Ondersteuning in scholen... leerkrachten moeten het ook allemaal weer doen.
Ik kan me ook niet van de indruk ontdoen dat al die labels, van de meer en meer verspreidde "D" die op toetsen geschreven wordt (afkorting voor dyslexie of dysorthografie of andere D-diagnoses) die door velen gebruikt wordt als excuus om niet eens meer moeite te doen om goed begrijpend (te leren) lezen, een deftig handschrift of spelling te hanteren, zwakte in wiskunde te camoufleren...
Neen, ik ontken het bestaan van die leerstoornissen niet, degenen die er écht door getroffen worden zullen er wel degelijk last van hebben en soms geen klein beetje... maar als je dan cijfers vanuit Nederland ziet: waar 15% van de leerlingen met zo'n label rondloopt, maar volgens wetenschappers de échte stoornissen slechts bij 3 à 4% van de mensen zou treffen, dan maak je onvermijdelijk de conclusie dat die labels gewoonweg misbruikt worden omwille van de voordelen van de compensaties die men voor deze labels geeft, en géén klein beetje.
Met meer tijd, meer ondersteuning (zoals formularia) kunnen kinderen en mensen tout court met normale capaciteiten natuurlijk een oneerlijke boost krijgen ten opzichte van hun peers... en daarenboven: het doet natuurlijk ook afbreuk aan de ondersteuningscapaciteiten voor degenen die écht die labels verdienen.
Plus naast extra ondersteuning vanuit het onderwijs zou ik ook een extra inspanning van de leerling maar vooral - en die treft het meeste schuld en verantwoordelijkheid - ook van hun ouders zien, maar daar is de teneur vaak: de school moet het maar doen... Terugkeren naar de tijd van "vroeger" toen men kinderen die niet meekonden maar aan hun lot overliet, is echt niet wenselijk. Maar ouders die alles ook maar gewoon op de school afschuiven, tot het zindelijk trainen van hun kinderen toe... dat is eveneens niet oké.