Studenten bezetten universiteiten uit protest tegen oorlog Israël

• Onderwerp starter Onderwerp starter Avi
  • Startdatum Startdatum
Tijd voor de Kärcher? :unsure:

Tijd voor de Kärcher? :unsure:

Wel straf dat men tot bij de rechter moest gaan om hier iets aan te doen.

In Harvard minder compassie

Gewoon in het schoolreglement zetten “geen politiek buiten de lessen politicologie”. Je zondigt daartegen en blijft daarin volharden, dan geen diploma, simpel toch? In Harvard bleven er 2 van de 13 blijkbaar volharden, en die hebben pech.
Of mis ik hier iets, en is er een reden dat we het good old “gedraag u of ik buis u” niet kunnen toepassen?

Gewoon in het schoolreglement zetten “geen politiek buiten de lessen politicologie”.

Misschien ook inzetten dat studenten in een rij moeten staan om het auditorium binnen te gaan en handjes moeten vasthouden?
Universiteit is al eeuwenlang een centrum voor maatschappelijke debat, daar aan morrelen is raken aan de eigenheid van het instituut.

Misschien ook inzetten dat studenten in een rij moeten staan om het auditorium binnen te gaan en handjes moeten vasthouden?
Universiteit is al eeuwenlang een centrum voor maatschappelijke debat, daar aan morrelen is raken aan de eigenheid van het instituut.
Dus Harvard is volgens jou een kleuterschool als ik het goed begrijp?
Je zet zoiets in het reglement om politiek activisme te kunnen weren als het moet, meer niet.

Laatst bewerkt:
Dus Harvard is volgens jou een kleuterschool als ik het goed begrijp?
En politiek debat kan dus in de daartoe voorziene lessen in bepaalde richtingen, en de andere amateurs van politiek kunnen het toch gewoon in P&A, toch?
Harvard heeft een clausule in hun reglement gebruikt/misbruikt die niet lijkt op wat jij zegt, en uiteindelijk krijgen die studenten toch hun diploma.

Ik vind niet dat dat hoe een for profitorganisatie uit de VS (dat land dat Israël door dik en dun steunt) hiermee omgaat echt een goed voorbeeld is.

Harvard heeft een clausule in hun reglement gebruikt/misbruikt die niet lijkt op wat jij zegt, en uiteindelijk krijgen die studenten toch hun diploma.

Ik vind niet dat dat hoe een for profitorganisatie uit de VS (dat land dat Israël door dik en dun steunt) hiermee omgaat echt een goed voorbeeld is.
Uiteraard gebeurde dit onder druk van 1 of meerdere joodse sponsors van de school, money talks… Afhankelijk van het kamp zal dit toegejuicht of betreurd worden, daar gaat het mij nu niet om, dat is een andere en zeer complexe discussie.

Maar gewoon om erop te wijzen dat een unief nog steeds meer te zeggen heeft dan een student, omdat een student bij de vrijwillige inschrijving (hoop ik toch) akkoord is gegaan met een schoolreglement. En respecteer je dat niet, dan kunnen er sancties zijn. En 1 van die zware sancties is niet slagen.

Als een school zo machteloos staat dat wanneer ze vinden dat het welletjes is geweest ze naar een rechter moeten stappen zoals UGent deed, dan is in mijn ogen hun schoolreglement niet slim opgesteld, want in de relatie unief - student heb je normaal genoeg stokken achter de deur, neen?

Uiteraard gebeurde dit onder druk van 1 of meerdere joodse sponsors van de school, money talks… Afhankelijk van het kamp zal dit toegejuicht of betreurd worden, daar gaat het mij nu niet om, dat is een andere en zeer complexe discussie.

Maar gewoon om erop te wijzen dat een unief nog steeds meer te zeggen heeft dan een student, omdat een student bij de vrijwillige inschrijving (hoop ik toch) akkoord is gegaan met een schoolreglement. En respecteer je dat niet, dan kunnen er sancties zijn. En 1 van die zware sancties is niet slagen.

Als een school zo machteloos staat dat wanneer ze vinden dat het welletjes is geweest ze naar een rechter moeten stappen zoals UGent deed, dan is in mijn ogen hun schoolreglement niet slim opgesteld, want in de relatie unief - student heb je normaal genoeg stokken achter de deur, neen?
Je stelt zelf een ban op politiek voor om dan te doen alsof Harvard dat in zijn regelement heeft staan wanneer Parabellum (terecht, overigens) zegt dat zoiets kinderachtig is. Dat is de zaken verkeerd voorstellen. Te meer omdat na een "slap on the wrist" ze gewoon hun diploma kregen. Wat ook terecht als je voor je examens slaagt en spreekwoordelijk een nier hebt afgestaan om je studies te bekostigen.

Protest en politiek maken gewoon deel uit van wat een universiteit is. Was de universiteit machteloos of greep ze gewoon niet meteen in? En ik heb het hier al gezegd dat ik niet begrijp waarom je een student zijn studies teniet zou doen, en die dus voor de maatschappij minder waard maken, voor zoiets.

Je stelt zelf een ban op politiek voor om dan te doen alsof Harvard dat in zijn regelement heeft staan wanneer Parabellum (terecht, overigens) zegt dat zoiets kinderachtig is. Dat is de zaken verkeerd voorstellen. Te meer omdat na een "slap on the wrist" ze gewoon hun diploma kregen. Wat ook terecht als je voor je examens slaagt en spreekwoordelijk een nier hebt afgestaan om je studies te bekostigen.

Protest en politiek maken gewoon deel uit van wat een universiteit is. Was de universiteit machteloos of greep ze gewoon niet meteen in? En ik heb het hier al gezegd dat ik niet begrijp waarom je een student zijn studies teniet zou doen, en die dus voor de maatschappij minder waard maken, voor zoiets.
Uiteraard mag een student evenveel protesteren als jij en ik, vrijheid van meningsuiting enzo. En dat vreedzaam protest geen probleem is staat in al die reglementen, daar was mijn vorige uitspraak wat ongelukkig en ws wat onduidelijk. Hier gaat het over politiek activisme dat iets verder gaat.

Het contrast met Harvard lijkt mij gewoon extreem groot:

In Harvard trekken ws een paar rijke joodse sponsors aan wat touwtjes, de unief dreigt met wat sancties tegen bepaalde studenten en de zaak is al opgedoekt nog voor examens beginnen.

Aan UGent laat men het op zijn beloop tot er wel 20K schade is en de kleuters een kamp gebouwd hebben zodat de brandverzekering ongeldig is. Als je op zo n moment studenten niet kan op het matje roepen op basis van een reglement, dan scheelt er iets in mijn ogen.
Ofwel trekt het reglement op niets, ofwel heeft het beleid van de unief ervoor gekozen de hete patat bij het gerecht neer te leggen. Een beetje zoals al de burgemeesters die weigeren de voetbalmatch tegen Israel te hosten: bang van imago of electorale schade en kleine of grote vergeldingsacties.

Het contrast tussen de twee lijkt me gewoon heel groot, en ik vrees dus dat het van de twee kanten een beetje is.

Laatst bewerkt:
Er is een ganse hoorzitting geweest in het congres waar Harvard en andere universiteiten publiek te kakken werden gezet voor hun zwak optreden tegenover antisemitische studenten. Er is echt wel wat gepasseerd zodat Amerikaanse universiteiten vandaag de dag veel strenger optreden.

En ja de rector van de UGent mist wel ruggengraat als het op dergelijke zaken aankomt. Hij wou precies koste wat kost een diplomatische oplossing vinden die er nooit ging komen. Dus bleef het aanslepen.

Zou hij die studenten kunnen schorsen, misschien? Klinkt wel als vragen voor een hoop rechtszaken.

Terug
Bovenaan