Sterrenrestaurants

Een ex-collega die lange tijd leverancier was aan sterrenchefs en in al die jaren dus best vaak in zo'n zaken ging eten, vond van wel. Hij was in het begin ook sceptisch of hij veel verschil zou merken tussen 1 en 3 sterren, en zijn oordeel was toch van wel.

Al zou ik ook eens de Gault Millau score ernaast leggen, die scoren imho nog meer op basis van het eten en wat minder "de aankleding" die je bij 3* kan verwachten. Je kan zeker restaurants hebben met een ster minder die toch hoger scoren bij GM, of restaurants zonder ster die bij GM hoger scoren dan restaurants met één ster.

Zelf zou ik het geld niet over hebben voor 3* als ik zie hoe fantastisch je al kan eten in restaurants zonder, met 1 of 2 sterren, maar dat is ieder zijn persoonlijke keuze.
Zeker waar, maar wil ook eens 3 sterren ervaren de 2 zaaken die wij nu gedaan hadden kon je al gaan eten voor onder de 100 euro per persoon,

Gaan eten in Rebelle (Marke) - 1 ster

Was op vrijdagavond en dan kan je enkel het 7-gangenmenu kiezen. We zijn geweest met nog een koppel vrienden. Ik en mijne kameraad kozen voor de aangepaste wijnen bij elke gang, de dames idem maar halve glazen (wat niet wil zeggen de helft van de prijs). Er kon ook gekozen worden sapjes indien je geen alcohol wilt. 15 euro voor een sapje vind ik dan weer zeer prijzig. Ook de wijn waaruit we konden kiezen was niet goedkoop. Bij de eerste gang konden we kiezen uit een glas van 15 euro of 25 euro. Nu goed, je gaat niet elke week naar dergelijke plaatsen (ik toch niet) en dan kies ik gewoon waar ik zin in heb. Maar 25 euro voor een glas wijn is toch veel imo. We kozen ook champagne bij het dessert, wat op 16 euro/glas kwam.

Het interieur is prachtig, rustgevend en de akoestiek zit goed. Een kraan zoals daar in de toiletten heb ik nog nooit gezien. Heel gezellig zitten en dat vind ik toch ook belangrijk.

De amuses waren heerlijk. Elke gang, uitgezonderd eentje, stak er met kop en schouders bovenuit. Héél lekker en verfijnd. De wijnen die men eraan koppelde waren ook subliem en goed passend. 2 signature dishes (langoustine en het pandan rijst dessert) waren super. Hard van genoten.

Minpunt: bediening was precies niet enthousiast. Jammer, in de hospitality verwacht ik dat wel. Er zat zelfs ene tussen die nogal een vreemde opmerking heeft gemaakt naar mij toe. Zij kwam met de koffie en zag dat er gemorst was op het bord eronder. De dame in kwestie ging mijn koffie meteen terug naar de keuken brengen. Ik wees haar erop dat ik het helemaal niet erg vond en dat het voor mij niet nodig was om terug naar de keuken te brengen. Toen moet ze blijkbaar tegen de dames gezegd hebben dat ik waarschijnlijk ging denken dat ikzelf gemorst had aangezien ik reeds 7 glazen wijn op had. Het was ludiek bedoeld om 'mee te zeveren' met de tafel maar ik vond dat toch wat vreemd. Had ik het gehoord mocht ze het toch terug meenemen van mij.

Een ander bevriend koppel die zelf een restaurant uitbaten zijn daar onlangs ook geweest en hadden exact hetzelfde minpunt + vonden de dame van de opmerking ronduit onbeleefd.

Het minpunt weegt niet door op de rest. We zullen er zeker nog gaan. Absolute aanrader.

We lagen aan 1072 euro voor 4 personen. Aperitief (de picon was lekker) + 7 gangen + aangepaste wijnen (2x volle en 2x halve glazen) + koffie en champagne.

O ja, en de cola zero's die de dames nuttigden op het einde waren beiden over datum.

De volgende uitstap staat al gepland. Dan trekken we naar La Botte in Genk, bij Pepe. 't Zal met overnachting te doen zijn dan.

Rebelle staat al heel lang op ons verlanglijstje, stond vorig jaar zelfs op de planning omdat we hier een etentje cadeau hadden gekregen. Ware het niet dat we, nadat de reservatie vastlag, ontdekten dat mijn vriendin zwanger was van onze tweede dochter.

Er zijn dan vrienden in onze plaats gegaan want mijn vriendin wou (begrijpelijk) niet maar half kunnen genieten van de ervaring. Die waren niet zo enthousiast, maar zijn op dat vlak ook niet de gemakkelijkste, dus we namen dat met een korreltje zout. Hopelijk kunnen we er snel eens passeren.

Recent nog naar Arashi geweest in Cadzand, de opvolger van Beach Boy. Terug meer fine dining. Waren nog maar net open en wisten ook niet dat we met een 2-jarige kwamen, die ook mee ging eten. (hadden oorspronkelijk nog geboekt bij Beach Boy en hadden dit nagevraagd of er iets voorzien kon worden, maar was blijkbaar niet door gecommuniceerd).
Hebben toen zonder problemen een heel lekkere maaltijd voor onze dochter klaargemaakt (en aan een zeer schappelijke prijs).
Het eten zelf was heel lekker, aangepaste wijnen ook en ook hier schappelijke prijzen. (kregen zelf nog 10% korting omdat ze maar een paar dagen open waren.)
De locatie alleen al is uiteraard top om te zitten. Echt een aanrader.

Ongeveer 3 jaar geleden naar Rebelle geweest en ik was toch ook niet heel erg onder de indruk. Is natuurlijk al vrij lang geleden ondertussen, dus moeilijk om te vergelijken.

Ik vond het weinig verrassend en de bijhorende wijnen vond ik echt geen meerwaarde (ik heb het sowieso al niet voor natuurwijnen).

Diezelfde maand naar The Oak geweest en dat vond ik veel beter toen.

Ongeveer 3 jaar geleden naar Rebelle geweest en ik was toch ook niet heel erg onder de indruk. Is natuurlijk al vrij lang geleden ondertussen, dus moeilijk om te vergelijken.

Ik vond het weinig verrassend en de bijhorende wijnen vond ik echt geen meerwaarde (ik heb het sowieso al niet voor natuurwijnen).

Diezelfde maand naar The Oak geweest en dat vond ik veel beter toen.
In de zomer van 2023 kreeg Rebelle wel een grondige renovatie.

De somelier van toen is ondertussen vertrokken om zijn eigen wijnbar te openen in Kortrijk. Vervangster is een jonge dame die goed haar stiel kent, maar schuw is van mensen. Stoorde mij niet en de wijn was top.

Naast ons zat een koppel die continu ruzie zat te maken. Meneer deed extreem boertig tegen zijn vrouw en was ook niet beleefd tegen personeel. Zat dan plots met de sleutels van zijne Porsche te spelen aan tafel en heeft op 't einde zijn drank laten staan en was weg. Zijn vrouw mocht achterlopen.

Achter ons zat ne kerel met zijn lief die heel hard aanwezig was. Bij elke wijn vond hij het nodig om een hele uitleg te geven en 300 vragen te stellen aan de sommelier, luid genoeg zodat heel het restaurant kon meegenieten van zijne parlé. Ik kende volk die naast hun tafel zat te eten en op m'n traject naar het toilet stopte ik even kort om hallo te zeggen en een korte babbel te slaan, dat stond hem duidelijk niet aan en wist er commentaar over te geven tegen zijn lief.

Echt, sommige mensen.

Ik blijf erbij, zinloos geweld bestaat niet.

Naast ons zat een koppel die continu ruzie zat te maken. Meneer deed extreem boertig tegen zijn vrouw en was ook niet beleefd tegen personeel. Zat dan plots met de sleutels van zijne Porsche te spelen aan tafel en heeft op 't einde zijn drank laten staan en was weg. Zijn vrouw mocht achterlopen.
je kan natuurlijk altijd ruzie hebben met je vrouw, terwijl je op restaurant zit

zo'n zaken gebeuren

ik zou ook mijn drank laten staan en gewoon vertrekken

je kan natuurlijk altijd ruzie hebben met je vrouw, terwijl je op restaurant zit

zo'n zaken gebeuren

ik zou ook mijn drank laten staan en gewoon vertrekken
Hoh, toch niet op de manier zoals ik mocht aanschouwen. Er was daar meer aan de hand dan een gewone ruzie, of dat hoop ik toch. Ik vind het niet normaal om te vertrekken en dat uw vrouw maar moet achterlopen omwille van een discussie.

Dus jij bent nog nooit razend kwaad geweest, op iemand? Op dat moment verlies je toch alle controle, neen? :oink:

Anyway, back on topic

Dus jij bent nog nooit razend kwaad geweest, op iemand? Op dat moment verlies je toch alle controle, neen? :oink:

Anyway, back on topic
Geen enkele discussie is het mij waard om m'n vrouw zo te behandelen.

Als die man daar aan tafel ontdekt heeft dat ze overspel gepleegd heeft, dat is wat anders natuurlijk.

On topic: iemand leuke adresjes om te overnachten in de buurt van La Botte?

@Mr.Anderson M Hotel, vlak aan de Molenvijver. Eventueel Carbon Hotel. Allebei op wandelafstand, zo kan Gaspare de wijnglazen goed volgieten ;-)
Voor het werk al enkele keren in M hotel verbleven. Opletten in hoog zomer zou ik iets anders nemen want de kamers hebben geen airco en het kan echt niet normaal warm zijn in de kamer. Wel leuke ligging en mooi zicht op de vijver bij het ontbijt of zelfs buiten bij goed weer.

@Mr.Anderson M Hotel, vlak aan de Molenvijver. Eventueel Carbon Hotel. Allebei op wandelafstand, zo kan Gaspare de wijnglazen goed volgieten ;-)
Bedankt!

Voor het werk al enkele keren in M hotel verbleven. Opletten in hoog zomer zou ik iets anders nemen want de kamers hebben geen airco en het kan echt niet normaal warm zijn in de kamer. Wel leuke ligging en mooi zicht op de vijver bij het ontbijt of zelfs buiten bij goed weer.
We zouden in november/december gaan, dus daar geen probleem. Merci!

Iemand die mij in gent iets kan aanraden met de volgende kenmerken? :)

- Effectief mogelijk om te reserveren op vrijdagavond (dit zal de moeilijkste worden aangezien alle goeie restaurants precies altijd uitverkocht zijn).
- 1 ster (of dan toch héél dicht er tegen aan :))
* Het is eigenlijk vooral belangrijk dat het de ervaring van een culinair restaurant is - dus verschillende gangen en een vooraf vastgelegd menu
- Liefst wat moderne keuken, dus niet klassiek
- Gezellig zitten, want het is voor 2 personen dus het mag wel een romantische vibe hebben.

- Budget voor 2 personen inclusief aangepaste dranken = +/- 400 euro

Ik heb natuurlijk zelf ook wel wat gezocht, maar ervaringen van iemand anders horen is wel fijn. Het grootste probleem zit hem eigenlijk in mijn eerste streepje, alle goeie zaken zitten op vrijdag gewoon constant vol.

Publiek in gent houdt elke dag plaatsen open voor bellers smorgens.
Het gezellig zitten vond ik daar wel iets minder, is wel al 5 jaar geleden.
Culinair wel top.

Publiek in gent houdt elke dag plaatsen open voor bellers smorgens.
Het gezellig zitten vond ik daar wel iets minder, is wel al 5 jaar geleden.
Culinair wel top.
Thx!

Maar oeh als ik foto's bekijk ziet het er inderdaad echt wel niet zo gezellig uit :)

Terug
Bovenaan