Steam Deck | handheld van Valve

SD heeft een OLED scherm ja aan 720p die max hoeveel 60Hz kan outputten in handheld mode?
Het is een klein scherm bij elke handheld een OLED scherm is niet zo belangrijk.
Kijk maar goed naar de specs van elke handheld en vergelijk dat ipv het scherm.

Ik draai Black Myth Wukong op de Ally op 1080p aan een soepele 40-50fps op low settings op een LCD scherm die tot 144hz kan gaan.

En ja je kan windows op de SD zetten maar performance wise op games ga je slechter af zijn.
Steamdeck kan dit ook.
Heb een SD oled besteld. Gaat vooral voor NBA en EA FC zijn als ik geen zin heb om achter de pc te kruipen. En ff wat offline wil spelen.

Ik vind Oled wel belangrijk ivm kleuren HDR, en minder blauw licht voor de ogen.
De LCD 512 gig stond in korting dacht 354 nu

Is het niet beter dan om gwn een windows handheld te kopen ? Ik heb nu de ally van Asus meer dan een jaar en ben er veel meer tevreden over dan de Steam deck in de tijd.
Ook is de ally sterker specs wise dan de SD en zullen de games ook vlotter draaien.
Kan je wat duiding geven waarom je de ally in jouw ervaring beter smaakt. Puur gameplay/smoothness?

Kan je wat duiding geven waarom je de ally in jouw ervaring beter smaakt. Puur gameplay/smoothness?
In vergelijking met de SD heeft de Ally de AMD Z1 Extreme chipset erin zitten wat het al sterker maakt, dus is het normaal dat het de games beter kan draaien.

Wat het beter maakt is gewoon windows, yes zelfs met bloatware is windows gewoon in mijn ogen beter.
Bij de SD moest je in het begin nog klooten om andere launchers erop te krijgen gelijk battle.net of origin want sommige games gelijk Diablo 4 of mass effect via steam hadden die andere launchers nodig.
Bij de Ally is het gewoon de andere launchers erop zetten gelijk een pc en klaar is kees.

Onlangs Battle.net op mijn SD gezet. Via een tooltje gemaakt door de community was dit super simpel. In de lijst die je kon aanvinken in die tool kon je nog heel wat andere launchers installeren. Geen idee of dit even simpel gaat als Battle.net maar ik heb dit alleszins totaal niet ervaren als moeilijk of omslachtig.

Rog Ally > SD imo. Inderdaad voor de kwaliteit omdat hij sterker is. Maar die batterij is echt rampzalig van de ally. Ik speel constant met kabel, daarin vind ik de SD veel beter. Ik gebruik ze beiden trouwens. Ally voor de zwaardere games, SD voor de JRPG's en kleinere games.

Rog Ally > SD imo. Inderdaad voor de kwaliteit omdat hij sterker is. Maar die batterij is echt rampzalig van de ally. Ik speel constant met kabel, daarin vind ik de SD veel beter. Ik gebruik ze beiden trouwens. Ally voor de zwaardere games, SD voor de JRPG's en kleinere games.
Rog Ally X lost dat probleem op.

Jup, als dit effectief de moeite is ga ik voor de upgrade :D
Ik zou nog effe wchten, grote kans dat ze in 2025 de opvolger aankondigen en releasen met een sterkere chipset. Ook voor de SD wrs.
Ik was ook aan het twijfelen voor de Ally X maar de prijs is wel te stevig.

De batterij is idd een minpunt van de Ally ik haal er max 2h uit op 17w maar sommige games zijn dan niet vloeiend. Meestal is het met de kabel, turbo 30w en gaan.

Ik zou nog effe wchten, grote kans dat ze in 2025 de opvolger aankondigen en releasen met een sterkere chipset. Ook voor de SD wrs.

De batterij is idd een minpunt van de Ally ik haal er max 2h uit op 17w maar sommige games zijn dan niet vloeiend. Meestal is het met de kabel, turbo 30w en gaan.
Aah das nog interessanter, thx! Ja mijn kabel heeft ondertussen ook al een vaste plaats gekregen speel zo goed als altijd met kabel in turbo.

De steam deck 2 zou nog even op zich moeten wachten volgens valve, had in een interview gelezen dat ze wachten op een grote leap in de chipset.

Nu met Valve weet je maar nooit maar een steam deck 3 gaat nooit gebeuren 🤣

Men verwacht dat de Rog Ally 2 de extreme Z2 chipset zal hebben, wat eerder zen 5, RDNA 3.5 ging zijn. In mijn gedachten had ik om de upgrade te doen wanneer men RDNA 4 effectief heeft. Wat mij eerder eind 2025 begin 2026 dan lijkt te zijn. Mogelijks.

Gezien mijn nieuwe gezinssituatie heb ik de drive niet meer om mij alleen in mijn bureau te zetten en mijn pc op te starten om te gamen. Op Reddit lees ik dat de Steamdeck dé oplossing is voor alle problemen maar ik durf te stellen dat er nog wat bias zit op de steamdeck subreddit.

Hier zie ik soms enkele mensen hun Steamdeck verkopen dus ik ben nu wel eens benieuwd naar meningen van zowel mensen die hun steamdeck gebruiken, niet gebruiken, verkocht hebben.

Is de Steamdeck voor jou de vervanging van je game pc ? Een mooie aanvulling ? Light het stof te vergaren ? Hoe en waar gebruik jij je Steamdeck ?

Grotendeels mijn roguelite "masjien" geworden. Dus Spelunky, Hades etc.

Gebonden aan een gooseneck naast mijn zetel, want als handheld vind ik het gewoon te lomp en niet leuk langdurig(+30min) te gamen. Gebeurt nog wel, maar weinig.

Heb het hier al een paar keer vermeld, maar door de Deck eigenlijk terug een Switch en een Vita in huis gehaald. Vele malen beter als puur "handheld".
Kan je makkelijk ergens meenemen, en langdurig gamen. Docked is het overigens ook niet makkelijk aan te raden. Wereld van verschil met de Switch die gewoon altijd werkt.

Maar weet vooral wat je wilt spelen. Ik vond de oude PS3/360 gen nog leuk spelen, en de vele indies en roguelites.

Zie dat je vooral geen Rog Ally in huis haalt want da's nog vele malen slechter dan een Deck.

Maar nog een extremer voorbeeld van logge non handheld. Voelt ook verschrikkelijk goedkoop voor dat geld.
En al de zever van een windows PC zonder directe interface.

Iemand The Elder Scrolls IV: Oblivion - remastered al proberen te spelen op steamdeck? Ik had hem meteen aangekocht maar lees nu dat het mogelijk toch niet zo heel goed draait op de deck :unsure: Beginnersfoutje.

Terug
Bovenaan