Stripverhalen

Toch alweer heel lang geleden dat we nog iets hoorden over een SU & Ulule project. Benieuwd of er iets in 2026 komt.

Edit: compleet gemist dat de Biebel-collectie effectief gefund is geraakt en dat die pas enkele weken terug verzonden werd.

Die Biebel-collectie... een quasi evengrote farce als die van Michel Valiant.
Zodanig weinig interesse dat ze het vereist aantal funders met 25% hebben moeten verminderen, van 1000 naar 750.
Het stokt rond 300 waarna ze beslissen om het met een maand te verlengen om uiteindelijk toch door te gaan met 350 funders. Sterk business model :unsure:
Hopelijk doen ze deze keer wel wat marktonderzoek.

Ik hoop op Nero (wss laatste kans om hem niet verloren te laten gaan), R&B (wat gelijkaardig aan Nero maar daar was het eerder dat die verhalen vol anachronie leuke verhalen opleverden), Soda (Tome), De Kleine Robbe (Tome), Baekelandt (Hiervoor gaan niet genoeg backers zijn wss), Pieter Pienter & Bert Bibber (Mogelijks ook niet genoeg backers), Thorgal
Bespaar ons De Buurtpolitie en FC de Kampioenen :puke:

Laatst bewerkt:
Die Biebel-collectie... een quasi evengrote farce als die van Michel Valiant.
Zodanig weinig interesse dat ze het vereist aantal funders met 25% moeten verminderen, van 1000 naar 750.
Het stokt rond 300 waarna ze beslissen om het met een maand te verlengen om uiteindelijk toch door te gaan met 350 funders. Sterk business model :unsure:
Hopelijk doen ze deze keer wel wat marktonderzoek.

Ik hoop op Nero (wss laatste kans om hem niet verloren te laten gaan), R&B (wat gelijkaardig aan Nero maar daar was het eerder dat die verhalen vol anachronie leuke verhalen opleverden), Soda (Tome), De Kleine Robbe (Tome), Baekelandt (Hiervoor gaan niet genoeg backers zijn wss), Pieter Pienter & Bert Bibber (Mogelijks ook niet genoeg backers), Thorgal
Bespaar ons De Buurtpolitie en FC de Kampioenen :puke:
R&B en Baekelandt hebben integrales lopen hoor. R&B kan ik me niet over uitspreken, maar Baekelandt is prima verzorgd met nieuwe inkleuringen en achtergronddossiers. Er komen in totaal 18 delen uit. Nog twee te verschijnen dit jaar. De 16 delen die reeds uitgebracht zijn, heb ik in mijn verzameling. Piet Pieter en Bert Bibber zijn ook reeds volledig integraal verschenen. Ook in mijn collectie. :unsure:

R&B en Baekelandt hebben integrales lopen hoor. R&B kan ik me niet over uitspreken, maar Baekelandt is prima verzorgd met nieuwe inkleuringen en achtergronddossiers. Er komen in totaal 18 delen uit. Nog twee te verschijnen dit jaar. De 16 delen die reeds uitgebracht zijn, heb ik in mijn verzameling. Piet Pieter en Bert Bibber zijn ook reeds volledig integraal verschenen. Ook in mijn collectie. :unsure:
Ik begrijp uw reactie niet goed. De RR werd toch ook gefund en daar lopen toch ook integrales van. Die Ulule acties maken het mogelijk om een grote collectie te verkrijgen aan een schappelijke prijs. Ik vind die R&B's integrales ook fantastisch maar mijn portefeuille draagt dat niet. Naar de Safari Integrale heb ik wel zitten loeren en aan Blake and Mortimer Integrales wordt ook gewerkt.
Ergens, hoop ik dat Dupuis het ook eens doet want ze heeft meerdere series die ik graag volledig zou hebben (Soda, Kleine Robbe, Largo Winch, Jerome Blocks Jerome, de Blauwbloezen, de nieuwe R&K's, Yoko Tsuno, ). Dat is eigenlijk de Belgische uitgeverij die op goud zit.

Hier bezig met de stripreeks 'Alleen'.
I love it.

op een dag ontdekt een groep kinderen dat iedereen uit de stad is verdwenen. Alleen zij lijken overgebleven. Nergens een spoor van volwassenen. Ouders? Foetsie. Eén van de kinderen, de tuttige Camille, gaat tevergeefs naar school. Ook daar is geen kip te bekennen.

Amai, wat een throwback! Ooit nog gevolgd via de dagelijke strip in de krant.
Meteen opgezocht en ze lijken ze allemaal in de bib te hebben. Direct op de lijst gezwierd. :)

Ik begrijp uw reactie niet goed. De RR werd toch ook gefund en daar lopen toch ook integrales van. Die Ulule acties maken het mogelijk om een grote collectie te verkrijgen aan een schappelijke prijs. Ik vind die R&B's integrales ook fantastisch maar mijn portefeuille draagt dat niet. Naar de Safari Integrale heb ik wel zitten loeren en aan Blake and Mortimer Integrales wordt ook gewerkt.
Ergens, hoop ik dat Dupuis het ook eens doet want ze heeft meerdere series die ik graag volledig zou hebben (Soda, Kleine Robbe, Largo Winch, Jerome Blocks Jerome, de Blauwbloezen, de nieuwe R&K's, Yoko Tsuno, ). Dat is eigenlijk de Belgische uitgeverij die op goud zit.
Sorry, dan heb ik uw bericht verkeerd begrepen. Ik dacht dat je het bedoelde over de verkrijgbaarheid van die oude reeksen in het algemeen.
Isabel is ook zo'n reeks van Dupuis die je niet meer vindt maar die ik ook graag in een integraal jasje zou zien.

Leuk nieuws. Die twee integrales van De Zeven Levens Van De Sperwer heb ik al in mijn bezit. Roodmasker integraal in 2027... Staan bij deze op mijn verlanglijstje.

Hopelijk ook nog ooit de nevenreeksen 'Navarra', 'De Dwaas Van De Koning' en 'IJzermasker' integraal en je hebt een fraaie collectie.

Hier zonet de 6 delige reeks van chimere gelezen. Zeker niet slecht.

de-purperen-parel.jpg

Chimère(s) 1887 is een donker, historisch getint stripverhaal dat zich afspeelt in Parijs in 1887, tijdens de bloeiperiode van de Derde Republiek. Economische groei, de bouw van de Eiffeltoren en het Panamakanaal vormen het historische decor.

De reeks volgt Chimère, een 13‑jarig meisje dat wordt verkocht aan het chique maar bikkelharde bordeel “De Purperen Parel”. Daar wordt ze het middelpunt van intriges, machtsmisbruik en misdaad, maar ze blijkt allesbehalve een passief slachtoffer: achter haar onschuld schuilt een slimme, koppige en doelbewuste jonge vrouw die vastbesloten is haar vrijheid terug te winnen.

front-medium-173962336.jpg

Sapiens: Een beeldverhaal – Het ontstaan van de mens vertelt in stripvorm hoe Homo sapiens is ontstaan en zich ontwikkelde tot de dominante mensensoort. Het boek legt uit hoe evolutie, taal en gedeelde verhalen mensen in staat stelden samen te werken in grote groepen. Op een toegankelijke en humoristische manier laat Harari zien dat vooruitgang niet altijd alleen positief is en zet hij de lezer aan het denken over wat het betekent om mens te zijn.

Waarover gaat het?​

Het beeldverhaal legt uit hoe de mens is ontstaan en zich heeft ontwikkeld, van de prehistorie tot het begin van beschavingen. Belangrijke thema’s zijn:

1. Het ontstaan van de mens​

• De evolutie van verschillende mensensoorten (zoals Neanderthalers en Homo sapiens)
  • Waarom Homo sapiens de enige overlevende mensensoort is
  • De rol van biologie, toeval en aanpassing

2. De cognitieve revolutie​

• Hoe mensen leerden abstract denken
  • Het ontstaan van taal, verhalen en mythes
  • Waarom gedeelde verhalen (zoals goden, geld en wetten) samenwerking mogelijk maakten

3. Jager-verzamelaars​

• Hoe mensen leefden vóór landbouw
  • De relatie tussen mens en natuur
  • De vraag of mensen vroeger echt “gelukkiger” waren

4. Kritische kijk op vooruitgang​

• Harari stelt vragen bij het idee dat vooruitgang altijd positief is
  • Technologische en sociale ontwikkelingen worden niet alleen geprezen, maar ook bevraagd

Dit is eigenlijk een must read, zeker in graphic novel vorm is het zeer luchtig en bij tijden heel grappig verteld.
Ondertussen begonnen aan Sapiens deel 2.

de-pijlers-van-de-beschaving.jpg

sapiens 2:
De pijlers van de beschaving gaat over hoe landbouw, mythen, macht en gedeelde overtuigingen de fundamenten legden van onze huidige wereld — en zet je tegelijk aan het denken over de prijs die we daarvoor hebben betaald.

Waarover gaat het?​

Sapiens – Deel 2: De pijlers van de beschaving (graphic novel), van Yuval Noah Harari met David Vandermeulen en Daniel Casanave, gaat over hoe de mens na de jager-verzamelaarstijd vaste samenlevingen begon te bouwen — en welke ideeën en systemen die beschavingen overeind houden.

Het verhaal focust vooral op de landbouwrevolutie en wat die teweegbracht. Mensen gingen zich vestigen, landbouw bedrijven en voedselvoorraden aanleggen. Dat leidde tot bevolkingsgroei, maar ook tot nieuwe problemen: harder werken, sociale ongelijkheid, ziektes en afhankelijkheid van een beperkt aantal gewassen. De graphic novel stelt kritisch de vraag of deze “vooruitgang” het individuele leven wel echt beter maakte.

Vervolgens laat het boek zien hoe grote samenlevingen alleen konden functioneren dankzij gedeelde ficties: dingen die alleen bestaan omdat iedereen erin gelooft. Denk aan geld, wetten, eigendom, hiërarchieën, koninkrijken en later ook religies. Deze verzonnen maar gedeelde ideeën vormen de echte pijlers van beschaving, omdat ze samenwerking mogelijk maken tussen miljoenen mensen die elkaar nooit persoonlijk ontmoeten.

Een ander belangrijk thema is macht en ongelijkheid. Zodra samenlevingen groter werden, ontstonden vaste klassen, elites en onderdrukte groepen. De graphic novel toont hoe die ongelijkheden vaak worden gelegitimeerd door religie, traditie of zogenaamd “natuurlijke” verschillen — terwijl ze in werkelijkheid door mensen zijn bedacht en in stand gehouden.

Net als in het eerste deel wordt dit alles verteld met humor, moderne vergelijkingen en personages die door de tijd reizen. Zo maakt het boek abstracte ideeën heel concreet en toegankelijk, zonder ze te versimpelen.

Opinie​

Opnieuw, eigenlijk een eye-opener over hoeveel miserie de landbouw ons gebracht heeft en hoe we door gedeelde fictieve verhalen zijn beginnen samen werken. Helaas is daardoor een gigantische ongelijkheid ontstaan. Aanradertje, leest heel vlot weg!

727066.jpg

Begonnen aan 'De Drager'. Zag die reeks toevallig liggen in de bib hier, de post-apocalyptische setting kan me meestal wel bekoren :).
Helaas, na strip 2 afgehaakt, niet echt mijn ding. Duister, te vaag, trage opbouw, ... deze laat ik voor wat het is.

Waarover gaat het?​

De ‘Roest’ heeft al het ijzer aangetast en gebouwen, voertuigen en gereedschap zijn langzaamaan afgebrokkeld... Onze beschaving is terug naar de steentijd gekatapulteerd. Bovendien heeft een virus zich over de aarde verspreid en de mensheid aangetast. In die brutale wereld vol mutanten incarneert de legendarische Drager de enige hoop voor veel mensen. Hij aanvaardt alle missies die hem worden toevertrouwd, hoe gevaarlijk die ook zijn. In ruil daarvoor moeten de opdrachtgevers alleen een vreemd ei opeten...

De-hoeder-van-de-steen.jpg

Amulet (9-delige reeks) volgt Emily en haar broer Navin, die na de dood van hun vader verhuizen naar het mysterieuze huis van hun overgrootvader. Daar ontdekt Emily een magische amulet dat haar krachten geeft — én een gevaarlijke verantwoordelijkheid. Samen worden ze meegesleurd in een parallelle wereld vol machines, monsters en politieke intriges.

Opinie​

Zeer leuke tekenstijl, de eerste strip voelde wat aan als characterbuilding vol clichés. Maar vanaf de 2e strip, wordt het verhaal leuk. Het leest als een sneltrein, ook al zijn de strips 200-250 pagina's ... het vliegt er door.

Een beetje lord of the rings vibes, waarbij ze op epic quest gaan en overal vrienden maken, kennis verzamelen, de 'groep' uitbreiden.

Momenteel begonnen aan strip 5. Tot nu toe, zeer sterke aanrader. Helaas, vind ik de strips maar tot #3 in het nederlands. Ik vermoed dat de andere delen nog niet vertaald zijn?

Als je deze eens ziet liggen in de bib, of je kan ze voor prikje op de kop tikken, niet twijfelen.

Nog mensen die uitkijken naar de Ulule van SU? Hopelijk hebben ze dit jaar wat marktonderzoek gedaan (Please, R&B)

Nog mensen die uitkijken naar de Ulule van SU? Hopelijk hebben ze dit jaar wat marktonderzoek gedaan (Please, R&B)

Langs de ene kant wel, langs de andere kant heb ik nog maar een handvol strips van Kiekeboe gelezen, nog niks van de Rode Ridder en ben ik pas sinds dit jaar begonnen met de Sus&Wissen... aangekocht in 2021 :laugh:
23 strips tot dusver, juist De Dolle Musketiers uit se.

Hermann is ook overleden, toevallig gisteren nog een Comanche album vastgenomen.

Ik ben precies in een western periode 😅, net ook eerste deel van de nieuwe Buddy Longway integrale aangeschaft. Heb ik vroeger eigenlijk compleet gemist, kende Derib enkel van Yakari. Wel heel sfeervol!

Hermann is ook overleden, toevallig gisteren nog een Comanche album vastgenomen.

Ik ben precies in een western periode 😅, net ook eerste deel van de nieuwe Buddy Longway integrale aangeschaft. Heb ik vroeger eigenlijk compleet gemist, kende Derib enkel van Yakari. Wel heel sfeervol!
Hermann, enkel Jeremiah gelezen. Zaten enkele sterke albums tussen maar vooral de rauwe tekenstijl blijft hangen. En zo zien we weer een deel van onze jeugd verdwijnen 🥲

Beestenburcht 4 gekocht en gelezen, na de eerste drie sterke delen keek ik hier naar uit maar dit laatste deel stelde wat teleur, precies of ze niet goed wisten hoe ze dit moesten eindigen?

Misschien alles is nog herlezen en dat alles dan beter op zijn plek valt.

Beestenburcht 4 gekocht en gelezen, na de eerste drie sterke delen keek ik hier naar uit maar dit laatste deel stelde wat teleur, precies of ze niet goed wisten hoe ze dit moesten eindigen?

Misschien alles is nog herlezen en dat alles dan beter op zijn plek valt.
ik had hetzelfde gevoel, de eerste 3 waren ijzersterk, echter bij de 4de wist ik totaal niet welke richting het aan het uitgaan was..

Hier begonnen aan het (her)lezen van de integrale van Calvin en Hobbes.
Vroeger altijd wel fan van geweest, maar hoe ouder ik word, hoe meer ik het apprecieer.. zitten toch echt pareltjes tussen ze

Terug
Bovenaan