Strengere regels rond vuurwerk nodig?

Met die redenering ben ik volledig mee akkoord hoor. Is niet dat ik pro vuurwerk ben. Vond gewoon die vogels lachwekkend want dagelijkse lichten waar de Belgen zo vol van zijn heeft een zware dagelijkse impact op vogels. Belgie is 1 vd landen met de zwaarste licht poluttie ter wereld
Klopt, van mij mogen ze gerust de verlichting uit laten 's nachts. Je ziet dan veel meer sterren ook.

Heb vuurwerk nooit interessant gevonden, vind het letterlijk je geld wegschieten of opblazen.
Dit jaar waarschijnlijk het eerste oudjaar in onze huidige woonst. Hopelijk valt het hier in de wijk goed mee.
Van mij mogen ze het gerust helemaal verbieden en alleen toestaan aan professionals.

Ik heb het ook gehad met dat debiele vuurwerk. Tis leuk voor even maar dat is het dan ook. Op de koop toe lijkt het alsof het al nieuwjaar is hier in de wijk... Geen idee welke sukkels het zijn maar ze zijn hier al bezig met serieuze knallen.... Wat mij betreft komt er een algemeen vuurwerkverbod voor iedereen, behalve professionals...

Ik hou echt niet van oudjaar maar hoe hard kunnen mensen zagen over vuurwerk. Eén nacht in het jaar mag het maar dat is blijkbaar nog te veel voor de verzuurde Vlaming.

Toch vreemd dat er oproepen blijven komen om vuurwerk te verbieden terwijl vuurwerk al verboden is in heel wat steden. Helpt natuurlijk geen zier. Hier in Hasselt was het vorig jaar echt veel.

Ik hou echt niet van oudjaar maar hoe hard kunnen mensen zagen over vuurwerk. Eén nacht in het jaar mag het maar dat is blijkbaar nog te veel voor de verzuurde Vlaming.
Hier is al een of ander topic over vuurwerk, daar ging het hier nu niet echt over.

Feit is wel dat bewustwording rond dierenwelzijn daar er rol zal in spelen, dat zie ik toch elke keer terugkomen. Het andere punt is dat als je een paar idioten rond je hebt wonen het natuurlijk een pak meer dan een nacht per jaar is. Maar dan zit je natuurlijk bij de discussie of dat al niet verboden is, en wat er aan kan gedaan worden.

Moest het van 23h tot 1h zijn op oudjaar. Geen probleem.
Maar neen ... dagen op voorhand, op klaarlichte dag, onnozelheden, baldadigheden ... tot zelfs opzettelijk vuurwerk richting mensen of hulpdiensten gooien.

In mijn ouderlijk huis was dat eigenlijk niets 20 - 30jaar geleden. Sinds 2010-2015 in Gent bvb, en nu ook meer op den buiten: meer en meer en meer.... tjah dan loop je eens op grenzen en tegen verboden aan.

En dan die oudejaarsrellen, compleet erover en ontspoord in sommige steden (niet alleen België). En zwaar vuurwerk is daar het wapen voor baldadigheden, tot zelfs aanvallen toe.

Laatst bewerkt:
Dat vuurwerk zorgt, naast eventuele overlast voor mensen en dieren, toch ook voor extra overlast op de spoedafdeling door mensen die brandwonden oplopen, of die zo'n pijl in hun gezicht krijgen of een paar vingers verliezen.
Ik zie daar dan ook niet echt de meerwaarde van in om dat toe te laten voor jan en alleman.
Georganiseerd vuurwerk OK. Wil je vuurwerk zien, ga dan gaan kijken ergens in een stad waar men dat professioneel organiseert. Dat hoort niet huis in een rustige gemeente op het platteland.

Natuurlijk ondanks een verbod zal je altijd krapuul hebben die het toch doet en die overlast veroorzaakt.

Gezien de wind die er voor morgenavond wordt voorspeld, zie ik een scenario zoals vorig jaar waarbij alle vuurwerk weer wordt verboden.

1 dag op het jaar mag het.
en hier doen ze het dan nog eens 30 dagen waarop het niet mag. dat is dus effectief van begin december tot een paar dagen na nieuwjaar dat er hier regelmatig vuurwerk afgaat. ik versta wel dat mensen dat beu worden.

1 nacht... Tis tegenwoordig wel een beetje meer dan 1 nacht, maar ok... Ze zijn hier al heel de week af en toe bezig met vuurwerk af te steken, te testen of weet ik veel. En ik voorspel dat we straks ook weer in het nieuws gaan lezen dat er mensen verwond zijn en vooral dat het in de grote steden weer geweldig mis zal gaan qua baldadigheden ivm vuurwerk... Dusja, het zagen over vuurwerk is volledig terecht en wat mij betreft mogen de mensen nog een pak harder zagen erover.

In Mechelen is het officieel afgelast, ben benieuwd of onze buurman hier weer tussen de huizen vuurwerk gaat afsteken… Het is hier in Nekkerspoel / Mechelen-Noord elk jaar verschrikkelijk. Vorig jaar lag er 1 januari allemaal vuurwerk in het midden van de Nekkerspoelstraat. 🫠

Hier in Lommel mag je particulier ook geen vuurwerk afsteken, vorig jaar nog nooit zoveel vuurwerk geweest, allemaal Hollanders natuurlijk.

Ik zie het ook graag, en ik ben helemaal niet voor vanalles en nog wat te verbieden maar als ik zie hoeveel stress het mijn hond bezorgd, tot schuimens toe, dan mag het voor mij particulier toch helemaal afgeschaft worden, en het is niet enkel van 12-1, het begint inderdaad al dagen op voorhand.

Vuurwerk Hasselt is ook afgelast zo te zien.

De particuleren hier in de buurt zijn er al lustig aan het afschieten.
(Zouden die weten dat je dat niet kan testen en maar 1x omhoog kan schieten?)

IMG_0298.jpeg

En dan is er cobra 8, 10 en zelfs 20 met 200gr buskruit. Krankzinnig die 20, gezien een handgranaat er ongeveer zoveel heeft. Het zal wel een betere mix zijn in een handgranaat, maar nog. 5 zo'n bommetjes en je hebt 1Kg buskruit in huis! Daar lacht een DOVO al niet meer mee.
M'n moet de bronnen aanpakken van die dingen.

En dan is er cobra 8, 10 en zelfs 20 met 200gr buskruit. Krankzinnig die 20, gezien een handgranaat er ongeveer zoveel heeft. Het zal wel een betere mix zijn in een handgranaat, maar nog. 5 zo'n bommetjes en je hebt 1Kg buskruit in huis! Daar lacht een DOVO al niet meer mee.
M'n moet de bronnen aanpakken van die dingen.

Tape daar eens wat nagels aan ... Misschien de volgende stap voor Colruyt-bommengooiers, het drugsmilieu of nieuwjaarsrelschoppers?

Tape daar eens wat nagels aan ... Misschien de volgende stap voor Colruyt-bommengooiers, het drugsmilieu of nieuwjaarsrelschoppers?
Cobra 6, al dan niet gemodificeerd, wordt al gebruikt door hen.

Terug
Bovenaan