Smodge
Well-known member
Iets een langere post dan gewoonlijk, mijn excuses 
Wat jij probeert te doen, is de discussie verkleinen tot tekstbewijs, zodat we het niet hoeven te hebben over interpretatie, context of hoe mensen dat vandaag effectief beleven. Zelfs als we daarin meegaan, is dat nog altijd inhoudelijk irrelevant voor mijn punt. Mijn punt is dat jij een collectieve conclusie trekt op basis van morele afkeuring. En nee, voor alle duidelijkheid: ik verdedig obviously geen kindhuwelijken.
Wat ik wel ironisch vind: je zegt eerst expliciet dat je niet bezig bent met morele verontwaardiging, dan rationeel redeneert, maar eindigt vervolgens toch met… morele verontwaardiging. Dat mag, maar doe dan niet alsof het iets anders is.
Ik beschuldig je trouwens nergens van, dus je hoeft je hier echt niet te gaan indekken
Die verkrachtingsanalogie vind ik eerlijk gezegd compleet misplaatst. Dat is een emotioneel geladen vergelijking die de rollen omdraait en de discussie moraliseert. Ik verdedig hier geen geweld, ik probeer context en causaliteit te analyseren. Wat jij doet, is elke vorm van context benoemen meteen gelijkstellen aan schuld verschuiven, iets wat ik expliciet ontken. Das gewoon niet fair.
Fet feit dat je het woord “schuld” vermijdt, verandert niets aan het effect van wat je zegt. Als je hele redenering op groepsniveau gebeurt, dan blijft het resultaat ook een collectieve conclusie, hoe je het ook noemt.
). Ze zeggen “in deze data zien we meer schade”, niet “deze groep denkt zo”. Jij vertrekt net wel van een ideologie en schuift dat door naar een hele groep. Dat is toch geen neutrale analyse, dat is een aanname op groepsniveau.
De hooligans en politieke extremen werken trouwens net tegen je punt. . We maken daar net bewust onderscheid tussen supporters en hooligans, tussen kiezers en gewelddadige extremen. Niemand zegt dat supporter zijn of voor een partij stemmen je automatisch verdacht maakt. Exact dat onderscheid weiger jij hier te maken. “Geen boeddhistische of jainistische aanslagen in Europa” zegt ook weinig tot niets. Dat heeft meer met context en geschiedenis te maken dan met ideologie. Boeddhistisch geweld bestaat ook, alleen niet hier.
En hiermee herhaal ik hetzelfde: bij jou is ideologie geen onderdeel van het verhaal, maar het hele verhaal. Noem het analyse of risico zoveel je wil, als je conclusies op groepsniveau trekt, behandel je mensen als één blok. Een ander etiket erop plakken verandert dat niet.

Ik betwist helemaal niet dat die passages zouden bestaan. Mijn punt is dat die selectieve hadiths, verhalen, whatever, niet automatisch representatief zijn voor “de islam” of “alle moslims”. Ik ken werkelijk niemand in mijn omgeving, die zou zeggen dat trouwen met een 14–17-jarige vandaag oké is. Dus nogmaals: het staat in hadiths =/= het is overal aanvaard.In de HLN-facebook sectie staan ook genoeg zaken die gewoonweg waar zijn, of ga je dat aspect ontkennen? Geef me gerust een bron dat die zaken NIET in de Koran/hadith zouden staan. Het is gewoon effecief deel van het verhaal over de profeet Mohammed.
Ik verplaats het debat overigens helemaal niet naar morele verontwaardiging: ik heb hier al eens gezegd dat iets in de tijd van Mohammed sociaal perfect aanvaard kon zijn (en heb hem niet weggezet als een geweldenaar maar een succesvol militair leider, hoewel ook de normen van oorlogsvoering tegenwoordig 'anders' zijn), maar anno 2025 zijn huwelijken tussen meerdere- en minderjarigen minstens in het Westen wél moreel verwerpelijk is, maar moslims nemen echter nog altijd geen afstand van Mohammed als perfect universeel voorbeeld beschouwen.
Zelfs als je vriendelijkere lezingen neemt als zou Mohammed op z'n 35e met een 14-17 jarige getrouwd zijn: nog steeds niet oké anno 2025 na Christus, ofwel?
Maar zoals je zelf zegt: als er ex-moslims zijn is het veelzeggend dat ze kritiek niet veilig kunnen uitspreken, nietwaar? Zelfs in het Westen ben je niet veilig van je voormalige geloofsgenoten dan als je er te openlijk voor uitkomt.
Wat jij probeert te doen, is de discussie verkleinen tot tekstbewijs, zodat we het niet hoeven te hebben over interpretatie, context of hoe mensen dat vandaag effectief beleven. Zelfs als we daarin meegaan, is dat nog altijd inhoudelijk irrelevant voor mijn punt. Mijn punt is dat jij een collectieve conclusie trekt op basis van morele afkeuring. En nee, voor alle duidelijkheid: ik verdedig obviously geen kindhuwelijken.
Wat ik wel ironisch vind: je zegt eerst expliciet dat je niet bezig bent met morele verontwaardiging, dan rationeel redeneert, maar eindigt vervolgens toch met… morele verontwaardiging. Dat mag, maar doe dan niet alsof het iets anders is.
Maar zo werkt de realiteit gewoon niet. Zelfs religies functioneren sociaal. Mensen worden erin geboren, blijven erin om familiale of culturele redenen, of leven er heel selectief naar. Religie is lang niet altijd een bewuste, ideologische keuze, zo simpel is dat niet. En zelfs als je religie als ideologie bekijkt, volgt daar nog altijd niet uit dat extremen plots representatief mogen zijn voor het geheel.Ja, dat is vreemd omdat er wel degelijk anti-zionistische joden zijn, er zijn opnieuw geen logischerwijs zo goed als géén moslims die Mohammed verwerpen als perfect voorbeeld om naar te leven.
Dat is andermaal het verschil tussen een nationaliteit of etnische afstamming en een religie/ideologie.
Overigens de Israëlische landclaims op basis van louter religie, of Palestijnen uit hun huizen zetten, steun ik ook niet mocht je dat denken, maar dat is een ander debat.
Dat een extreme terrorist die link legt, tja ik verwacht van die mensen geen logisch coherent denkpatroon... de kritiek was dat Bart Schols of een andere moderator van een actua programma op de VRT die link niet serieus moet nemen. Net zoals die na een verkrachting niet moet vragen of het slachtoffer niet een te kort rokje droeg...
Ik spreek ook niet over collectieve verantwoordelijkheid ik, spreek over risico op (gewelddadig) extremisme, zie volgende paragraaf.
Ik beschuldig je trouwens nergens van, dus je hoeft je hier echt niet te gaan indekken
Die verkrachtingsanalogie vind ik eerlijk gezegd compleet misplaatst. Dat is een emotioneel geladen vergelijking die de rollen omdraait en de discussie moraliseert. Ik verdedig hier geen geweld, ik probeer context en causaliteit te analyseren. Wat jij doet, is elke vorm van context benoemen meteen gelijkstellen aan schuld verschuiven, iets wat ik expliciet ontken. Das gewoon niet fair.
Fet feit dat je het woord “schuld” vermijdt, verandert niets aan het effect van wat je zegt. Als je hele redenering op groepsniveau gebeurt, dan blijft het resultaat ook een collectieve conclusie, hoe je het ook noemt.
Zelfs met die analogie klopt het niet. Die vergelijking met verzekeringen slaagt, imo, op niets. Verzekeraars werken met concreet gedrag, niet met ideologische labels (duhDat is geen generalisering, dat is een analyse/vergelijking. Niet anders dan dat een verzekeringsmaatschappij een analyse maakt in z'n prijszetting.
Die zegt wel iets omdat sommige groepen duidelijk meer neigen naar extremisme dan andere. Net zoals bepaalde voetbalclubs een grotere hooligan kern hebben dan andere. De poltitieke anhang van een extreme partij als VB of PvdA sneller naar geweld zal grijpen dan de aanhang van CD&V.
Ik heb bijvoorbeeld géén weet van extremistische aanslagen door boeddhisten of jains in Europa.
Je kan altijd meerdere factoren vinden die een bepaalde uitkomst, i.c. radicalisering, bepalen, SES is er één van, maar de aard van de ideologie/religie evenzeer. Anders kunnen we evengoed doen alsof de inhoud van elke ideologie inwisselbaar zou zijn (quod non).
). Ze zeggen “in deze data zien we meer schade”, niet “deze groep denkt zo”. Jij vertrekt net wel van een ideologie en schuift dat door naar een hele groep. Dat is toch geen neutrale analyse, dat is een aanname op groepsniveau.De hooligans en politieke extremen werken trouwens net tegen je punt. . We maken daar net bewust onderscheid tussen supporters en hooligans, tussen kiezers en gewelddadige extremen. Niemand zegt dat supporter zijn of voor een partij stemmen je automatisch verdacht maakt. Exact dat onderscheid weiger jij hier te maken. “Geen boeddhistische of jainistische aanslagen in Europa” zegt ook weinig tot niets. Dat heeft meer met context en geschiedenis te maken dan met ideologie. Boeddhistisch geweld bestaat ook, alleen niet hier.
En hiermee herhaal ik hetzelfde: bij jou is ideologie geen onderdeel van het verhaal, maar het hele verhaal. Noem het analyse of risico zoveel je wil, als je conclusies op groepsniveau trekt, behandel je mensen als één blok. Een ander etiket erop plakken verandert dat niet.