Taakverdeling thuis (relatie/gezin)

Het ligt mss aan het kind of hoe je er zelf mee om gaat maar ik heb door mijn werk vaak genoeg alleen geweest met de 2 kleine en samen thuis geweest als ze in moederschapsverlof was en bij ons was dat verre van zo.

Die sliepen enorm veel (in hun bed/park) en moesten gewoon hun fles krijgen en eens een pamper ververst worden. Het is ook niet nodig dat je ze bij de minste kik dat ze geven eruit halen en er een uur mee op je arm rond loopt want dan ga je zulke situaties zelf veroorzaken. Je kan toch niet godganse dagen die kleine op je laten slapen? En kleertjes wassen, badkamer opruimen. Succes eens ze dan in de puberteit gaan zijn als dat al veel werk is als baby.
Het gaat hier over een boreling waar ze borstvoeding aan geeft, ik vind het redelijk straf dat af te doen als niet veel werk en "wacht maar tot je pubers hebt" hoor. Dat wordt toch algemeen als de meest intensieve periode erkend?

Edit: overigens, om de mensen hieronder bij te treden, ons werd ook wel gezegd dat je zo'n jong kind niet kan "verwend" maken en het net zoveel mogelijk aandacht moest krijgen. Dat leek me ook gewoon logisch, zo'n kind heeft van niets besef, hoe zou dat nu al zo'n verbanden kunnen leggen.

Laatst bewerkt:
Dit heb ik al meer gehoord voor een kennis die werkt als opvoeddeskundige, dit is een typische fout van jonge moeders (het kind de ganse tijd willen vasthouden en elke keer als het huilt of een kik geeft het willen oppakken en vastnemen). Je hebt ouders die er nooit naar omkijken en je hebt ouders die er continu naar omkijken, het ideal zit in het midden niet op één van die 2 extremen.
ik ben afgestudeerd als opvoeder en maatschappelijk werker, ben leiding geweest op speelpleinwerking en jeugdvakanties van de CM. Ik durf echt wel stellen dat ik wel kennis heb over opvoeden en omgaan met kinderen.

Wat er in geen enkele van mij boeken, cursussen, lessen en stages is besproken geweest is hoe ge alles moet toepassen als ge zelf zo brak zijt als iets door de slapeloze nachten of bijkomende zorg van een ander kind, stress op het werk enz...

Geloof mij dat ik pedagogisch niet altijd de juiste dingen doe, omdat ikzelf zonder energie zit. Dat er ouders zijn die dan nog altijd perfect pedagogisch kunnen handelen, daar ben ik echt jaloers op.

Dit heb ik al meer gehoord voor een kennis die werkt als opvoeddeskundige, dit is een typische fout van jonge moeders (het kind de ganse tijd willen vasthouden en elke keer als het huilt of een kik geeft het willen oppakken en vastnemen). Je hebt ouders die er nooit naar omkijken en je hebt ouders die er continu naar omkijken, het ideal zit in het midden niet op één van die 2 extremen.
Tjiens er wordt net vandaag overal op gehamerd door vroedvrouwen, pediaters, kraamzorg en zelf het boekje van de gezinsbond dat prille ouders bij de geboorte meekrijgen dat je een new born zoveel mogelijk moet vastnemen als die daar behoefte aan heeft. Je kan een kind op die leeftijd wetenschappelijk onderbouwd nog niet verwennen. Dat besef komt pas later.
Dat kind heeft 9 maand in mama geleefd, veel baby’s hebben moeite met die ‘scheiding’. Een bedje/park voelt voor een baby niet natuurlijk. De eerste 2 weken gaan die zoveel slapen dat ze dat niet merken maar eens ze volop beginnen de omgeving te ontdekken willen ze zo dicht mogelijk bij mama of papa zijn.
In de natuur blijft een pasgeboren dier toch ook aan de moeder geplakt? In de natuur slaapt een jong dier bij de mama. Het zijn wij mensen die een bed en park geïntroduceerd hebben. Maar puur natuurlijk zijn mensen ‘dragers’.
In de meest recente literatuur staat dan ook dat meegaan in dat ‘cocoonen’ net een positieve impact heeft op de vorming van een kind. Ze leren dat ze bij de ouders terecht kunnen en op de ouders kunnen vertrouwen. Een baby kan op zo’n jonge leeftijd zichzelf nog niet reguleren, als je opdringt kan dat op termijn net negatief uitpakken.
Vandaar ook het succes van de draagzak, dat gaat meer mee in onze natuur.

Tjiens er wordt net vandaag overal op gehamerd door vroedvrouwen, pediaters, kraamzorg en zelf het boekje van de gezinsbond dat prille ouders bij de geboorte meekrijgen dat je een new born zoveel mogelijk moet vastnemen als die daar behoefte aan heeft. Je kan een kind op die leeftijd wetenschappelijk onderbouwd nog niet verwennen. Dat besef komt pas later.
Dat is mij toch ook zo gezegd, toen ik vroeg of ik mijn dochter teveel zou kunnen vastpakken bij elke kik, aangezien ik maar 1 kind had, wist ik dat uiteraard niet. Het antwoord was duidelijk, een kind voor een bepaalde leeftijd, kan je niet teveel vastpakken, die hebben nog niet het besef van 'aha, als ik dit of dat doe, word ik gepakt' zo werkt het niet op die leeftijd.

niet elk kind is hetzelfde, niet elke ouder is hetzelfde, je kan geen algemeenheden trekken vanuit je eigen ervaringen als ouder.

In onze situatie was het inderdaad zo dat we konden kiezen tussen een kind op de arm houden/ op u leggen om te slapen of aanhoudend wenen trotseren. En dan ook nog andere kinderen verzorgen.

Dat jouw kinderen goede slapers zijn en gemakkelijke eters zijn, wilt niet zeggen dat dit overal zo is.
akkoord maar wat @Eland daar zegt verdient imo nu ook totaal wel niet de reactie dat hij geen gezin zou verdienen. Ik vind dat nogal een misplaatste opmerking en niet echt bevorderlijk voor de sfeer hier.

niet elk kind is hetzelfde, niet elke ouder is hetzelfde, je kan geen algemeenheden trekken vanuit je eigen ervaringen als ouder.

In onze situatie was het inderdaad zo dat we konden kiezen tussen een kind op de arm houden/ op u leggen om te slapen of aanhoudend wenen trotseren. En dan ook nog andere kinderen verzorgen.

Dat jouw kinderen goede slapers zijn en gemakkelijke eters zijn, wilt niet zeggen dat dit overal zo is.
Het is toch net iamhollywood die suggereert dat iemand geen gezin verdient omdat ze haar eigen ervaring presenteert als de enige waarheid?

akkoord maar wat @Eland daar zegt verdient imo nu ook totaal wel niet de reactie dat hij geen gezin zou verdienen. Ik vind dat nogal een misplaatste opmerking en niet echt bevorderlijk voor de sfeer hier.
Ik denk dat niemand die uitspraak hier aan het verdedigen is, doet voor mij ook wat aan als bepaalde andere extremistische standpunten die je in van die "mamagroepen" op social media leest. IAH is voor mijn part nu wel al even die toer op aan het gaan, maar goed als je in het ziekenhuis zit met je baby ben je misschien niet in de juiste stemming voor nuance.

Eigenlijk is dit gewoon een klassieke discussie rond kinderen.

Het is toch net iamhollywood die suggereert dat iemand geen gezin verdient omdat ze haar eigen ervaring presenteert als de enige waarheid?
ik ben puur op rechten zijn post afgegaan, had het voorgaande niet mee

Het gaat hier over een boreling waar ze borstvoeding aan geeft, ik vind het redelijk straf dat af te doen als niet veel werk en "wacht maar tot je pubers hebt" hoor. Dat wordt toch algemeen als de meest intensieve periode erkend?

Edit: overigens, om de mensen hieronder bij te treden, ons werd ook wel gezegd dat je zo'n jong kind niet kan "verwend" maken en het net zoveel mogelijk aandacht moest krijgen. Dat leek me ook gewoon logisch, zo'n kind heeft van niets besef, hoe zou dat nu al zo'n verbanden kunnen leggen.

Die leggen sneller verbanden dan je zou denken, net omdat ze niet actief denken.

Als je die vastpakt vanaf ze bleiten, dan gaan die bij het minste pijntje of zo bleiten zodat je ze pakt. Die hebben dat maar al te snel door hoe de vork in de steel zit.

Wij hebben onze kinderen op 2d zindelijk gekregen, op 2d tuutvrij gekregen, op 2d alleen op de kamer laten slapen. Gewoon duwen en keihard consequent zijn. En ja, dat wil zeggen dat ze dan een half uur of zo bleiten. Maar dat wordt 30 min, 15 min, 5 min en dan niks.

Die leggen sneller verbanden dan je zou denken, net omdat ze niet actief denken.

Als je die vastpakt vanaf ze bleiten, dan gaan die bij het minste pijntje of zo bleiten zodat je ze pakt. Die hebben dat maar al te snel door hoe de vork in de steel zit.

Wij hebben onze kinderen op 2d zindelijk gekregen, op 2d tuutvrij gekregen, op 2d alleen op de kamer laten slapen. Gewoon duwen en keihard consequent zijn. En ja, dat wil zeggen dat ze dan een half uur of zo bleiten. Maar dat wordt 30 min, 15 min, 5 min en dan niks.
Ok, als dat bij jullie zo gegaan is dan wilt dat uiteraard zeggen dat ge dat gewoon kunt copy-pasten op alle andere kinderen ter wereld, want we zijn toch allemaal hetzelfde uiteindelijk he.

Verder is wat ge zegt gewoon onwaar. Jonge kinderen kunnen niet manipuleren, en kunnen geen oorzaak/gevolg verbanden leggen.

Dat is niet de boodschap die ik heb gekregen bij een pasgeboren kind hoor. Misschien is dat op 5 maand al wat zo, de leeftijd waar het hier over ging, dat kan. Heel die periode is voor mij een waas, geen idee wanneer we dat (meerdere keren) te horen kregen. Maar het lijkt me nogal kort door de bocht om even over het internet te gaan zeggen dat het probleem zit in teveel aandacht schenken. Niet alles is nurture, sommige kinderen zijn gewoon onrustiger uit zichzelf.

Ik weet niet goed wat je "scores" op zindelijk krijgen, alleen slapen, ... net moeten bewijzen eigenlijk. Volgens mij vooral dat je niet zo'n moeilijke kinderen hebt. De onze sliep gewoon op haar eigen kamer op een dag, hebben we niets voor moeten doen. Misschien ben ik gewoon nog een betere ouder, ik zal die aanname maken dan slaap ik beter.

Overigens klopt dat consequent zijn zeker. Al kan je je wel de vraag stellen welk belangrijk resultaat er wordt behaald door een kind zichzelf in slaap te laten huilen omdat het plots alleen ligt.

Euhm lees eens waarop ik reageer:

‘De dagen dat ik op kantoor ben is het wanneer ik thuiskom altijd: "ik heb dat en dat en dat gedaan" (6 zaken die elk in mijn ogen hooguit 15 minuten duren, zoals stofzuigen of de was ophangen). Ondertussen heeft ze wel heel Netflix uitgekeken, want eigenlijk zit ze veel in de zetel, wat ik zie wanneer ik van thuis uit werk. :laugh:

Het is imo een mirakel om als mama die werkdag dat papa van huis is, 6 verschillende dingen met een new born klaar te krijgen. Als je dat al minimaliseert heb je imo geen respect voor uw partner.
Mijn partner zuchtte toch ook dat hij niet veel verder dan zijne zetel kwam als hij eens op haar moest passen, die begreep het wel.
Eerst en vooral: het is effectief per kind anders. Je kan de pech hebben een huilbaby te hebben die nauwelijks vast slaapt en dan is het de hel.

Maar zeggen dat het een mirakel is om als mama op een werkdag 6 dingen te kunnen doen, is ook overdreven.

Mijn vrouw gaf aan beide kinderen borstvoeding en één van de twee was geen goeie slaper overdag, maar toch kon ze gerust véél meer dan 1,5 uur huishoudelijk werk doen bij beide hoor. Tuurlijk had ze ook nood aan extra slaap, maar als de kinderen wakker waren, dan was het met de baby in de draagzak en zo actief zijn. Dat gaat niet voor alles, maar wle voor héél veel.

Baby x =/ baby y.

Xij hebben 2 baby's met verborgen reflux gehad. Die hebben de binnenkant van hun wieg max 15min per dag gezien, de rest was rondwandelen in draagdoek of al pakkend.
In de nacht genoeg met de maxi cosi staan wiegen omdat enkel dat een beetje hielp.

Misschien best ook een leeftijd op zetten wanneer je ze zindelijk hebt gekregen of tuutvrij of alleen op de kamer slapen. Op hun 16de ben ik er ook zeker van dat ik het op 2 dagen allemaal klaar krijg.

Want hier 2 van de 4 waren op dag 1 tuutvrij, 1/4 heeft nog regelmatig een ongelukje en ze hebben ondertussen allemaal een eigen kamer, maar slapen ook nog eens graag bij mama en papa

en bij niet bij elk kind is het stoppen met bleiten een goed signaal. In de ideale scenario zal een kind leren dat ze niet bang moet zijn als het alleen is in een kamer om te slapen en dat de ouders in de buurt zijn. Maar evengoed bij uw harde consequentie gaat het leren dat ze alleen op de wereld en er niemand is op wie ze kan terugvallen als ze bang is.

Ah niets dat zoveel voor beroering en discussie zorgt als hoe omgaan met baby's en de opvoeding van je kinderen :tongue:

Open deur: niet ieder kind is hetzelfde, niet iedere ouder is hetzelfde. Zeker dat laatste is ook niet onbelangrijk, . Ook de ouder moet zich goed voelen bij de situatie. Ouder B moet zich niet schuldig voelen omdat hij/zij het er moeilijker mee heeft om een baby een half uur te laten wenen, dan ouder A.

Veel strekkingen en meningen over dat laten wenen of toch troosten. Idem met borstvoeding, idem met wel of niet slapen op de kamer (of hoe lang), enz.

Zodra je meer dan één kind hebt, snap je heel goed dat kinderen hard kunnen verschillen van elkaar. Ondanks een gelijkaardige aanpak (die natuurlijk nooit 100% dezelfde is, maar goed). Onze jongste was hier bv. al heel vroeg ook 's nachts zindelijk. Na zijn 2,5 ook daar amper of geen problemen mee gehad, terwijl dat bij onze oudste zelfs in het begin van de lagere school nog af en toe problemen gaf. Voor de jongste werkte het 'in time-out zetten/in de hoek zetten' heel goed, voor de oudste dan weer totaal niet.

Dat consequent zijn, is allemaal goed en wel. Maar ik heb als ouder zeker ook geleerd dat niets onomkeerbaar is. Dus nee, je moet je als ouder niet schuldig voelen omdat je in het eerste levensjaar bij de minste kik je baby vastneemt (en misschien is dat inderdaad ook wel beter voor de baby). Dat wil niet zeggen dat je in de peuterfase niet streng kan zijn voor zogenaamde 'manipulatie' en dat soort gedrag niet meer kan afleren hoor.

Zelf was ik toch voorstander om voldoende te troosten. Zeker toch die eerste maanden. Als je baby 6 of 8 maanden is, heb je daar al een heel andere interactiviteit mee en dan verandert je aanpak misschien ook.

Het is allemaal geen wedstrijd en je bent geen betere of slechtere ouder/partner als uw kind sneller of trager doorslaapt, zindelijk is of als je meer/minder in het huishouden doet.

In onze omgeving hebben wij al van die 'super'ouders of koppels gezien die schijnbaar alles kunnen: zelf hobby's, de kinderen rondvoeren naar verschillende hobby's, fulltime werken, geen hulp in het huishouden ect ect. Maar dat blijft allemaal niet duren. 'Plots' is daar een scheiding/burn-out/depressie ...

Dat is niet de boodschap die ik heb gekregen bij een pasgeboren kind hoor. Misschien is dat op 5 maand al wat zo, de leeftijd waar het hier over ging, dat kan. Heel die periode is voor mij een waas, geen idee wanneer we dat (meerdere keren) te horen kregen. Maar het lijkt me nogal kort door de bocht om even over het internet te gaan zeggen dat het probleem zit in teveel aandacht schenken. Niet alles is nurture, sommige kinderen zijn gewoon onrustiger uit zichzelf.

Uiteraard zijn niet alle kinderen hetzelfde. Mij moet je het niet vertellen. Ik heb hier een tweeling rondlopen, genetisch copy/paste, uiterlijk copy/paste. Gedrag totaal anders :laugh:

Maar ouders die bij de kleinste piep of kik naar boven spurten om dat kind uit de wieg te halen en 10 minuten mee rond te lopen tot het slaapt opnieuw. Niet goed. Je moet je kind uiteraard niet 2h laten bleiten en krijsen als het 40 graden koorts heeft. Maar als het wat jammert omdat de tuut gevallen is, sluip kamer binnen, duw tuut in de mond en terug naar buiten. Je moet dat kind niet continu vasthouden en uit de halve slaap wakker maken.

Ik weet niet goed wat je "scores" op zindelijk krijgen, alleen slapen, ... net moeten bewijzen eigenlijk. Volgens mij vooral dat je niet zo'n moeilijke kinderen hebt. De onze sliep gewoon op haar eigen kamer op een dag, hebben we niets voor moeten doen. Misschien ben ik gewoon nog een betere ouder, ik zal die aanname maken dan slaap ik beter.

Het waren helemaal geen gemakkelijke slapers. Ons vorige huis was wat problematisch - tweeling was niet voorzien... Er waren maar 2 slaapkamers. Eerst sliepen ze alle 2 bij ons. Dan alle 2 bij elkaar samen op een kamer. Dan begonnen ze elkaar heel de tijd wakker te maken. Dan hebben we ze opnieuw moeten splitten, 1 bij ons, 1 in de aparte kamer. Kan mij niet meer exact herinneren wanneer, maar er is een periode geweest dat ze elke nacht heel de nacht aan het bleiten en jammeren waren en niet in slaap te krijgen waren. Dat heeft maanden geduurd.

Dan hulp gezocht en daar was de boodschap. "10 min wachten, 30 sec knuffelen, terugleggen". Rinse and repeat met 20 min, 30 min, ... Na 2d was het gebleit gedaan.

Overigens klopt dat consequent zijn zeker. Al kan je je wel de vraag stellen welk belangrijk resultaat er wordt behaald door een kind zichzelf in slaap te laten huilen omdat het plots alleen ligt.

Zal wel meevallen met die trauma's. Ze herinneren zelfs niks van het vorige huis waar het allemaal plaatsgevonden heeft.

Ik denk dat moest zijn vrouw lezen dat ze ocharm niets meer klaarkrijgt dan 6 taken per dag en verder zit te netflixen dat zij verre van goedgezind gaat zijn. Om die 6 taken dan nog te minimaliseren als iets van 15 min per taak met een newborn in huis, vaak loop je tijdens uw taak vaker naar het park dan dat uw taak vooruit gaat. Sorry maar dat getuigt imo van weinig respect voor uw partner. Mannen denken ook nog te vaak dat een baby baren 12u afzien is en klaar, dat herstel sleept eveneens aan.

Bij ons kwamen vrienden en familie met kleine kinderen vlak voor en na de bevalling onze diepvries vullen met maaltijden. Snap inmiddels wel waarom en doe nu exact hetzelfde voor recent bevallen vriendinnen.

Misschien best ook een leeftijd op zetten wanneer je ze zindelijk hebt gekregen of tuutvrij of alleen op de kamer slapen. Op hun 16de ben ik er ook zeker van dat ik het op 2 dagen allemaal klaar krijg.

Want hier 2 van de 4 waren op dag 1 tuutvrij, 1/4 heeft nog regelmatig een ongelukje en ze hebben ondertussen allemaal een eigen kamer, maar slapen ook nog eens graag bij mama en papa

en bij niet bij elk kind is het stoppen met bleiten een goed signaal. In de ideale scenario zal een kind leren dat ze niet bang moet zijn als het alleen is in een kamer om te slapen en dat de ouders in de buurt zijn. Maar evengoed bij uw harde consequentie gaat het leren dat ze alleen op de wereld en er niemand is op wie ze kan terugvallen als ze bang is.

Ik denk dat je een baby te hoog inschat qua snuggerheid en conclusies trekken op lange termijn.

Terug
Bovenaan