Telenet verlaagt 's avonds downloadsnelheid van PlayStation en Steam

Jimmypop

Active member
update:

Telenet bevestigt:
Om al onze klanten van een betrouwbare en snelle internetverbinding te blijven voorzien, wordt de vrije bandbreedte wordt via ons netwerkbeheer zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers gedeeld. Hierdoor kan, op extra drukke momenten, de maximale snelheid van bepaald dataverkeer beperkt worden op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken.

Deze beperking gaat enkel over downloads en streaming trafiek, niet over andere types verkeer zoals browsing. Wat ons betreft zijn deze acties volledig in lijn zijn met het principe van netneutraliteit, zoals vastgelegd in de wet- en regelgeving. Netneutraliteit laat inderdaad niet toe om specifieke applicaties (zoals Netflix, Steam, Telenet TV of andere) te bevoordelen of te benadelen. Wat wel mag is een bepaalde type trafiek shapen, in dit geval dus downloads en streaming.

Wat meer details in een reactie van Telenet naar de Ombudsdienst voor Telecommunicatie:
Dit komt in de praktijk neer op het verminderen van de snelheid voor deze diensten tot 10Mbps, wat +/‑ overeenkomt met 1.2MB download per seconde. Deze snelheid is het resultaat van de oefening die gedaan is in het kader van het uitwerken van dit beleid en is er op die manier een integraal deel van.

De shaping wordt voor die node op dat moment standaard ingevoerd voor een tijdspanne van een week tijdens de piek verbruiksmomenten tussen 19:00 en 23:00.

Ik heb de laatste week een raar probleem met mijn ps5

Overdag haal ik downloadsnelheden van +/- 270 Mbps [is al altijd zo geweest / 5Ghz wifi]
Nu haal ik de laatste paar dagen 's avonds maar amper +/- 10 Mbps [herstarten helpt niet, router herstarten ook niet /Telenet].

Op mijn andere apparaten [gsm/tv] haal ik wel nog perfect de 270 Mbps.

Wat kan hier het probleem zijn ?

Overdag haal ik downloadsnelheden van +/- 270 Mbps [is al altijd zo geweest / 5Ghz wifi]
Nu haal ik de laatste paar dagen 's avonds maar amper +/- 10 Mbps [herstarten helpt niet, router herstarten ook niet /Telenet].

Ergens bij uw netwerk instellingen op uwe ps5 kunt ge wifi frequentie aanpassen van automatisch naar 5 Ghz.

Dat helpt soms wel.

wifi of kabel?

als het wifi is, probeer is met een kabel, dan kan je onmiddelijk zien of het aan het wifi signaal is of niet

ik heb normaal van telenet een one up verbinding (download tot 1gig snelheid) en 1 keer haalde ik ook maar 10Mbps via kabel btw voor 1 of andere reden gaat telenet soms uw snelheid toeknijpen, kan allerlei redenen zijn maar als het echt dagen aan een stuk is zou ik toch bellen met hen.

1 (en meest waarschijlijke) : PSN die gewoon traag is, ook met die ‘speedtest’ (die bij mij ook altijd minder aangeeft dan wat mijn netwerk aankan). Hoe bepaal je die 10Mbps?

2 : Telenet die de lijn throttlet, maar dan zou ik verwachten dat downloads op andere toestellen ook trager worden.

Als het enkel ‘s avonds is, dan ligt het alleszins niet aan je toestellen.

1 (en meest waarschijlijke) : PSN die gewoon traag is, ook met die ‘speedtest’ (die bij mij ook altijd minder aangeeft dan wat mijn netwerk aankan). Hoe bepaal je die 10Mbps?

2 : Telenet die de lijn throttlet, maar dan zou ik verwachten dat downloads op andere toestellen ook trager worden.

Als het enkel ‘s avonds is, dan ligt het alleszins niet aan je toestellen.
Ik denk persoonlijk het tweede. PSN is echt zo traag niet. Volgens mij zet Telenet gewoon die poort dicht tijdens drukke uren. Ik heb er ook dikwijls last van. Dikke miserie...

Ingebouwde netwerktest.
Maar een download is ook even traag

Echt wel dikke kak.

Nu ja, volgende week woensdag komt orange binnen en telenet buiten !

Laatst bewerkt:
Zijn er dan andere apparaten die je hebt opstaan en overdag niet? Mogelijk de router die ingesteld staat om andere apparaten prioriteit te geven? Al lijkt mij niet dat het zo een verschil zou mogen maken.

Nee, het gebruik is niets veranderd buiten vroeger [een goeie week geleden was dit probleem er nog niet]

@Big Boss welke poort zetten ze dan toe ?

Wel vreemd dat de andere toestellen wel nog de volle snelheid halen dan.

Laatst bewerkt:
Hier ook al maanden last van.
Ik heb dan nog One Up, maar toch zo traag als iets op PSN. Moet wel gezegd zijn dat ik op wifi zit, maar als ik dan toch eens een kabel erin steek, dan helpt dit niets.

Mijn laptop die dan ook op dezelfde wifi zit, die haalt op dezelfde moment wel 800 Mbps.
Ik word er ook zot van. Als je dan s' avonds eens iets wil spelen en je merkt dat er nog een download nodig is om een spel te spelen, al is het slechts een paar GB, dan mag ik het al vergeten voor die avond :/

Ik heb de oplossing. Van Telenet naar Orange overstappen zal niet helpen btw.

Telenet is al even bezig om in overbelaste steden/dorpen/straten mensen een 'downgrade' te geven op specifieke tijdstippen. (bvb na 18u)
Er zitten teveel mensen op dezelfde node en om dit probleem draaglijker te maken, downgraden ze PlayStation-gebruikers vanaf een bepaald tijdstip.

Onwettig, want ze moeten gewoon extra nodes komen installeren, maar ze geraken er timingwise niet. Dus het enige wat je moet doen, is klacht indienen en dan komen ze die node eerst bij u steken en kan je weer altijd genieten van je 270mb/s.

Weet je dit van Telenet zelf ?
En dat is dan ook nog maar recent ?

Uit interesse, hoe cappen ze dan specifiek op Playstation ?

Weet je dit van Telenet zelf ?
En dat is dan ook nog maar recent ?

Uit interesse, hoe cappen ze dan specifiek op Playstation ?
Correct. En dat is inderdaad nog maar recent.

Ze weten perfect welk toestel op uw netwerk aangesloten is en kunnen dat specifiek cappen.

Orange gebruiker hier. Kan erbarmelijke snelheden hier alvast ook bevestigen voor PSN :p

Hoog tijd ook wel om orange te dumpen.

Correct. En dat is inderdaad nog maar recent.

Ze weten perfect welk toestel op uw netwerk aangesloten is en kunnen dat specifiek cappen.
Wat een "verborgen zaken" die mannen uitsteken daar bij Telenet. En dan elk jaar verschillende keren de prijs verhogen.. :thinking:

Ingebouwde netwerktest.
Maar een download is ook even traag

Echt wel dikke kak.

Nu ja, volgende week woensdag komt orange binnen en telenet buiten !

Orange gebruiker hier. Kan erbarmelijke snelheden hier alvast ook bevestigen voor PSN :p

Hoog tijd ook wel om orange te dumpen.
Jullie weten toch dat Orange het netwerk van telenet gebruikt?
Dus als hun netwerk overbelast wordt gaan ze eerst Orange gebruikers afknijpen en als dat niet helpt gaan ze het bij eigen klanten doen zoals LouGarou zegt.

Totaal onwettig natuurlijk maar bewijs het maar is.

Terug
Bovenaan