Start Wielerseizoen 2023

Alleen hoef je in het wielrennen niet bij de beste ploeg te zitten om een prijs te winnen, terwijl je als voetballer wel naar Real Madrid ofzo moet als je ooit de CL wil winnen.

De Lie is als Belg ook gewoon meer waard voor Lotto als voor pakweg EF education. En bij Uae en Ineos steken ze hun geld het liefst in ronderenners, daar blijf je als sprinter best gewoon weg.

Dus op dat vlak vallen gewoon al veel ploegen weg. Lefevere heeft al laten vallen geïnteresseerd te zijn. Maar staat nu ook niet bekend om de hoogste lonen te betalen. Al kunnen ze daar van Alaphilippe afscheid nemen.

Ik wil vooral toch opmerken dat je blijkbaar Lotto toch wel hoog inschat als je enkel maar ineos, jumbo en uae opnoemt als mogelijke ploegen voor hem :p

Ik schat ze hoog in wat betreft deze specifieke case. Er zijn niet veel betere plaatsen voor een Belgisch (zeker Waals) sprint/klassiek talent dat ook nog eens heel veel belang hecht aan het familiale. Als het hier over een klimmer zou gaan, zou ik totaal anders spreken. Breekt Van Eetvelt bijvoorbeeld helemaal door, zou het mij niet verbazen dat die relatief snel bij een echte topploeg zit (tenzij Lotto echt enorm groeit).

Ik wil maar zeggen dat er nog wel een heleboel ploegen zijn die een verbetering zouden zijn voor hem hoor. Het heeft een reden waarom ze gedegradeerd zijn, laat ons dat vooral niet vergeten.

Noem die ploegen dan... Je hebt een heleboel Franse ploegen die wat betreft professionaliseren nog slechter doen dan Lotto (zeker nu Lotto op dat vlak gigantische stappen aan het maken is), ploegen die ook dicht bij de degradatie stonden omdat ze gezien hun budget enorm underperformen of gewoon zelf een laag budget hebben en De Lie niet kunnen betalen.

Wat blijft nog over? De echt rijke ploegen: UAE, Jumbo en Ineos. Die focussen allemaal enorm op het klassement in rondes. Bij Jumbo is er ook de onmogelijke overlap met Van Aert

Trek? Hij groeit bijna naar een kopie van Pedersen die getrouwd is met dat team. Gaat dus niet gebeuren
Intermarché? Overperformen natuurlijk enorm, maar kunnen De Lie normaal echt niet betalen. Zetten (terecht) vol in op Girmay.
Alpecin? Getrouwd met Van der Poel, budget niet meer voor De Lie + overlap met Van der Poel en Philipsen

Bora? Dark horse, dit zou nog kunnen. Zij hebben het budget en hebben niet per se de visie dat ze in grote rondes puur gaan voor klassementen.

QS? Het enige team dat er inderdaad boven uitsteekt. Je hebt het familiale karakter, ze weten hoe ze een sprinter en klassieke renner moeten omringen, ... MAAR je hebt het geval Evenepoel. Die gaat het niet graag horen dat er een hele hap van het budget naar iemand gaat die hem niet eens kan helpen.

Kortom, ja als je de combinatie geld (Lotto & Ridley hebben nog altijd spijt dat ze getwijfeld hebben bij Van Aert, de zak geld stond klaar) en wat past bij De Lie (ploeg die focust op sprints/klassiek werk, ploeg rond hem gebouwd, familiaal, ploeg waar hij veel te zeggen heeft, etc.) combineert, zullen er niet veel betere keuzes zijn dan Lotto. Daar ben ik van overtuigd. Dat Lotto slechte seizoenen heeft gehad en op dit moment het budget nog niet ter beschikking heeft (al hoewel het hele Ewan budget natuurlijk naar De Lie zal gaan, dat is heel veel), doet daar niets van af.

Laatst bewerkt:
Net het gegeven dat De Lie een Waal is maakt ook een hemelsbreed verschil voor Lotto. De Nationale Loterij is toch niet ongevoelig aan vertegenwoordiging aan beiden kanten van de taalgrens... dus de kans dat de zakken toch net iets dieper zijn voor De Lie dan voor een andere renner is aanzienlijk. De Lie is commercieël ook gewoon belange niet zo interessant voor ploegen als EF, Israel of Bora als dat hij voor Belgische teams is.

PatLef heeft zijn interesse al uitgesproken maar ik weet niet of dat voor De Lie een schitterende keuze is. Uiteindelijk wordt daar alles op Evenepoel gezet en los van het budget dat De Lie zou opeisen, gaat Quick-Step in de toekomst nog met een sprinter naar de Tour? Je hoort toch geluiden dat dat niet langer het geval zou zijn.

Zonder teveel op de zaken vooruit te willen lopen maar als De Lie op aankomsten zoals daar in Besseges zijn mannetje kan staan lijkt mij dat toch een toekomstig kandidaat groene trui winnaar. Puur kwa profiel, moet zich eerst nog écht bewijzen, maar het ziet er zeer goed uit momenteel, heeft precies toch nog progressie gemaakt tegen vorig jaar en vorig jaar was al goed. Ik vrees dat groene ambities zeer moeilijk te combineren vallen met de ambities van Evenepoel. Je kan argumenteren dat het bij Jumbo ook ging maar Van Aert is nog wel een geval apart, op dat niveau zit De Lie zeker nog niet.

heeft precies toch nog progressie gemaakt tegen vorig jaar en vorig jaar was al goed.

Het waren najaarskoersen dus velen hebben ze niet gezien, maar die stap had hij volgens mij vorig jaar al gemaakt. Zijn prestatie in Plouay was top, maar nadien was die wat kleinere koersen ook echt enorm dominant en vaak de sterkste man in koers als het kort bergop ging. De resultaten volgden niet meer door pech (viel volgens mij 4 keer in 8 koersdagen), maar het was duidelijk dat hij nog een stuk sterker was na zijn zomerpauze.

Voor hetzelfde geld krijgt Remco het in zijn kop om naar Ineos te trekken. Time will tell.

Natuurlijk, het is te vroeg om daarover te spreken. Ik snap die trend ook echt niet om bij de eerste topprestatie van talenten bij een ietwat kleinere ploeg meteen te beginnen over potentiële toekomstige ploegen. Doet me aan voetbal denken waar ze bij een 18 jarige die het even goed doet op het hoogste niveau meteen beginnen over de Premier League en consoorten. Geniet eens gewoon van die zijn prestaties in het moment en laat hem rustig groeien.

Het is zoals je zegt, het kan zomaar dat Evenepoel opeens een fall out heeft met Lefevere en die binnen 2 jaar bij Ineos zit, of dat we aan het eind van dit seizoen opeens moeten stellen dat Lotto enorme stappen heeft gezet (nieuwe TT fiets, véél meer hoogtestages, heel het performanceteam vernieuwd, etc.).

Als ze aan diene Ferron vanavond vragen wat hij uitgestoken heeft "just hanging around"
Gelukkig zonder al te veel erg wel!

Als ik Gilbert zijn opmerkingen over de sportieve leiding van Lotto lees in het dubbelinterview met de lie in sport voetbal magazine, dan zou ik toch ASAP maken dat ik weg ben mocht ik De Lie zijn.

Als ik Gilbert zijn opmerkingen over de sportieve leiding van Lotto lees in het dubbelinterview met de lie in sport voetbal magazine, dan zou ik toch ASAP maken dat ik weg ben mocht ik De Lie zijn.

Kan je wat meer info geven? Wat werd daar juist gezegd?

Gilbert is nu ook wel niet de juiste man om kritiek te geven vrees ik aangezien zijn prestaties in die 3 jaar nergens waren. Beetje te gemakkelijk om dat op de ploeg te schuiven.

Er waait nu sinds vorig jaar met Dnsty normaal ook wel een nieuwe frisse wind door de ploeg, de leiding is zo goed als volledig vervangen dus waarom zou het nu niet de juiste kant kunnen opgaan. Ik ga van Lotto nu geen topploeg maken maar doet Lotto het nu echt slechter dan bv de Franse ploegen? Of bv een Movistar die toch ook redelijk dramatisch bezig waren de afgelopen jaren.

Ik las dat De Lie ook al de kans had om een gesprek met PatLef voor hij prof werd maar koos toen voor Lotto waar hij al VDW en Monfort kende van de U23 en VDW is nu nog opgeschoven in rang dus zal de Lie zich wel thuis voelen.

Benieuwd of het ooit nog wat wordt met De Plus. Vandaag was toch erg pijnlijk. Castroviejo rijdt al 10km op, haalt de 2 vluchters bij, de klim begint. Hij blijft maar rijden en De Plus moet zonder op kop geweest zijn gewoon uit de rij 😬

Benieuwd of het ooit nog wat wordt met De Plus. Vandaag was toch erg pijnlijk. Castroviejo rijdt al 10km op, haalt de 2 vluchters bij, de klim begint. Hij blijft maar rijden en De Plus moet zonder op kop geweest zijn gewoon uit de rij 😬

Was die eigenlijk al vergeten. Van QS naar Jumbo naar Ineos. Aan de ploeg zal het dus zeker niet liggen. Ooit zwaar gevallen toen hij nog bij QS reed. Weet al niet meer wat het probleem was bij Ineos, ook weer een zware val? Een van die vele talenten die het nooit haalt vrees ik.

Was die eigenlijk al vergeten. Van QS naar Jumbo naar Ineos. Aan de ploeg zal het dus zeker niet liggen. Ooit zwaar gevallen toen hij nog bij QS reed. Weet al niet meer wat het probleem was bij Ineos, ook weer een zware val? Een van die vele talenten die het nooit haalt vrees ik.
De Plus was bij de 5 beste klimmers in de Tour die Bernal uiteindelijk won... reed daar op kop en ondertussen zat Kruijswijk te roepen om zijn moeder.

Heeft toch vooral pech gehad met blessures denk ik. Allé ja pech...

Heupblessure in 2020, oververmoeid in 2021 en vaak radiostilte de rest van de tijd.
Hij begint aan zijn laatste jaar bij Ineos. Hij zal nu toch wel iets moeten tonen als hij volgend jaar nog een (fatsoenlijke) ploeg wil vinden. Als je van een Ineos loon naar Bingoal moet dan komt het ook niet meer goed.

Bij De Plus heb ik toch het gevoel dat er meer speelt dan dat er naar buiten toe gecommuniceerd wordt. In de Tour 2019 was hij bij de allerbeste bergop, even later wint hij met de Binckbanck tour voor het eerst (en het laatst?) een koers en sindsdien rijdt hij (nu al bijna vier jaar) geen deuk meer in een pakje boter, verdwijnt hij opvallend vaak voor lange tijd van de radar en hoor je eigenlijk niemand uit het wereldje nog over hem praten of echt rekening met hem houden. Ik ga niet speculeren over hoe of wat want ik heb geen idee, maar dat er meer aan de hand is dan zomaar pech met blessures lijkt me duidelijk.

Heupblessure in 2020, oververmoeid in 2021 en vaak radiostilte de rest van de tijd.
Hij begint aan zijn laatste jaar bij Ineos. Hij zal nu toch wel iets moeten tonen als hij volgend jaar nog een (fatsoenlijke) ploeg wil vinden. Als je van een Ineos loon naar Bingoal moet dan komt het ook niet meer goed.
De Plus is buiten die uitspatting in de Benelux Tour ook niet het type renner dat zijn gading gaat vinden bij een team als Bingoal... een beetje hetzelfde probleem dat Seeldrayers destijds op 9lives ook nog heeft aangehaald: de kleine(re) Vlaamse ploegen rijden voornamelijk lokale programma's en gaan niet (of worden ook niet uitgenodigd) naar rittenkoersen met veel klimwerk. Als klimmer is dat natuurlijk dramatisch. Misschien dat een team als Alpecin volgend jaar een reddingsboei kan zijn... die hebben geen klimmers meer met het vertrek van Vine maar dan gaat hij dit jaar toch nog IETS moeten laten zien want anders wordt zelfs dat een moeilijke zaak.

Bij De Plus heb ik toch het gevoel dat er meer speelt dan dat er naar buiten toe gecommuniceerd wordt. In de Tour 2019 was hij bij de allerbeste bergop, even later wint hij met de Binckbanck tour voor het eerst (en het laatst?) een koers en sindsdien rijdt hij (nu al bijna vier jaar) geen deuk meer in een pakje boter, verdwijnt hij opvallend vaak voor lange tijd van de radar en hoor je eigenlijk niemand uit het wereldje nog over hem praten of echt rekening met hem houden. Ik ga niet speculeren over hoe of wat want ik heb geen idee, maar dat er meer aan de hand is dan zomaar pech met blessures lijkt me duidelijk.

Soms komen renners gewoon niet meer terug tot hun topniveau na een blessure. Die oververmoeidheid kan ook een ziekte zijn waar hij moeilijk van af geraakt of die ze gewoon moeilijk kunnen behandelen of traceren. Zie sele zijn uitleg rond de inspanningsastma waar hij te laat achter was gekomen.

pffft de Lie zeg gaat hij zelf even aanvallen op 2km van de streep, alles komt terug wint hij de sprint met overmacht.

Gene gewone inderdaad. Nog teruggebracht door De Buyst (en Van Moer maar die viel dan) na die eerste klim, dan een beetje geluk gehad dat UnoX en AG2R het gat dichtte, maar daar aan het einde alles op zijn eentje regelen. Sterk.

Terug
Bovenaan