Tax on Web 2025

Ik vraag mij dan altijd af hoeveel de staat zo op een jaar zou binnenharken aan onterechte belastingen door dat er veel mensen zijn die gaan zeggen: "mooi, 2500 euro terugtrekken, snel akkoord gaan!".

Het heet "voorstel" voor een reden.

Want wat zijn dan de andere uitgaanspunten?
- Degene die anders een voorstel zou krijgen, dient helemaal niks in. Krijgt een boete en alles.
- Moet het zelf helemaal invullen terwijl die het ook niet perse correct zou invullen.
- Je kan de asshole uithangen en de berekening niet bijsteken zodat mensen gemotiveerd zouden nakijken :p? Maar volgens mij kijkt er dan nog veel minder mensen dan hun voorstel na.
- ...

Geen ideale oplossing hier.

Dat voorstel is niet om "geld binnen te harken" Dat voorstel dient om zoveel mogelijk geautomatiseerd te doen lopen. Aantal manuren te verminderen.
Het zou efficiënter zijn om fiscaliteit te vereenvoudigen wat iedere politieker belooft maar in werkelijkheid gaat dat nooit maar nooit gebeuren. Schrap alles van leningen, kinderopvang, personen ten laste, onderhoudsuitkeringen, alle belastinverminderingen,... dan zou het inderdaad veel simpeler zijn :p. Maar dat krijg je politiek nooit door :p.

Is het nodig om te controleren? Naast mijn wedde en pensioensparen, heb ik geen andere inkomens. Alles lijkt verder oke....

Ik krijg 98 € terug :unsure:

van 2000€ naar 360€ naar 98€ (?) terug. Lijk niet zo goede tendens.
Feitelijk samenwonend, en elk jaar hetzelfde het inkomen & pensioensparen

Laatst bewerkt:
Lijkt totaal geen soelaas te brengen.

Of je nu op de eerste dag of de laatste dag van taxonweb "akkoord gaat", zal er niet voor zorgen dat je rapper uitbetaald wordt.

Heb indertijd nog es met de fiscus gebeld hierover, en daar zeiden ze me dat.
Blijkbaar worden mensen in categorie/groepen geplaatst, qua volgorde.
Ja, maar ge moet dat niet zeggen aan u vrouw..

Lijkt totaal geen soelaas te brengen.

Of je nu op de eerste dag of de laatste dag van taxonweb "akkoord gaat", zal er niet voor zorgen dat je rapper uitbetaald wordt.

Heb indertijd nog es met de fiscus gebeld hierover, en daar zeiden ze me dat.
Blijkbaar worden mensen in categorie/groepen geplaatst, qua volgorde.

Duidelijk nog niet genoeg rondgelopen in crappy corporate omgevingen. Het doet er niet toe wat de waarheid is. Het doet er toe wat de andere kant denkt dat de waarheid is ;-)

Ja, maar ge moet dat niet zeggen aan u vrouw..

:hakkuh:

Is het nodig om te controleren? Naast mijn wedde en pensioensparen, heb ik geen andere inkomens. Alles lijkt verder oke....

Ik krijg 98 € terug :unsure:

van 2000€ naar 360€ naar 98€ (?) terug. Lijk niet zo goede tendens.
Feitelijk samenwonend, en elk jaar hetzelfde het inkomen & pensioensparen

Heb je dan niet meer gekregen tijdens het jaar :p?

Hier hetzelfde,
Vorig jaar ook een ontslagvergoeding gekregen die al belast was geweest en nu weer op de aanslagbrief staat? Kan toch niet zijn dat die nog eens belast word?
Weet iemand hier meer van Miss?

Voorschot bedrijfsvoorheffing vs finale afrekening. Dat is normaal. Vermoedelijk doet dat de das om.

Ik ben blij dat dit topic bestaat. Ik hoop namelijk dat iemand mij kan geruststellen inzake de verrassing die ik vandaag op mijn aangifte ben tegengekomen...
Ik heb steeds een vereenvoudigde aangifte moeten invullen als single. Gewoonlijk trok ik mede door mijn lening en pensioensparen zo'n 850 à 1100 euro terug.
Nu ben ik sinds 1 maart 2024 getrouwd en mijn vrouw heeft geen inkomen. Wij dienen dit jaar dus een gezamenlijke aangifte in te vullen. Ik had gelezen dat je dan door middel van een huwelijkscoetiënt een deel van je loon (13000 euro) naar haar kunt overdragen en dat deze schijf minder zwaar belast wordt.
Nu ontvang ik mijn voorstel tot vereenvoudigde aangifte en ik val haast van mijn stoel: ik moet plots 3200 euro bij betalen. Dit heb ik nog nooit meegemaakt.
Ik heb mijn vorige aangifte en deze van 2025 eens naast elkaar gelegd. Ik zie geen andere ingevulde vakken buiten dat ik van alleenstaande (code 1001) naar gehuwd ben gegaan (code 1002, 1003, 1004).
Is dit normaal? Ik had dit namelijk niet verwacht. Ik zie ook in de verdere berekening eigenlijk nergens het huwelijkscoetiënt terugkomen, integendeel. Het lijkt alsof ik meer belast word omdat ik gehuwd ben.
Uiteraard hoop ik dat het om een vergissing gaat.
Uw aanslagbiljet is nog apart zoals reeds aangehaald, hierbij de officiële info

Normaal staat uw fiscale toestand ook op uw loonbrief overigens

Laatst bewerkt:
Heb je dan niet meer gekregen tijdens het jaar :p?
Ik heb op het werk eens horen waaien dat de cijfers in de sleutelformule (gebruikt om uw bedrijfsvoorheffing te berekenen) elk jaar beetje extra aangepast worden zodat er zonder extra aftrekposten idd minder terugbetaald moet worden, mss dat ze er nu helemaal zijn

Groepsverzekering is dan prive? Je kan die van de werkgever toch niet inbrengen veronderstel ik? of is dat automatisch ingevuld?
Je kan het persoonlijk aandeel dat je bij je werkgever betaalt inbrengen. Dit zou normaal automatisch ingevuld moeten zijn.
We hebben hier een eerste keer een gezamelijke aangifte (getrouwd) en dus geen vereenvoudigde aangifte mogelijk (was ook altijd te eenvoudig). Ik zit wat met de ontslagpremie van mijn vrouw van 2024 (via FSO). Moet dat aangegeven worden? Ikzelf heb dat in 2014 gehad (maar dan factor 5x zo groot) , maar kan me niet herinneren dat ik daar nog eens extra op belast ben.
Zowel sluitingsvergoeding als contractuele/wettelijke vergoedingen moeten aangegeven worden.

Waarom een woonbonus lening die al 10y ingevuld wordt, niet automatisch ingevuld wordt, maar de KI van het verhuur appartement wel automatisch ingevuld wordt, ook een "mysterie"...
Omdat een woonbonuslening niet altijd ingegeven mag worden (ook al zou het in 99,99% van de gevallen idd ingegeven mogen worden. De overheid is als de dood om zelf iets voor te stellen wat niet mag.

Mijn gemiddelde aanslagvoet is met 0,1 gestegen.

Mijn Wedden & Lonen is wel gestegen met ongeveer 2500 euro.
Mijn bedrijfsvoorheffing ligt 500 euro hoger.

Voor de rest heb ik letterlijk enkel pensioensparen & woonbonus die gelijk is gebleven.

Dus mijn loon die 4% stijgt is voldoende om mij 33% minder belastingen te laten terug krijgen. Jezus
Je vergelijkt volledig verkeerde cijfers. Je loon die 4% stijgt, zorgt er voor dat je in jouw situatie pakweg 2,5% meer belastingen mag betalen (bvb van 30000 naar 30800). Je hebt 500 euro extra belastingen betaalt, wat iets te weinig is, omdat die 2,5% bvb 800 euro is. Daardoor moet je nog (bvb) nog 300 euro bijleggen.

Hier hetzelfde,
Vorig jaar ook een ontslagvergoeding gekregen die al belast was geweest en nu weer op de aanslagbrief staat? Kan toch niet zijn dat die nog eens belast word?
Weet iemand hier meer van Miss?
ontslagvergoeding van je werkgever of van de FSO?

In beide gevallen wordt er een bedrijfsvoorheffing geheven, en zal je zowel in vak 250, 308, 271 of 272 (de vergoedingen) als in vak 286 (de op voorhand gehouden bedrijfsvoorheffing) een bedrag zien staan. Wat je dus al afgehouden bent, wordt verrekend, maar het is het totale inkomen dat bepaalt hoeveel belastingen je betaalt.

(de bedrijfsvoorheffing van de FSO is meestal 11% tot 26,75%, wat vaak te weinig is. Die van de werkgever kan evengoed teveel of te weinig zijn)

Hier ook even gecheckt, €1500 betalen ipv normale jaren rond de €500 terug trekken.
Enig verschil in 2024 is een 3de kind te laste (geboren 17/10/2023) en in Januari mijn uitkering voor mijn 3 weken geboorteverlof ontvangen.
Voor 2024 zelfs rond de €1000 euro meer kinderopvang kunnen inbrengen tov 2023.

Wat ik wel opmerkt is dat er een toename is in mijn wedden, maar een beperkte toename aan bedrijfsvoorheffing.
Kan dit de reden zijn?

• 2023
    • Wedden €47773.51
    • Bedrijfsvoorheffing €11368.53
  • 2024
    • Wedden €54548.01
    • Bedrijfsvoorheffing €12264.31
een 6800 euro meer loon, maar nog geen 1000 euro meer bedrijfsvoorheffing. Dit is natuurlijk de reden :). dat hoeft niet noodzakelijk verkeerd berekend te zijn hoor, het feit dat je enkele weken geboorteverlof ontvangen hebt kan een deel van de reden zijn.

Ik heb op het werk eens horen waaien dat de cijfers in de sleutelformule (gebruikt om uw bedrijfsvoorheffing te berekenen) elk jaar beetje extra aangepast worden zodat er zonder extra aftrekposten idd minder terugbetaald moet worden, mss dat ze er nu helemaal zijn
klopt grotendeels. Een aantal berekeningen van bedrijfsvoorheffing zijn aangepast zodat je effect minder onnodig bedrijfsvoorheffing op voorhand moet betalen (en dus een hoger nettoloon hebt).

Omdat een woonbonuslening niet altijd ingegeven mag worden (ook al zou het in 99,99% van de gevallen idd ingegeven mogen worden. De overheid is als de dood om zelf iets voor te stellen wat niet mag.

Je vergelijkt volledig verkeerde cijfers. Je loon die 4% stijgt, zorgt er voor dat je in jouw situatie pakweg 2,5% meer belastingen mag betalen (bvb van 30000 naar 30800). Je hebt 500 euro extra belastingen betaalt, wat iets te weinig is, omdat die 2,5% bvb 800 euro is. Daardoor moet je nog (bvb) nog 300 euro bijleggen.

Maar KI verhuur of 1 kind forfaitair op voorhand invullen is wel OK ? Terwijl de kans daar veel groter is dat het fout is...

Terug
Bovenaan