Ik wil vooral toch opmerken dat je blijkbaar Lotto toch wel hoog inschat als je enkel maar ineos, jumbo en uae opnoemt als mogelijke ploegen voor hem
Ik schat ze hoog in wat betreft deze specifieke case. Er zijn niet veel betere plaatsen voor een Belgisch (zeker Waals) sprint/klassiek talent dat ook nog eens heel veel belang hecht aan het familiale. Als het hier over een klimmer zou gaan, zou ik totaal anders spreken. Breekt Van Eetvelt bijvoorbeeld helemaal door, zou het mij niet verbazen dat die relatief snel bij een echte topploeg zit (tenzij Lotto echt enorm groeit).
Ik wil maar zeggen dat er nog wel een heleboel ploegen zijn die een verbetering zouden zijn voor hem hoor. Het heeft een reden waarom ze gedegradeerd zijn, laat ons dat vooral niet vergeten.
Noem die ploegen dan... Je hebt een heleboel Franse ploegen die wat betreft professionaliseren nog slechter doen dan Lotto (zeker nu Lotto op dat vlak gigantische stappen aan het maken is), ploegen die ook dicht bij de degradatie stonden omdat ze gezien hun budget enorm underperformen of gewoon zelf een laag budget hebben en De Lie niet kunnen betalen.
Wat blijft nog over? De echt rijke ploegen: UAE, Jumbo en Ineos. Die focussen allemaal enorm op het klassement in rondes. Bij Jumbo is er ook de onmogelijke overlap met Van Aert
Trek? Hij groeit bijna naar een kopie van Pedersen die getrouwd is met dat team. Gaat dus niet gebeuren
Intermarché? Overperformen natuurlijk enorm, maar kunnen De Lie normaal echt niet betalen. Zetten (terecht) vol in op Girmay.
Alpecin? Getrouwd met Van der Poel, budget niet meer voor De Lie + overlap met Van der Poel en Philipsen
Bora? Dark horse, dit zou nog kunnen. Zij hebben het budget en hebben niet per se de visie dat ze in grote rondes puur gaan voor klassementen.
QS? Het enige team dat er inderdaad boven uitsteekt. Je hebt het familiale karakter, ze weten hoe ze een sprinter en klassieke renner moeten omringen, ... MAAR je hebt het geval Evenepoel. Die gaat het niet graag horen dat er een hele hap van het budget naar iemand gaat die hem niet eens kan helpen.
Kortom, ja als je de combinatie geld (Lotto & Ridley hebben nog altijd spijt dat ze getwijfeld hebben bij Van Aert, de zak geld stond klaar) en wat past bij De Lie (ploeg die focust op sprints/klassiek werk, ploeg rond hem gebouwd, familiaal, ploeg waar hij veel te zeggen heeft, etc.) combineert, zullen er niet veel betere keuzes zijn dan Lotto. Daar ben ik van overtuigd. Dat Lotto slechte seizoenen heeft gehad en op dit moment het budget nog niet ter beschikking heeft (al hoewel het hele Ewan budget natuurlijk naar De Lie zal gaan, dat is heel veel), doet daar niets van af.