Switch - Proximus router

Robbynho

Member
Hallo techneuten en experts,

Even jullie advies nodig ivm de Proximus router.
Deze heeft standaard slechts 4 poorten, en dat is uiteraard te weinig om alle ethernet poorten in het huis op aan te sluiten...

Wat raden jullie aan?
Een switch of een andere router?
Kunnen jullie een specifiek product geven?
Ik snap het niet echt qua download/uploadsnelheden, en het is uiteraard om niet aan internetsnelheid in te boeten.

Bedankt!

Gewoon meer poorten? Een domme switch is goed genoeg.

Met een router ga je een nat achter je nat creëren en dit kan voor problemen zorgen.

Gewoon inderdaad kijken voor een domme ( unmanaged) gigabit switch. De ethernetpoorten voor proximus tv decoders moeten wél op de Proximus router aangesloten worden.

Klopt wat hierboven gezegd wordt, een gewone netwerk switch is meer dan voldoende.

Deze moet je dan wel met 1 kabel verbinden naar uw proximus router. dus verlies je telkens 1 poort op beide toestellen.
vaak zijn 8poort switchen het interessants.

Zorg ervoor dat de snelheid 8x 1Gbit is. geen 8x 100Mbit. Dit is maar een kleine meerkost.
bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1443738/tp-link-ls1008g.html is voor thuisgebruik meer dan voldoende.

Klopt wat hierboven gezegd wordt, een gewone netwerk switch is meer dan voldoende.

Deze moet je dan wel met 1 kabel verbinden naar uw proximus router. dus verlies je telkens 1 poort op beide toestellen.
vaak zijn 8poort switchen het interessants.

Zorg ervoor dat de snelheid 8x 1Gbit is. geen 8x 100Mbit. Dit is maar een kleine meerkost.
bijvoorbeeld: https://tweakers.net/pricewatch/1443738/tp-link-ls1008g.html is voor thuisgebruik meer dan voldoende.
Bedankt.
Het gaat hier over een nieuwbouw met 24 poorten...
Bestaat 24 x 1Gbit ook? :)

Gewoon inderdaad kijken voor een domme ( unmanaged) gigabit switch. De ethernetpoorten voor proximus tv decoders moeten wél op de Proximus router aangesloten worden.
Dus 4 poorten in de Proximus router = 1 voor de switch, en max 3 tv decoders in huis.

Zijn er dan nog andere mogelijkheden ipv voor elke tv een decoder te gebruiken?
Ik dacht zelf aan Chromecast bijvoorbeeld, nog andere?

Dus 4 poorten in de Proximus router = 1 voor de switch, en max 3 tv decoders in huis.

Zijn er dan nog andere mogelijkheden ipv voor elke tv een decoder te gebruiken?
Ik dacht zelf aan Chromecast bijvoorbeeld, nog andere?
Smart tv met apps ingebouwd? Ik heb van apps: Netflix, disney, plex, streamz, vrt nu, vtm go.
De decoder is nog het enige hdmi apparaat dat ik heb

Je komt normaal toe met een unmanaged switch.
Er zijn ook switchen met "Power over Ethernet" of kortweg PoE. Dat is handig als je bijvoorbeeld WiFi Access points of camera's wil installeren. Dan krijgen die hun voeding via de UTP kabel vanop de switch en heb je op de locaties waar die dingen hangen geen stopcontacten nodig. Stel je best even de vraag of je dat wil of niet? Zo ja, even research doen want er zijn meerdere PoE standaarden.

Ook, ga je je kabels netjes afwerken in een patchpaneel? Zo ja kan je een kleine bracket voorzien en een rack-mount switch nemen die dezelfde maat heeft als je patchpaneel en die netjes onder elkaar kan afwerken. Anders volstaat een "tafelmodel."

Als laatste is er de vraag of je de eerste 4-5 jaar van zin bent om eventueel wat meer geavanceerde dingen te doen zoals gastennetwerken scheiden, IoT en/of camera's scheiden van je LAN waar je computers op zitten, etc... In dat geval is het waarschijnlijk nu al ineens de investering te doen in een managed switch.

Smart tv met apps ingebouwd? Ik heb van apps: Netflix, disney, plex, streamz, vrt nu, vtm go.
Ik heb ook nog volgende oplossing in gedachten:
- 1 switch (4 poorten): enkel voor tv's
- 1 switch (24 poorten): enkel voor internetverbindingen

Men heeft mij gezegd dat dit zou moeten werken als de tv-decoders en internet-utp's niet gemengd worden in een zelfde switch.
Iemand ervaring?

Ik heb ook nog volgende oplossing in gedachten:
- 1 switch (4 poorten): enkel voor tv's
- 1 switch (24 poorten): enkel voor internetverbindingen

Men heeft mij gezegd dat dit zou moeten werken als de tv-decoders en internet-utp's niet gemengd worden in een zelfde switch.
Iemand ervaring?
Vroeger was het zo dat die decoders in hetzelfde subnet als dat van de Telenet router moesten zitten. D.w.z. rechtstreeks op de Telenet router, of op een switch die daar ergens achter staat op voorwaarde dat er geen andere router tussen staat. Je kan die in jouw use case dus ook op die 24 poort switch steken en dat zou ook moeten werken.

Ik heb horen zeggen dat Telenet decoders van een nieuwe generatie ook achter een router zouden moeten werken, maar daar heb ik geen eerstehand confirmatie van.

Je kan als je toch een eigen router wil zetten via een managed switch en router ook wel een oplossing bouwen waarin je die decoders ook in het subnet van de Telenet router kan plaatsen (zorgen dat die met de telenet router kunnen "spreken" ) terwijl die fysiek toch achter je eigen router hangen, op dezelfde switch als waar al je andere apparaten op hangen. Dat maakt dat je een fysiek iets nettere configuratie kan bouwen, die qua opzet en configuratie dan wel iets complexer is.

Vroeger was het zo dat die decoders in hetzelfde subnet als dat van de Telenet router moesten zitten. D.w.z. rechtstreeks op de Telenet router, of op een switch die daar ergens achter staat op voorwaarde dat er geen andere router tussen staat. Je kan die in jouw use case dus ook op die 24 poort switch steken en dat zou ook moeten werken.

Ik heb horen zeggen dat Telenet decoders van een nieuwe generatie ook achter een router zouden moeten werken, maar daar heb ik geen eerstehand confirmatie van.

Je kan als je toch een eigen router wil zetten via een managed switch en router ook wel een oplossing bouwen waarin je die decoders ook in het subnet van de Telenet router kan plaatsen (zorgen dat die met de telenet router kunnen "spreken" ) terwijl die fysiek toch achter je eigen router hangen, op dezelfde switch als waar al je andere apparaten op hangen. Dat maakt dat je een fysiek iets nettere configuratie kan bouwen, die qua opzet en configuratie dan wel iets complexer is.
Klopt, gisteren ene installatie Telenet gedaan en die moeten dus niét meer op een aparte poort zitten van de TN modem/router. Wel een verbetering:)
Bij Proximus dus niet.
@Robbynho ivm je oplossing: je 4 poorten TV moeten dan wel allemaal komen van de Proximus modem/router.

Wat je ook kan doen, maar kost meer: managed switch en met vlans werken. Op die manier kan je ook Proximus TV werkend krijgen op je eigen switch ( hier gedaan met Unifi installatie)

Wat je ook kan doen, maar kost meer: managed switch en met vlans werken. Op die manier kan je ook Proximus TV werkend krijgen op je eigen switch ( hier gedaan met Unifi installatie)
Ik heb het ook al eens zien werken op die manier, via Unifi switchen. Ik heb zelf geen STB's maar gebruik wel Unifi Switchen en AP's omdat ik daar dan wat specifiekere opzet mee kan doen, inc. VLAN's

Thanks, maar het is Proximus.
Dus vrees dat ik 2 switchen (4-6 poorten voor tv’s, 24 voor de rest) moet aanschaffen.

Tenzij ik maar met 1 tv decoder werk, en die rechtstreeks met de proximus router verbind. Voor de andere tv’s kan ik dan een chromecast gebruiken en streamen. Of nog andere ideeën?

Gaat bij Proximus ook met 1 switch. Je switch moet wel het protocol 'igmp snooping' ondersteunen. Anders zal je last hebben van blokjes in je beeld. Maar rechtstreeks in de bbox is natuurlijk wel nog beter.

En waarom zou je eigenlijk een 2de switch moeten hebben? Als je maar 24 aansluitpunten hebt kan je toch je 3 tv's in de bbox steken en je switch van 24 poorten de toevoer in de 4de lan poort van je bbox?

Chromecast met Google TV heeft ook al die apps, hier gaat de decoder eruit en switchen we naar een volledig internetabbo binnenkort.

Die TelenetTV app werkt wel enkel als je een digicorder in je huis hebt staan, dus foefelen met de login van Telenet van iemand anders op jouw netwerk gaat niet werken.

Chromecast met Google TV heeft ook al die apps, hier gaat de decoder eruit en switchen we naar een volledig internetabbo binnenkort.

Die TelenetTV app werkt wel enkel als je een digicorder in je huis hebt staan, dus foefelen met de login van Telenet van iemand anders op jouw netwerk gaat niet werken.
Maar dan heb je toch nog niet echt live tv? Kan je gewoon programma's terugbekijken, niet?
Heb het ook al overwogen, maar ik kan mijn decoder beter houden voor de pricing van mijn totaalpakket..

Maar dan heb je toch nog niet echt live tv? Kan je gewoon programma's terugbekijken, niet?
Heb het ook al overwogen, maar ik kan mijn decoder beter houden voor de pricing van mijn totaalpakket..
Via die Telenet App (zolang ik de decoder werk), kan ik alles gewoon bekijken.

Daarnaast heb ik de app van TV Vlaanderen (en daar dus een abbo op van een 20e/m, dat wel gedeeld kan worden met meerderen) waar ik dan live tv mee kijk. Interfacing daarvan is nog niet zo top, maar voor het geen we tv kijken bij ons, meer dan voldoende.

Thanks, maar het is Proximus.
Dus vrees dat ik 2 switchen (4-6 poorten voor tv’s, 24 voor de rest) moet aanschaffen.

Tenzij ik maar met 1 tv decoder werk, en die rechtstreeks met de proximus router verbind. Voor de andere tv’s kan ik dan een chromecast gebruiken en streamen. Of nog andere ideeën?
Je kan ook 1 switch nemen. Als je geen router neemt, maakt het volgens mij niet uit of die decoders rechtstreeks in de BBOX steken of op de switch of zelfs nog een volgende switch die op de 1e steekt. Die zitten allen in het zelfde subnet = netwerk, alle toestellen kunnen mekaar zien.

Als je wel een router wil, moet je van de BBOX => managed switch op een poort die je in een aparte VLAN steekt, daaruit komt een 2e kabel in hetzelfde VLAN die je op de WAN poort van je router prikt. De LAN poort van je Router steek je terug in de switch, in een andere VLAN dan de eerste. Alle devices steek je in die 2 VLAN en de alle decoders in de 1e en dat gaat ook werken.

Dat klopt echt niet. Ik gebruik de login van mijn ouders soms om naar iets te kijken, aangezien die streamz enzo hebben. Wij zitten hier zelfs op een Proximus netwerk.

Terug
Bovenaan