Stinkend regenwater

Castil

Well-known member
Crowdfunder FE
We zitten thuis met een onaangenaam probleem.

In september 2024 hebben we onze rw put laten reinigen en opnieuw met proper water gevuld, ze hebben niets abnormaal tegen gekomen bij het reinigen.
Dit omdat er een ´putjes´ stank uit onze wc´s en rw kraantjes kwam.
Buitenfilter gekuist en de 3 binnenfilters vervangen.

Nu een klein jaar verder weer van hetzelfde, de geur komt stilletjes aan terug dus weer hetzelfde onderhoud.

Is het normaal dat dit water stinkt na verloop van tijd? Moet ik mijn binnenfilters vaker veranderen? Bestaat er een betere buiten filter voor in mijn controleput?

Elk jaar laten reinigen lijkt me ook niet normaal...

Paar foto´s ter verduidelijking van controleput en buitenfilter.

1000042722.jpg
1000042721.jpg

Hoe groot is de put en hoeveel water gebruiken jullie? Regenwater begint te stinken als het te lang stilstaat.
10l, verbruik van de put geen idee.
2 volwassenen en 2 jonge kinderen, +/- elk 3 a 4 keer wc per dag...

Ik dacht er nog het wasmachine op aan te sluiten, maar niet als de stank blijft.

Die buitenfilter lijkt me wel al redelijk ruw, ik denk dat bij ons de mazen minder als een mm zijn. Het zou ook kunnen dat de riolering overloopt in u regenwaterput, heb je een terugslagklep?

Die buitenfilter lijkt me wel al redelijk ruw, ik denk dat bij ons de mazen minder als een mm zijn. Het zou ook kunnen dat de riolering overloopt in u regenwaterput, heb je een terugslagklep?

Die buitenfilter is inderdaad redelijk ruw en is normaal veel fijner. Wat er op de foto te zien is (die zwarte gaas) gebruik ik in de dakgoten :biglaugh: Op de bladeren te weren uit de goot, maar ik denk dat je die beter vervangt door een deftige filter.

Edit: ziet er bij ongeveer zo uit: https://www.budgettank.nl/p/3p100-c...A7uQh1AQYGPhOcFhOqbxaVh7WigN6mhmNcLqmmqcZblXD

Laatst bewerkt:
Die buitendiameter is inderdaad redelijk ruw en is normaal veel fijner. Wat er op de foto te zien is (die zwarte gaas) gebruik ik in de dakgoten :biglaugh: Op de bladeren te weren uit de goot, maar ik denk dat je die beter vervangt door een deftige filter.

Edit: ziet er bij ongeveer zo uit: https://www.budgettank.nl/p/3p100-c...A7uQh1AQYGPhOcFhOqbxaVh7WigN6mhmNcLqmmqcZblXD
Dat gaas in de bestaande buis steken of het hele systeem, want voorlopig ligt er, volgens mij, zo geen voorziening in mijn put.
Terugslagklep is er bij mijn weten niet.

De figuurlijke lijken blijven maar uit de kast vallen bij onze nieuwbouw...

Zoals gezegd vaak door stilstaand water, dat kan door een put die te groot is. Of eentje die snel verontreinigd raakt.

Veel bomen in de buurt? Kuis je uw dakgoten regelmatig? Is de dakoppervlakte in proportie tot de grootte van de put?10k is vrij veel voor een doorsnee nieuwbouw.

Zoals gezegd vaak door stilstaand water, dat kan door een put die te groot is. Of eentje die snel verontreinigd raakt.
Dus meer verbruiken is een oplossing? 🙄
Veel bomen in de buurt? Kuis je uw dakgoten regelmatig? Is de dakoppervlakte in proportie tot de grootte van de put?10k is vrij veel voor een doorsnee nieuwbouw.
Geen bomen die over dak komen.
Plat dak +/- 250m² dakoppervlakte dat allemaal in de put loopt.

Ik zal is beginnen bekijken of ik een terugslagklep makkelijk kan plaatsen en een betere filter zoeken.

Je kan er zo een pot goede bacterieen in gieten. Die vreten de kleine deeltjes en stank weg. Werkt hier wel goed. Het regenwater durft hier ook wel eens onfris te ruiken.

Ik denk niet dat een fijnere buitenfilter het gaat oplossen. Bij mij helpen het vervangen van filters ook niet en is de reden van de stank volgens mij de volgende: ik werk met een aanzuigpomp die binnen is geïnstalleerd en werkt met een aanzuigleiding. De aanzuigleiding is vrij lang (+-12 meter) en vrij groot qua diameter waardoor de snelheid van het water dat door deze leiding passeert eerder vrij laag is. Ik vermoed dat er aan de binnenwand van deze leiding zich een bacteriënfilm (anaeroob) tot ontwikkeling vormt en deze voor stank zorgt in het water. Door de lage snelheid van het water wordt deze film niet weggespoeld en kan zich deze verder ontwikkelen. Als ik de put opendoe stinkt het water van de put zelf niet. Als ik meer verbruik of de put wordt vaker aangevuld met vers regenwater (als het veel regent) is het probleem minder bij mij. Hierdoor heb ik ook al de wasmachine terug aangesloten op stadswater omdat de geur van het water soms niet te doen was.

Dus meer verbruiken is een oplossing? 🙄
Je moet ergens voorkomen dat als het lang niet regent dat je water maandenlang stil in de put staat. Dus voldoende verbruiken inderdaad.
Geen bomen die over dak komen.
Plat dak +/- 250m² dakoppervlakte dat allemaal in de put loopt.
Bovenstaande al zeker als er veel organisch materiaal ik de put komt. Bladmateriaal kan ook op het plat dak waaien en zo in de put terecht komen. Een fijnmazige filter bij de dakafvoer kan helpen.
250m2 is wel erg veel en zou regelmatig de put moeten doen overlopen merendeel van het jaar.
Ik zal is beginnen bekijken of ik een terugslagklep makkelijk kan plaatsen en een betere filter zoeken.

Je moet ergens voorkomen dat als het lang niet regent dat je water maandenlang stil in de put staat. Dus voldoende verbruiken inderdaad.

Bovenstaande al zeker als er veel organisch materiaal ik de put komt. Bladmateriaal kan ook op het plat dak waaien en zo in de put terecht komen. Een fijnmazige filter bij de dakafvoer kan helpen.
250m2 is wel erg veel en zou regelmatig de put moeten doen overlopen merendeel van het jaar.
De 250m² heeft in het begin genoeg mijn kelder onder water gezet.😱

Straks eens alle tips op het gemak lezen.

We zitten thuis met een onaangenaam probleem.

In september 2024 hebben we onze rw put laten reinigen en opnieuw met proper water gevuld, ze hebben niets abnormaal tegen gekomen bij het reinigen.
Dit omdat er een ´putjes´ stank uit onze wc´s en rw kraantjes kwam.
Buitenfilter gekuist en de 3 binnenfilters vervangen.

Nu een klein jaar verder weer van hetzelfde, de geur komt stilletjes aan terug dus weer hetzelfde onderhoud.

Is het normaal dat dit water stinkt na verloop van tijd? Moet ik mijn binnenfilters vaker veranderen? Bestaat er een betere buiten filter voor in mijn controleput?

Elk jaar laten reinigen lijkt me ook niet normaal...

Paar foto´s ter verduidelijking van controleput en buitenfilter.

Bekijk bijlage 43004Bekijk bijlage 43005

Het ziet ernaar uit dat die de filter zelf heeft gemaakt. De gaas is wel te groot. Bij ons is dat veel fijner.
Is dat geplaatst door een aannemer?

Heb je een rustige toevoer in de put, zodat je het vuil niet constant opwoelt?

Heb je een vlottende aanzuigleiding, zodat je steeds het meest propere water pakt?

Is het een betonnen put? Bij een plastieken heb je blijkbaar sneller last van geur. Bij beton kunnen de bacteriën zich nestellen in de wand, zodat ze beter kunnen vermenigvuldigen.
Daarmee had ik toch al een paar keer gehoord dat je een put niet veel moet kuisen. Je moet zorgen dat er niet veel vuil inkomt, zodat er geen slib laag onderaan ontstaat. Daarvoor is uw filter wel niet goed.

Het is nu zomer en een lange tijd droogte. Bij ons is de put al leeg geweest, met de regen van de voorbije dagen is die terug gevuld. Dus ik verwacht dat het water dus vrij “vers” is.

Wanneer de put bijna leeg is beginnen we dat de merken, omdat het dan vuil wordt. Zie je dan bij het doorspoelen van de wc’s.

Normaal zal uw regenwaterput overlopen in een infiltratie put en deze zal dan overlopen naar de riolering. Bij ons loopt die over naar de gracht.
Schat de kans klein in dat er water van uw riolering in de put zou komen.

Laatst bewerkt:
Probeer eens te achterhalen hoe uw buizen lopen. Als er geen foto’s van zijn is, is de kans groot dat er vuil water in uw put loopt.. dus waar zit uw sifon? Uw vuil water overloop zou als laatste bij de buizen moeten komen (na de sifon) vooraleer naar de riolering te lopen. Aannemers nemen het vaak ook niet nauw met correcte afwatering (water stroomt nooit naar boven,…) hou die principes in het achterhoofd als je probeert om de weg van alle buizen te bepalen. Als het dan niet volgens de regels van de kunst is uitgevoerd, kan je de aannemer in gebreke stellen…

Probeer eens te achterhalen hoe uw buizen lopen. Als er geen foto’s van zijn is, is de kans groot dat er vuil water in uw put loopt.. dus waar zit uw sifon? Uw vuil water overloop zou als laatste bij de buizen moeten komen (na de sifon) vooraleer naar de riolering te lopen. Aannemers nemen het vaak ook niet nauw met correcte afwatering (water stroomt nooit naar boven,…) hou die principes in het achterhoofd als je probeert om de weg van alle buizen te bepalen. Als het dan niet volgens de regels van de kunst is uitgevoerd, kan je de aannemer in gebreke stellen…
1000042736.jpg

Dit is wat op het plan staat.

Straks kijk ik alle tips na door even de put te openen en hopelijk iets te zien 😀.

Alvast weer veel bijgeleerd, merci iedereen.

Laatst bewerkt:
Zit regenwater en afvalwater niet verplicht gescheiden?
Ik heb ook al verhalen gehoord van vuil water die bij het regenwater loopt en zo voor verkleuring en/of geur zorgt.

Hier zijn dat 2 verschillende circuits die naar de straat lopen en net daarvoor door aparte sifonputten en terugslagkleppen gaan.

Het enige wat ik kan zien door de overvolle put. ...

straks eens kijken dat ik in de papieren van de ar hitecten meer info vind.
1000042747.jpg

Wij hebben hier soms wat last van geur als de put bijna leeg is omdat je dan u bezinksel begint mee te trekken.
Ondertussen achter de pomp een drietrapsfilter gestoken die elke zes maand uitgewassen en/of vervangen wordt.
Vooral sinds die nieuwe filter eigenlijk geen geuren meer. Bij ons hangt de wasmachine er ook wel op. Dus dat verbruik vlot wel.

Je kan misschien is proberen om hem volledig leeg te trekken met een dompelpomp op een dag dat ze veel regen voorspellen zodat hij direct terug gevuld wordt. Dan heb je snel u antwoord of de stank in de put zit of erna.

Ik denk dat alles hier al gezegd is. Uw filter is ruw maar dat gaat niet de oorzaak zijn van de stank alleszins. Kan vanalles zijn natuurlijk, zeker dat er bijvoorbeeld terugslagkleppen staan (voornamelijk als je een gracht hebt)?
Is het echt bij doortrekken of water zelf? Wij hadden bij het doortrekken door dat de lucht op het dak vrijkwam van riool en zo terug naar binnenging via ventilatiesysteem 😄 in ons vorig huis. Je wil niet weten wat voor kemels aannemers maken en als ik u filter zie zou ik eens nagaan hoe al u buizen e.d. lopen. Desnoods uw put leegtrekken en terug vullen en enkele dagen in het oog houden. Je meot dat zeker niet elk jaar reinigen. Probeer voornamelijk te achterhalen of het water zelf stinkt of dat het met bepaalde acties is dat je doet.

Terug
Bovenaan