Start wielerseizoen 2026

En wat is er mis met in het wiel rijden? Het is de openbare weg toch waar ze rijden? Als ze effectief in de weg gaan rijden of ernaast blijven of... hebben ze een punt maar over iemand in het wiel of iemand die erachter rijdt. Daar moet je echt wel mee omkunnen als renner als je op de openbare weg rijdt.

@Archaos : tuurlijk is dat niet mogelijk, daarom dat je als prof er moet tegenkunnen dat er soms renners in je spoor proberen te blijven. Het is trouwens ook omdat zo'n mensen interesse in het wielrenner hebben dat Vingegaard goed zijn boterham verdient.

Goh, stel je voor dat je morgen buiten wandelt en er wandelt voortdurend iemand 2 meter achter jou. Hij/zij volgt jou overal waar je gaat en je merkt dus dat hij/zij niet toevallig ook die richting uit gaat, maar gewoon die richting uitgaat, omdat jij ook naar daar gaat. Ik zou dat toch ook vervelend vinden :tongue: :wink:

Ik ben akkoord dat je je daar toch boven moeten zetten, dat wel. Ze zijn toch ook wel wat gewoon die wielrenners. Maar ik snap anderzijds ook dat ze het niet altijd even leuk vinden, en als je dan je dagje niet hebt...

En je laatste zin... zou je dat over elke opdringerige fan vinden? Je kan ook fan zijn zonder opdringerig te zijn hé, zoals de meeste fans. Uiteindelijk verdient Vingegaard vooral zijn boterham door de sponsors. En die sponsors investeren vooral in het wielrennen voor zichtbaarheid, dus naargelang hoeveel mensen er thuis voor de buis volgen, of langs de kant van de weg staan.

Vingegaard lijkt me ook niet de meest toegankelijke renner. Geeft toch altijd een timide, teruggetrokken indruk. Doet me soms wat denken aan een Cadel Evans.

Ik volg je in je uitleg en ben ook akkoord. En voor zover ik gelezen heb (zoals ik al zei van het in begin dit is waarschijnlijk niet het volledige verhaal), is er hier geen sprake van een opdringerige fan. Als het effectief zo iemand is dan spreken we niet meer over iemand die een tijdje in je wiel rijdt. Niemand moet een stalker/opdringerige fan normala vinden maar dat er soms mensen in je wiel rijden, hoort er nu eenmaal gewoon bij lijkt me

Ivm Verstappen: nee want dat is strafbaar ;-)

Over de rest: je kan het niet leuk vinden maar het is wel iets dat gewoon toegestaan is. Dat je extra moet opletten is idd een feit en dat lijkt me ook niet echt een probleem te zijn aangezien ik nog niet gehoord heb van valpartijen omdat een prof werd aangetikt door een toerist in zijn wiel omdat ie onverwacht moest remmen.

Meestal zal er niets gebeuren, omdat de mensen meestal proberen te volgen bergop (dus remmen etc. is niet aan de orde) en omdat vele mensen snel moeten lossen. Maar als er eens iets zou gebeuren (zeker in een afdaling, wat deze toerist wel blijkbaar deed) kunnen de gevolgen wel groot zijn,

Nu was het Jonas zijn eigen schuld, gelukkig zonder veel erg, maar dat kan ooit de schuld zijn van een toerist,...

Het is niet enkel Jonas die zich er aan irriteert,...
Pogi fietst zelf af en toe rond met een tenue dat je hem moet met rust laten.
Remco heeft zich ook duidelijk eens gevraagd aan een YT-er dat hij moest stoppen.

Jonas reageert als een kleuter op iemand die in zijn wiel zit, door hem te
proberen lossen.
Faalt en flikkert zichzelf tegen het asfalt en reageert opnieuw als een kleuter
door zijn frustratie af te reageren op de hulpvaardige wieleramateurs.

Het statement van Visma LaB, die met een beschuldigend vingertje naar de
andere weggebruikers wijzen.....hadden ze beter naar hun eigen renner
gericht, die gezien zijn kwalijke reputatie als daler, hier gewoon een onnodig
risico nam, die mogelijks zware gevolgen voor zijn Giro alsook Tour kon gehad hebben.

Laatst bewerkt:
Die mannen verdienen tonnen geld omdat de sport populairder is geworden, dan moet je er ook mee kunnen leven dat je overal bekeken wordt of in dit geval er wat mensen in je wiel rijden, ook al zal dat inderdaad zeer irritant zijn. Het is gewoon het leven van een "beroemdheid".

Ik vind het statement van Visma echt compleet belachelijk.

Dit is als het echt enkel gaat om iemand die in zijn wiel probeerde hangen natuurlijk.

Een lokaal circuit afhuren... je weet ook dat dat geen optie is hé.

Nee, maar als je je er echt aan stoort kan je je ook ergens anders gaan voorbereiden. In Chili bijvoorbeeld desnoods zoals Q36.5. Er zullen heus wel plekken zijn waar het minder erg is.

Pogacar amuseert zich wellicht het merendeel van de tijd met zo'n gasten, Vingegaard ergert zich eraan. Het is maar hoe je er mee omgaat zeker.
Voor zover ik weet haat Pogacar dat en zou die graag gewoon wat anoniemer kunnen zijn.
Dat is ook 1 van de redenen dat die meestal niet in zijn regenboogtrui traint.

Nee, maar als je je er echt aan stoort kan je je ook ergens anders gaan voorbereiden. In Chili bijvoorbeeld desnoods zoals Q36.5. Er zullen heus wel plekken zijn waar het minder erg is.
Dat kan je voor bepaalde periodes doen, maar ook niet altijd hé. En wat als je ritten wil verkennen van de Tour, de Giro, ...

Die mannen verdienen tonnen geld omdat de sport populairder is geworden, dan moet je er ook mee kunnen leven dat je overal bekeken wordt of in dit geval er wat mensen in je wiel rijden, ook al zal dat inderdaad zeer irritant zijn. Het is gewoon het leven van een "beroemdheid".
Zoals ik eerder al zei, ben ik het er ook wel mee eens dat je daar als wielrenner dan beter mee moet omgaan.

Maar het is nu eenmaal wat de meeste andere topsporters niet ervaren natuurlijk. Niemand gaat tijdens Messi zijn training ook wat balletjes naar de goal liggen trappen, niemand gaat in het wiel van Max Verstappen gaan rijden, niemand gaat achter de rug van LeBron ook eens dunken naar de ring, topzwemmers trainen ook in een afgescheiden gedeelte, enz.

En zoals hier ook al aangehaald. Ook andere topsporters als Pogacar, Evenepoel, ... hebben er al iets over gezegd. Bij Vingegaard komt het nu wat nadrukkelijker in beeld, omdat er uiteindelijk een valpartij op gevolgd is.

En al zeker als ze beginnen filmen of foto's trekken, lijkt het mij al helemaal niet meer amusant.

Dat kan je voor bepaalde periodes doen, maar ook niet altijd hé. En wat als je ritten wil verkennen van de Tour, de Giro, ...

Zoals ik eerder al zei, ben ik het er ook wel mee eens dat je daar als wielrenner dan beter mee moet omgaan.

Maar het is nu eenmaal wat de meeste andere topsporters niet ervaren natuurlijk. Niemand gaat tijdens Messi zijn training ook wat balletjes naar de goal liggen trappen, niemand gaat in het wiel van Max Verstappen gaan rijden, niemand gaat achter de rug van LeBron ook eens dunken naar de ring, topzwemmers trainen ook in een afgescheiden gedeelte, enz.

En zoals hier ook al aangehaald. Ook andere topsporters als Pogacar, Evenepoel, ... hebben er al iets over gezegd. Bij Vingegaard komt het nu wat nadrukkelijker in beeld, omdat er uiteindelijk een valpartij op gevolgd is.

En al zeker als ze beginnen filmen of foto's trekken, lijkt het mij al helemaal niet meer amusant.

Je weet gewoon dat het exact op die plek in Spanje niet meer te doen is, zelfs in Spanje zelf zijn er andere plaatsen om te trainen waar je minder last zult hebben hoor.

Ik snap de vergelijking met andere sporten ook niet echt. Natuurlijk is dat niet zo, want die trainen niet op de openbare weg. Het hoort gewoon bij het zijn van een topwielrenner. Dat was vroeger ook al bij Sagan of Alaphilippe zo hoor. Dat is zeker irritant, ik kan er persoonlijk al niet tegen als er iemand 10 minuten in mijn wiel hangt aan de vaart, dus ik zou er in hun positie ook last van hebben, maar het is nu eenmaal gewoon het nadeel van beroemd zijn. Zolang ze echt gewoon in je wiel hangen, moet je ermee om kunnen gaan of de populaire streken mijden. Messi of Verstappen worden ook constant gestalkt hé, niet tijdens hun "trainingen", maar die kunnen ook niet normaal over straat lopen, dat is ook irritant, maar het hoort erbij. Ik heb dan ook helemaal geen probleem met renners die kwaad reageren of wat arrogant doen tegen mensen die rond hun hangen (zoals Remco in't verleden bijvoorbeeld), maar een valpartij in de schoenen schrijven van een toeristje dat in je wiel hangt, vind ik wel laf.

En wielrennen is ook gewoon een speciale sport hé, coureurs zijn levende bilboards, die moeten constant met sponsors op hen rondrijden, iedereen herkent ze daardoor en die sponsors willen eigenlijk ook gewoon dat ze constant gefilmd worden en overal op sociale media worden geplaatst. Visma zal het waarschijnlijk bijvoorbeeld zeer tof gevonden hebben dat alle wielermedia vorig jaar tientallen berichten plaatsten met "Van Aert daar gespot" of iets in die aard.

Het gaat natuurlijk niet om één keer een renner die in hun wiel blijft hangen, maar wielertoeristen die letterlijk op renners "jagen" om bepaalde beelden te maken om interessant over te komen op social media. Tussen de renners gaan rijden, op het verkeerde baanvak gaan rijden naast de groep met hun gsm in de hand, renners gewoon storen terwijl ze hun blokken aan het doen zijn.

Je kan wel zeggen dat hij hier maar mee om moet kunnen, of dat het maar enkelingen zijn. Hetzelfde kan je ook zeggen over pakweg agressie tegenover treinbegeleiders. Die mensen worden ook maar enkele keren per week fysiek of verbaal aangevallen, dat is "part of hun job". Maar iedereen heeft een limiet hé. Iedereen heeft evenveel rechten op de openbare weg, profs hebben ook het recht om met rust gelaten te worden.

Lucascyclingblog van op Instagram gaat dit soort beelden alvast niet meer delen.
Jonas incident got confirmed and I just want to say that I feel partially responsible for the Jonas incident. It is not just one fan I already got into my DMs telling me that he tried to chase this star or that star, just for him to get on my Instagram, X, or wherever, because I have a lot of followers and reach and he knew I would post him and he would get some followers or attention. So I won’t post these kinds of videos.

Er is niemand die zegt dat het ok is om de verkeersregels te overtreden of om er tussen te gaan rijden of gewoon te gaan storen. Aggresie is nooit goed te praten noch op een wielrenner, voetballer, treinbegeleider,... Wel dat je als profwielrenner er moet tegen kunnen dat er soms toeristen in je wiel blijven plakken voor x-aantal kilometer.

.Er is niemand die zegt dat het ok is om de verkeersregels te overtreden of om er tussen te gaan rijden of gewoon te gaan storen. Aggresie is nooit goed te praten noch op een wielrenner, voetballer, treinbegeleider,... Wel dat je als profwielrenner er moet tegen kunnen dat er soms toeristen in je wiel blijven plakken voor x-aantal kilometer.

Je moet daar daar profwielrenner helemaal niet tegen kunnen.
Renners zijn doorgaans heel respectvol en toegankelijk. Maar respect is iets wederzijds. En in iemand zijn wiel kruipen, prof of niet, is niet respectvol.
Wil je dat doen dan vraag je dat, maar als je een beetje verstand hebt dan hoef je die vraag niet te stellen. Je hebt niks verloren in dat wiel.
Die renner is bezig met zijn job te beoefenen, is een training aan het afronden en heeft echt geen nood aan in gevaar gebracht te worden.
Want iemand onbekend in uw wiel die daar niks verloren heeft is effectief gevaarlijk.

En al zeker in een afdaling. Uw techniek gaat in bijna alle gevallen minder goed zijn, jij kan onmogelijk inschatten wat die renner gaat doen en het enige wat je doet is uzelf en de renner in gevaar brengen.

Vorige week stak Romain Gregoire en Clement Berthet mij bij het beklimmen van de Teide gezapig voorbij toen ik een herstelblok had.
Beide staken vriendelijk hun hand op bij het voorbijgaan. Ik kon perfect aanpikken maar doe dat niet, want waarom in hemelsnaam?
Niemand wordt daar vrolijk van, zij niet en ik ook niet. Het is ook niet dat zij bij mij kwamen aanpikken toen ik ze daarna terug voorbijstak, want ik zou dat ook niet appreciëren.
Los van dat het vrij belachelijk zou zijn.

Het is niet omdat iemand bekend is of een topsporter is dat die persoon daarom altijd en overal moet en mag lastiggevallen worden.
Als die op een terras een koffie zit te drinken tijdens een rit mag die ook gewoon met rust gelaten worden. Ik snap gerust dat die geen boodschap heeft om dan 20x op de foto te gaan met Jan en alleman.

Een tijdje in iemand zijn wiel zitten is niet gelijk aan iemand lastig vallen. Als jij in mijn wiel wil zitten dan is dat uw goed recht want het is de openbare weg en daar kan ik niets op tegen hebben.

Voor zover ik weet haat Pogacar dat en zou die graag gewoon wat anoniemer kunnen zijn.
Dat is ook 1 van de redenen dat die meestal niet in zijn regenboogtrui traint.
Indien dit effectief zo is, dan neem ik mijn woorden terug.

Ik vermoedde dat gezien ik toch al wel wat filmpjes gezien van hem op zijn insta waar die gewoon ligt te dollen met wielertoeristen. Zo iets zie ik Vingegaard dan weer zeker niet doen.

Ik begrijp dat gedrag zelfs niet, wat bewijs dat je een prof renner kan volgen voor x aantal meters? Als je ze tegenkomt wens ze proficiat met een recente overwinning of succes voor de volgende wedstrijd en laat die mannen toch doen.

Renners zijn sowieso al heel benaderbaar, Gouden Greg, Naesen en Van Moer rijden hier al eens voorbij mijn deur en als je daar iets tegen zegt, zijn ze ze altijd super vriedenlijk. Nu zonder die gouden helm, is hij wel moeilijk te spotten :unsure:

Narvaez out door een valpartij.
En Vine. En Christen. En Bjerg ook zeker? En Laengen.
Het ziet ernaar uit dat dit niet het jaar van UAE gaat worden.
Had Visma dat ook niet een paar jaar terug?
Eerst een wonderjaar en dan een relatief shitjaar?
Ik zet er nu al 100€ op: Pogacar gaat de Tour niet winnen en 1€ op een "slecht" voorjaar.
Vingegaard rijdt de Giro, dus het lijkt me de ideale kans voor een derde hond én het is vijftig jaar geleden, de laatste dat een Belg...

Jan Christen is toch niet out?
En ze wonnen de enigste World Tour koers die al gereden is dus ik zou ze echt niet zo vroeg afschrijven

Terug
Bovenaan