Switchen van energieleverancier: timing

Als je jaarlijk contract verloopt, dan word je contract automatisch verlengt, maar aan nieuwe voorwaarden. De prijs is meestal veel hoger, en daarom verplichten ze de mensen om elk jaar hun contract te herbekijken. Dit is ook een beetje de core business van al die energiebedrijven in België, hopen dat mensen niet/te laat switchen van energiecontract zodat ze een lange tijd hen een veel hogere prijs dan de marktprijs kunnen laten betalen.

Ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt dat ik te laat switch, en dan voor die 2 of 3 maanden een peperdure factuur ontvangen. Mijn vraag is nu: wanneer kan je dat perfect timen zodat je nieuw contract van start gaat bij je nieuwe energieleverancier, net op het moment dat je contract bij je oude leverancier vervalt (en zodat je die 1 jarige bonussen NIET verliest, want dat maakt veel verschil).
Stel nu dat de begindatum van mijn huidig contract van start ging op 01/06/2020, wanneer zou ik moeten een aanvraag maken om te switchen op aanbieders.be of 1 van die andere vergelijkingssites?

Als je jaarlijk contract verloopt, dan word je contract automatisch verlengt, maar aan nieuwe voorwaarden. De prijs is meestal veel hoger, en daarom verplichten ze de mensen om elk jaar hun contract te herbekijken. Dit is ook een beetje de core business van al die energiebedrijven in België, hopen dat mensen niet/te laat switchen van energiecontract zodat ze een lange tijd hen een veel hogere prijs dan de marktprijs kunnen laten betalen.

Ik heb dat nu al een paar keer meegemaakt dat ik te laat switch, en dan voor die 2 of 3 maanden een peperdure factuur ontvangen. Mijn vraag is nu: wanneer kan je dat perfect timen zodat je nieuw contract van start gaat bij je nieuwe energieleverancier, net op het moment dat je contract bij je oude leverancier vervalt (en zodat je die 1 jarige bonussen NIET verliest, want dat maakt veel verschil).
Stel nu dat de begindatum van mijn huidig contract van start ging op 01/06/2020, wanneer zou ik moeten een aanvraag maken om te switchen op aanbieders.be of 1 van die andere vergelijkingssites?
In theorie ten laatste 30.04 want er is altijd 1 maand opzeg. Best iets vroeger waarschijnlijk. Een week marge nemen kan geen kwaad. Je kan altijd nog veel vroeger aanvragen. Je vult zelf de startdatum in op aanbieders.be. Je kan drie maand op voorhand al een contract aanvragen die van start gaat op 01.06, denk ik.

Als je jaarlijk contract verloopt, dan word je contract automatisch verlengt, maar aan nieuwe voorwaarden.
Wat de fok.
Automatisch verlengen wist ik maar niet dat dit aan nieuwe voorwaarden is. Ik ging er van uit dat ze mij wel ten minste een melding hiervan zouden sturen.

Bedankt voor dit topic. Straks eens nazien want ik zit net iets meer dan een jaar bij mijn huidige leverancier.

ch, en dan voor die 2 of 3 maanden een peperdure factuur ontvangen.
alléé alléé, peper duur, voor een maand of 2, aan een iets hoger tarief te zitten...

kan trouwens niet hé, je zal pas je "hoger tarief" te zien krijgen na je afrekening van je 2e jaar.
normaal zal je "voorschot ", die 13e en 14e maand waar jij over spreekt, hetzelfde zijn, als je eerste contract jaar.

maar je hebt wel gelijk dat ze vaak aan hoger tarief u zetten.
beste wat je kan doen is bellen of mailen, en vragen naar de nieuwe tarief kaart, en als die te hoog is naar uw goesting, je zal veranderen!
op die manier geef je ze nog de mogelijkheid hun goedkoopste formule te presenteren.

alléé alléé, peper duur, voor een maand of 2, aan een iets hoger tarief te zitten...

kan trouwens niet hé, je zal pas je "hoger tarief" te zien krijgen na je afrekening van je 2e jaar.
normaal zal je "voorschot ", die 13e en 14e maand waar jij over spreekt, hetzelfde zijn, als je eerste contract jaar.

beste wat je kan doen is bellen of mailen, en vragen naar de nieuwe tarief kaart, en als die te hoog is naar uw goesting, je zal veranderen!
op die manier geef je ze nog de mogelijkheid hun goedkoopste formule te presenteren.
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Ik heb in mijn nieuw contract een korting van 51% op de kwh prijs en een eenmalige korting van 50€ die de vaste kost reduceert.

Als dat wegvalt dan betaal je eventueel al de vaste kost bij uw huidige leverancier zonder de korting (kan toch al 60€ zijn) en als je dan 8 - 9 cent moet betalen voor uw maandverbruik ipv de huidige 4.5cent dan kan dat overkomen als peperduur hé.
Want die vaste kost is niet noodzakelijk prorata. Maar het laat wel duidelijk zien hoe belachelijk het systeem eigenlijk is dat je nieuwe 50% korting geeft, bestaanden niets en dat ze dan zitten te strijden om nieuw klanten binnen te halen ipv hun huidige klanten gewoon in basis 30-40% korting te geven. Voor 10% extra korting houd ik mij dan niet bezig met dat gedoe om dat allemaal af te stemmen in de juiste timing. Voor een verschil van 300 - 800€ op jaarbasis wel hoor... zeker zoals het allemaal bij ons wel vlot geregeld is om zo'n overstap te doen.

Wordt uitvoerig besproken in deze thread: https://www.beyondgaming.be/threads/elektriciteitsleveranciers.1140/

Antwoord: indien 01/06 nieuw contract moet ingaan, dan ga je in de loop van de maand april naar aanbieders.be (of andere vergelijkingssite), doe je simulatie en stap je over met specifiëren van ingangsdatum nieuw contract op 01/06.
Dat moet dan inderdaad uiterlijk 30/04 gebeuren, maar niets belet je om het een weekje of 2 eerder te doen (en eventuele administratieve missers te vermijden of daar enkele dagen speling voor te hebben om te corrigeren mocht dat nodig zijn), want je mag de aanvangsdatum zelf kiezen.

En dat doe je gewoon elk jaar.

Ik doe het elk jaar in maart (vorige week gedaan) met aanvangsdatum 1 mei.

Vaste kost wordt bij veel leveranciers meteen voor 100% in rekening gebracht bij aanvang nieuw contract. Dus niet pro-rata. Bij een MEGA ofzo gas+elektriciteit gaat dat direct over iets van een €140 euro ofzo hé.

Gewoon doen zoals eniac zegt. Ieder jaar dezelfde oefening even maken op aanbieders.be en de startdatum correct zetten. Best vroeg genoeg doen want de laatste week van de maand hebben ze het daar altijd vrij druk.

En welke site is best voor te vergelijken? Vreg, aanbieders,...?

En hoe kan je nu 1 maand voor je jaar contract vergelijken?

Je krijgt toch pas je afrekening na 1 jaar pas en dat heb je nodig om correct te vergelijken?

vreg niet. Die hield geen rekening met actieprijzen. Of toch niet toen ik de vergelijking deed.
Waarschijnlijk ofwel aanbieders ofwel mijnenergie of zoiets. Daar werkte dat wel, maar niet alle energieleveranciers zitten in die van aanbieders. Bolt vb zat daar al niet bij.

En hoe kan je nu 1 maand voor je jaar contract vergelijken?

Je krijgt toch pas je afrekening na 1 jaar pas en dat heb je nodig om correct te vergelijken?

Neem gewoon je laatste eindafrekening he. Bij mij gebeurt die steeds in september, op een half jaar tijd is dat vaak nog representatief genoeg.

Neem gewoon je laatste eindafrekening he. Bij mij gebeurt die steeds in september, op een half jaar tijd is dat vaak nog representatief genoeg.
Ik krijg maar 1 keer per jaar afrekening hoor. Niet half jaarlijks. En als je elk jaar switch, kan je nooit op tijd vergelijken want dan zit je al aan je 2e contractjaar

Ik krijg maar 1 keer per jaar afrekening hoor. Niet half jaarlijks. En als je elk jaar switch, kan je nooit op tijd vergelijken want dan zit je al aan je 2e contractjaar
Je hebt toch de gegevens van je jaarlijkse meteropname?
Tellerstand jaar X min tellerstand jaar X-1 = verbruik.
Verbruik invullen op vergelijkingssites.

Geen rocket science he dit 😉

Hierbij aansluitend heb ik zelf ook een vraagje:

Wij verhuizen binnenkort van een appartement naar een huis en zullen deze verhuis dan ook meedelen aan onze energieleverancier, zodanig dat het leveradres wordt aangepast.

Stel dat we geen nieuw energiecontract afsluiten voor ons bestaand appartement. Blijven we dan ook voor dit adres bij de bestaande energieleverancier? Aan welk tarief is dat dan?

Greetz

Je hebt toch de gegevens van je jaarlijkse meteropname?
Tellerstand jaar X min tellerstand jaar X-1 = verbruik.
Verbruik invullen op vergelijkingssites.

Geen rocket science he dit 😉
jup je hebt gelijk, maar ik heb die cijfers niet opgeschreven... dat is weg.

maar eigenlijk kan ik gewoon NUL ingeven bij dag elektriciteit
en 200 bij nacht elektriciteit hé?

want dat heb ik wel bij gehouden. toen mijn zonnepanelen gelegd werden , sindsdien ben ik achteruit gedraaid overdag, dus NUL ingeven.
en snachts 200 cijfers vooruit gedraaid, dus daar 200 ingeven.

ja toch?

Hierbij aansluitend heb ik zelf ook een vraagje:

Wij verhuizen binnenkort van een appartement naar een huis en zullen deze verhuis dan ook meedelen aan onze energieleverancier, zodanig dat het leveradres wordt aangepast.

Stel dat we geen nieuw energiecontract afsluiten voor ons bestaand appartement. Blijven we dan ook voor dit adres bij de bestaande energieleverancier? Aan welk tarief is dat dan?

Greetz

Voor je huis moet je een nieuw contract aangaan. Voor je appartement blijft alles zoals het nu is tot dat je het contract opzegt.
Het kan dus zijn dat je tijdelijk twee contracten lopende hebt, eentje voor je huis en eentje voor je appartement.

jup je hebt gelijk, maar ik heb die cijfers niet opgeschreven... dat is weg.

maar eigenlijk kan ik gewoon NUL ingeven bij dag elektriciteit
en 200 bij nacht elektriciteit hé?

want dat heb ik wel bij gehouden. toen mijn zonnepanelen gelegd werden , sindsdien ben ik achteruit gedraaid overdag, dus NUL ingeven.
en snachts 200 cijfers vooruit gedraaid, dus daar 200 ingeven.

ja toch?

Klopt. Op je laatste afrekening kan je ook wel zien wat je laatste meterstanden waren die werden afgerekend. Als je dan naar je meter gaat en kijkt wat de huidige standen zijn, dan weet je het ook ineeens.

Verder lijkt dit topic overbodig en kunnen de vragen gesteld worden in het andere topic zoals @eniac aanhaalde.

Voor je huis moet je een nieuw contract aangaan. Voor je appartement blijft alles zoals het nu is tot dat je het contract opzegt.
Het kan dus zijn dat je tijdelijk twee contracten lopende hebt, eentje voor je huis en eentje voor je appartement.

Klopt. Op je laatste afrekening kan je ook wel zien wat je laatste meterstanden waren die werden afgerekend. Als je dan naar je meter gaat en kijkt wat de huidige standen zijn, dan weet je het ook ineeens.

Verder lijkt dit topic overbodig en kunnen de vragen gesteld worden in het andere topic zoals @eniac aanhaalde.
Je zegt dat ik voor mijn huis een nieuw contract moet aangaan, maar dat hoeft toch niet? Ik kan toch het bestaand contract behouden,maar gewoon het leveradres wijzigen?

Dus concreet: ik verhuis mijn energiecontract naar het nieuwe adres en doe niets voor het oude adres.
Wie voorziet het oude adres van energie en via welk contract?
Neen,
Als u verhuist, moet u zowel voor het oude als het nieuwe adres een energieovername invullen. Zowel voor het oude als voor het nieuwe adres moeten er 2 exemplaren opgemaakt worden: één voor de vertrekkende klant en één voor de overnemer.

De overnemer kan niemand zijn, het kan de eigenaar van het pand zijn (dan neemt hij het contract over) of dat kan de nieuwe huurder zijn.

In de laatste 2 gevallen is dat het overnamedocument invullen. Voor het eerste geval is dat contact opnemen met de netbeheerder.

Neen,
Als u verhuist, moet u zowel voor het oude als het nieuwe adres een energieovername invullen. Zowel voor het oude als voor het nieuwe adres moeten er 2 exemplaren opgemaakt worden: één voor de vertrekkende klant en één voor de overnemer.

De overnemer kan niemand zijn, het kan de eigenaar van het pand zijn (dan neemt hij het contract over) of dat kan de nieuwe huurder zijn.

In de laatste 2 gevallen is dat het overnamedocument invullen. Voor het eerste geval is dat contact opnemen met de netbeheerder.
Dus als we ons vestaande appartement niet verhuren moeten we een overnamedocument met onszelf sluiten?

Terug
Bovenaan