het er op zit op dat niveau. Ergens nog een rit of zo dat moet wel lukken maar nu nog een monument winnen daar geloof ik niet echt meer in. Is al te lang niet meer op zijn oude niveau dat vind je niet plots terug.

Dat is het grote nadeel van heel jong heel goed te zijn. Op een gegeven moment stopt dat wel eens, en bij Sagan is dat je zo een beetje rond zijn 29 gekomen.

Sagan krijgt nog altijd 5 mil per jaar(volgens de gazetten) wat toch een enorm bedrag is, nog eventjes op zijn tanden bijten en dan is hij de rest van zijn leven op zijn gemak.

Nu, zijn resultaten zijn al beter dan vorig jaar.
Maar de oude Sagan zullen we niet meer terug zien vermoed ik.

Maar de oude Sagan zullen we niet meer terug zien vermoed ik.

Ik verwacht voor zijn pensioen nog één explosie van Sagan. En dat zal naar alle waarschijnlijkheid in de Tour plaatsvinden. Hoop ik.

En sowieso, WVA gaat niet voor het groen deze Tour - dus misschien dat Sagan daar opnieuw een doel van maakt.

Terug
Bovenaan