The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Geen idee wat ik verwacht had maar dat wordt eerder wishlist materiaal aan die prijs :laugh:
Ja idd.. Wishkisgen en wachten op een serieuze pricedrop.

Met mijn al enorme backlog en door verschillende omstandigheden weinig game-tijd de laatste tijd koop ik het me pas als het aan <20€ staat..

Ik spreek voor mijzelf, maar bijna geen enkele game komt nog maar in de buurt van Oblivion.
Ik was 16 en ik herriner mij nog de volledige dag toen ik mijn PS3 samen met Oblivion heb aangekocht in Game Mania.
Meer dan 1000 uur ingestoken...
En Shivering Isles is één van de beste dlc's ooit gemaakt.
zal wel per generatie zijn, zeker?
voor mij was het een flauw afkooksel van Morrowind, wat voor mij ook een meer fantasy-wereld is. Bij TESO was het eerste ras dat ik speelde ook een dark elf, omdat die morrowind als startgebied hadden.

en die prijs valt toch mee? gewone prijs voor een nieuwe game, wat het voor de meeste moderne gamers wel gaat zijn.

Ik ga me toch eerder toch ook Indiana Jones aanschaffen en Forza dan deze, heb deze nooit gespeeld indertijd
Forza destijds een jaar lang gespeeld vanaf de release. Topgame maar ga ik niet weer mee starten.
Oblivion heb ik destijds nog op de PS3 gespeeld, denk zelfs 1 van mijn eerste rpg's. Eigenlijk weet ik er niet heel veel meer van dus dit is misschien een mooie kans om het eens opnieuw te herbeleven.
Final Fantasy Rebirth heb ik ook nog liggen en moet ik eigenlijk ook nog starten (en met GT7 ben ik ook weer begonnen).... ik zou eigenlijk al op pensioen moeten gaan om alles van games te kunnen spelen en films/series te bekijken die ik wil 😅

Ik heb ook geen tijd meer maar deze word toch naar voorgeschoven na wat uurkes te spelen gisteren.
En de rest van de games kan wat wachten.:biglaugh:

Deze laat ik aan me voorbijgaan en maak Elder Scrolls 6 ipv deze cheapass cashgrab. Indertijd ook veel gespeeld en vond skyrim zelfs een beetje een teleurstelling na Oblivion.

Leuk voor de mensen die hem nog nooit hebben gespeeld wel.

Ik heb weer iets dom meegemaakt...
Wil Oblivion gisteren kopen met een cadeaukaart gekocht via Bol.
Wil verder gaan en vergeet het aan te passen (ondertussen al 2 jaar geleden dat ik een game digitaal gekocht heb) en betaal met Visa/Paypall...

Gisteren contact opgenomen en mijn geld vandaag teruggestort gekregen.
Wou de game daarnet opnieuw aankopen maar kan deze gewoon downloaden...
Iemand dit al meegemaakt?

Gisteren dus 2 uur naar gameplay video's gekeken omdat ik zelf niet kon spelen :p

Ik heb er een paar uurtjes opzitten op ps5. Oblivion was mijn eerste RPG toen ik circa 14 was.

Dit is uiteraard pure nostalgiefest. De stijl en content is volledig hetzelfde, zij het in een fraaier jasje. Niet om omver geblazen te worden, maar het ziet er gewoon goed uit. Er zitten een pak QoL improvements in. Je kan sprinten. Combat maakt geluid en voelt iets zwaarder aan. Het leveling systeem heeft een overhaul gekregen. Vroeger wou je niet overlevelen met non-combat skills want daardoor kreeg je meer moeite door de scaling. Nu is de scaling aangepast en krijg je altijd 12 punten om te verdelen over je attributes. Ze hebben oude en nieuwe stemmen gemixt. Iconische voicelines zijn hetzelfde gebleven. Ik weet niet meer hoe het vroeger was, maar er is een enorm duidelijk helpsysteem voor alle mechanics in het spel. Ik was veel vergeten en was ook continu mechanics van Skyrim aan het verwarren.

Wat ik vooral aan Oblivion apprecieer vergeleken met nieuwere (action) rpg's is, buiten de grote vrijheid, dat er achter de guilds en de quests gewicht zit. Voor bij de mages guild's arcane university binnen te geraken moet je een aanbeveling van ALLE mage guilds in elke stad hebben, elk met een unieke persoonlijkheid en quest. Dat voelt gewoon veel belangrijker aan vergeleken met Skyrim waar je gewoon binnenwandelde. Ik hou er van hoeveel verschillende soorten winkels er zijn.

Minpunten zijn voor mij de performance. Als je een gebied inlaadt zie je 0.3 seconden hoe het er zonder goede lighting uitziet. En de menu's voelen wat traag aan. Je kan jezelf gemakkelijk een burnout geven door te veel identieke dungeons te doen. Armor repareren is nog steeds irritant. Combat is beter, maar het is nog altijd alsof je in de lucht slaat.

Deze laat ik aan me voorbijgaan en maak Elder Scrolls 6 ipv deze cheapass cashgrab. Indertijd ook veel gespeeld en vond skyrim zelfs een beetje een teleurstelling na Oblivion.

Leuk voor de mensen die hem nog nooit hebben gespeeld wel.
Ik vind dit eerlijk gezegd wel een van de betere remasters/remakes die ik al gespeeld heb, en ik ben tegenwoordig ook vrij kritisch tegenover Bethesda. Er is echt veel geupdate terwijl ze toch rekening hebben gehouden met het origineel, betere graphics, betere combat, nieuwe UI, nieuw leveling systeem, nieuwe animations, nieuwe voice lines... Het voelt echt aan als een remaster tegenover een the last of us of days gone remaster waarvan de originele game er nog indrukwekkend uit ziet en ze dan 70 euro vragen voor een remaster waar je 20cm van je beeldscherm moet zitten om een pixel verschil te zien. :unsure:

Ik vind dit eerlijk gezegd wel een van de betere remasters/remakes die ik al gespeeld heb, en ik ben tegenwoordig ook vrij kritisch tegenover Bethesda. Er is echt veel geupdate terwijl ze toch rekening hebben gehouden met het origineel, betere graphics, betere combat, nieuwe UI, nieuw leveling systeem, nieuwe animations, nieuwe voice lines... Het voelt echt aan als een remaster tegenover een the last of us of days gone remaster waarvan de originele game er nog indrukwekkend uit ziet en ze dan 70 euro vragen voor een remaster waar je 20cm van je beeldscherm moet zitten om een pixel verschil te zien. :unsure:
Deze is dan ook niet door hun zelf gedaan, misschien verklaard dat bijzonder veel xD

Maar hij speelt idd goed weg, gisteren toch al 2,5 uurtjes in vertoefd en me goed gehad, verschoot dat ik ook echt nog twee keer niks gedaan heb in die tijd. Was vergeten hoe lang dungeons soms zijn.

Ik ben mss een uitzondering maar ik ben geen fan van die engine upgrade re-releases aan de volle prijs.
Aan volle prijs hangt misschien af van het werk dat ze er hebben in gestoken en de uiteindelijke kwaliteit, maar ik kan dit eigenlijk alleen maar toejuichen. Ik vind het echt belangrijk dat oude games toegankelijk blijven, en dat gaat alleen maar gebeuren als het ook winstgevend is.

Ik heb nog niet zo heel veel gespeeld maar heb het iconische begin moment ondertussen wel gehad (de buitenlucht gevonden). Qua performance zit ik met mijn systeem (13600K, RTX 4070Ti, 64GB RAM) aan een gemiddelde fps van 125 ofzo. Ik heb het voor de goeie orde gewoon even gecapped op 120 ook. Tis wel met DLSS op quality en frame gen. Zonder frame gen zat ik op iets van een 75 gemiddeld. Wel alles op ultra btw.

Destijds ben ik voor een Imperial gegaan omdat die er het meest realistisch uit zagen qua mensen. Dit keer ben ik voor een Khajit gegaan, eigenlijk puur omdat die de skill hebben om te zien in het donker. Aangezien ik er weer een soort van stealth maniak van ga maken vond ik dat wel het meest logisch.

Laatst bewerkt:
Ik heb een custom class gemaakt, die ook heel erg aanleund bij een standaard archer class. (Woodelf met bow en blade als weapon skills).

Maar met strenght en agility als main abilities ipv agility en speed of 1 van de andere opties bij de standaard classes.
Iets meer carry weight, en fatigue regen.

Gaat vlotjes, nog maar level 3 maar toch al 3 factions gejoined (blades,thieves en pilgrims), de mount in bezit en bijna genoeg gold om dat eerste schamele huisje met chest te kopen aan de waterfront :)

Kweet niet of mijn manier van gold verzamelen een goeie optie is, maar ik doe een paar caves en neem enkel alle potion drops mee om te verkopen in de imperial city. En ook mages hun enchanted clothing die soms droppen in die caves.
Vaak 200-400 gold voor zo een enchanted robe en die wegen bijna niets in vergelijking met zwaardere armor en wapens mee te sleuren om te verkopen.
Qua gewicht en money return de betere optie imo op mijn laag level om al redelijk wat gold te hebben na een paar caves te runnen.

Gisteren uit pure nostalgie ook is opgestart. Game ziet er wel erg mooi uit maar dat vond ik zoveel jaar geleden wss ook toen. Valt me wel op nu hoe leeg die wereld is van npc's bij momenten. Zeker als je rondloopt in de Imperial City. Enfin, heb me toch al een paar uurtjes goed mee geamuzeerd :smile:

Gisteren uit pure nostalgie ook is opgestart. Game ziet er wel erg mooi uit maar dat vond ik zoveel jaar geleden wss ook toen. Valt me wel op nu hoe leeg die wereld is van npc's bij momenten. Zeker als je rondloopt in de Imperial City. Enfin, heb me toch al een paar uurtjes goed mee geamuzeerd :smile:
Daar loopt toch redelijk wat volk rond? Tenzij heel vroeg of laat/nacht.
Ik word bij momenten zelfs gek van al die nieuwe voice overs die constant ratelen rond mij :biglaugh: (toch in het market deel van imperial city).

Terug
Bovenaan