Tax on Web 2025

TNTim

Well-known member
Wanneer?

De aangifteperiode komt er binnenkort aan. Aangiftes kunnen via Tax on Web of op papier worden ingediend.

Algemeen principe:

Papieren aangifte: 30 juni 2025
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2025 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Aangifte met specifieke inkomsten

Papieren aangifte: 30 juni 2024
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 16 oktober 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Meer info hierover: Aangifte met specifieke inkomsten

Antwoordtermijn voorstel vereenvoudigde aangifte (VVA):

Via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2024
Via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2024

Wat?

Belastingaangifte van 2024 op basis van de inkomsten van 2023.

Hulp

Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren)staat er redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.
Als dit niet genoeg is, helpt de FOD Financiën ook met het invullen van je aangifte. Dit liefst telefonisch (je krijgt dan een bevestigingsdocument dat je moet controleren en ondertekenen) of aan de front office. Dit enkel op afspraak. Om een afspraak te maken bel je naar 02 575 56 66 (geen fiscale vragen). Op dit moment is het telefoonnummer nog niet actief, dit is pas vanaf 24/04.

Wanneer?

De aangifteperiode komt er binnenkort aan. Aangiftes kunnen via Tax on Web of op papier worden ingediend.

Algemeen principe:

Papieren aangifte: 30 juni 2025
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2025 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Aangifte met specifieke inkomsten

Papieren aangifte: 30 juni 2024
Aangifte via MyMinfin (Tax-on-web): 16 oktober 2024 (voor zowel burgers als mandatarissen)

Meer info hierover: Aangifte met specifieke inkomsten

Antwoordtermijn voorstel vereenvoudigde aangifte (VVA):

Via het papieren antwoordformulier: 30 juni 2024
Via MyMinfin (Tax-on-web): 15 juli 2024

Wat?

Belastingaangifte van 2024 op basis van de inkomsten van 2023.

Hulp

Op de site van de FOD Financiën (https://financien.belgium.be/nl/particulieren)staat er redelijk wat informatie over bepaalde onderwerpen. Bovendien zitten er hier op het forum ook mensen die wat kennis hebben van fiscaliteit en vragen kunnen beantwoorden.
Als dit niet genoeg is, helpt de FOD Financiën ook met het invullen van je aangifte. Dit liefst telefonisch (je krijgt dan een bevestigingsdocument dat je moet controleren en ondertekenen) of aan de front office. Dit enkel op afspraak. Om een afspraak te maken bel je naar 02 575 56 66 (geen fiscale vragen). Op dit moment is het telefoonnummer nog niet actief, dit is pas vanaf 24/04.

Paar van je datums kloppen niet. :p. Je hebt nog 2024 staan in plaats van 2025.

En het is belastingaangifte van 2025 op basis van inkomsten 2024.

Madam vorig jaar maar 3mnd gewerkt wegens ouderschapsverlof, dienstencheques kassa, woonbonus, 2e woonst aftrek, dividend aftrek, creche volledig jaar.

2024 zal een verpot worden. Ik schat 6000 7000 8000 terug trekken.

Zelf mijn belastingen al eens berekend (oude tax-calc gebruikt en nieuwe grensbedragen genomen) en kom op 2500 euro terugkrijgen.

We gingen normaal moeten betalen (wat inkomsten van vriendin die niet goed afgehouden zijn om voorhand), maar het terugkrijgen komt door:
- aanvullend pensioensparen (zowel groepsverzekering als eigen pensioensparen (samen zo'n 941,75 euro)
- kinderopvang (zo'n 150 euro)
- tweede woning (1300 euro voordeel)
- dienstencheques (230 euro)
- woonbonus eerste woning (1200 euro voordeel)
- verre afstand woon-werk (zo'n 90 euro voordeel)
- investeringsaftrek (slechts enkele euro's, wegens nog altijd weinig (belastbare) winst van bijberoep om af te trekken)

Verder natuurlijk de andere belastingsvoordelen die mensen kunnen krijgen zonder uitgaven te doen (>10000 euro forfaitaire beroepskosten, kinderen ten laste (1500 euro))

Gemiddelde aanslagvoet is 34%, reële aanslagvoet van de belastingen een heel stuk minder.

Eerder werd 28 april aangekondigd maar ik zag net in myminfin:
U kunt uw aangifte voor uw inkomsten 2024 nog niet indienen. Tax-on-web zal vanaf begin mei beschikbaar zijn (voor de aangiften in de personenbelasting).

Nieuwe noemenswaardige codes die er zijn bijgekomen?
fietsplan, fietskilometervergoeding, belastingkrediet voor tussenkomst woon-werkverkeer trein, belastingkrediet werkbonus, vrijstelling vrijstellingsbedrag flexijob bij gepensioneerde, drempel vrijwilligersvergoeding voor bepaalde groepen. Nieuw wordt sowieso de lay-out van Tax-on-Web. Hopelijk is dat al een verbetering

Geen veereenvoudigde aangifte mogelijk dit jaar.
Dat is ook de eerste keer. Hoe zou dat komen?

Bijlagen

• geenvereenv.png
    geenvereenv.png
    15,6 KB · Weergaven: 28
Is er een verschil tussen de "start van de aangifte periode" en het "beschikbaar zijn van taxonweb"?
Nee.
Geen veereenvoudigde aangifte mogelijk dit jaar.
Dat is ook de eerste keer. Hoe zou dat komen?
Contact opnemen met de belastingdienst en ze kunnen dat voor u nakijken. Enkele mogelijkheden:

- buitenlandse rekening
- buitenlands inkomsten
- vorige jaar code 1437
- eigenaar geworden /geweest van twee onroerende goederen
- ...

We gingen normaal moeten betalen (wat inkomsten van vriendin die niet goed afgehouden zijn om voorhand), maar het terugkrijgen komt door:
- aanvullend pensioensparen (zowel groepsverzekering als eigen pensioensparen (samen zo'n 941,75 euro)

Groepsverzekering is dan prive? Je kan die van de werkgever toch niet inbrengen veronderstel ik? of is dat automatisch ingevuld?

We hebben hier een eerste keer een gezamelijke aangifte (getrouwd) en dus geen vereenvoudigde aangifte mogelijk (was ook altijd te eenvoudig). Ik zit wat met de ontslagpremie van mijn vrouw van 2024 (via FSO). Moet dat aangegeven worden? Ikzelf heb dat in 2014 gehad (maar dan factor 5x zo groot) , maar kan me niet herinneren dat ik daar nog eens extra op belast ben.

net gecheckt, nog niet mogelijk om aangifte te doen
Hier wel.

Voorstel tot vereenvoudigde aangifte. Snel gekeken en we zouden 3850€ terugkrijgen.
Ik moet wel alles nog eens overlopen, want ik ben niet zeker dat alles er standaard in zit.

Terug
Bovenaan