Start Wielerseizoen 2023

Klopt, maar hoe hij daar de groep met pogacar deze week op sleeptouw nam..
Dat heb ik nog niet teveel gezien van hem.

Hij traint volledig anders en lijkt wel aan te slaan! Zullen zien voor de rest van het seizoen.

Wellens reed hier in 2018 en 2019 mannen als Landa, Fuglsang, Bilbao, Haig, ... uit het wiel. Letterlijk vorig jaar reed hij nog Guillaume Martin los uit het wiel en klopte hij nog Nairo Quintana op de Col d'Eze in Februari. Dan werd hij ziek en was het gedaan met de vorm.

Echt véél te vroeg dus om hier conclusies uit te trekken. 't Is niet omdat Tim 2 slechte jaren heeft gekend dat die vroeger geen super sterke dingen liet zien. Ik denk wel dat hij weer dat tikkeltje lichter staan t.o.v. vorige jaren dus klimmen zou hem weer beter moeten afgaan.

1 interview geweest dat Wellens het had over een andere trainingsaanpak (nogal vrij logisch als je van trainer wisselt) en iedereen doet alsof UAE iets wonderbaarlijks doet. Alsof UAE niet een heleboel renners heeft die minder presteren bij UAE dan bij hun vorige ploeg.

Klopt. Die hebben ze.
Maar tegelijk is het wel een ploeg die 48 overwinningen had in 2022, 3GC winsten en 24 etappes. En ze zijn niet allemaal van Pogacar.

Omdat ze een ongelimiteerd budget hebben en dus gewoon enorm veel goede renners kunnen aantrekken, niet omdat ze renners zoveel beter maken t.o.v. andere ploegen. Ik heb bij hun niet het Jumbo gevoel bijvoorbeeld.

Daarbij niet allemaal van Pogacar nee, wel 33% (Sinds Pogacar daar rijdt) en 12 van hun 17 WT overwinningen vorig jaar. Ze winnen veel in kleinere koersen omdat ze ook zowat overal aan de start staan.

Laatst bewerkt:
Alle commentaar op Wellens ter zijde. Een wereldtopper is het niet maar dat palmares... poeh. Er zijn weinig jonge gasten die daar aan het begin van hun carriere niet voor tekenen volgens mij.
Omdat ze een ongelimiteerd budget hebben en dus gewoon enorm veel goede renners kunnen aantrekken, niet omdat ze renners zoveel beter maken t.o.v. andere ploegen. Ik heb bij hun niet het Jumbo gevoel bijvoorbeeld.

Daarbij niet allemaal van Pogacar nee, wel 33% (Sinds Pogacar daar rijdt) en 12 van hun 17 WT overwinningen vorig jaar. Ze winnen veel in kleinere koersen omdat ze ook zowat overal aan de start staan.
Wat je daar beschrijft is wel een beetje het systeem Lefevere hé... er is geen enkel team dat 50 zeges rijdt op een jaar zuiver in de WT, om aan zulke aantallen te komen moet je ook wel kleine koerskes rijden waar je dan vaak 5 van de 7 beste renners in één ploeg terug vindt.

Ik begrijp wel wat je bedoeld met niet het Jumbo gevoel maar het verschil is natuurlijk wel dat Jumbo toegang heeft tot een goeie kweekvijver in Nederland. Die heeft UAE totaal niet.

Alle commentaar op Wellens ter zijde. Een wereldtopper is het niet maar dat palmares... poeh. Er zijn weinig jonge gasten die daar aan het begin van hun carriere niet voor tekenen volgens mij.

Wat je daar beschrijft is wel een beetje het systeem Lefevere hé... er is geen enkel team dat 50 zeges rijdt op een jaar zuiver in de WT, om aan zulke aantallen te komen moet je ook wel kleine koerskes rijden waar je dan vaak 5 van de 7 beste renners in één ploeg terug vindt.

Ik begrijp wel wat je bedoeld met niet het Jumbo gevoel maar het verschil is natuurlijk wel dat Jumbo toegang heeft tot een goeie kweekvijver in Nederland. Die heeft UAE totaal niet.

Maar over die overwinningen ging de discussie ook niet. Ik zeg nergens dat UAE geen goede ploeg is hé, tuurlijk zijn ze dat wel, maar dat komt wel gewoon omdat ze stinkend rijk zijn en dus het talent kunnen aankopen. Bij andere teams heb je toch meer het gevoel dat ze renners ook effectief beter maken.

Wat betreft Wellens is het dus zeker afwachten en om na een goede prestatie in de Ruta del Sol eigenlijk al te zeggen dat de UAE aanpak blijkt aan te slaan vind ik dus maar vreemd. Zeker gezien (zoals je zelf aanhaalt) Wellens zijn palmares in die 10 jaar bij Lotto. Mensen vergeten rap. 8 van zijn 10 jaren bij Lotto waren gewoon heel goed, ook al presteerde hij niet top in de Waalse klassiekers. Nu, hij zal inderdaad meer kunnen profiteren van de goede ploeg rond hem, bij Lotto moest hij zoals hijzelf zegt op alles reageren, hier kan hij meer in de wielen koersen en gokken. Vanzelfsprekend is dat een betere situatie, maar of hij echt "beter" gaat zijn bij UAE daar heb ik toch mjin twijfels bij en dan vooral omdat ik vind dat die bij Lotto eigenlijk al heel goed was. Ik zie hem terug op dat niveau komen (van voor Corona zeg maar), het niveau waarbij hij dit soort wedstrijden wint, maar ook top is in Brabantse Pijl, Benelux Tour, Omloop, etc en dan voor de rest goed zijn werk kan doen als knecht (en wie weet eens kan profiteren van Pogacars status om zelf een grotere wedstrijd te winnen).

Geen wonder dat Pogacar eens liever de Ruta wou rijden ipv UAE. Elke dag is het een lastige finale precies gemaakt voor hem. Weeral in de aanval.

Mas ook goed bezig. Die trekt de lijn sinds vorig jaar de Vuelta door.

50 overwinningen voor een gast die 24 en geen sprinter is 😬😬😬
Stats padding in kleine koersen misschien? 33 WT overwinningen.

Ik hoop dat we nog lang van Pogacar mogen genieten!!

50 overwinningen voor een gast die 24 en geen sprinter is
Sprint sneller dan C tier sprinters :biglaugh:

Fenomeen
en is quasi even productief als A-sprinters.

Om het in zijn perspectief te plaatsen:
Greipel: zijn eerste 50 zeges van 2005-2010.
Cavendish zat op 53 van 2006-2010.
Pogacar: 50 overwinningen op evenveel tijd als Cav' 53.

Cav deed er nog eens 50 bij op vier jaar.
De Brit zit aan 161 in zijn loopbaan.

Indien Tadej gezond blijft en geen zware blessure oploopt, haalt ie dit jaar de 60.
Daar kan geen enkele sprinter (op Cav na) deze eeuw aan tippen (gerekend vanaf de begin van hun carrière).
Merckx zat aan 60 op ca. vijf jaar tijd. Daartegenover staat wel dat hij er een vijftigtal bij deed op een goed jaar, maar die mannen reden dubbel zoveel als de coureurs nu.

Dat Pogacar alle klassementsrijders van deze eeuw qua overwinningen aan gort rijdt staat buiten kijf.

Van Wilder knap 3e vandaag. Gaat een goed klassement rijden als hij die tijdrit ook in deze vorm afwerkt. Mooi om te zien dat hij er toch ook doorkomt eens hij een tijd zonder pech kan rondrijden.

Hoe zit het met Pidcock zijn tijdrit?

Vorig jaar 5'52 aan zijn broek van Evenepoel in Algarve. Vraag is natuurlijk in hoeverre is er aan gewerkt en zal dit keer ook wel supergemotiveerd zijn door als laatste te mogen starten in het geel.

Ik denk dat Van Wilder vooral de manner achter hem moet vrezen. 30" voorsprong op Ganna in een vlakke tijdrit is weinig.

Terug
Bovenaan