Start Wielerseizoen 2025

Hoge verwachten, want zijn fysieke problemen van 2024 zijn naar het schijnt van de baan :wink:

Zou toch goed zijn dat hij terug kan aanknopen met top10 plaatsen in rittenkoersen.
Ik hoop dat hij eens wint dit jaar, als hij de komende jaren niet dichter dan top 10 geraakt zal hij eerder een rol zoals Sepp Kuss krijgen.

Het is natuurlijk wel wat raar dat uw kopman beslist om verder te rijden en op 1 na de rest van uw ploeg een andere mening heeft.

Er was geen communicatie. Ze hebben nooit met elkaar gesproken. Niemand van de ploeg wist echt wat er gaande was. Een deel is meegegaan met het volk dat naar de bussen reed, De Lie en één andere ploegmaat met het volk dat opeens toch vertrok. Het was pure chaos.

Pure chaos in Bessèges vandaag. Nog maar 70tal renners in koers, de rest is uitgestapt na een nieuw incident met een wagen deze ochtend. Ik begrijp de renners natuurlijk, levensgevaarlijk is het, maar ik vraag me wel af in hoeverre de organisatie dit soort incidenten echt kan stoppen. Volgens Franse pers is een wagen uit zijn oprit gereden op het parcours. Je kan natuurlijk onmogelijk elke oprit gaan afzetten. Je gaat altijd onwetende mensen hebben, in Vlaanderen is dat ook al gebeurd in het verleden, in Nederland heel vaak, zelfs in Lombardije ooit eens (Schachmann toen hard gevallen herinner ik me). In Frankrijk werken ze in kleinere koersen, net zoals in Nederland vanaf nu en in bijna alle beloftenkoersen ook met rollende wegafsluitingen. Die zijn ook niet helemaal veilig, maar er is nu eenmaal niet het geld om alles af te sluiten voor elke kleine koers.
Ik vraag me af wat de toekomst gaat brengen voor zo'n kleinere koersen, mochten zo'n soort situaties zich blijven voortdoen:
- Auto's op de weg al rijdend;
- Het extreem-weer protocol (in de Knack-versie van de koers deze maand, spraken ze over G-W 2015, dat die nu nooit meer zou doorgaan);
- Een vergeten beschermmaatregel bij een weghindernis of een seingever te weinig met een zwaar gevolg;
- Fans, die het blijven uithangen en voor valpartijen blijven zorgen, zodat de coureurs er genoeg van krijgen.

Het geld groeit niet aan de bomen en als coureurs en masse blijven staken en opgeven, dan gaat dat niet fijn zijn voor de organisatie.
Misschien dat we lang uitgerokken criteriums gaan krijgen met een parcours van een twintigtal km.
De optimist in me zegt dat het geen vaart zal lopen, aangezien we toch meer dan honderd jaar profkoersen hebben.

Ik las van de week dat in oktober de ronde van Nederland opnieuw op de kalender komt, en alle ritten zullen op lokale circuits verreden worden. Daar lijkt me wel een deel van de oplossing te liggen. Het is ook gewoon aantrekkelijker voor de toeschouwer om ter plaatse te gaan kijken.

Men vindt ook minder en minder seingevers. Op je vrije zondag op je kop laten kakken door random automobilisten. Er zijn leukere dingen om te doen 😛

Het zal inderdaad meer en meer naar circuits gaan, maar dat gaat wel wat in tegen wat een rittenkoers in principe is imo.

Maar ook op circuits kunnen dommeriken uit een oprit rijden natuurlijk. De kans is wel kleiner want ge moet al heel dom zijn om niet te weten wat er gaande is dan. Maar als ge hoort dat die van gisteren blijkbaar gewoon een hek aan de kant heeft gezet ergens en dan doorgereden is dan... tja.

En ja meer naar de zandbak natuurlijk. OneCycling geniet van dit drama natuurlijk.

Overigens kan een circuit ook voor problemen zorgen voor de gewone mens. In plaats van een 10tal minuten zit je opeens vier uur vast thuis of kan je vier uur niet naar huis. Ik denk niet dat veel mensen dat graag zien. Je moet eigenlijk een hele stad of gemeente 4 tot 5 uur lang plat leggen. Makkelijk is dat ook niet. Of je moet het ergens in een afgelegen gebied doen, maar wie betaalt daar dan voor?

Laatst bewerkt:
Ik vraag me af wat de toekomst gaat brengen voor zo'n kleinere koersen, mochten zo'n soort situaties zich blijven voortdoen:
- Auto's op de weg al rijdend;
- Het extreem-weer protocol (in de Knack-versie van de koers deze maand, spraken ze over G-W 2015, dat die nu nooit meer zou doorgaan);
- Een vergeten beschermmaatregel bij een weghindernis of een seingever te weinig met een zwaar gevolg;
- Fans, die het blijven uithangen en voor valpartijen blijven zorgen, zodat de coureurs er genoeg van krijgen.

Het geld groeit niet aan de bomen en als coureurs en masse blijven staken en opgeven, dan gaat dat niet fijn zijn voor de organisatie.
Misschien dat we lang uitgerokken criteriums gaan krijgen met een parcours van een twintigtal km.
De optimist in me zegt dat het geen vaart zal lopen, aangezien we toch meer dan honderd jaar profkoersen hebben.
En masse blijven staken en opgeven vind ik nu ook wel overdreven. Dat is trouwens van alle tijden. Boonen legde de Ronde van België stil, Hinault deed het zelfs in de Tour.

Het probleem met lokale circuits is dat je dan eenzijdige omlopen krijgt. Het is of een vlakke rit of een lastige rit. Als je bv wil eindigen op een stijle puist moet je daar dan al 10 keer over. Of iets zoals een Gent Wevelgem met lastig middenstuk en een strijd tussen de punchers en het peleton naar de finish kan dan niet meer.

Het probleem met lokale circuits is dat je dan eenzijdige omlopen krijgt. Het is of een vlakke rit of een lastige rit. Als je bv wil eindigen op een stijle puist moet je daar dan al 10 keer over. Of iets zoals een Gent Wevelgem met lastig middenstuk en een strijd tussen de punchers en het peleton naar de finish kan dan niet meer.
Stel je voor, 20 keer door het bos van Wallers tijdens PR zou wel speciaal zijn :tongue:

Dan ga je veel meer naar het Amerikaanse idee van Crit racing seasons. Op zich is dat wel leuk als dicipline op zich, maar totaal niet te vergelijken met wat wij vandaag kennen als koers

Met Corona hebben we Amstel Gold Race circuit gezien
Nee laat dat maar beperkt tot een kampioenschap (en zelfs daar zien we laatste jaren vaak eerst een lange aanloop)

Milan echt wel sterk geweest in Valencia. Hij staat er zoals ik zie niet op voor de Omloop, Van Aert zal hier stiekem blij mee zijn. Als die in de klassiekers ook nog een stap heeft gezet dan zitten er veel met een probleem.

Ohja, Vervaeke 🥳

Men vindt ook minder en minder seingevers.
Idd. Vnl. oudere mensen (of) met een liefde voor de koers.
Eentje niet aan een kruispunt en je kan een Stef Loos-geval krijgen.
Het zal inderdaad meer en meer naar circuits gaan, maar dat gaat wel wat in tegen wat een rittenkoers in principe is imo.

Maar ook op circuits kunnen dommeriken uit een oprit rijden natuurlijk. De kans is wel kleiner want ge moet al heel dom zijn om niet te weten wat er gaande is dan. Maar als ge hoort dat die van gisteren blijkbaar gewoon een hek aan de kant heeft gezet ergens en dan doorgereden is dan... tja.

En ja meer naar de zandbak natuurlijk. OneCycling geniet van dit drama natuurlijk.

Overigens kan een circuit ook voor problemen zorgen voor de gewone mens. In plaats van een 10tal minuten zit je opeens vier uur vast thuis of kan je vier uur niet naar huis. Ik denk niet dat veel mensen dat graag zien. Je moet eigenlijk een hele stad of gemeente 4 tot 5 uur lang plat leggen. Makkelijk is dat ook niet. Of je moet het ergens in een afgelegen gebied doen, maar wie betaalt daar dan voor?
Het kan mss compacter i.p.v. punt A naar punt B, 150km verderop.
Van stad (rit 1) naar nabijgelegen stad (rit 2) met semi-afgesloten circuits, zodat je nog kan uitwijken naar een paar heuvels in de buurt.
Ik blijf er bij, de finale van een koers een keer op Francorchamps leggen met een drietal ronden af te leggen. In het veldrijden was dat tof om te zien. Dat is 7km. Kunnen ze het ineens leuk maken door te zeggen je eruit ligt als je gedubbeld bent.

Ze stelen al voetballers, geen wedstrijden aub. Oman - Qatar - UAE is meer dan goed genoeg.

In de Scheldeprijs lukt dat goed, heb ik de indruk. Dat is een half feest bij de mensen én is op woensdag, vaak een van de drukkere dagen in de week.
En masse blijven staken en opgeven vind ik nu ook wel overdreven. Dat is trouwens van alle tijden. Boonen legde de Ronde van België stil, Hinault deed het zelfs in de Tour.
Ik zou zeggen: 'tot er doden vallen' in zo'n situaties.
Na het overlijden van Furrer gaan ze toch eens nadenken voor GPS-trackers in die categorie.
Wie weet dat ze iets kunnen vinden nadat een of meerdere coureurs sterven na dolende auto.

Pogacar was dit weekend in het land om de Ronde te verkennen. Maar opvallender, hij zou vandaag gespot zijn in het bos van Wallers 🕵🏻

Terug
Bovenaan