Strengere regels rond vuurwerk nodig?

1 nacht... Tis tegenwoordig wel een beetje meer dan 1 nacht, maar ok... Ze zijn hier al heel de week af en toe bezig met vuurwerk af te steken, te testen of weet ik veel. En ik voorspel dat we straks ook weer in het nieuws gaan lezen dat er mensen verwond zijn en vooral dat het in de grote steden weer geweldig mis zal gaan qua baldadigheden ivm vuurwerk... Dusja, het zagen over vuurwerk is volledig terecht en wat mij betreft mogen de mensen nog een pak harder zagen erover.
Je neemt minder risico met oudjaar, en je brengt minder mensen in gevaar, wanneer je thuis blijft en wat vuurpijlen af steekt dan wanneer je in je auto kruipt om naar een feest te rijden. Vuurwerk is echt niet zo gevaarlijk als je het correct gebruikt (en dat is niet zo moeilijk).

Je neemt minder risico met oudjaar, en je brengt minder mensen in gevaar, wanneer je thuis blijft en wat vuurpijlen af steekt dan wanneer je in je auto kruipt om naar een feest te rijden. Vuurwerk is echt niet zo gevaarlijk als je het correct gebruikt (en dat is niet zo moeilijk).
Het is niet omdat het niet moeilijk is, dat men het in de praktijk correct doet. 's avonds laat (vermoeidheid), op een feest (drank), da's een recept voor problemen. Net zoals rijden ook vaak een probleem is. Daarom dat men, zelfs al ben je niet dronken, geen chauffeurs op de baan toelaat die geïntoxiceerd zijn. Het aantal vuurwerkafstekers die niet meer in staat zijn om helder te denken, zal gisteren wel een stuk hoger zijn dan het aantal geïntoxiceerde mensen op weg naar een feest.

Vuurwerk afsteken is voor veel mensen ook een moment waarop ze kunnen genieten van vrijheid op de eerste dag van het jaar, een uitlaatklep die eventjes, toegelaten wordt of waar men even opzij kijkt. Tijdens het jaar zal men zich al genoeg conform allerlei regeltjes moeten gedragen en zal er al genoeg miseri zijn. Je kan dat niet zomaar van iedereen afnemen. Er zijn vast ook wel nog andere zaken die men doet waardoor mensen vaker op de spoed terecht komen. Zoals barbeques gebruiken met dronken mensen in de buurt, studentendopen, noem maar op, ik denk dat er bij skivakanties ook zeer veel accidenten gebeuren.

Bij vuurwerk is het natuurlijk wel zo dat je ook anderen kan verwonden, ja dat klopt, maar het aantal buitenstanders die er niks mee te maken hebben dat toch zware letsels oploopt dat is enorm laag, als je gewoon binnen zit gaat er niks gebeuren, tenzij er kinderen van volwassenen slachtoffer zijn en dat stuk is wel jammer natuurlijk.

Ik heb niet de indruk dat dat vuurwerkverbod op veel plaatsen veel effect heeft. Hier in de geburen hebben ze er alleszins hun voeten aan geveegd (er was minder vuurwerk dan andere jaren toen het wel mocht, maar het werd toch nog gedaan). Komt er ook van als je dat enkel op gemeentelijk niveau doet, en de echte amokmakers zal dat ook niet tegenhouden, zolang je die illegale verkoop niet aan banden legt (en dan maken ze misschien nog hun vuurwerk / explosieven zelf). Zoals die Cobra 6 en zwaarder, dat is geen vuurwerk meer maar dat zijn bommen. Als dat ontploft in je hand heb je geen hand meer (of minstens enkele vingers kwijt)

Vuurwerk afsteken is voor veel mensen ook een moment waarop ze kunnen genieten van vrijheid op de eerste dag van het jaar, een uitlaatklep die eventjes, toegelaten wordt of waar men even opzij kijkt. Tijdens het jaar zal men zich al genoeg conform allerlei regeltjes moeten gedragen en zal er al genoeg miseri zijn. Je kan dat niet zomaar van iedereen afnemen. Er zijn vast ook wel nog andere zaken die men doet waardoor mensen vaker op de spoed terecht komen. Zoals barbeques gebruiken met dronken mensen in de buurt, studentendopen, noem maar op, ik denk dat er bij skivakanties ook zeer veel accidenten gebeuren.

Bij vuurwerk is het natuurlijk wel zo dat je ook anderen kan verwonden, ja dat klopt, maar het aantal buitenstanders die er niks mee te maken hebben dat toch zware letsels oploopt dat is enorm laag, als je gewoon binnen zit gaat er niks gebeuren, tenzij er kinderen van volwassenen slachtoffer zijn en dat stuk is wel jammer natuurlijk.
Ja ofwel verbieden we al die zaken ofwel moeten we het tot bepaalde hoogte toelaten of door de vingers zien met het risico dat er af en toe wel eens fout loopt. Ge kunt mensen ook niet verbieden om zich te amuseren.

Het is niet omdat het niet moeilijk is, dat men het in de praktijk correct doet. 's avonds laat (vermoeidheid), op een feest (drank), da's een recept voor problemen. Net zoals rijden ook vaak een probleem is. Daarom dat men, zelfs al ben je niet dronken, geen chauffeurs op de baan toelaat die geïntoxiceerd zijn. Het aantal vuurwerkafstekers die niet meer in staat zijn om helder te denken, zal gisteren wel een stuk hoger zijn dan het aantal geïntoxiceerde mensen op weg naar een feest.
Grote hoeveelheden drank en vuurwerk afsteken dat is inderdaad het recept voor ongelukken.
Ik denk dat, als je verantwoord (legaal) vuurwerk afsteekt (dus door mensen die niet dronken zijn) je al veel problemen gaat voorkomen.
In groep zouden er minstens enkele nuchtere mensen toezicht moeten houden om te zien dat alles veilig verloopt.

Laatst bewerkt:
Problematisch is het ook als dit 'last minute' omwille van het weer bv.
wordt beslist.

Eenmaal iedereen zijn vuurwerk heeft gekocht, wie gaat het dan niet meer afschieten?

Maar door het gedeeltelijk toe te staan op bepaalde uren valt er ook gewoon totaal niet te controleren voor de uren er voor /na. Met een geheel verbod zou men ook streng op het bezit kunnen controleren op alle uren. Nu kan dat niet.

Duizenden stuks vuurwerk voor een bruiloft? Lol :biglaugh:

Problematisch is het ook als dit 'last minute' omwille van het weer bv.
wordt beslist.

Eenmaal iedereen zijn vuurwerk heeft gekocht, wie gaat het dan niet meer afschieten?

Maar door het gedeeltelijk toe te staan op bepaalde uren valt er ook gewoon totaal niet te controleren voor de uren er voor /na. Met een geheel verbod zou men ook streng op het bezit kunnen controleren op alle uren. Nu kan dat niet.
Ik denk dat een verbod op het gebruik van vuurwerk weinig effect heeft als je het nog gewoon vrij in de winkel kan kopen.

De conspiracy theorist in mij denkt dan dat dit gewoon aangewend wordt om de jeugd in brussel te voorzien van vuurwerk.

De foto toont nu wel minder dan 5300 stuks denk ik, maar als een hele garage vol ligt zou ik daar toch niet graag mijn auto naast hebben staan :eek2:

Tijdens een bruiloft mag je evengoed niet zomaar vuurwerk afsteken.

De conspiracy theorist in mij denkt dan dat dit gewoon aangewend wordt om de jeugd in brussel te voorzien van vuurwerk.
Zijn zoon was effectief aan het verdelen.
Dan is het geen conspiracy meer maar de realiteit.

De foto toont nu wel minder dan 5300 stuks denk ik, maar als een hele garage vol ligt zou ik daar toch niet graag mijn auto naast hebben staan :eek2:
Het is van dit type https://www.wecovuurwerk.nl/vuurwerk-assortiment/weco-feuerwerk/formidable
Als je dat apart telt kom je snel aan x duizend.

Ik was maandag nog in Nederland net over de grens, en daar lagen de winkels vol met vuurwerk. Xenos, Aldi, ...
Ik heb geen verstand ervan, weet dus ook niet hoe zwaar of niet zo'n dingen zijn, maar toch wel apart als je dat zo ziet liggen tussen de andere producten.

Zoiets is toch een gevaar voor heel de buurt? 5300 stuks is een heel garage vol.
Gotta love chatgpt :p

wat is de gemiddelde buskruitinhoud van vrij verkrijgbaar vuurwerk. En hoeveel buskruit zou 5300 van deze stukken dan bevatten.
ChatGPT zei:
ChatGPT

De gemiddelde hoeveelheid buskruit in vrij verkrijgbaar vuurwerk verschilt per type, maar hier zijn een paar algemene richtlijnen voor Nederland (waar strikte regels gelden):

Knallers zoals rotjes: ongeveer 0,5 tot 2 gram buskruit per stuk.
Vuurpijlen: tussen 3 en 20 gram per stuk, afhankelijk van de grootte.
Fonteinen en cakes: cakes kunnen 100 tot 500 gram bevatten, verdeeld over meerdere ladingen. Voor kleinere cakes is dit meestal 50 tot 200 gram.

Schatting

Laten we een gemiddelde nemen van 5 gram buskruit per stuk, wat redelijk conservatief is voor een mix van kleinere vuurwerkartikelen.
Berekening voor 5300 stukken vuurwerk:
Totaal buskruit=5300×5 gram=26.500 gram=26,5 kg

Je zei:
kan je een voorbeeld of een vergelijkende ontploffing schetsen wat 26.5kg buskruit teweeg kan brengen?
ChatGPT zei:
ChatGPT

Een explosie van 26,5 kg buskruit kan een aanzienlijke kracht hebben, afhankelijk van hoe het buskruit is verpakt en tot ontbranding wordt gebracht. Hier zijn enkele vergelijkingen en scenario's die kunnen helpen om de impact te begrijpen:
1. Vergelijking met TNT

Buskruit heeft een lagere explosieve kracht dan TNT. De relatieve kracht (explosieve waarde) van buskruit is ongeveer 30% van die van TNT. Dit betekent dat 26,5 kg buskruit qua kracht vergelijkbaar is met ongeveer:
26,5 kg×0,3≈8 kg TNT.
26,5kg×0,3≈8kg TNT.

Een explosie van 8 kg TNT zou bijvoorbeeld:

Ramen en deuren kunnen breken in een straal van 100-200 meter.
Mensen verwonden met rondvliegende scherven en drukgolven in een straal van ongeveer 50 meter.
Kleine structuren beschadigen of zelfs deels instorten binnen 20-30 meter.

2. Vergelijking met vuurwerkshows

26,5 kg buskruit is vergelijkbaar met het buskruit dat wordt gebruikt in een grootschalige professionele vuurwerkshow. Maar in vuurwerkshows wordt het buskruit verspreid over vele kleinere ladingen, wat de impact vermindert. Als dit in één keer tot ontploffing komt, is de kracht veel geconcentreerder en destructiever.
3. Realistisch scenario

Als je 26,5 kg buskruit in één keer ontsteekt:

Open ruimte: De kracht zou een grote vuurbal creëren en een krachtige schokgolf veroorzaken. Het gebied binnen 10-20 meter zou ernstig beschadigd raken, en iedereen in de buurt zou risico lopen op gehoorschade of lichamelijk letsel.
Gesloten ruimte: De schade zou veel groter zijn, omdat de explosieve kracht geconcentreerd blijft. Dit zou kunnen leiden tot instorting van een middelgrote kamer of garage.

4. Visuele vergelijking

Stel je een auto voor die volledig wordt opgeblazen door een explosie. Dit komt redelijk in de buurt van wat een lading van 26,5 kg buskruit zou doen in een open ruimte. Het zou aanzienlijke schade veroorzaken aan alles in de directe nabijheid en fragmenten verspreiden over een groot gebied.

Belangrijke Opmerking: Het omgaan met dergelijke hoeveelheden buskruit is extreem gevaarlijk en illegaal zonder de juiste vergunningen. Zelfs veel kleinere hoeveelheden kunnen ernstig letsel en schade veroorzaken. Veiligheidsregels en wetgeving zijn niet voor niets streng.

Ik was maandag nog in Nederland net over de grens, en daar lagen de winkels vol met vuurwerk. Xenos, Aldi, ...
Ik heb geen verstand ervan, weet dus ook niet hoe zwaar of niet zo'n dingen zijn, maar toch wel apart als je dat zo ziet liggen tussen de andere producten.

Als particulier mag je maximum 1kg aan pyrotechnische sas hebben, 26kg zou dan >26x de toegestane limiet zijn (sas is niet enkel de explosieve stof).
Winkels die vuurwerk verkopen moeten ook een vergunning hebben, lijkt mij dat België strenger is dan Nederland op vlak van bezit en verkoop van vuurwerk?

En dan vragen we ons af waarom er geen vertrouwen is in politici of de samenleving en dat er rellen uitbreken.

Hij geeft dan nog een toe dat hij wist dat het illegaal was.

Blijkbaar is er ook een genie geweest dat in Steenokkerzeel vuurpijlen aan het afschieten was en dus vlakbij een landende vliegtuig ontploft.
Moet er nu echt eerst zoiets gebeuren voor er een totaalverbod komt?

Allemaal de schuld van die vermaledijde invulboeken en de teloorgang van de kwaliteit van het onderwijs.

Al die mensen hebben immers vuurwerp verstaan in plaats van vuurwerk. An honest mistake.

Ik heb er nooit de aantrek van gesnapt. Als ik mensen dat zag doen op straat, of bij de buren, ... face it: Dat. Trekt. Gewoon. Op. Niks.

Zelfs voor een professioneel vuurwerk kan ik mij eigenlijk niet verzetten, maar toegegeven, dat is tenminste nog spectaculair.

Genoeg goede redenen voor een totaalverbod voor particulieren, maar zal moeilijk zijn om dat te bekomen. Het verbod op vuurwerk afsteken, is al moeilijk te handhaven. Je kan de verkoop wel aan banden proberen leggen, maar ook daarvoor zullen mensen altijd wel een weg vinden. In België zélf moet het in ieder geval een stuk beter.

Ale... Wellicht een paar jongeren die het nodig vinden om nog wat te knallen (en tzijn geen lichte knallen) hier in de buurt... Ge zou verdorie da vuurwerk bijna in hun gat steken...

Terug
Bovenaan