Tesla Model 3 vs BMW 3 (330i/320i)

Enj0i^

Active member
Hi iedereen hier! Ik zit al een hele tijd mijn hoofd te breken over dit 'issue' en niemand in mijn omgeving interesseert er zich echt in dus ik had gehoopt om hier wat meningen en feedback te verzamelen :) (Ik hoop dat dit soort topic toegelaten is).

Situatie: Ik ben een liefhebber van wagens maar door omstandigheden heb ik nog nooit echt 100% mijn goesting kunnen kopen (bedrijfswagens, budget, ...). Ik rijd op dit moment met een BMW 318i van 2017 en ik krijg het gevoel dat het tijd is voor een nieuwe wagen.
Budget is 40k - aankoop is volledig privé.

Binnen dit budget zijn er eigenlijk maar twee auto's die echt mijn volle 'goesting' zijn.
- De BMW 3 serie (Touring) in 330i of 320i - Jong tweedehands van 2024 met <20k kilometers.
- Tesla Model 3

Ze liggen op zich natuurlijk vrij ver uit elkaar, de ene is elektrisch de andere niet.
Ik schrijf kort even mijn + en - punten neer voor iedere wagen en algemene bedenkingen.

BMW 3 serie
+ Volledig uitgerust hoe ik hem wil is dit mijn favoriete wagen qua looks
+ Ik heb altijd met héél veel plezier gereden met mijn huidige 3 serie
+ Cockpit voelt nog altijd vele malen meer premium aan dan de Tesla Model 3 waarmee ik een test rit heb gereden
+ Ik rijd toch nog veel liever met een benzine motor dan met de eerder gocart achtige Model 3

- BIV en Jaarlijkse rijtaks gaan hoger liggen dan Model 3
- Benzine motor heeft duur onderhoud nodig
- Kans op 'kosten' op termijn zijn denk ik veel groter bij een verbrandingsmotor
- Wat met de restwaarde naar de toekomst?
- Nog steeds benzine tanken wat duurder is dan opladen

Tesla Model 3
+ Qua looks vind ik hem prachtig
+ Veel tech wat ik wel top vind
+ Veel vermogen voor de prijs
+ Goedkoper laden (vermoed ik)
+ Geen onderhoud - minder onderdelen die kapot kunnen gaan op termijn

- Zetels zijn wat hard vind ik
- Cockpit voelt echt wel stukken minder premium aan dan in de BMW 3 serie
- Ophanging vond ik vrij hard en stug
- Angst voor de Tesla bouwkwaliteit dat er snel gekraak en getik gaat zijn in de wagen
- Geluidsisolatie vind ik toch wat tegen vallen

----

Moest ik niet met budget rekening houden dan ging ik zeker voor de BMW 3 - Het is qua looks en gevoel mijn favorieten wagen.
Maar aangezien ik alleenstaand ben en dus niet TE gek moet doen met mijn budget is de Tesla wel makkelijker te verantwoorden financieel.
+ Op dit moment kan ik de BMW overlaten aan Tesla voor 15k (10k auto + 5k korting op tesla)
+ Financiering via Tesla mogelijk aan 0% ook voor privé aankoop
+ Lagere inschrijving
+ Geen onderhoud

Dus hart zegt BMW - verstand (portefeuille) zegt Tesla.

Ik weet dat het altijd een persoonlijke keuze zal blijven, maar ik maal er al een tijd mee en ik moet het even met andere auto liefhebbers kunnen delen.
Shoot en geef me wat raad of jullie mening aub :)

(Ik heb al naar vele andere auto's gekeken binnen dat budget, maar echt nog niks gevonden. Alle andere EV's (buiten BMW I4) vind ik lelijk)

Heb je al eens grofweg uitgerekend hoeveel het verschil per maand zou zijn, aangezien de aankoopprijs dicht bij elkaar ligt? Lijkt me wel goed om af te wegen of dat verschil een grote invloed heeft op je spaarcapaciteit per maand.
Zelf zou ik niet meer terug willen naar een ICE nu ik een paar jaar met een EV rijd (stil en rijdt zeer relaxed als je wil, altijd maximum koppel, geen versnellingen meer), maar ik snap je + en - punten voor beide auto's helemaal.

Het kosten verschil zal volgens mij vooral zitten in de moeilijk in te schatten restwaarde (aankoopprijs min restwaarde verdeeld over ~8 jaar voor de Tesla en ~7 jaar voor de BMW als je terug van plan bent ongeveer even lang met je nieuwe auto te rijden) en energiekost.

• Als je vooral kan thuisladen (aankoop laadpaal meerekenen, of een "slimme laadkabel" als je daarmee toekomt qua laadsnelheid), is je energiekost per maand ongeveer 50% lager voor een Tesla Model 3 dan voor een BMW 320i schat ik:
    Tesla ~14 kWh/100 km aan €0,35 thuistarief = €4,9 / 100 km
    BMW ~6,5 liter/100 km aan €1,5 benzineprijs = €9,8 / 100 km
  • BIV is éénmalig dus verdeeld over 7-8 jaar is dat beperkt; verkeersbelasting scheelt wel gemakkelijk ~€300 per jaar denk ik (al daalt het verschil de komende jaren misschien, EV's zullen op de duur ook wel meer belast worden)
  • Hoeveel heb je de afgelopen jaren aan onderhoud voor je BMW betaald per jaar? Zonder grote kosten is dat voor een BMW misschien gemiddeld €300-400 per jaar, stel dat het voor de Tesla maar de helft is, scheelt dat ~€15 per maand = beperkt vergeleken met het verschil in verbruik. Een EV heeft nog wel iets van onderhoudskosten, bv. sneller nieuwe banden nodig, om de 2 jaar remvloeistof, airco filters vervangen of zo'n dingen
  • Geen idee welke van de 2 qua verzekering het goedkoopst is, dat kan voor een omnium ook nog wel wat schelen per maand
Niet om je keuze lastiger te maken, maar de Mazda 6e is nog een EV net boven de 40 K€ - vrij veel tech (iets teveel voor mij), prima afwerking van binnen, aangename ophanging voor een EV, imho mooi qua looks; wel qua verbruik en vermogen een stuk minder goed dan de Tesla. Ik vermeld hem maar omdat hij nieuw is en mij aangenaam verraste voor die prijs.
Nu de Ioniq 6 een nieuw model krijgt, zijn er misschien goeie zaken te doen met oude stockmodellen, maar dat is echt een "hate it or love it" uiterlijk, van buiten en qua interieur :p

140Wh/km voor een Tesla is ook wel de ondergrens qua verbruik. Ik had een M3LR waar ik gemiddeld 177Wh/km mee deed.

Je zegt in je pros en contras ook niets over Touring vs Sedan. Een 3 Touring gaat toch wel een stuk praktischer zijn dan een Model 3, denk ik.

140Wh/km voor een Tesla is ook wel de ondergrens qua verbruik. Ik had een M3LR waar ik gemiddeld 177Wh/km mee deed.

True, ik had me gebaseerd op EV database, wat zij als realistisch verbruik aangeven.

Bij ~18 kWh ga je richting €6,3 / 100 km. Maar dan gaat die BMW 320i ook vlot richting de 7,5 liter gemiddeld (allebei werkelijke verbruikscijfers volgens Spritmonitor) = €11,2 / 100 km, het verschil blijft rond de €5 / 100 km.

Ik zit na een dik jaar en 32k kilometers aan een gemiddelde van 132,7 Wh/km (op de boordcomputer), zonet nagekeken, en ik ben nu niet bepaald een bomma in het verkeer. De RWD is weliswaar iets zuiniger dan de LR vermoed ik, want lichter.

Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je toch ook eens deftig naar een i4 kijken dan, best of both worlds? Goedkoper in gebruik/onderhoud/tax dan een een ICE 3 series, en rijdt fantastisch (en ik vind hem persoonlijk ook mooier) ;)

Ik zou opnieuw (half)blind gaan voor een recente Tesla Model 3, zonder zever. Als je een ouder pre-facelift model neemt, een kussen erin voor uw gat, en das even zacht als een 3-series. 😂
Mocht ik het particulier kopen, tweedehands Tesla, zoals m'n Y, nooit geen nieuwe meer.

Sinds 2019 rij ik al met een Model 3, en pas sinds eind deze zomer een Y. De 3 staat hier nog voor die van ons, als ze terug werk gevonden heeft, en zou ik voor geen geld wegdoen. Zo'n betrouwbare wagen heb ik nog nooit gehad.
En ja, vs. de nieuwere Model 3/Y zijn die oude nog wat harder, maar je went daar aan. M'n auto is geen living met sofa, maar een tool om mij te verplaatsen, zonder meer. Al die toeters en bellen (knoppen) gebruik ik toch maar zelden.

De shitshow aan kosten voor onderhoud en problemen die ik had met al m'n vorige ICE wagens vs niks met Tesla, is het ook wel meer dan waard. Alleen al omdat de andere merken nog altijd wat achterlopen, hun houvast aan ICE technologie, en het gesjoemel uit het verleden, zou ik binnen 5-8 jaar ook opnieuw voor Tesla gaan.

Ik zit na een dik jaar en 32k kilometers aan een gemiddelde van 132,7 Wh/km (op de boordcomputer), zonet nagekeken, en ik ben nu niet bepaald een bomma in het verkeer. De RWD is weliswaar iets zuiniger dan de LR vermoed ik, want lichter.
Dat gewicht verschil is maar een goeie 100kg doordat de RWD een zwaardere batterij heeft als je per kWh kijkt. Dus dat is niet echt een verklaring voor een verschil van 40Wh/km.
Maar ik doe wel +90% autostrade. Dat jaagt het gemiddelde wat omhoog.

Dat gewicht verschil is maar een goeie 100kg doordat de RWD een zwaardere batterij heeft als je per kWh kijkt. Dus dat is niet echt een verklaring voor een verschil van 40Wh/km.
Maar ik doe wel +90% autostrade. Dat jaagt het gemiddelde wat omhoog.
Bij mij zal het iets van een 75% autostrade zijn. Vooral 's avonds verbruik ik wat meer omdat ik dan gemiddeld toch een pak sneller rijd dan 's ochtends.... ik zal de wind wat vaker mee hebben, zeker? :unsure:

Ik kom van een 330i (pré LCI)
Heel fijne wagen om mee te rijden, ook meer dan voldoende vermogen in dagelijks verkeer

Ik heb die weggedaan wegens verschil in kosten (niet rationeel gedacht want een andere wagen kost meer 😂)

Gemiddeld gezien krijg je die tussen de 7,5 a 8l/100km. Rij je gelijk een zot mag je er n pak bijtellen. Met runflats en deftig formaat velgen onder ook nie de meest comfortabele eigenlijk.

Mja naar onderhoud natuurlijk een mooi bedrag jaarlijks.
Jaarlijkse verkeersbelasting zat op +-465€

Verzekering is bij mij exact hetzelfde nu wegens verzekering die korting geeft voor EV.

Ik heb ook gekeken naar een Tesla model 3, maar zoals @REpute aanhaalt. Kijk voor een i4, beste van 2 werelden. Nu een goeie 2500km op de teller, 19kWh gemiddeld, topwagen

i4 is echter minder efficient dan de Model 3.
Ik dacht de i4 een wat grotere batterij wat een beetje compenseert naar praktikaliteit...
De Tesla's zijn idd niet te kloppen qua efficientie, maar voor mij mag je er nog geld bovenop geven, zou ze nog niet willen.
Kleuren en smaken hé, ben een oude knar en prefereer een klassieke interieuromgeving met dashboard en hendels en knopjes...

Rij ook met de i4, maar bijvoorbeeld de nieuwere (neue klasse) modellen kunnen me al een héél pak minder bekoren, BMW of niet!

Persoonlijk zou ik altijd voor de Tesla gaan, zeker omdat je qua onderhoud en verbruik ook gewoon in lagere kosten zit.
Ik snap dat je hart iets anders zegt maar naar mijn gevoel gaat dat heel snel weg zijn als je die M3 daily gebruikt. Gewoon een heel goeie auto zonder meer, en je gaat ernaast meer geld overhouden voor andere leuke dingen.

Persoonlijk zou ik altijd voor de Tesla gaan, zeker omdat je qua onderhoud en verbruik ook gewoon in lagere kosten zit.
Ik snap dat je hart iets anders zegt maar naar mijn gevoel gaat dat heel snel weg zijn als je die M3 daily gebruikt. Gewoon een heel goeie auto zonder meer, en je gaat ernaast meer geld overhouden voor andere leuke dingen.
Een echt werkpaard! :cool:

Ik denk dat het simpel is;

Koop je met je hart, ga voor de BMW
Koop je met je logisch/economisch/rationeel verstand, ga voor de Tesla

BMW geeft nu wel tijdelijk 4j. waarborg op hun jonge tweedehands met Premium Selection label. En als je je huidige BMW inruilt zul je wss. ook meer krijgen dan bij Tesla.

Terug
Bovenaan