Sterrenrestaurants

Vorige week hebben we Boury gedaan en ja dat is toch top hoor. Ik kan niet vergelijken met andere 3* restaurants maar je merkt dat dit van een stevig niveau is en dan vooral op technisch vlak, die bereiding en presentatie is echt piekfijn.
In het begin voelde het wat stijf en druk aan: weinig persoonlijk contact, binnen de eerste 10 minuten ben je al door 4-5 verschillende mensen bediend geweest. Maar dat stabiliseert wat naarmate de avond vordert en het wordt echt aangenaam. Met een aantal medewerkers alsook mevrouw Boury kan je al eens rustig babbelen over het eten, keuze van drank, het restaurant of andere willekeurige dingen.

We hebben gekozen voor de 6-gangen menu + oesters + kaaskar alsook Champagne als aperitief, aangepaste wijnen, Madeira bij de kaas en om af te sluiten voor de wederhelft een goeie whisky als digestief.
Voor zowel de Madeira als whisky hadden ze twee heuse karren met een eindeloze selectie aan types en jaartallen. Je kan uitgebreid met de mensen in kwestie babbelen over het aanbod, smaken, ... en ook prijzen zijn geen taboe. Ik heb geen zin om 100€ voor een glas te betalen en dat is gewoon ok.
De hoeveelheden zijn zeer goed, eigenlijk zelfs te veel - ik zat propvol naar het einde toe en heb als grote eter toch hier en daar iets moeten laten liggen.

In totaal 734€ armer en een leuke herinnering rijker 😁 ik ben benieuwd hoe de prijzen verder zullen evolueren de komende jaren.

We zijn daar trouwens ook blijven overnachten wat ik zeker een aanrader vind. Het voegt toch iets toe aan de ervaring, kamers zijn piekfijn en het ontbijt is top.

Intussen ook Bartholomeus opnieuw geboekt voor februari. Dat blijft toch mijn ultieme favoriet.

Over aperitieven en wijnen gesproken: hoe zit het in zulke sterrenrestaurants eigenlijk met "aangepaste" bieren, komt dat ook al wel eens voor?
Hier nog geen ervaring met sterrenrestaurants, behalve dan eens een familie-etentje in een restaurant dat enkele dagen voordien hun eerste ster kreeg. Langs ene kant vind ik het altijd vrij prijzig om +100 euro te gaan neertellen voor ene menu, maar anderzijds zijn er ook periodes (zeker in de lockdowns) geweest dat we bv op een maand tijd 2 x sushi gingen afhalen aan +50 euro de schotel en dat is dan eigenlijk een pak zotter dan een menu in een sterrenrestaurants. Als er komende tijd nog eens een weekend is waarin de kleine logeren is en we eens echt tijd voor ons zelf hebben, wil ik toch ook eens een keer wat gastronimischer gaan eten met de vriendin zonder daarom meteen al te zot te doen.
Ik ben vorig jaar in augustus naar Boury geweest en daar is er de mogelijkheid om aangepaste bieren te krijgen ipv wijn. Ik ben een groot bierliefhebber, maar ik drink vooral graag eens iets nieuws. Als ik op restaurant ga dan staat er zelden iets op de kaart dat ik niet ken/gedronken heb qua bier. Ik laat mij dus liever verrassen met de wijnen. Zo ook bij Boury.
De tafel schuin over ons was er wel iemand die aangepaste bieren koos en ik was blij met mijn keuze voor wijn. De bieren waren vrij “standaard” qua aanbod. Zo zag ik een Filou, blauwe chimay, rochefort 8, enz passeren. Ik vermoed dat ze wel goed zullen gepast hebben bij de gerechten, maar de wijn was wel next level. De bieren leken in mijn ogen wat “meh”.

Tijdens de lockdown deed Rebelle takeaway hamburgers, dat was de beste hamburger die ik ooit heb gegeten en hoogstwaarschijnlijk ooit zal eten. Het is hier ook maar einde de straat dus misschien toch eens gaan.
Ik kom daar vaak langs, ook maar eens proberen dan.
Hoe lang zit Rebelle daar al? Vroeger zat daar iets anders, ooit eens geweest, maar niets bijzonders.

Vorige week hebben we Boury gedaan en ja dat is toch top hoor. Ik kan niet vergelijken met andere 3* restaurants maar je merkt dat dit van een stevig niveau is en dan vooral op technisch vlak, die bereiding en presentatie is echt piekfijn.
In het begin voelde het wat stijf en druk aan: weinig persoonlijk contact, binnen de eerste 10 minuten ben je al door 4-5 verschillende mensen bediend geweest. Maar dat stabiliseert wat naarmate de avond vordert en het wordt echt aangenaam. Met een aantal medewerkers alsook mevrouw Boury kan je al eens rustig babbelen over het eten, keuze van drank, het restaurant of andere willekeurige dingen.

We hebben gekozen voor de 6-gangen menu + oesters + kaaskar alsook Champagne als aperitief, aangepaste wijnen, Madeira bij de kaas en om af te sluiten voor de wederhelft een goeie whisky als digestief.
Voor zowel de Madeira als whisky hadden ze twee heuse karren met een eindeloze selectie aan types en jaartallen. Je kan uitgebreid met de mensen in kwestie babbelen over het aanbod, smaken, ... en ook prijzen zijn geen taboe. Ik heb geen zin om 100€ voor een glas te betalen en dat is gewoon ok.
De hoeveelheden zijn zeer goed, eigenlijk zelfs te veel - ik zat propvol naar het einde toe en heb als grote eter toch hier en daar iets moeten laten liggen.

In totaal 734€ armer en een leuke herinnering rijker 😁 ik ben benieuwd hoe de prijzen verder zullen evolueren de komende jaren.

We zijn daar trouwens ook blijven overnachten wat ik zeker een aanrader vind. Het voegt toch iets toe aan de ervaring, kamers zijn piekfijn en het ontbijt is top.

Intussen ook Bartholomeus opnieuw geboekt voor februari. Dat blijft toch mijn ultieme favoriet.

Wat je beschrijft in je eerste alinea ... dat was een beetje mijn ervaring met het Hof van Cleve. Het voelt allemaal een beetje te klinisch aan ... we zijn nu ook aan't kijken om te boeken bij Boury.

Bartholomeus was voor mij toch wel de ontdekking! Echt een topervaring, één van de beste eigenlijk.

Deze zondag gaan we eten bij L'Air du Temps met een overnachting. Hier heb ik toch al veel goeds over gehoord ... ben benieuwd. :)

Gisterenavond eindelijk naar Oak geweest.
Op zich wel een vreemde locatie om in zo'n appartementsgebouw te zitten, deur open doen en hopen dat er iemand u begroet.
Beneden wel vrij druk en kort op elkaar, gelukkig zaten we boven waar het wel wat rustiger was.
Enkel mis je daar natuurlijk wel een beetje de bezigheid in de keuken.

In het begin toch ook weer een chaotische indruk waarbij ze al klaar stonden met de amuses als ze onze aperitief nog aan het uitschenken waren.
Daarna gingen de eerste gerechten toch ook weer iets te vlot op elkaar waarbij ze ook de wijn vergeten waren bij het tweede gerecht. (op zich geen probleem gezien het tempo), maar toch alweer hetzelfde gevoel van bij Publiek eind vorig jaar.
Het eten was wel top, enkele gerechten die altijd naar persoonlijke mening er net wat meer uitspringen dan andere uiteraard.
Dessert is ook altijd een risico maar een zeer frisse yoghurt met guave was een ferme afsluiter.
Porties zijn zeker niet te groot, maar met 7 gangen toch wel voldoende.
Ook nog gekozen voor een extra amuse/gerechtje, de blijkbaar gekende, ijs van schimmel/blauwe kaas met kaviaar => echt wel wauw.

Ook weer mogelijkheid tot bob formule waarbij je dus wel de aangepaste wijnen kan volgen maar dan in kleinere hoeveelheid. Eigenlijk kan je per gerecht kiezen of je wel/geen wijn neemt en een groot glas of klein glas etc. Wel fan van die flexibiliteit.

Enige minpunt bij de rekening was dat de huischampagne 18€ per glas was, dat vind ik er wel wat over. Dan had ik toch liever een andere keuze gemaakt(negroni/gin tonic). Het is nu niet dat het een bekende/zeer dure champagne was.

Verder inderdaad wel gezellige niet te stijve bediening met wat afwisseling tussen verschillende personen.
Geen Marcello aanwezig door een breuk in enkel/voet.

Deze week bij Tinèlle in Mechelen geweest. Ze hebben recent een ster ontvangen.
De locatie is zeer goed. Mooi pand en ik kan het interieur wel smaken. De binnenmuren zijn bewust niet afgewerkt en dat draagt bij tot een idyllische sfeer.

Bij binnenkomst meteen door de gastvrouw ontvangen en naar de tafel gebracht. Er hing een informele sfeer. De menu was à la carte.
De bediening was gedurende heel de avond top en de gerechten kwamen op een goed tempo.

Toch had ik een minder gevoel bij de gerechten die ik koos:
  • Salada van Noordzeekrab - de koolrabi en asperges waren aangenaam, de rest zo "gewoontjes". 1 tafelgenoot nam de langoustines en die vielen heel goed in de smaak.
  • Lam uit Limousin met als supplement Lamszwezerik en tong - op zich goed klaargemaakt, maar ik vond bv. de saus er totaal niet bijpassen. Absoluut geen wauw gevoel. Gewoon lekker zonder meer, met een niet passende saus.. Mijn tafelgenoten namen de kabeljauw met asperges en dat was blijkbaar zeer lekker.
  • Panna Cotta - opnieuw lekker klaargemaakt, maar nergens wauw. Ik had dit ook voorgeschoteld kunnen krijgen in een restaurant zonder ster.
  • Daarna nog lekkere koffie en koekjes
Dus over het algemeen een zeer goed restaurant, maar op basis van mijn persoonlijke ervaring geen ster waard. Met een ander voor -en hoofdgerecht had ik wellicht gezegd dat dit wel een ster waard was. Want al de rest was top (locatie, interieur, exterieur, bediening, sfeer, etc.).

Ik heb bij andere restaurants met 1 ster beter gegeten (hier en daar een verrassende combinatie, wauw gevoel): Hofke Van Bazel, Eyckerhof, Melchior en Arenberg.

Wat je beschrijft in je eerste alinea ... dat was een beetje mijn ervaring met het Hof van Cleve. Het voelt allemaal een beetje te klinisch aan ... we zijn nu ook aan't kijken om te boeken bij Boury.

Bartholomeus was voor mij toch wel de ontdekking! Echt een topervaring, één van de beste eigenlijk.

Deze zondag gaan we eten bij L'Air du Temps met een overnachting. Hier heb ik toch al veel goeds over gehoord ... ben benieuwd. :)
Hoe was l'air du temps uiteindelijk dan bevallen ? Wil ik ook graag eens doen, maar 't is echt wel het hol van Pluto éh..

Afgelopen week degustatiemenu hof ter hulst gedaan. Mosselen en dan vooral de bereiding en saus en ... errond vond ik fantastisch. Zeebaars was ook top.

Maar de rest vond ik vorige menu's toch beter. Gazpacho was niet men smaak en vond het pittige erin ook niet passen. Dessert was een wafel met rood fruit ijs en slagroom en die was ok maar kan je ook niet zo gek veel meer mee doen. En de kip met groenten zwezerik en champignonnenjus daar ontging het bijzondere me ook wat. Blijft wel een top locatie met prima sfeer en bediening.

Binnenkort Essenciel in Leuven, ben eens benieuwd

van verschillende mensen gehoord dat het wel echt goed en lekker is :drool:

Binnenkort Essenciel in Leuven, ben eens benieuwd

van verschillende mensen gehoord dat het wel echt goed en lekker is :drool:
Ik was vrij teleurgesteld eerder prijs/kwaliteit. Zeker niet slecht maar voor die prijs had ik wel iets meer verwacht. Heb nu ook wel de indruk dat Leuven altijd wat duurder is.

Paar weken geleden naar Hof van Cleve geweest voor een lunch. Prijs/kwaliteit is daar ook zeer discutabel (40 euro voor een glas champagne bvb) maar het is wel eens een ervaring. Service was echt top en op geen foutje te betrappen. Het eten was zeer goed (gelukkig maar 😋) en allemaal perfect in balans. Geen smaken die nog 3 gangen blijven hangen. Qua inkleding is het vrij sober en familiaal. Geen fancy wijnkelder ofzo als je naar het toilet gaat, daar hebben ze ook de plaats niet voor. Het was mooi weer dus aperitief op het terras, eten binnen en koffie terug op het terras.

Volgende restaurant hier is l'Essentiel (Temploux). Ook wel geen geweldige ligging..

Ik was vrij teleurgesteld eerder prijs/kwaliteit. Zeker niet slecht maar voor die prijs had ik wel iets meer verwacht. Heb nu ook wel de indruk dat Leuven altijd wat duurder is.

Paar weken geleden naar Hof van Cleve geweest voor een lunch. Prijs/kwaliteit is daar ook zeer discutabel (40 euro voor een glas champagne bvb) maar het is wel eens een ervaring. Service was echt top en op geen foutje te betrappen. Het eten was zeer goed (gelukkig maar 😋) en allemaal perfect in balans. Geen smaken die nog 3 gangen blijven hangen. Qua inkleding is het vrij sober en familiaal. Geen fancy wijnkelder ofzo als je naar het toilet gaat, daar hebben ze ook de plaats niet voor. Het was mooi weer dus aperitief op het terras, eten binnen en koffie terug op het terras.

Volgende restaurant hier is l'Essentiel (Temploux). Ook wel geen geweldige ligging..
40 euro voor een glas champagne? Qué?

Is idd wel belachelijk veel want vrienden van ons zijn daar paar jaar terug gaan eten en toen was dat Louis Roederer champagne (als ik het mij nog herinner) en die flessen kosten mss 50 à 60 euro in de winkel? Mss dat je daar wel gradaties in nhebt natuurlijk van vintage of reserve of weet ik veel.

Is idd wel belachelijk veel want vrienden van ons zijn daar paar jaar terug gaan eten en toen was dat Louis Roederer champagne (als ik het mij nog herinner) en die flessen kosten mss 50 à 60 euro in de winkel? Mss dat je daar wel gradaties in nhebt natuurlijk van vintage of reserve of weet ik veel.
Ik had de champagne toen ook eens opgezocht en was ook iets van een 100 euro de fles. Ik was wel niet helemaal zeker welke versie het juist was. Een fles Bru (1 euro in de winkel) ook 18 euro. Op zo een zaken maken ze echt hun winst. Dat is in alle restaurants wel een beetje het verdienmodel maar daar was het vrij extreem.

Hoe was l'air du temps uiteindelijk dan bevallen ? Wil ik ook graag eens doen, maar 't is echt wel het hol van Pluto éh..

Gemengde gevoelens eerlijk gezegd. Veel vegetarisch waar vooral het zure overheerste, en de andere gerechten waren bijna allemaal (rauwe) vis met dashi. Niet echt ons smakenpalet, m'n vrouw en ik hebben liever de meer klassiekere keuken.

Maar voor de rest ... een enorm schoon domein waar het echt leuk is om rond te wandelen in de enorme tuin, knap restaurant met een leuk uitzicht Ze hebben daar ook een kleine zomerbar, waar ik voor het eerst oranje wijn heb gedronken. Toffe kamer en goed ontbijt om te overnachten.

En last but not least, de chef heeft zijn eigen gin. Veruit de beste ooit gedronken. Heb direct een paar flessen mee naar huis genomen. :)

ff niet meer in deze topic geweest! Ivm de w50b restaurants dat hierboven staat, schoon van The Jane.

Ben al ff ni meer gaan eten maar vanavond is t tijd voor Modest (vrij hoge verwachtingen toch) en eind deze maand richting Tribeca (2* 19/20GM) waar ik de keukenkamer geboekt heb voor een , denk ik toch, zeer interessante prijs gezien hun reputatie.

De enige zaak met sterren die ik gedaan heb was Colette in Westerlo. Toen 1 ster , nu 2 .
Wat ik vooral onthoud is dat ik mij toch niet comfortabel voelde.
Ondanks dat alles top was kwa ervaring.

ff niet meer in deze topic geweest! Ivm de w50b restaurants dat hierboven staat, schoon van The Jane.

Ben al ff ni meer gaan eten maar vanavond is t tijd voor Modest (vrij hoge verwachtingen toch) en eind deze maand richting Tribeca (2* 19/20GM) waar ik de keukenkamer geboekt heb voor een , denk ik toch, zeer interessante prijs gezien hun reputatie.
Hoe vond je modest ?

De enige zaak met sterren die ik gedaan heb was Colette in Westerlo. Toen 1 ster , nu 2 .
Wat ik vooral onthoud is dat ik mij toch niet comfortabel voelde.
Ondanks dat alles top was kwa ervaring.
Dat restaurant is verhuisd naar een pand in Averbode. Dus voor de mensen hier: Gelieve niet naar Westerlo te rijden nadat je reserveert :D

Hoe vond je modest ?
Ga ff uw post van paar weken terug erbij nemen.
Zeer mooi pand, helemaal mijn ding, open keuken, beperkt aantal tafels dus ook wel leuk.
Ontvangst en bediening was vlot, in het begin wouden ze wat stijf en serieus overkomen, heb meteen laten blijken dat het voor mij niet moest :)

Pand was idd wel dik de moeite! Maat die mee was gaat ook die richting uit qua interieur voor zen huis dus die kon er ni over zwijgen. Open keuken ook altijd leuk. Goede bediening, ijs snel gebroken en de helft vd gerechten hebben ze gedurende de avond met de slappe lach liggen voorstellen 😂 gelukkig hadden ze ons (waren met 5) aan die grote tafel gezet zodat we de rest vd klanten (allemaal 50+ers) niet stoorde.

Enigste nadeel van t pand, waar wij wel geen last van hadden, was t gemis van zonnewering. Een vrouwke zat gewoon met hare zonnebril in de zaak op 😅. Aan onze kant hingen al wel gordijnen.
Keuze uit a la carte of 4/5 gangen menu. Aan te vullen met een signature gerecht en dessert kan je vervangen door kazen

Aangepaste wijnen is geen arrangement, maar gewoon 8€ per glas, kan je zelf kiezen of je één overslaat of ergens een extra glas wilt.

Geen huisapertief, vond ik wel wat jammer. Apperitief van het huis was gewoon champagne.Wijnen waren goed, 2 vond ik heel lekker.

5 gangen genomen hier en de pommes moscovite als extra genomen, voor 20€ kon k die ni laten liggen! Gemis van huisaperitief is er nog steeds, persoonlijk start k liever met iets anders als een glaske champagne. Wijnen waren speciaal omdat t vaak ongefilterde waren. Ze matchte wel goed met de gerechten, daar ni van.

Het eten begon eigenlijk vrij simpel, gewoon lekker maar niet uitzonderlijk straffe gerechten.
Hoofdgerecht vond ik wel top en ook het dessert verrassend en heel lekker

Qua eten kan k akkoord gaan met het uwe. Lekker, dik in orde maar niet alles blaast mij omver. Soms denk ik dat k al te veel gewoon ben? 3e amuse was wel zeer goed, 2e gang met langoustine en wortel was ook top. Zeeduivel met tomaat vondk het minst. Zeeduivel is zowieso al een vaste, drogere vis en k ben gewoon geen fan van vis met tomaat. Was echt zo 2-3 trappen lager als je van rauwe zeebaars en een top langoustine komt 😀 pommes moscovite en t dessert waren ook zeer goed, simpel maar top.

Chef is nadien nog even bij ons aan tafel geweest, de ambitie is om toch op korte termijn voor zijn 1e ster te gaan.
Toch zitten tafelen van 19u tot bijna 24u, rekening van +320€ voor 2 personen alles in dus het is prijzig

5 gangen menu was 80€ dus dat was prijs kwaliteit wel oké, beetje laten gaan in de dranken :D

Hier ook ff babbeltje gedaan met hem. Ster om termijn lijkt me wel mogelijk. Qua GM denk k dat ze 14.5, heel mss 15/20 zitten. Wij waren om 19u45 daar en pas tegen 0u30 buiten. 5 gangen is nu 90€ en wij moesten 180 pp aftikken all in.

Zou de zaak toch aanraden aan mensen die hier in de ”buurt” (40min rijden toch) iets zoeken qua fine dining

Terug
Bovenaan