Ik ben nu een dikke 2 jaar terug bezig met Pokemon. Ik koppel het plezier aan het nuttige en beschouw het als onderdeel van een gevarieerde investeringsportfolio. Naast mijn beursportfolio is dit voor mij dus een investering zoals iemand anders in wijn of auto's investeert. Ik hou alles bij in een Google sheet met aankoopprijs, jaar aankoop en jaar release product. Ik heb wel wat fouten gemaakt in het begin, dus misschien kunnen anderen die interesse hebben in investeren/verzamelen in en van Pokemon-kaarten er nog iets van leren. Mijn huidige focus is het verzamelen van sealed producten. Ik heb reeds een grote verzameling Elite Trainer Box'en die een tijdje teruggaan in de tijd (Evolutions XY bvb). Verder focus ik op sealed blisters, de battle stadiums, booster sets, Japanese Booster Box'en en als het de moeite is af en toe een Box set (genre Charizard Ultra Premium Collection). Verder koop ik af en toe promo cards van het duurdere segment met de bedoeling deze te laten graden als ik er voldoende heb om op te sturen.
Soit, hieronder tips die ik zou geven aan beginners:
- In het begin heb ik bijvoorbeeld de fout gemaakt producten veel te duur te kopen op Belgische webshops. De allereerste tip die ik wil geven is
http://www.cardmarket.com bookmarken en hier uw producten kopen. Je kan hier zowel Sealed producten kopen als losse kaarten. Ze hebben handige tool waarbij je kaarten kan toevoegen aan je wishlist en je dan kan zijn welke verkopers meerdere kaarten van je wishlist verkopen voor het minste geld. Ik focus op producten enkele maanden te kopen na release date vanuit Polen. Op die manier zijn die vaak 30% of meer onder MRSP (releaseprijs). Zeker blisters kan je op deze manier goedkoop oppikken. Ik koop ETB's tussen 30-35 euro, en dan meteen enkele. Ik koop nooit cases van 1 product omdat ik liever diversifieer (deel van investeringsportfolio remember).
- In het begin dacht ik dat verzamelen van volledige sets en jaren bijhouden winstgevend zou zijn. Als gevolg had ik een booster box Vivid Voltage gekocht en nadien elke kaart gekocht die ik ontbrak (over een termijn van 2 jaar wel). Op zich is het wel leuk maar de rendementen hierop gaan nihil of amper noemenswaardig zijn. Ik heb nu de volledige Master set van Vivid Voltage maar plan deze binnenkort wel te listen via Ebay. Een master set betekent trouwens alle kaarten uit de set + alle reverse holo versie's van de gewone kaarten uit de set.
- Koop u onderstaande map. Hierin kan je deftig singles die iets van waarde hebben bewaren tot je ze bijvoorbeeld wil laten graden. Je kan er ook een volledige set in bewaren. Ik zie hierboven bijvoorbeeld kaarten met amper waarde in toploaders zitten. Ikzelf heb amper kaarten in toploaders, enkel de duurste. De andere kaarten met waarde steek ik in sleeves en nadien in onderstaande map.
- Koop u onderstaande opbergboxen van de Action. Deze zijn op wielen. Ik heb er al wat gevuld op mijn zolder staan. Onderaan wel een karton in leggen zodat je geen schade aan je sealed producten krijgt door de inkepingen van de wielen. Leg er ook silica gel zakjes in om vochtproblemen tegen te gaan.
Berg losse spullen op in deze verrijdbare opbergbox voor een opgeruimd huis.
www.action.com
- Indien het je (deels) gaat als investering, koop gespreid net zoals je aandelen zou kopen. Ik ga bijvoorbeeld elke 2 maanden voor een vast bedrag op zoek naar koopjes. Zoek ook iets waarop je wil focussen (bvb. ETB's, Booster boxen, PSA 10 graded kaarten,...) Er is zodanig veel beschikbaar dat je onmogelijk alles kan verzamelen. Beter ook om je wat te focussen op enkele producttypes en hierover up to date te zijn. Ik doe wel elke set release een ETB open voor het plezier.
- Indien je investeert in dure ETB's/BB's/booster sets: zorg voor bescherming. Bvb.:
Dit is een voorbeeld voor BB (link) (ik heb er nog van hetzelfde type voor ETB's over maar stuk goedkoper)
Dit is een voorbeeld voor booster sets (ik heb er nog van hetzelfde type over maar stuk goedkoper)
Waarschijnlijk ben ik nog zaken vergeten maar dit is waar ik aan denk. Geschreven vanuit het investeringsstandpunt, maar ik beleef er wel echt plezier aan. Is eens iets anders dan aandelen. Enkele ETB's zijn ook displaymateriaal dus is ook eens leuk om naar te kijken.