Steun je goede doelen, zoja de welke ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 451
  • Startdatum Startdatum

steun je soms?

• ja

Stemmen: 41 51,9%
  • nee

Stemmen: 38 48,1%

• Totaal aantal stemmers
    79
Maandelijks steunen we een lokale vzw die projecten, en vooral mensen, in India steunt (https://www.ananda-vzw.be/index.php/nl/)

Af en toe wordt er ook wel eens gestort voor andere dingen, maar ik word ook heel kregelig van de aggressieve technieken her en der (rode kruis... -_- ).

als er dingen verkocht/georganiseeerd worden door jeugdbewegingen en scholen doen we dat eigenlijk ook wel altijd, maar valt dat echt onder een goed doel :thinking:

Dit jaar maandelijks KOTK, in het verleden de meeste grote doelen wel al eens gesteund. Al dan niet systematisch. WWF (mij ooit laten ompraten om een tijger te adopteren :unsure:), Amnesty, Greenpeace, AZG. Alzheimerliga steun ik ook regelmatig. En met De Warmste Week leg ik ook elk jaar wel iets bij.

Ik kan heel moeilijk neen zeggen tegen dat soort dingen :unsure:

KOTK om de BG doelen hier te sponsoren. Vroeger deden we dat wel meer, maar tegenwoordig is dat bijna altijd steunen in abonnementenvorm en dat hoeft voor mij niet.

Onlangs 1 of andere VZW albulancedienst die kwam schooien aan de deur. Allez, mijn vrouw had al toegezegd. ik zou de deur dicht gedaan hebben. Ik acht de kans 50/50 dat het een scam was maar ja...

Vroeger de Rode Kruis sticker maar ze doen dat niet meer dus ik geef niet meer. Ik heb wel ook bloed gegeven.

Ja. Een lokaal dierenasiel

Onze hond daar vorig jaar ook geadopteerd (en vroeger bij mijn ouders ook al eens ene).

Vanmiddag nog eens hun website bekeken, onze hond is al een jaar bij ons en er staan er op de website die er toen ook al zaten.
Dat doet toch mijn hart breken, gelukkig worden ze goed verzorgd door de vrijwilligers en dan is een gift geven het minste wat we kunnen doen.
I know the feeling.
Indertijd had ik een kat van het werk mee gedaan naar huis
(mijn harteloze baas had vallen uitgezet, omdat er een steenmarter de kabels van onze auto's kapot beet).

Plots zat daar een kat in, en ik moest hem mee doen naar huis , zei hij.

Toen die is weggelopen bij mij thuis, heb ik ook overal op FB pagina's beginnen volgen van asielen en verloren dieren, om die terug te vinden...
Sindsdien volg ik die paginas nog steeds, en mijn hart doet ook pijn als ik al die beestjes zie passeren, en ik er geen meer bij kan nemen vanwege mijn jaloerse vrouwtjeskat.

Vandaar dat ik mijn geweten wat probeer te sussen door jaarlijks te storten naar dieren instanties.

Ik heb zo iets van: een mens kan altijd wel zichzelf zien te redden, maar een dier is toch vaak aan mensen hun goodwill overgeleverd.

I know the feeling.
Indertijd had ik een kat van het werk mee gedaan naar huis
(mijn harteloze baas had vallen uitgezet, omdat er een steenmarter de kabels van onze auto's kapot beet).

Plots zat daar een kat in, en ik moest hem mee doen naar huis van hem.

Toen die is weggelopen bij mij thuis, heb ik ook overal op FB pagina's beginnen volgen van asielen en verloren dieren, om die terug te vinden...
Sindsdien volg ik die nog steeds, en mijn hart doet ook pijn als ik al die beestjes zie passeren, en ik er geen meer bij kan nemen vanwege mijn jaloerse vrouwtjeskat.

Vandaar dat ik mijn geweten wat probeer te sussen door jaarlijks te storten naar dieren instanties.

Ik heb zo iets van: een mens kan altijd wel zichzelf zien te redden, maar een dier is toch vaak aan mensen hun goodwill overgeleverd.
Bij een van onze depots waar ik vroeger werkte zaten er ook steevast zwerfkatten, vaak met nestjes. De chauffeurs en halmedewerkers brachten dan vaak eten mee voor die katjes. Best aandoenlijk.

Op een bepaald moment liep er ook een fazant rond, maar ik weet niet of die uiteindelijk op de feesttafel is geëindigd. :unsure:

Geld op dit moment niet, maar bloed geven wel gewoon 4x per jaar als ze in de buurt zijn. Plasma zou ik ook nog doen mocht het dichter bij de deur zijn.
Ook geregistreerd als steamceldonor.

Ik moet er ooit eens werk van maken op te zien wat ik zou willen steunen op basis van 'effectief altruisme'.

Laatst bewerkt:
Geld op dit moment niet, maar bloed geven wel gewoon 4x per jaar als ze in de buurt zijn. Plasma zou ik ook nog doen mocht het dichter bij de deur zijn.
Ook geregistreerd als stemceldonor.

Ik moet er ooit eens werk van maken op te zien wat ik zou willen steunen op basis van 'effectief altruisme'.
Kunt ge goed zingen?

Ja. Een lokaal dierenasiel

Onze hond daar vorig jaar ook geadopteerd (en vroeger bij mijn ouders ook al eens ene).

Vanmiddag nog eens hun website bekeken, onze hond is al een jaar bij ons en er staan er op de website die er toen ook al zaten.
Dat doet toch mijn hart breken, gelukkig worden ze goed verzorgd door de vrijwilligers en dan is een gift geven het minste wat we kunnen doen.
Ah ja, wij hebben een poesje gered en dat mocht in een dierenopvang blijven omdat het asiel geen plaats had. Wij hebben de opvang dan gesponsord door wat dingen te geven die wij niet meer gebruiken. Wat eten dat de onze niet lust, een mandje of 2.

Ik geef ook gewoon regelmatig dingen weg die ik niet meer moet hebben.

1000km KOTK al jaren
Misschien niet echt een goed doel maar ik ga ook regelmatig bloed en plasma doneren.
Sta ook geregistreerd als stamcel donor

Als we met de dochter eens op uitstap gaan naar planckendael of PD laten we haar altijd wat cash geld doneren daar.
Spullen die we niet meer nodig hebben geven we weg en oude kledij gaat altijd naar de kledijcontainer.

We sparen de dopjes voor de blindegeleidehonden

Als ze langskomen tijdens het plantjesweekend van KOTK of als er vrijwilligers aan de winkel staan van het rode kruis met stickers, zal ik er wel 1 kopen. Vroeger, als in een paar jaar geleden intussen, stortte ik wel jaarlijks iets aan een vzw zoals kat zoekt thuis en nadien het kleinschaligere Kapoela.

Nee, ik vind dat zo goed als alle goede doelen de verantwoordelijkheid zouden moeten zijn van de staat.
En als ze dan weer eens komen aanbellen voor een goed doel krijg ik eerst aandringende verkoopspraat, en als ze eindelijk doorhebben dat ik niets ga geven, dan reageren ze in hun gat gebeten en arrogant :tongue:

Momenteel niets, maar in mijn testament gaat 80% 50/50 naar de staat en goed doel.
Dat lijkt mij een goed compromis.

Kan nog veranderen in alles goed doel ook, als ik iets tegenkom dat echt interessant is.
Waarom de staat? :unsure:

Nope. Af en toe misschien iets lokaals, maar die grote goede doelen vertrouw ik niet.

Waarom de staat? :unsure:
Omdat ik er alles aan te danken heb, aan deze maatschappij.

Is iets principieel.
Ja ik weet het, druppel op een hete plaat en zo.
Maar ik heb zodanig veel chance gehad dat ik mij er goed bij voel dat -hoewel ik nu niets nuttig doe- het op een specifiek tijdstip in veelvoud zal goedgemaakt worden.

Het is dus vreemd genoeg uit egoïstische redenen, nl. om mezelf er nu wel goed bij te voelen 😀

Omdat ik er alles aan te danken heb, aan deze maatschappij.

Is iets principieel.
Ja ik weet het, druppel op een hete plaat en zo.
Maar ik heb zodanig veel chance gehad dat ik mij er goed bij voel dat -hoewel ik nu niets nuttig doe- het op een specifiek tijdstip in veelvoud zal goedgemaakt worden.

Het is dus vreemd genoeg uit egoïstische redenen, nl. om mezelf er nu wel goed bij te voelen 😀

Tja, dat is met de meeste 'goede daden' hé. Puur altruïsme is zeldzaam denk ik :)

Ja, oa. KOTK... maar heb wel moeite met hun steeds meer agressieve werving. Naast mijzelf steunen mijn ouders al jaren met een overschrijving. Maar om nu een bijna 90 jarige man thuis te gaan opzoeken, en hem te overtuigen om een maandelijkse domiciliering op te starten (ter plaatse te ondertekenen), is er voor mij VER OVER. Die domiciliering wordt geannuleerd van zodra die geregistreerd wordt door de bank, en aan KOTK: "ik zal mij serieus bedenken of ik ooit nog wel wil sponseren". Er is voor mij een grens overschreden.
Ik vermoed dat het niet Loser was die aan de deur stond, maar dat het gewoon een verkoper aan de deur was, om die man (uw vader?) steun aan KOTK te verkopen?

Het moet nog altijd vrijwillig blijven natuurlijk.

Laatst bewerkt:
De jongens van de chiro stonden paar weken geleden aan de deur met lekker mina wafels met chocolade. 5 pakken gekocht en ik zo blij als een klein kind.

Win-win!

Terug
Bovenaan