Statiegeld voor blikjes en flessen

in mijn ogen is het sop de kolen niet waard, want dit is "iedereen" opzadelen met èxtra werk en èxtra kosten omdat een deel van de bevolking onverdraagzaam is (en een ander klein deel marginaal, want het zijn altijd dezelfde mensen ).

Terwijl het zowel voor als na de invoering ervan, het uiteindelijk toch nog opgeruimd gaat moeten worden door de zwerfvuil-ophalers, in meer of mindere maten (maar die worden niet per kg betaald)

en hoeveel zou het bedrag dan moeten bedragen? in een stedelijke omgeving zie ik 20cent nog werken, maar in de natuur, kilometers van winkels vind je geen clochards en zal het bedrag toch een stuk hoger moeten liggen. (Stel ik ga naar de ardennen en langs de weg ligt een plastikken fles waar een trucker heeft in geplast)
Dus mensen die zich storen aan zwerfvuil zijn overdraagzaam?

Dus mensen die zich storen aan zwerfvuil zijn overdraagzaam?
Wel, ik vind dat ze toch wat overdrijven en onverdraagzaam/intolerant zijn.
Ik erger mij ook aan zwerfvuil maar hier gaat het enkel om de plastieken flessen en blikjes, en dat zie ik echt zelden nog op straat liggen, of in de natuur. En als dat wel zo is, tja, die hebben het nog niet begrepen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80, dan was er een groot probleem en waren de straten vuil en lag er echt overal zwerfvuil/sluikstort, er is sinds dan al heel veel veranderd (vooral sinds 2de helft jaren 90) en het is echt sociaal onacceptabel geworden.

Dus, ik denk dat er nu belangrijkere zaken zijn om ons op te focussen (en onze tijd en geld aan te besteden)
just my 2cents ;)

Laatst bewerkt:
Wel, ik vind dat ze toch wat overdrijven en onverdraagzaam/intolerant zijn.
Ik erger mij ook aan zwerfvuil maar hier gaat het enkel om de plastieken flessen en blikjes, en dat zie ik echt zelden nog op straat liggen, of in de natuur. En als dat wel zo is, tja, die hebben het nog niet begrepen...
Ik ben opgegroeid in de jaren 80, dan was er een groot probleem en waren de straten vuil en lag er echt overal zwerfvuil/sluikstort, er is sinds dan al heel veel veranderd (vooral sinds 2de helft jaren 90) en het is echt sociaal onacceptabel geworden.

Dus, ik denk dat er nu belangrijke zaken zijn om ons op te focussen (en onze tijd en geld aan te besteden)
just my 2cents ;)
Bwah, als ik weet dat pakweg Hasselt, toch geen al te grote stad, eigenlijk nauwelijks de naam waardig, een 4tal mensen voltijds in dienst heeft alleen al om zwerfvuil in de binnenstad te rapen en die gezamenlijk toch een 8m³ container volkrijgen per week denk ik dat er toch nog wel wat werk aan de winkel is hoor...

Bwah, als ik weet dat pakweg Hasselt, toch geen al te grote stad, eigenlijk nauwelijks de naam waardig, een 4tal mensen voltijds in dienst heeft alleen al om zwerfvuil in de binnenstad te rapen en die gezamenlijk toch een 8m³ container volkrijgen per week denk ik dat er toch nog wel wat werk aan de winkel is hoor...
Als je rekent dat die 80.000 mensen in Hasselt 5 minuten per maand spenderen aan dat statiegeld, dan komt dat enkel en alleen al voor Hasselt neer op een 50 voltijds equivalenten, da's enkel om de blikjes en flesjes correct te verzamelen, niet al het potentieel zwerfvuil en da's enkel de tijdskost van de gewone gebruiker, nog niet de kost van het systeem zelf.

Je zou volgens mij een pak meer voor de natuur kunnen betekenen als je die 50 voltijdse equivalenten ergens anders zou mogen inzetten. Het lijkt me gewoon een extreem dure maatregel doordat van 90% van de mensen een extra inspanning gevraagd wordt terwijl die het vroeger ook al goed deden en er op die mensen hun gedrag geen enkele winst te rapen valt, voor de meeste mensen zal dit enkel een extra kost zijn die van onze omgeving geen nettere plaats maakt.

Laatst bewerkt:
Wat is dan echter ons alternatief voor zwerfvuil?

Een bepaald gedeelte van onze samenleving dat schaamteloos sluikstort van kleine tot op grote schaal heropvoeden zal moeilijk gaan...

Monsterboetes ga je een beperkt aantal mensen mee kunnen vatten, maar vaak zal ook gelden dat je een kei niet kan stropen in bepaalde gevallen, of zelfs gewoonweg maar bewijzen dat die persoon dat blikje/flesje wegwierp, ik vermoed ook dat we geen DNA-analyses gaan doen om dat te bewijzen (en zelfs dan).

Ik zou nog steeds pro het stellen van voorbeelden zijn van mensen die na recidive héél grote boetes mogen betalen, maar de vraag is of dat gaat werken zonder een drastisch hogere pakkans, en dat gaat dan weer niet zonder bijna een politiesamenleving.

En dit allemaal voor een handvol rotte appels, je zou al bijna gewoonweg erover nadenken om bijvoorbeeld je eID te laten scannen bij aankopen van blikjes/flesjes en als vervolgens flesjes met die barcodes te vaak als sluikafval teruggevonden worden: boete voor jou (i.e. politiestaat).
Plus wat met mensen zonder eID... geen plastic flesjes of blikjes voor hun?

Nog leuker zou zijn om op meer openbare plaatsen gewoonweg goede drankfonteinen te installeren (ik heb meestal een drinkbus bij), maar dat is een naïeve utopie, net omwille van datzelfde deel van onze samenleving die geen respect toont voor milieu en/of hygiëne. In de praktijk vul ik die fles enkel bij op het werk en thuis.

Je kan ook accepteren dat de wereld niet perfect is en verder doen gelijk we bezig zijn via gemeentediensten en allerhande campagnes van Natuurpunt en co.

Zwerfvuil is echt maar een marginaal probleem hoor. Ik zou mijn energie eerder in andere problematieken steken, mocht ik bestuurder.

Wat is dan echter ons alternatief voor zwerfvuil?

Een bepaald gedeelte van onze samenleving dat schaamteloos sluikstort van kleine tot op grote schaal heropvoeden zal moeilijk gaan...

Monsterboetes ga je een beperkt aantal mensen mee kunnen vatten, maar vaak zal ook gelden dat je een kei niet kan stropen in bepaalde gevallen, of zelfs gewoonweg maar bewijzen dat die persoon dat blikje/flesje wegwierp, ik vermoed ook dat we geen DNA-analyses gaan doen om dat te bewijzen (en zelfs dan).

Ik zou nog steeds pro het stellen van voorbeelden zijn van mensen die na recidive héél grote boetes mogen betalen, maar de vraag is of dat gaat werken zonder een drastisch hogere pakkans, en dat gaat dan weer niet zonder bijna een politiesamenleving.

En dit allemaal voor een handvol rotte appels, je zou al bijna gewoonweg erover nadenken om bijvoorbeeld je eID te laten scannen bij aankopen van blikjes/flesjes en als vervolgens flesjes met die barcodes te vaak als sluikafval teruggevonden worden: boete voor jou (i.e. politiestaat).
Plus wat met mensen zonder eID... geen plastic flesjes of blikjes voor hun?

Nog leuker zou zijn om op meer openbare plaatsen gewoonweg goede drankfonteinen te installeren (ik heb meestal een drinkbus bij), maar dat is een naïeve utopie, net omwille van datzelfde deel van onze samenleving die geen respect toont voor milieu en/of hygiëne. In de praktijk vul ik die fles enkel bij op het werk en thuis.
Het zal misschien niet perfect kunnen opgelost worden, net zoals tal van andere problemen, da's nog geen reden om specifiek hiervoor van die heavy handed oplossingen te gaan invoeren.

Je kan ook accepteren dat de wereld niet perfect is en verder doen gelijk we bezig zijn via gemeentediensten en allerhande campagnes van Natuurpunt en co.

Zwerfvuil is echt maar een marginaal probleem hoor. Ik zou mijn energie eerder in andere problematieken steken, mocht ik bestuurder.
Marginaal? In gent alleen, op 1 jaar 800 ton aan sluikstorten en 1200 ton aan zwefvuil.

Dat zijn absurde cijfers.

Zeker als je weet dat mensen zoals mezelf al lang geen moeite meet doe om het aan te geven.

Het heeft gewoon geen zin meer. Altijd dezelfde plaats en mensen. Het probleem is gekend bij het stadsbestuur en er wordt aan gewerkt. En dan spreek ik niet over een blikje of zakje chips maar over een goeie vrachtwagen vol sluikstorten. Net naast de sociale blokken. Als je lqng genoeg wqcht zie je ze het zo naar beneden smijten.

Er is een deel in de maatachappij dat aan alles lak heeft.

Ik heb het 3 jaar lang elke dag aangegeven. Opkuisen en letterlijk 2 dagen later lagen daar opnieuw vrachtwagens aan afval.

Marginaal? In gent alleen, op 1 jaar 800 ton aan sluikstorten en 1200 ton aan zwefvuil.

En hoeveel ton vuil wordt er via de reguliere kanalen opgehaald.
Tijdens de Gentse feesten haalt men 456ton op, enkel en alleen van de Gentse feesten via de reguliere kanalen.
Cru gezegd maar 800ton is echt wel een marginaal probleem, het gros van de mensen verzamelt en laat zijn afval wel correct afvoeren.

Politiek is er allang over bezig, maar ik persoonlijk hoop dat het er nooit komt.

Wij sorteren bijv alles zoals het hoort en hebben nog nooit ergens iets achter gelaten.
Waarom moeten wij gestraft worden door onze blikjes/plastic flessen wekelijks naar de supermarkt terug te brengen?

Zet hogere boetes op sluikstorten en verhoog de controles, zo pak je de oorzaak aan.
Dit vind ik nu nog steeds.

Wel leuk om lezen dat er meer en meer tegen een statiegeldsysteem zijn, sentiment was toen compleet anders.

Laatst bewerkt:
Meer dan een jaar later, en we zijn er nog niet aan uit. Allez, misschien :p
Als we de verschillende media-bronnen van vandaag bekijken, zit er ook geen éénduidigheid in:

En het belangrijkste zit natuurlijk achter de paywall op HLN. Dit stuk als "enige voorwaarde" wordt in de andere kranten ook gequote, maar is niet het belangrijkste...
Brouns stelt wel één voorwaarde: het nieuwe systeem moet complementair zijn met de huidige blauwe zak. “Ik wil niet dat we terug naar af gaan. Dankzij de blauwe zak zijn we vandaag in Vlaanderen bij de beste sorteerders van Europa. We moeten de komende tijd grondig zoeken naar het beste systeem. Er is de vorige legislatuur al heel veel onderzocht, onder andere een digitaal systeem waarmee blikjes en flesjes konden worden gescand, maar ik ben niet overtuigd van dat scannen. Het systeem moet vooral eenvoudig zijn, de mensen niet ergeren.”
Terwijl ik dat standpunt enkel maar kan toejuichen, zit het probleem toch elders. En wordt zelfs in het betalend artikel maar als een voetnoot gezet:
En dan is er nog de onvermijdelijke Belgische context: Vlaanderen kan juridisch wel alleen over statiegeld beslissen, maar de facto moet de kwestie op Belgisch niveau worden geregeld. Er kan immers geen onderscheid worden gemaakt in blikjes of flesjes die in Vlaanderen, Wallonië of Brussel worden verkocht. De Vlaamse regering moet dus met de Waalse en Brusselse regeringen tot een akkoord komen.

Hoe er momenteel over gesproken wordt, kan ik er mij enkel achter zetten. Het systeem van alles zelf scannen was niet haalbaar, maar ook gewoon te omslachtig. De vraag is natuurlijk welk systeem men nu gaat uitwerken; en hoe de andere landsdelen er tegenover staan.
Zeker met dat laatste stukje gaat problematisch zijn, en zoals het artikel zegt ook typisch België. Afvalstoffenbeleid overhevelen naar federaal niveau van gewestelijk zou hier een oplossing bieden, maar op andere vlakken dan weer mogelijks problematisch zijn.

Dat zal weinig veranderen hoor. Die mensen die dat doen zullen dat gewoon blijven doen. Wij , de brave burger zullen gewoon extra werk hebben das al.
Onderzoek toont nochtans voldoende aan dat statiegeld wél werkt. Dus buiten anekdotal, klopt deze aanname niet.

Dat de goede het met de slechte bekopen, dat is een ander verhaal.

Thuis, ja. Probleem is dat mensen "on the road" het blijkbaar te makkelijk in de kant gooien en dat gaat men dus op die manier proberen tegengaan.
Maar het is wel een heel gedoe voor de mensen die nu altijd alles goed gedaan hebben, en da's en heel groot deel van de bevolking. Als deze maatregel elke Vlaming gemiddeld een uur werk extra per jaar kost, dan is een maatregel die er eigenlijk op neerkomt dat we nieuwe overheidsafdeling van 6.800.000 Vlamingen/8 werkuren per dag/220 werkdagen= 3.863 voltijdse equivalenten invoeren.

Ik vraag me toch af of dat een goede besteding is van onze tijd/geld, en of we daar niets beter mee kunnen doen voor het milieu dan het aantal weggegooide blikjes op straat gedeeltelijk oplossen.

Onderzoek toont nochtans voldoende aan dat statiegeld wél werkt. Dus buiten anekdotal, klopt deze aanname niet.

Dat de goede het met de slechte bekopen, dat is een ander verhaal.
Kan je linken naar dat onderzoek?
Want ongeveer 50% van onderzoek aan universiteiten kan niet gereproduceerd worden bleek enkele jaren geleden toch. Dus niet zomaar een onderzoekje naroepen.

Wel dat is irritant. Heb nog nooit in mijn leven een blikje of flesje op straat gegooid maar nu kan ik gaan verzamelen. Ik vraag me ook af, hoe ga ik geen statiegeld mislopen als ik een blikje in een automaat koop om dat vervolgens in de dichtstbijzijnde openbare vuilbak te deponeren?

Thuis, ja. Probleem is dat mensen "on the road" het blijkbaar te makkelijk in de kant gooien en dat gaat men dus op die manier proberen tegengaan.

Mja. Ik heb ervaring met verschillende europese landen waar zo'n inzamelsysteem bestaat. Concreet zijn er twee scenarios

1. Je drinkt thuis een flesje of een blikje en dan plaats je het in je bak om terug te doen naar het inzamelpunt
2. Je koopt on the road een flesje omdat je dorst hebt en gooit dat vervolgens gewoon in de vuilbak want je gaat echt geen lekkend blikje of fles een dag in je rugzak houden om het dan uiteindelijk thuis weg te gooien. Statiegeld de vuilbak in.

Als we de blauwe zak dan behouden zie ik het voordeel al helemaal niet meer.

Kan je linken naar dat onderzoek?
Want ongeveer 50% van onderzoek aan universiteiten kan niet gereproduceerd worden bleek enkele jaren geleden toch. Dus niet zomaar een onderzoekje naroepen.
Hier heb je een write-up van de effecten op zwerfvuil in Nederland na invoering van statiegeld op kleine plastic flessen in tweede helft 2021. De resultaten spreken redelijk voor zich moet ik zeggen. Afhankelijk van hoe je meet is er daar een reductie van 40%-70% van kleine plastic flessen in het gevonden zwerfvuil.

Voor iemand die altijd mooi sorteert is het vanuit praktische overweging wel een vervelende maatregel. In de praktijk zal dit voor mij eerder gewoon een meerkost worden voor kleine flesjes want voor 15 eurocent (zoals nu in Nederland) gooi ik dat wel gewoon in de vuilbak i.p.v. een inwisselpunt te zoeken. Maar de cijfers liegen niet en het is wel een maatregel waarvan we met redelijke zekerheid kunnen zeggen dat die effect gaat hebben op zwerfzuil dus ik zou er mee kunnen leven.

Hier heb je een write-up van de effecten op zwerfvuil in Nederland na invoering van statiegeld op kleine plastic flessen in tweede helft 2021. De resultaten spreken redelijk voor zich moet ik zeggen. Afhankelijk van hoe je meet is er daar een reductie van 40%-70% van kleine plastic flessen in het gevonden zwerfvuil.

Voor iemand die altijd mooi sorteert is het vanuit praktische overweging wel een vervelende maatregel. In de praktijk zal dit voor mij eerder gewoon een meerkost worden voor kleine flesjes want voor 15 eurocent (zoals nu in Nederland) gooi ik dat wel gewoon in de vuilbak i.p.v. een inwisselpunt te zoeken. Maar de cijfers liegen niet en het is wel een maatregel waarvan we met redelijke zekerheid kunnen zeggen dat die effect gaat hebben op zwerfzuil dus ik zou er mee kunnen leven.
Het effect van de maatregel in andere landen is idd uitvoerig beschreven.

Maar wat is ons startpunt?
Als je kijkt naar recente communicatie van OVAM, is dat we het zelf eigenlijk niet weten: https://emis.vito.be/nl/artikel/nie...aams Materialenplan 2023-2030,goed voor 17,2%.

Sinds dit jaar past de OVAM een volledig vernieuwde, accuratere meetmethode toe: IZAS. Uit deze methode blijkt dat de hoeveelheden uit de rapporten van 2015 t.e.m. 2021 grote overschattingen van de hoeveelheden opleverden. Die overschatting had verschillende redenen. Zo werd in het verleden het aandeel zwerfvuil in het machinaal veegvuil op 20% geraamd, op basis van een éénmalige meting. Een recent onderzoek waarbij een staal van 280 ton machinaal veegvuil uit verschillende intercommunales en uit verschillende seizoenen werd geanalyseerd bracht aan het licht dat het gewichtsaandeel van het zwerfvuil slechts 1,22% bedraagt i.p.v. 20%. Dat betekent een verschil van 9.556 ton t.o.v. de vroeger gerapporteerde cijfers.

Bovendien waren steden en gemeenten vroeger niet verplicht om deel te nemen aan de monitoring. Aan de vorige monitoring van het jaar 2021 namen 66% van de lokale besturen deel.

Ok ik ga ervan uit dat de nieuwe methode betere cijfers oplevert. Maar ik ga de nieuwe berekeningsmethode ook niet blind vertrouwen. Laat staan dat deze enquête die bij steden en gemeenten uitgevoerd wordt, door iedereen consequent juist wordt ingevuld.

En wat ik ontbreek in deze info is wat nu het aandeel is van blikjes en flesjes in dat zwerfvuil.
Als we pakweg maar 80% van onze flessen en blikjes inzamelen via de PMD-zak (klopt dit 80% ook wel?), waar zit die overige 20%? Toch niet enkel in het zwerfvuil?
- Misschien zit het meerendeel in de bruine zak omdat mensen niet willen sorteren.
- Misschien stoken ze het op.
- Of verzamelen ze het als oud ijzer om er zo wat voor te krijgen.
- Of brengen ze het en masse naar nederland en proberen ze de statiegeldmachines daar geld afhandig te maken met flessen van hier.

Uiteraard overdrijf ik nu. Maar dat ze eerst eens met betrouwbare cijfers aantonen waar het probleem zit vooraleer we met zijn allen 50 liter aan blikken en flessen oningedeukt aan het verzamelen zijn om ze dan stuk per stuk te gaan laten scannen in een stinkkot.

Terug
Bovenaan