Terreuraanslag op Joods feest in Bondi Beach Australië

Vermoedelijk was dat praktisch niet mogelijk, is een wapen dat als je het nooit gebruikt hebt niet zo makkelijk te hanteren is (pump action of bolt action, kan mij niet meer herinneren welke van de twee). Als er nog kogels in zaten op het moment dat hij het afneemt natuurlijk. En dan spreekt ik nog niet over de gigantische psychologische drempel om op iemand te schieten point-blank. :)

Pump action is voor shotguns en bolt action is voor rifles. Je zie duidelijk op de video’s dat het een bolt action rifle is. Maar in principe is het voor beide hetzelfde principe. Als je nog nooit een wapen in uw handen hebt gehad dan gaan er veel zijn die bij beide wapen soorten niet weten wat te doen. En dat is ok en normaal. De beweging die je bij een bolt action wapen moet doen is iets moeilijker dan bij een pump beweging. Al is de pump beweging harder.

En vooral akkoord met het mentale aspect. ik al meerdere keren mijn wapen gericht op mensen en zal het waarschijnlijk nog veel moeten doen maar effectief schieten is nog iets helemaal anders. En wij trainen quasi elke dag.

Die gast die die terrorist overmeestert moeten ze de hoogste onderscheiding geven die er is. Hoedje af voor zo'n helden. Hopelijk inspireert dit vele anderen tot moed en daadkracht.

Dat ze rond zo'n mensen maar eens een mediacircus bouwen. Achmed Al Ahmad - Say his name ;)
Een paar miljoen Australische dollar, een luxe huis in regio naar keuze en een eerbetoon. Het zou tenminste meer mensen inspireren om op te komen voor de medemens.

Verbaast natuurlijk niet dat de Joodse gemeenschap in de Westerse wereld het doelwit is gezien het toenemende anti-semitsime, ook in Australië blijkbaar.

Nochtans leuzes die we hier ook horen.
Twee maanden geleden werd in NL gewoon openlijk geprotesteerd met een spandoek op kop met daarop "honour the martyrs" met een hamas strijder met een AK, al roepend "Long live the 7th October

Tja, wat denk je dan dat er gebeurt als dat soort mensen in onze maatschappij leven.
Enkele dagen geleden werd dan ook nog in een buurland van ons een aanslag verijdeld.

Het overduidelijk racistisch geïnspireed geweld in de Westerse wereld is nog belange niet gedaan.
In amerika ook een aanslag verijdeld uit linkse anarchistische hoek.
https://edition.cnn.com/2025/12/15/politics/fbi-los-angeles-turtle-island-bomb-plot

“The subjects self-identified as members of a radical offshoot of the Turtle Island Liberation Front (TILF), an extremist group motivated by pro-Palestinian, anti-law-enforcement, and anti-government ideology. They were allegedly planning coordinated IED bombing attacks on New Year’s Eve, targeting five separate locations across Los Angeles

VRT radionieuws vermelde dat IS-vlaggen gevonden zijn in de wagen (of bij de persoon thuis) van één van de daders.

Beetje oud nieuws maar ik ben wat aan het inhalen na de kerstperiode.

Ik stoorde mij aan de vraag die Bart Schols stelde aan Sigal Rabinovitz van het Joods Informatiecentrum in de Afspraak. Met name of de aanval ook gebeurd zou zijn als er geen 70.000 mensen in Gaza gestorven waren.

Ik denk dat als je iets te weten komt over een antisemitische terreuraanval, en je reactie is om Israël met de vinger te wijzen, je deel bent van het probleem.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je iets te weten komt over een antisemitische terreuraanval, en je reactie is om Israël met de vinger te wijzen, je deel bent van het probleem.
Vond dat niet onlogisch om te vermelden, hoewel die gestoorde gekken mogelijk ge-IS-brainwashed werden los van 7/10.
Toen Montasser AlDe'emeh stond te koken van woede in datzelfde programma bleven de andere gasten duidelijk geforceerd kalm om balans te krijgen in de discussie.

Vond dat niet onlogisch om te vermelden, hoewel die gestoorde gekken mogelijk ge-IS-brainwashed werden los van 7/10.
Toen Montasser AlDe'emeh stond te koken van woede in datzelfde programma bleven de andere gasten duidelijk geforceerd kalm om balans te krijgen in de discussie.

Welke link zie jij dan tussen de vele slachtoffers in Palestina en deze slachting in Australië die het vermelden waard is?

Welke link zie jij dan tussen de vele slachtoffers in Palestina en deze slachting in Australië die het vermelden waard is?
U bent vermoedelijk toch zelf intelligent genoeg om een aanslag op een Joods festival te kunnen linken aan de vele slachtoffers die gemaakt worden in de oorlog tussen Gaza en de Joodse staat Israël, waarbij die laatste al maanden onder een vergootglas ligt omwille van het maken van vele onschuldige slachtoffers?

Of dat dan een pertinente vraag is, laat ik in het midden, en ik bedoel hier allerminst mee dat zo'n aanslag dan gerechtvaardigd is, maar gespeeld blind doen helpt een discussie nooit vooruit, nietwaar? U weet vermoedelijk zelf goed genoeg wat de link is.

U bent vermoedelijk toch zelf intelligent genoeg om een aanslag op een Joods festival te kunnen linken aan de vele slachtoffers die gemaakt worden in de oorlog tussen Gaza en de Joodse staat Israël, waarbij die laatste al maanden onder een vergootglas ligt omwille van het maken van vele onschuldige slachtoffers?

Of dat dan een pertinente vraag is, laat ik in het midden, en ik bedoel hier allerminst mee dat zo'n aanslag dan gerechtvaardigd is, maar gespeeld blind doen helpt een discussie nooit vooruit, nietwaar? U weet vermoedelijk zelf goed genoeg wat de link is.

Misschien het verschil eens opzoeken tussen joods & Joods. Hoofdletter of kleine letter, belangrijk verschil.

Daarenboven is elke stoel wel een meubel, maar niet elk meubel een stoel. Joodse Australiërs hebben géén schuld aan daden van Joden elders in de wereld.

Ik vind de ideologische link tussen daders van Islamitische Staat en andere mensen die dat geloof aanhangen, (massa)migratie en daarmee samenhangend terreur-risico dat uit gevaarlijke waanbeelden ontstaat, een pak relevanter, maar daar zwijgen we liever zedig over.

Ik vond vroeger Bart Schols één van de meest teleurstellende moderatoren van de VRT, dat is niet veranderd, maar door zijn co-moderator in De Afspraak (Fatma Taspinar) is de lat intussen nog lager gelegd... Jammer, met Pieterjan De Smet en Annelies Beck - merk op welke naam ik tactisch weglaat - hebben ze bij Terzake een sterker team.

Het hoeft niet zo aanvallend/belerend, @KnightOfCydonia. Ik weet ook dat Joodse Australiërs geen schuld hebben aan daden van andere Joden. Net zomin als mensen die de Islam aanhangen geen schuld hebben aan de daden van IS.

Men kan zich echter wel de vraag stellen of die aanslag het gevolg was van de wandaden in de Gazastrook. Niet omdat die Australiërs daar rechtstreeks mee te maken hebben, maar in de zin van "had die aanslag plaatsgevonden was de oorlog in Gaza niet op deze manier gaande". Het is een tendentieuze vraag, dat zeker, maar ik merkte maar op dat het weinig productief is om te pretenderen alsof die link niet (theoretisch) gelegd kan worden. Zonder daarbij de vraagstelling goed te keuren.

Waarom uw persoonlijke mening over migratie, IS, en de Islam hier relevant is, weet ik niet. Ik vind ook niet dat men daar "zedig over zwijgt". Het lijkt me aangeraden om uw persoonlijke vetes niet te hard te laten doorschemeren in uw posts als u neutraal wil overkomen.

Het hoeft niet zo aanvallend/belerend, @KnightOfCydonia. Ik weet ook dat Joodse Australiërs geen schuld hebben aan daden van andere Joden. Net zomin als mensen die de Islam aanhangen geen schuld hebben aan de daden van IS.

Men kan zich echter wel de vraag stellen of die aanslag het gevolg was van de wandaden in de Gazastrook. Niet omdat die Australiërs daar rechtstreeks mee te maken hebben, maar in de zin van "had die aanslag plaatsgevonden was de oorlog in Gaza niet op deze manier gaande". Het is een tendentieuze vraag, dat zeker, maar ik merkte maar op dat het weinig productief is om te pretenderen alsof die link niet (theoretisch) gelegd kan worden. Zonder daarbij de vraagstelling goed te keuren.

De vraag echter zo stellen zonder voldoende nuance doet uitschijnen dat het verband oorzaak-gevolg in deze minstens te begrijpen valt, en het leunt gevaarlijk dicht richting rechtvaardigen. Vandaar dat ik erop wijs dat Bart Schols een povere moderator is.

Misschien kan men ook eens de vraag stellen waarom dergelijke Islami(s)tische terreur wel plaatsvindt in West-Europa en niet in Oost-Europa? Wel in Australië en niet in Japan? Een retorische vraag wellicht, maar zinvoller dan de vraag die wél gesteld is.

Waarom uw persoonlijke mening over migratie, IS, en de Islam hier relevant is, weet ik niet. Ik vind ook niet dat men daar "zedig over zwijgt". Het lijkt me aangeraden om uw persoonlijke vetes niet te hard te laten doorschemeren in uw posts als u neutraal wil overkomen.

Als je geen geïndoctrineerde daders hebt die jouw "theoretische link" leggen, dan heb je ook zo geen aanslagen.
De Islam is bij uitstek relevant omdat de daders nu éénmaal bepaalde vlaggen bij hadden, en Joden/joden viseerden.

Ik heb geen pretentie om neutraal over te komen wat dit onderwerp betreft, ik heb hier een vrij uitgesproken mening over.

@KnightOfCydonia

Ik ga je eerst dit toegeven: ja, die vraag “zou deze aanslag gebeurd zijn zonder Gaza?” kan gekleurd overkomen. In de context van een antisemitische aanslag kan dat bij sommige mensen klinken als relativering of het doorschuiven van verantwoordelijkheid. Daar valt op zich iets voor te zeggen.

Maar wat jij daarna doet, is dat mogelijke framing verwarren met iets anders. Context benoemen is niet hetzelfde als rechtvaardigen. Die vraag ging niet over begrip tonen voor de aanslag, maar over analyse: of lopende gebeurtenissen invloed hebben op radicalisering en geweld. Dat is een beschrijvende vraag, geen morele verdediging. Door elke vorm van context meteen weg te zetten als “gevaarlijk dicht bij rechtvaardigen”, maak je het eigenlijk onmogelijk om nog oorzaken te bespreken zonder verdacht te zijn.

Wat het wringt, is dat je die logica selectief toepast.

Je zegt terecht dat Joodse Australiërs geen schuld hebben aan het beleid of de daden van Israël. Helemaal akkoord. Maar in dezelfde post schuif je van IS-daders naar “mensen die dat geloof aanhangen”, en verbind je dat vervolgens aan migratie en terreurrisico. Dat is exact dezelfde denkfout, alleen toegepast op een andere groep.Als “Joden =/= Israël” een noodzakelijke correctie is tegen collectieve schuld, dan geldt dat principe ook voor “moslims =/= IS”. Je kan dat onderscheid niet half maken zonder jezelf tegen te spreken.

En dan het ironische: je zegt dat de Gaza context gevaarlijk is, maar introduceert zelf meteen een andere context: islam, migratie, ideologie, die toevallig perfect aansluit bij je bredere wereldbeeld. Dat is geen vermijden van framing, dat is framing. Het probleem lijkt dus niet “context” te zijn, maar welke context.

Hetzelfde met Bart Schols. Door hem een “povere moderator” te noemen, suggereer je dat hij stuurt of faalt, terwijl hij net een open vraag laat bestaan zonder ze ideologisch dicht te plakken. Dat jij die vraag problematisch vindt, zegt minder over de vraag zelf dan over hoe weinig ruimte je laat voor analyse die niet meteen in jouw kader past. Je gooit er ook zelf retorische vragen in (“waarom wel hier en niet daar?”). Prima, maar dat zijn ook counterfactuals en causaliteitsvragen. Als die mogen, waarom is de Gaza vraag dan per definitie verdacht?

Je grootste probleem is niet dat je nuance vraagt, maar dat je alleen nuance accepteert zolang ze in jouw verklaringsmodel past 🤷‍♂️
Ik ben zelf ook niet neutraal in dit verhaal, en dat hoeft ook niet. Maar dan is het vreemd om je eigen framing als “evident” te presenteren, terwijl andere framing meteen als verdacht wordt weggezet.

@KnightOfCydonia

Ik ga je eerst dit toegeven: ja, die vraag “zou deze aanslag gebeurd zijn zonder Gaza?” kan gekleurd overkomen. In de context van een antisemitische aanslag kan dat bij sommige mensen klinken als relativering of het doorschuiven van verantwoordelijkheid. Daar valt op zich iets voor te zeggen.

Maar wat jij daarna doet, is dat mogelijke framing verwarren met iets anders. Context benoemen is niet hetzelfde als rechtvaardigen. Die vraag ging niet over begrip tonen voor de aanslag, maar over analyse: of lopende gebeurtenissen invloed hebben op radicalisering en geweld. Dat is een beschrijvende vraag, geen morele verdediging. Door elke vorm van context meteen weg te zetten als “gevaarlijk dicht bij rechtvaardigen”, maak je het eigenlijk onmogelijk om nog oorzaken te bespreken zonder verdacht te zijn.

Wat het wringt, is dat je die logica selectief toepast.

Je zegt terecht dat Joodse Australiërs geen schuld hebben aan het beleid of de daden van Israël. Helemaal akkoord. Maar in dezelfde post schuif je van IS-daders naar “mensen die dat geloof aanhangen”, en verbind je dat vervolgens aan migratie en terreurrisico. Dat is exact dezelfde denkfout, alleen toegepast op een andere groep.Als “Joden =/= Israël” een noodzakelijke correctie is tegen collectieve schuld, dan geldt dat principe ook voor “moslims =/= IS”. Je kan dat onderscheid niet half maken zonder jezelf tegen te spreken.

En dan het ironische: je zegt dat de Gaza context gevaarlijk is, maar introduceert zelf meteen een andere context: islam, migratie, ideologie, die toevallig perfect aansluit bij je bredere wereldbeeld. Dat is geen vermijden van framing, dat is framing. Het probleem lijkt dus niet “context” te zijn, maar welke context.

Hetzelfde met Bart Schols. Door hem een “povere moderator” te noemen, suggereer je dat hij stuurt of faalt, terwijl hij net een open vraag laat bestaan zonder ze ideologisch dicht te plakken. Dat jij die vraag problematisch vindt, zegt minder over de vraag zelf dan over hoe weinig ruimte je laat voor analyse die niet meteen in jouw kader past. Je gooit er ook zelf retorische vragen in (“waarom wel hier en niet daar?”). Prima, maar dat zijn ook counterfactuals en causaliteitsvragen. Als die mogen, waarom is de Gaza vraag dan per definitie verdacht?

Je grootste probleem is niet dat je nuance vraagt, maar dat je alleen nuance accepteert zolang ze in jouw verklaringsmodel past 🤷‍♂️
Ik ben zelf ook niet neutraal in dit verhaal, en dat hoeft ook niet. Maar dan is het vreemd om je eigen framing als “evident” te presenteren, terwijl andere framing meteen als verdacht wordt weggezet.

Heel veel uitleg die onderuit te halen valt met één cruciaal besef dat hij doelbewust negeert: een nationaliteit of afstemming is niet hetzelfde als een religieuze/politieke ideologie. Veel meer woorden moet ik daar niet aan vuil maken. Dat is geen denkfout, maar de essentie net benoemen.

Ik vind de ideologische link tussen daders van Islamitische Staat en andere mensen die dat geloof aanhangen, (massa)migratie en daarmee samenhangend terreur-risico dat uit gevaarlijke waanbeelden ontstaat, een pak relevanter, maar daar zwijgen we liever zedig over.
Beetje scheve invalshoek, hadden ze dan ook een Pakistaanse psycholoog moeten uitnodigen om te spreken over mentale gezondheid bij migranten, om dat dan zo meer te rechtvaardigen ? Schols wijst niet met de vinger maar Gaza is de olifant in de kamer, een eerdere passage van die Sigal is om van onder de grond te kruipen van plaatsvervangende schaamte, de dubbele moraal dat voor die arme Joden bepaalde wetten en regels niet gelden is stuitend. Afstemming is niet hetzelfde als ideologie ? Voor iemand (dader Naveed Akram) die door zijn collega's wordt omschreven als dommekracht wel.

Heel veel uitleg die onderuit te halen valt met één cruciaal besef dat hij doelbewust negeert: een nationaliteit of afstemming is niet hetzelfde als een religieuze/politieke ideologie. Veel meer woorden moet ik daar niet aan vuil maken. Dat is geen denkfout, maar de essentie net benoemen.
Grappig hoe je oprecht denkt dat je hier “iets” onderuit hebt gehaald. Dat “cruciale besef” negeer ik niet, ik ga er net van uit. Het verschil is dat jij het gebruikt als een soort magische stopknop voor verdere analyse.

Ja, nationaliteit =/= ideologie. Amai! Proficiat.
Maar daarna schuif je probleemloos van IS-daders naar “mensen die dat geloof aanhangen” en koppel je dat aan migratie en terreurrisico. Op dat moment ben je gewoon opnieuw een brede groep aan het meesleuren op basis van het gedrag van een extreme ideologische minderheid, alleen noem je het nu “essentie” in plaats van framing.

Dat iets ideologisch is in plaats van nationaal, maakt het niet plots immuun voor dezelfde denkfouten. Als “Israël =/= Joden wereldwijd” een noodzakelijke correctie is, dan geldt “IS =/= moslims” exact even hard. Dat consequent toepassen heet geen naïviteit, dat heet consistentie.

Je mag daar weinig woorden aan vuil maken, maar doen alsof dit met één zinnetje “opgelost” is, is vooral jezelf wijsmaken dat een complex debat plots eenvoudig is geworden.

Het verschil benoemen is makkelijk. Het consequent toepassen blijkbaar minder.

Ik speel niet blind. Jouw idee, en dat van Schols, is dat deze aanslag niet had plaatsgevonden had de oorlog in Gaza niet op deze manier gevoerd geweest. Ergens hebben we enig begrip voor het doel maar we keuren de middelen natuurlijk af, zoiets. Dat is een verklaring die steek houdt voor de gemiddelde Westerling. Het is ook totale onzin. Zij zien de wereld niet zoals wij.

Er bestaat een link tussen het conflict in het algemeen en de aanslag. De oorlog in Gaza heeft Israel in dergelijk wereldwijd negatief daglicht geplaatst dat Islamistische groeperingen het een uitgelezen moment beschouwen om hun vermoord-de-Joden-activiteiten terug op te drijven.

Maar als het geen Joden waren was het iemand anders geweest. Misschien Christenen, andere Islamitische sektes, Jezidi, of mensen die de metro nemen in Brussel. De verbindende factor is radicaal Islamisme, de Joden gaan in dat verhaal altijd dood, als het niet nu is, dan ergens in de toekomst.

Laatst bewerkt:
Grappig hoe je oprecht denkt dat je hier “iets” onderuit hebt gehaald. Dat “cruciale besef” negeer ik niet, ik ga er net van uit. Het verschil is dat jij het gebruikt als een soort magische stopknop voor verdere analyse.

Ja, nationaliteit =/= ideologie. Amai! Proficiat.
Maar daarna schuif je probleemloos van IS-daders naar “mensen die dat geloof aanhangen” en koppel je dat aan migratie en terreurrisico. Op dat moment ben je gewoon opnieuw een brede groep aan het meesleuren op basis van het gedrag van een extreme ideologische minderheid, alleen noem je het nu “essentie” in plaats van framing.

Dat iets ideologisch is in plaats van nationaal, maakt het niet plots immuun voor dezelfde denkfouten. Als “Israël =/= Joden wereldwijd” een noodzakelijke correctie is, dan geldt “IS =/= moslims” exact even hard. Dat consequent toepassen heet geen naïviteit, dat heet consistentie.

Je mag daar weinig woorden aan vuil maken, maar doen alsof dit met één zinnetje “opgelost” is, is vooral jezelf wijsmaken dat een complex debat plots eenvoudig is geworden.

Het verschil benoemen is makkelijk. Het consequent toepassen blijkbaar minder.

Jij blijft de bal misslaan door te doen alsof de overlap tussen Joden als volk en joden als religie - het één etnisch, het één een ideologie/religie - even groot is als tussen moslims en IS-fundamentalisten - beiden, ideologisch gebaseerde groepen - quod non.
Je hebt atheïstische Joden, niet Israëlische joden, etc.
Je hebt géén atheïstische moslims.

Sterker nog: je hebt helaas véél te weinig, om niet te zeggen géén, moslims die bereid zijn openlijk afstand te doen van Mohammed als universeel, perfect voorbeeld, ook anno 2025, terwijl de centrale profeet van die religie in zijn tijd "aanvaardbaar" een kindhuwelijk is aangegaan - en als je naar islamitische bronnen zelf kijkt, het geconsumeerd heeft op haar 9e (!) - en daarenboven een succesvol militair krijgsheer was.
Is het dan zo vreemd een link te leggen met fundamentalisten die evenzeer hun geloof met het moderne equivalent van een zwaard willen verspreiden? Ik denk van niet. De minimale doorsnede aan ideeën die alle moslims als gelovigen verbindt met moslim fundamentalisten van IS, is onvermijdelijk groter dan de doorsnede aan ideeën tussen etnisch Joden via afstamming, waaronder maar niet exclusief Israëli, en joodse gelovigen elders in de wereld.

Jij blijft de bal misslaan door te doen alsof de overlap tussen Joden als volk en joden als religie - het één etnisch, het één een ideologie/religie - even groot is als tussen moslims en IS-fundamentalisten - beiden, ideologisch gebaseerde groepen - quod non.
Je hebt atheïstische Joden, niet Israëlische joden, etc.
Je hebt géén atheïstische moslims.

Sterker nog: je hebt helaas véél te weinig, om niet te zeggen géén, moslims die bereid zijn openlijk afstand te doen van Mohammed als universeel, perfect voorbeeld, ook anno 2025, terwijl de centrale profeet van die religie in zijn tijd "aanvaardbaar" een kindhuwelijk is aangegaan - en als je naar islamitische bronnen zelf kijkt, het geconsumeerd heeft op haar 9e (!) - en daarenboven een succesvol militair krijgsheer was.
Je vertrekt eigenlijk al van een vooraf vastgelegde conclusie (lees: generalisatie), wat al fout is. Generalisatie bij Joden => fout. Generalisatie bij moslims => "logisch". Dat zijn puur aannames zonder echte onderbouwing. Wat je doet, is een theologische definitie verwarren met hoe mensen zich in het echte leven identificeren, en die sociale realiteit bewust wegschuiven omdat ze niet in je verhaal passen. Ik kan evengoed een definitie zo smal maken dat ik eender welke groep kan veralgemenen en daarna de extremen representatief verklaren.

Ik ken genoeg (ex-)moslims die Momammed historiseren, hadiths verwerpen of afstand nemen van letterlijk interpretaties. Dat ze dat niet veilig of luid kunnen uitspreken, wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Jouw krijgsheer / kindhuwelijk argument is ééntje die ik zo kan uitpikken van de HLN-facebook sectie. 1 specifieke lezing die je er heel graag uitpikt en als definitieve waarheid neerzet. Zelfs ALS dat historisch allemaal klopt, dan nog verplaats je het debat van inhoud naar morele verontwaardiging 🤷‍♂️
Is het dan zo vreemd een link te leggen met fundamentalisten die evenzeer hun geloof met het moderne equivalent van een zwaard willen verspreiden? Ik denk van niet. De minimale doorsnede aan ideeën die alle moslims als gelovigen verbindt met moslim fundamentalisten van IS, is onvermijdelijk groter dan de doorsnede aan ideeën tussen etnisch Joden via afstamming, waaronder maar niet exclusief Israëli, en joodse gelovigen elders in de wereld.
Ja, dat is inderdaad vreemd. Je somt een hoop historische en ideologische elementen op (Mohammed, geweld, interpretaties) en eindigt dan met “is het dan zo vreemd om…”. Klinkt logisch, maar dat is het toch niet hoor. Met exact dezelfde redenering zou ik kunnen zeggen: het zionisme bevat landclaims, Israël voert vandaag oorlog in Gaza en zet mensen uit hun huizen in de Westbank, is het dan vreemd om daar een onvermijdelijke ideologische link van te maken met alle Joden wereldwijd? Obviously not? Want zo redeneer je gewoon niet. Historische of ideologische oorsprong creëert geen collectieve verantwoordelijkheid.

Die “minimale doorsnede” die zogezegd groter zou zijn tussen moslims en IS klinkt slim, maar zegt eigenlijk weinig. Elke grote groep deelt altijd wel iets met haar extremen. Dat maakt die overlap nog niet relevant, laat staan een verklaring voor geweld. Als dat genoeg is om collectieve linken te leggen, kan je letterlijk elke groep via haar extremen verdacht maken. Dat is gewoon dezelfde generalisatie, maar dan met een fancy sausje erover.

Je vertrekt eigenlijk al van een vooraf vastgelegde conclusie (lees: generalisatie), wat al fout is. Generalisatie bij Joden => fout. Generalisatie bij moslims => "logisch". Dat zijn puur aannames zonder echte onderbouwing. Wat je doet, is een theologische definitie verwarren met hoe mensen zich in het echte leven identificeren, en die sociale realiteit bewust wegschuiven omdat ze niet in je verhaal passen. Ik kan evengoed een definitie zo smal maken dat ik eender welke groep kan veralgemenen en daarna de extremen representatief verklaren.

Ik ken genoeg (ex-)moslims die Momammed historiseren, hadiths verwerpen of afstand nemen van letterlijk interpretaties. Dat ze dat niet veilig of luid kunnen uitspreken, wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Jouw krijgsheer / kindhuwelijk argument is ééntje die ik zo kan uitpikken van de HLN-facebook sectie. 1 specifieke lezing die je er heel graag uitpikt en als definitieve waarheid neerzet. Zelfs ALS dat historisch allemaal klopt, dan nog verplaats je het debat van inhoud naar morele verontwaardiging 🤷‍♂️

In de HLN-facebook sectie staan ook genoeg zaken die gewoonweg waar zijn, of ga je dat aspect ontkennen? Geef me gerust een bron dat die zaken NIET in de Koran/hadith zouden staan. Het is gewoon effecief deel van het verhaal over de profeet Mohammed.

Ik verplaats het debat overigens helemaal niet naar morele verontwaardiging: ik heb hier al eens gezegd dat iets in de tijd van Mohammed sociaal perfect aanvaard kon zijn (en heb hem niet weggezet als een geweldenaar maar een succesvol militair leider, hoewel ook de normen van oorlogsvoering tegenwoordig 'anders' zijn), maar anno 2025 zijn huwelijken tussen meerdere- en minderjarigen minstens in het Westen wél moreel verwerpelijk is, maar moslims nemen echter nog altijd geen afstand van Mohammed als perfect universeel voorbeeld beschouwen.
Zelfs als je vriendelijkere lezingen neemt als zou Mohammed op z'n 35e met een 14-17 jarige getrouwd zijn: nog steeds niet oké anno 2025 na Christus, ofwel?

Maar zoals je zelf zegt: als er ex-moslims zijn is het veelzeggend dat ze kritiek niet veilig kunnen uitspreken, nietwaar? Zelfs in het Westen ben je niet veilig van je voormalige geloofsgenoten dan als je er te openlijk voor uitkomt.

Ja, dat is inderdaad vreemd. Je somt een hoop historische en ideologische elementen op (Mohammed, geweld, interpretaties) en eindigt dan met “is het dan zo vreemd om…”. Klinkt logisch, maar dat is het toch niet hoor. Met exact dezelfde redenering zou ik kunnen zeggen: het zionisme bevat landclaims, Israël voert vandaag oorlog in Gaza en zet mensen uit hun huizen in de Westbank, is het dan vreemd om daar een onvermijdelijke ideologische link van te maken met alle Joden wereldwijd? Obviously not? Want zo redeneer je gewoon niet. Historische of ideologische oorsprong creëert geen collectieve verantwoordelijkheid.

Ja, dat is vreemd omdat er wel degelijk anti-zionistische joden zijn, er zijn opnieuw geen logischerwijs zo goed als géén moslims die Mohammed verwerpen als perfect voorbeeld om naar te leven.
Dat is andermaal het verschil tussen een nationaliteit of etnische afstamming en een religie/ideologie.

Overigens de Israëlische landclaims op basis van louter religie, of Palestijnen uit hun huizen zetten, steun ik ook niet mocht je dat denken, maar dat is een ander debat.

Dat een extreme terrorist die link legt, tja ik verwacht van die mensen geen logisch coherent denkpatroon... de kritiek was dat Bart Schols of een andere moderator van een actua programma op de VRT die link niet serieus moet nemen. Net zoals die na een verkrachting niet moet vragen of het slachtoffer niet een te kort rokje droeg...

Ik spreek ook niet over collectieve verantwoordelijkheid ik, spreek over risico op (gewelddadig) extremisme, zie volgende paragraaf.

Die “minimale doorsnede” die zogezegd groter zou zijn tussen moslims en IS klinkt slim, maar zegt eigenlijk weinig. Elke grote groep deelt altijd wel iets met haar extremen. Dat maakt die overlap nog niet relevant, laat staan een verklaring voor geweld. Als dat genoeg is om collectieve linken te leggen, kan je letterlijk elke groep via haar extremen verdacht maken. Dat is gewoon dezelfde generalisatie, maar dan met een fancy sausje erover.

Dat is geen generalisering, dat is een analyse/vergelijking. Niet anders dan dat een verzekeringsmaatschappij een analyse maakt in z'n prijszetting.

Die zegt wel iets omdat sommige groepen duidelijk meer neigen naar extremisme dan andere. Net zoals bepaalde voetbalclubs een grotere hooligan kern hebben dan andere. De poltitieke anhang van een extreme partij als VB of PvdA sneller naar geweld zal grijpen dan de aanhang van CD&V.
Ik heb bijvoorbeeld géén weet van extremistische aanslagen door boeddhisten of jains in Europa.

Je kan altijd meerdere factoren vinden die een bepaalde uitkomst, i.c. radicalisering, bepalen, SES is er één van, maar de aard van de ideologie/religie evenzeer. Anders kunnen we evengoed doen alsof de inhoud van elke ideologie inwisselbaar zou zijn (quod non).

Terug
Bovenaan