Enj0i^
Active member
Hi iedereen hier! Ik zit al een hele tijd mijn hoofd te breken over dit 'issue' en niemand in mijn omgeving interesseert er zich echt in dus ik had gehoopt om hier wat meningen en feedback te verzamelen
(Ik hoop dat dit soort topic toegelaten is).
Situatie: Ik ben een liefhebber van wagens maar door omstandigheden heb ik nog nooit echt 100% mijn goesting kunnen kopen (bedrijfswagens, budget, ...). Ik rijd op dit moment met een BMW 318i van 2017 en ik krijg het gevoel dat het tijd is voor een nieuwe wagen.
Budget is 40k - aankoop is volledig privé.
Binnen dit budget zijn er eigenlijk maar twee auto's die echt mijn volle 'goesting' zijn.
- De BMW 3 serie (Touring) in 330i of 320i - Jong tweedehands van 2024 met <20k kilometers.
- Tesla Model 3
Ze liggen op zich natuurlijk vrij ver uit elkaar, de ene is elektrisch de andere niet.
Ik schrijf kort even mijn + en - punten neer voor iedere wagen en algemene bedenkingen.
BMW 3 serie
+ Volledig uitgerust hoe ik hem wil is dit mijn favoriete wagen qua looks
+ Ik heb altijd met héél veel plezier gereden met mijn huidige 3 serie
+ Cockpit voelt nog altijd vele malen meer premium aan dan de Tesla Model 3 waarmee ik een test rit heb gereden
+ Ik rijd toch nog veel liever met een benzine motor dan met de eerder gocart achtige Model 3
- BIV en Jaarlijkse rijtaks gaan hoger liggen dan Model 3
- Benzine motor heeft duur onderhoud nodig
- Kans op 'kosten' op termijn zijn denk ik veel groter bij een verbrandingsmotor
- Wat met de restwaarde naar de toekomst?
- Nog steeds benzine tanken wat duurder is dan opladen
Tesla Model 3
+ Qua looks vind ik hem prachtig
+ Veel tech wat ik wel top vind
+ Veel vermogen voor de prijs
+ Goedkoper laden (vermoed ik)
+ Geen onderhoud - minder onderdelen die kapot kunnen gaan op termijn
- Zetels zijn wat hard vind ik
- Cockpit voelt echt wel stukken minder premium aan dan in de BMW 3 serie
- Ophanging vond ik vrij hard en stug
- Angst voor de Tesla bouwkwaliteit dat er snel gekraak en getik gaat zijn in de wagen
- Geluidsisolatie vind ik toch wat tegen vallen
----
Moest ik niet met budget rekening houden dan ging ik zeker voor de BMW 3 - Het is qua looks en gevoel mijn favorieten wagen.
Maar aangezien ik alleenstaand ben en dus niet TE gek moet doen met mijn budget is de Tesla wel makkelijker te verantwoorden financieel.
+ Op dit moment kan ik de BMW overlaten aan Tesla voor 15k (10k auto + 5k korting op tesla)
+ Financiering via Tesla mogelijk aan 0% ook voor privé aankoop
+ Lagere inschrijving
+ Geen onderhoud
Dus hart zegt BMW - verstand (portefeuille) zegt Tesla.
Ik weet dat het altijd een persoonlijke keuze zal blijven, maar ik maal er al een tijd mee en ik moet het even met andere auto liefhebbers kunnen delen.
Shoot en geef me wat raad of jullie mening aub
(Ik heb al naar vele andere auto's gekeken binnen dat budget, maar echt nog niks gevonden. Alle andere EV's (buiten BMW I4) vind ik lelijk)
(Ik hoop dat dit soort topic toegelaten is).Situatie: Ik ben een liefhebber van wagens maar door omstandigheden heb ik nog nooit echt 100% mijn goesting kunnen kopen (bedrijfswagens, budget, ...). Ik rijd op dit moment met een BMW 318i van 2017 en ik krijg het gevoel dat het tijd is voor een nieuwe wagen.
Budget is 40k - aankoop is volledig privé.
Binnen dit budget zijn er eigenlijk maar twee auto's die echt mijn volle 'goesting' zijn.
- De BMW 3 serie (Touring) in 330i of 320i - Jong tweedehands van 2024 met <20k kilometers.
- Tesla Model 3
Ze liggen op zich natuurlijk vrij ver uit elkaar, de ene is elektrisch de andere niet.
Ik schrijf kort even mijn + en - punten neer voor iedere wagen en algemene bedenkingen.
BMW 3 serie
+ Volledig uitgerust hoe ik hem wil is dit mijn favoriete wagen qua looks
+ Ik heb altijd met héél veel plezier gereden met mijn huidige 3 serie
+ Cockpit voelt nog altijd vele malen meer premium aan dan de Tesla Model 3 waarmee ik een test rit heb gereden
+ Ik rijd toch nog veel liever met een benzine motor dan met de eerder gocart achtige Model 3
- BIV en Jaarlijkse rijtaks gaan hoger liggen dan Model 3
- Benzine motor heeft duur onderhoud nodig
- Kans op 'kosten' op termijn zijn denk ik veel groter bij een verbrandingsmotor
- Wat met de restwaarde naar de toekomst?
- Nog steeds benzine tanken wat duurder is dan opladen
Tesla Model 3
+ Qua looks vind ik hem prachtig
+ Veel tech wat ik wel top vind
+ Veel vermogen voor de prijs
+ Goedkoper laden (vermoed ik)
+ Geen onderhoud - minder onderdelen die kapot kunnen gaan op termijn
- Zetels zijn wat hard vind ik
- Cockpit voelt echt wel stukken minder premium aan dan in de BMW 3 serie
- Ophanging vond ik vrij hard en stug
- Angst voor de Tesla bouwkwaliteit dat er snel gekraak en getik gaat zijn in de wagen
- Geluidsisolatie vind ik toch wat tegen vallen
----
Moest ik niet met budget rekening houden dan ging ik zeker voor de BMW 3 - Het is qua looks en gevoel mijn favorieten wagen.
Maar aangezien ik alleenstaand ben en dus niet TE gek moet doen met mijn budget is de Tesla wel makkelijker te verantwoorden financieel.
+ Op dit moment kan ik de BMW overlaten aan Tesla voor 15k (10k auto + 5k korting op tesla)
+ Financiering via Tesla mogelijk aan 0% ook voor privé aankoop
+ Lagere inschrijving
+ Geen onderhoud
Dus hart zegt BMW - verstand (portefeuille) zegt Tesla.
Ik weet dat het altijd een persoonlijke keuze zal blijven, maar ik maal er al een tijd mee en ik moet het even met andere auto liefhebbers kunnen delen.
Shoot en geef me wat raad of jullie mening aub

(Ik heb al naar vele andere auto's gekeken binnen dat budget, maar echt nog niks gevonden. Alle andere EV's (buiten BMW I4) vind ik lelijk)