Strandtoerisme en -terrorisme

Airjinx

Well-known member
Crowdfunder FE
Bah, hoe het strand er tegenwoordig bij ligt op een drukke dag.

Bah, hoe het strand er tegenwoordig bij ligt op een drukke dag.

Degoutant gewoon.

10 jaar niet aan de BE kust geweest, laatste keren Cadzand. Ik herken het gewoon niet meer, leek me een plage marginale in een meer zuiders land ofzo.

Nu heb ik wel ook zo'n zaken gezien in Gent door studenten in 2013 bvb, op Graslei of campus hogeschool na een warme lente. Maar idd, is dat dan onze maatschappij de laatste jaren? ... 0,0000 respect voor zo veel dingen, laat staan elkaar ...
Je ziet het in Brussel ook die vuilbergen. Op publieke ruimtes nabij sations etc. Nu meer Brussel Noord etc na opkuis Centraal. Idem sommige andere steden. Die zijn zeker niet immuun zoals ik zei. Vuilbergen naast appartementsblokken in nieuw Gent, afvalbergen na rommelmarkten bvb. Steden steeds vuiler en slordiger.

Niet verwonderlijk vinden de rijken nu ook hun weg naar het 'rustig' Cadzand. Wat een zooi die video, een stortplaats gewoon ... vuile pampers enal. BAH.

En daarom sluit men sommige Thaise droomstranden af, teveel plastiek en vuil door massatoerisme.

Laatst bewerkt:
Ik kom al jaren niet meer aan onze Noordzee om eens lekker te genieten van het zonnetje. Veel 'genieten' is daar de dag van vandaag niet meer aan daar, maar dit is wel echt heel absurd.

Daarentegen genoeg dagen aan het strand gelegen in landen als Spanje, Egypte, Griekenland, Turkije en dergelijke, maar buiten hier en daar eens een verdwaalde plastieken fles heb ik dergelijke taferelen daar toch nog niet gezien.

Als je wil genieten van de kust moet je naar een gemeente zonder station.
Mij zie je daar enkel in het najaar voor een dagje. Tijdens drukke dagen is het een te marginale bedoeling

Op dergelijke drukke dagen politie laten patrouilleren en dikke boetes uitschrijven voor sluikstorten.

Al dat volk samen op een kleine plaats maakt het makkelijk om te controleren. Ik zie echter ook tijdens wandelingen in de natuur teveel afval dat wordt achtergelaten, daar op controleren is veel moeilijker en zelfs bijna onmogelijk. Loop maar eens langs de berm van een afrit van de snelweg, ligt vaak bezaaid met afval. Maar een strand op drukke dagen is gemakkelijk terrein om boetes uit te schrijven.

Ik kan me zelf niet inbeelden zomaar iets op straat te gooien, al is het een klein stukje plastiek of iets. Wat is de moeite om dat ergens in te steken en nadien weg te gooien? Onbegrijpelijk hoe lui en laks veel mensen zijn tegenwoordig.

Toen ik dat filmpje op X zag verschijnen, dacht ik dat dat weer fake news was. Die vlag van de redders, die rood-gele vlag, ik dacht dat dat een Nederlandse vlag was en geen Belgische. Maar precies toch wel in Belgie dan.

Schrijnende situatie. Ik koester al een tijdje het plan om met mijn kinderen eens naar de Belgische kust te gaan voor een week, waar ik als kind zelf altijd zoveel plezier had. Mosseltjes zoeken aan de pier, garnaaltjes vangen, etc. Maar als dit een frequente gebeurtenis is, zullen we hier wel aan de Poolse kust blijven, amai.

Mijn inziens heb je twee problemen hier.

1. Oostende is de grootste stad aan de kust en trekt bij dit soort weer het grootste deel van de marginale gevallen aan. Het gaat dan meestal om mensen uit de grootsteden, met Brussel op kop. Het Brussels gewest is hier absoluut deel van het probleem. Er zijn namelijk nauwelijks zwemaangelegenheden in Brussel zelf.

2. Het bestuur van Oostende weet dat dit elk jaar opnieuw zal gebeuren en steeds is men er niet op voorbereid. De afvalcontainers zitten meteen boordevol (!!!) Daarnaast laat men iedereen samentroepen op een klein stukje strand. Een kilometer verderop is het compleet verlaten, bij wijze van spreken. Er wordt nul spreiding gedaan.

Dan krijg je dit dus. Ik zie de foto van de weide van de laatste editie van Werchter nog voor me. Zelfde probleem.

Je kan dit moeilijk toeschrijven aan Oostende en hun bestuur.
Dit is gewoon 100% de mensen die het probleem zijn. Er zijn voldoende vuilbakken aanwezig, dat is echt het probleem niet.
En oké tant pis dat ze vol zitten, leg het dan naast de vuilbak zodat het geconcentreerd blijft, maar gooi het niet random overal

Op vakantie in Scandinavië en dan is het toch heerlijk om te zien hoe proper alles is. Oké er is veel meer ruimte maar er staan meestal zelfs geen vuilbakken omdat iedereen zijn brol opruimt en dan ook nog eens sorteert.

Dochter van 4 liep gisteren nog achter een papiertje van haar drankverpakking omdat dit toch niet de natuur in mag want dat is vervuiling.

En dan lees je dit prachtige nieuws over ons thuisfront. Ik wil er eigenlijk niet mee geassocieerd worden met de gemiddelde Belg vandaag de dag.

Bwah - dat los je toch op 1 week op:
  • wie geld heeft: 25k boete, bij de volgende keer 50k, enz...
  • wie werk heeft: 1 jaarloon boete, bij de 2de maal 2 jaarlonen enz...
  • wie geen geld heeft: speciaal pak aantrekken (fluo wegwerp/zweet -pak met de tekst "ik ben een respectloze strandvervuiler" en een helm met een zwaailicht erop) en dan vervolgens 2km kustlijn opruimen, volgende keer 4km, 8km ... uiteraard onder begeleiding
Plaats wat borden met deze straffen duidelijk aangegeven.

voer die straf 2 keer uit en zorg voor cameraploegen om het te volgen - probleem opgelost.

Je kan natuurlijk niet op elke 100m² een agent zetten om te controleren.
Wie gevat wordt krijgt een werkstraf en moet enkele dagen afval opkuisen op het strand. Lijkt mij een goed idee. De overtreders mogen het strand terug proper maken.

Je kan natuurlijk niet op elke 100m² een agent zetten om te controleren.
Wie gevat wordt krijgt een werkstraf en moet enkele dagen afval opkuisen op het strand. Lijkt mij een goed idee. De overtreders mogen het strand terug proper maken.

Terreur werkt altijd, ongeacht de pakkans - en zeker wanneer 1 partij alle macht heeft. Nuances gooien we even overboord.

Het zal dan wel weggesmeten worden als die agenten hun rug gedraaid hebben. Normaal ben ik niet voor camerabewaking maar op zulke drukke plaatsen lijkt het me wel de enige oplossing.

Een paar palen met een 360 graden dome met een commandocentrum. Indien het kan met de hulp van AI. Als een groepje het stand verlaat en er blijft een hoopje liggen staan de flikken u op te wachten op de dijk.

Hang aan die palen ook meteen de boetes in onze drie landstalen. Combineer dat met een plaatsverbod voor 5 jaar.

Zet er ook een paar stadswachters die iedereen een gas-boete geven met een lege verpakking in het zand. Laat agenten met paard en hond patrouilleren want anders staan ze met 100 man rond hun bij het minste probleem. De muilkorf mag uiteraard uit.

Het probleem komt dus vooral door de bereikbaarheid met het station. Voer op die lijnen en op die specifieke dagen een extra heffing in zodat de opruiming niet ten koste is van de brave belastingbetaler. In zwembaden lijkt dit ook te werken, mensen van buitenaf betalen meer om te kunnen meegenieten van de faciliteiten.

Als bovenstaande niet blijkt te werken dan zou ik overgaan tot een nultolerantie voor eigen drank en voeding in die zone. Plaats dan wat cabines met herbruikbare bekers. Iedereen die zelf iets bij heeft krijgt een gasboete.

Laatst bewerkt:
Het zal dan wel weggesmeten worden als die agenten hun rug gedraaid hebben. Normaal ben ik niet voor camerabewaking maar op zulke drukke plaatsen lijkt het me wel de enige oplossing.

Een paar palen met een 360 graden dome met een commandocentrum. Indien het kan met de hulp van AI. Als een groepje het stand verlaat en er blijft een hoopje liggen staan de flikken u op te wachten op de dijk.

Hang aan die palen ook meteen de boetes in onze drie landstalen. Combineer dat met een plaatsverbod voor 5 jaar.

Zet er ook een stadswachters die iedereen een gas-boete geven met een lege verpakking in het zand. Laat agenten met paard en hond patrouilleren want anders staan ze met 100 man rond hun bij het minste probleem.

Het probleem komt dus vooral door de bereikbaarheid met het station. Voer op die lijnen en op die specifieke dagen een extra heffing in zodat de opruiming niet ten koste is van de brave belastingbetaler. In zwembaden lijkt dit ook te werken, mensen van buitenaf betalen meer om te kunnen meegenieten van de faciliteiten.
Dit lijkt mij nu echt wel iets waarvoor je AI zou kunnen inschakelen. Want je kan niet elke camera actief gaan controleren. AI zou dan kunnen voorfilteren op overtredingen. Bij overtreding dan direct enkele agenten er op af.
En de boetes onmiddellijk innen en werkstraffen of gevangenis indien er niet betaald wordt.

Nadeel is dat we naar een controlemaatschappij evolueren. Maar beter dat op drukke plaatsen dan dat het een stort wordt denk ik.

Ik heb België toch altijd vuil gevonden. London is bvb stuk groter dan BXL en als je eens gewoon door die stad wandelt dat is echt vuil. Frankrijk is ook zo’n vuil land. Je moet eens avonds door Lille wandelen.

Is spijtig genoeg een mentaliteit bij de mensen als bestuur.

Net hetzelfde als in het verkeer is er ook op dit vlak een groot mentaliteitsprobleem en vorm van egoïsme (als ik er maar vanaf ben).

In heel België kom je sluikstort tegen en zelfs op plaatsen waar je dit niet zou verwachten (diep in de Limburgse bossen of op een verlaten padje in de Ardennen).

Ik kan mij daar persoonlijk zo druk in maken. Sluikstort is voor mij echt het toppunt van asociaal gedrag en kan dus ook niet streng genoeg bestraft worden.

En het is niet alleen sluikstort. Ook hoe mensen hun vuilnis buiten zetten. Papier en karton wordt bijna op straat gesmeten en niet vastgebonden, met alle gevolgen van dien als het een beetje waait. PMD en papier afwisselend om de 2 weken? Neen, elke week alles gewoon buitenzetten. Ik kan mijn groencontainer niet sluiten (omdat ik te lui ben om mijn takken in stukken te knippen), dat is enkel een probleem voor de ophalers.

Terug
Bovenaan