Strandtoerisme en -terrorisme

Als er statiegeld op de blikjes en flesjes staat zullen mensen het nog steeds weggooien, maar je gaat ook mensen hebben die er hun dagtaak van gaan maken blikjes te verzamelen. In Duitsland zie je dat bv heel hard, zelfs wanneer je uw blikjes of flesjes in de vuilbak gooit duurt het niet lang voor iemand ze er komt uitvissen om te gaan inleveren.
In Duitsland is er een ongeschreven overeenkomst bij de bevolking dat flessen of blikken met statiegeld door diegene die het niet wil innen zijn flesje naast een openbare vuilnisbak of zelfs naast een automaat geplaatst worden.

Is eerder luiheid van die jongeren. Je mag zelfs jongeren hebben die naar de klimaatmarsen gaan, volledig uitgedost als hippies,... ze laten nog altijd lege flessen wijn op de trein achter. :p ('Ja, want dat past niet in dat vuilbakje") Terwijl als je uit de trein stapt, 5 meter ver letterlijk een grote vuilbak voor glas tegenkomt.
Ah, de jongeren. Inderdaad. Mooie veralgemening! Gelukkig heb andere leden ondertussen al laten vallen dat het strand er 10 jaar geleden ook al ooit zo bij lag.

Dit is gewoon iets van algemene mentaliteit. Toen ik vroeger nog in een boerendorp in Limburg woonde, was het echt een event wat aan tafel ter spraken kwam als we eens een blikje of leeg pakje sigaretten op onze kiezeltjes voor vonden. Gebeurde dan ook maar 1x/2 jaar ofzo. Nu woon ik midden van 't mooie Antwerpen, en het is hier wel echt gewoon objectief ranzig.

Ik herinner me nog heel goed dat toen ik nog op school zat met internationale studenten, ik aan hun vroeg wat ze van België vonden. Een Pools meisje zei letterlijk "I'm not sure. It's fun, but everything is dirty. We went to Brussels and there is trash on the street, I walk outside and there is trash. Is it culturally okay to throw stuff on the floor?" En die vroeg dat dus oprecht omdat ze het zich afvroeg.

Ruim uw nest op, zoek een vuilbak, of als je naar een strand gaat, neem een zakje mee, steek het daar in tot je de volgende vuilbak ziet. Zo moeilijk is het niet. Bende beesten.

Je kan moeilijk ontkennen dat hier inderdaad een zekere vorm van cultuur een rol bij speelt... maar laten we wel wezen, dat is voor een stukje helaas ook de Belgische cultuur, maar er is ook een reden waarom het in Brussel véél erger is.

Hier in mijn klein Limburgs stadje liggen er geen grote hopen afval aan het station, maar elk blikje of peukje vind ik er desondanks nog één te veel. In Brussel-Noord of Zuid is het guiten het station gewoon een open vuilnisbelt bij momenten.
Het volstaat naar een paar andere Europese landen te reizen om vast te stellen dat dat écht niet de norm moet zijn.

Op dat vlak ben ik dus eigenlijk wél pro statiegeld op blik/PMD, al is het maar om een stevige mentaliteitswijziging er zo door te voeren, maar dan liefst wel zonder de baas van KatoenNatie nog een lucratieve winstmarge te bezorgen.
Ik erger me nog het meest aan sigarettenpeuken... daar kan je helaas héél weinig tegen doen, buiten roken onbetaalbaar maken.

Je kan moeilijk ontkennen dat hier inderdaad een zekere vorm van cultuur een rol bij speelt... maar laten we wel wezen, dat is voor een stukje helaas ook de Belgische cultuur, maar er is ook een reden waarom het in Brussel véél erger is.
Ik vermoed dat je bedoelt dat de hoeveelheid afval recht evenredig is met de hoeveelheid mensen (die er wonen/passeren)? Indien niet, mag je die stelling wel wat verduidelijken.

Waar je uzelf niet thuis of welkom voelt ga je ook niet de rommel opruimen. Is ook een gevolg van de maatschappij die nu zo opgezet dat iedereen zich een slachtoffer moet voelen van een groter geheel. Ik zou niet weten waarom je uw rommel overal laat liggen anders dan uit protest of schijt hebben aan het land, de overheid en zijn regels.

Ik zag onlangs wel op reddit het bericht voorbij komen dat je bepaalde plastic flesjes gekocht in Belgie kan omruilen voor statiegeld in Nederland en daar zelfs gratis drank mee kan bereiken. Misschien moeten we dan hier ook dat statiegeld laten invoeren op plastic flessen. Dan wordt alles nog duurder maar dan kunnen de echt armen zich ook bezighouden met afval rapen op het strand.

Laatst bewerkt:
Ik vermoed dat je bedoelt dat de hoeveelheid afval recht evenredig is met de hoeveelheid mensen (die er wonen/passeren)? Indien niet, mag je die stelling wel wat verduidelijken.
Ik wil best geloven dat wie echt weinig voeling heeft met onze maatschappij meer sluikstort. Maar velen overschatten de factor "allochtoonse afkomst" hier denk ik toch door geen rekening te houden met een hoop andere zaken.

Bevolking en bevolkingsdichtheid bijvoorbeeld. Ja, aan die appartementsgebouwen in grootsteden zie je vuil genoeg, maar hoeveel mensen wonen daar ook per m aan de straat? Vergelijk dat met een villawijk waar er dan op dezelfde afstand misschien de helft van een eensgezinswoning ligt.

Waarschijnlijk houdt de gemeente beide buurten schoon met hetzelfde aantal manuren, terwijl er hopen vuil en rommel extra wordt geproduceerd in die eerste buurt. Dan is er nog het anoniem zijn in een stad, geen sociale controle. Meer aan die appartementen dan aan villa's, waar de stoep misschien grenst aan een oprit of grasperkje van een buur of jezelf. Ook meer ruimte om afval te stockeren tot de (soms maar) tweewekelijkse ophaling.

Soit, op een strand met een massa volk ga je dus altijd vuiligheid krijgen. Zelfs met hoogopgeleide villabewoners. Allez ik kreeg als kind nog de boodschap mijn snoeppapiertjes uit het raam van de auto te gooien, wees maar zeker dat vele mensen, jong en oud, nog zo denken. Ik woonde vroeger rechtover een station. Nog wel wat oude mensen die even de keukenvuikbak daar kwamen ledigen en alles in een openbare vuilbak steken. Vuilzakken kosten geld ze.

Ik denk dat algemeen men ook gewoon de verantwoordelijkheid en kosten voor afval meer bij de vervuiler is beginnen leggen. Minder straatvegers misschien? Ik zou zonder wagen al veel zaken niet legaal weg krijgen want dat wordt niet opgehaald en moet naar het containerpark. De fractie mensen die daar geen geld of moeite willen insteken ben je zo ook kwijt.

Is dit alles dan correct? Natuurlijk niet, maar ik denk dat net zoals veel negatieve zaken je die nooit weg krijgt. En zet dan een paar duizend mensen bij elkaar en je produceert een berg afval.

Is BXL is wel erger hè. Heeft niets te maken met meer mensen maar met die dwaze structuur daar en laissez faire mentaliteit.

Maar denk dat hij vooral doelt op de immigranten daar wat ook dikke zever is. BXL is gewoon door hun een structuur een falende stad en dat weerspiegelt zich in de verloedering en de vuiligheid en dat samen met de laissez faire mentaliteit dat je in Frankrijk ziet.

Is BXL is wel erger hè. Heeft niets te maken met meer mensen maar met die dwaze structuur daar en laissez faire mentaliteit.

Maar denk dat hij vooral doelt op de immigranten daar wat ook dikke zever is. BXL is gewoon door hun een structuur een falende stad en dat weerspiegelt zich in de verloedering en de vuiligheid en dat samen met de laissez faire mentaliteit dat je in Frankrijk ziet.
Wat bedoel je met “hun structuur”?

Van mijn part mogen ze torenhoge boetes uitdelen aan die barbaren die zomaar hun afval achterlaten maar ik denk niet dat we dit in Vlaanderen - want regionale bevoegdheid - georganiseerd krijgen.

Ik wou het net zeggen, precies doen of België is het vuilste land en heeft de vuilste steden.
Dan ben je nog nooit in menig Franse stad geweest, daar kunnen ze ook wel iets sluikstorten en ranzige straten.

Ja de mentaliteit hier is niet goed, en ja dat heeft meerdere redenen. Maar we moeten het ook niet overdrijven natuurlijk, elke peuk of blik op straat is er één te veel. Maar wij zijn echt niet de enige die met het probleem geconfronteerd worden.

Van mijn part mogen ze torenhoge boetes uitdelen aan die barbaren die zomaar hun afval achterlaten maar ik denk niet dat we dit in Vlaanderen - want regionale bevoegdheid - georganiseerd krijgen.
Het probleem met hoge boetes is dat sommige lagen van de bevolking dat niet kunnen betalen. Ze zouden dan nog meer in de criminaliteit belanden vanwege hun schulden.

Sommige dingen klinken simpel in theorie, maar in praktijk kunnen de gevolgen soms nog slechter uitdraaien.

Het probleem met hoge boetes is dat sommige lagen van de bevolking dat niet kunnen betalen. Ze zouden dan nog meer in de criminaliteit belanden vanwege hun schulden.

Sommige dingen klinken simpel in theorie, maar in praktijk kunnen de gevolgen soms nog slechter uitdraaien.
Akkoord, een gepluimde kip valt niet meer te plukken. En België is Singapore niet, waar ze wel heel streng zijn voor vervuilers op straat.

Het culturele element mag wel benoemd worden, want dat speelt ook een rol. Maar blanke Vlamingen zijn al even goed varkens. Studenten die aan de kaaien, pleinen of parken hun blikjes en chipszakken laten liggen, winkelende dagjestoeristen die hun afval zomaar ergens dumpen of de obligate onnozelaar die schaamteloos zijn vuilzakken in een bos dumpt.

Mensen wijzen graag naar allochtonen die het niet nauw nemen met de sorteerregels en soms de omgeving van hun appartement vervuilen, maar blanke Vlamingen doen dat even "goed".

Denk je echt dat die 25 cent voor een blikje of fles het verschil gaan maken?
Ben je ooit trouwens al eens naar menig Nederlandse supermarkt geweest en aan die automaat voor statiegeld inlevering gestaan? Dat is echt de goorste plek die je u kan inbeelden.
Inderdaad, de automaten en de omgeving errond liggen er zeer smerig bij (het stinkt, je schoenen kleven aan de grond, ...).
Daarnaast ligt er overal vuil verspreid in de buurt van vuilbakken omdat er wordt gezocht naar statiegeld flessen.

Statiegeld verplaatst gewoon het probleem en is daarnaast een extra last. Je moet alle flesjes, blikjes, ... heel bewaren (dus platdrukken mag niet), waardoor het veel plaats in beslag neemt.

Je gaat altijd marginale mensen blijven hebben die hun afval op de grond gooien op drukke plaatsen. Zorg ervoor dat er wat controle is en zorg er vooral voor dat de vuilbakken en stranden regelmatig opgekuist worden. Afval hoort bij de mens spijtig genoeg en asociaal gedrag ook.

:offtopic:
In Brussel, toch waar ik woon, wordt er enorm veel gesluikstort. Dat wordt dan op de hoek van de straat gelegd. De hoeveelheid die ik in de afgelopen 2 jaar al heb zie liggen is ongelooflijk. Matrassen, tv's, zetels, buggy, meubels. Dagelijkse kost is veel gezegd maar wekelijks toch wel ja.

Voor het containerpark moet je weten dat dat überhaupt bestaat en heb je een auto nodig. Er zijn er 2, binnenkort 3 voor 1.1 miljoen inwoners aan de rand van de stad. Makkelijk 2u aanschuiven op een lentedag wanneer de lenteschoonmaak begint.

De gemeente doet al enorm veel: we kunnen gratis 3 kubieke meter laten ophalen op uwe dorpel (maar het moet er correct liggen en je moet het via mail aanvragen). 2 keer per jaar staat er een een mobiele containerpost voor grof en elektronisch vuil etc. Dagelijks een klein leger aan straatvegers. Vorig jaar werd met een tijdelijke graffitispuit aangeduid per dorpel waar je de vuilniszakken moet zetten.

Gemeente heeft ook al folders uitgedeeld met uitleg wanneer welke vuilzakken buiten moeten komen. Die folders zijn dan int Nederlands Frans Portugees Spaans Russisch en Arabisch en nog wat talen. De internationaliteit is wel degelijk een probleem. Er is een grote onwetendheid, niet zozeer een onwil, bij die migranten bevolking.

Maar iedere week ligt er op de hoek van de straat weer een hoop vuil wat dan extra vuilzakken aantrekt.
Opnieuw: dit is in een arm, zeer dichtbevolkt deel van de stad. In rijkere, minder dichtbevolkte gemeentes is dat minder het geval.

Wat doe je met je matras zonder auto en als je niet weet wanneer er een mobiel containerpark langskomt? Het wordt op de hoek vd straat gezet en de volgende dag is het gratis door de gemeente opgekuist. Handig! Systeem houdt zichzelf in stand.

Terug
Bovenaan