The Last of Us

The Last of Us

Ik vond het goed. De start van de game liet mij met een krop in de keel achter en dat was nu ook weer zo.

Gisteren ook eindelijk de eerste aflevering gezien.
Allereerst wil ik wel zeggen dat the last of us in mijn top 3 staat favoriete games allertijden. Het spel 7x uitgespeeld ofzo. Ken het volledig uit mijn hoofd. En toen ze de serie aangekondigde, heb ik mijn verwachtingen zo gelegd dat ze het spel nooit zouden kunnen evenaren. Maar als het een beetje in de beurt komt, zou ik blij zijn.
En na de eerste aflevering ben ik zeer enthousiast voor de rest van de show. Het begin is fucking awesome!
De hele sequence met de uitbraak is zo goed overgenomen uit de game. Het was echt kippenvel tot en met. En na Sarah 7 keer te zien sterven, zelfs nu nog een serieuze krop in de keel!
Over de personages:
Sarah: Subliem. Echt top! Krijgt hier zelfs nog iets meer diepgang dan in de game. Fantastische actrice!
Joel: Niemand kan Joel uit de game evenaren. Maar Pedro Pascal is echt een top keuze. Onmiddellijk had ik het gevoel, yep dat is Joel. Hij praat natuurlijk iets anders, en ik verkies Troy Baker zijn iets zwaardere stem uit de game, maar het moet uiteraard geen 1 op 1 overname zijn. Hij doet het echt heel goed in mijn ogen.
Ellie: Net zoals bij Joel, niemand evenaart Ellie van de game. Maar zodra ik Bella Ramsey hoorde praten had ik wel zoiets van, yep, klinkt als Ellie. Ze ziet er natuurlijk heel anders uit. Ze heeft niet dat 'cute' van Ellie. Haar uitdrukkingen zijn soms ietsje anders. Maar al bij al, zit het goed. Heb er volledig vertrouwen in.
Tommy: Lijkt niet op Tommy uit de game, maar dat is totaal geen probleem. Joel is ook iets anders, en Tommy is natuurlijk een broer, en het moet geloofwaardig zijn. Maar damn, Tommy zijn stem is bijna exact zoals Tommy van de game. Toen hij begon te praten, overeenkomt is enorm. Dus volste vertrouwen hier ook!
Tess: Doet haar rol gewoon goed. Niets op aan te merken.
Kritiek puntje: 2de helft van de aflevering voelde sommige stukken als een decor set aan. Kan aan mij liggen. Maar ik had dat gevoel soms een beetje. Swat, voor de rest ziet het er top uit, kan niet wachten op de volgende aflevering!

Kritiek puntje: 2de helft van de aflevering voelde sommige stukken als een decor set aan. Kan aan mij liggen. Maar ik had dat gevoel soms een beetje. Swat, voor de rest ziet het er top uit, kan niet wachten op de volgende aflevering!

Ja dat is ook wat mij een beetje stoorde, en wat ik ook bedoelde met het apocalyptische sfeertje dat op mij niet geheel geloofwaardig overkwam. Ik 'geloofde' dat kamp niet helemaal. Maar soit, dat kamp zullen ze vanaf aflevering 2 wel grotendeels achter zich laten dus dat mag dan geen argument meer zijn. Het stuk voor het kamp ('20 years later') vond ik bovendien wél zeer geloofwaardig/sfeervol.

Gewoon een vraag: kan het zijn dat TLOU puur technisch ook op een andere manier is gecapteerd? En ik weet niet aan wat het kan liggen (fps, kleurenfilters,...) maar het voelde voor mij minder 'filmisch' dan de gemiddelde HBO-serie. Ik kan er de vinger niet op leggen maar hopelijk begrijpen jullie mijn vraag.

Goh ja... strikt genomen, als je te veel nadenkt over post-apocalyptische settings, is het al snel ongeloofwaardig.
Er is bijna altijd wel een "tijdsprong" nodig, groot of klein, waarbij men van alles is nog relatief oké maar de paniek begint, naar volle paniek gaat...

& éénmaal de wereld om zeep is, dan vergeten sommige schrijvers ook dat brandstof voor auto's na zoveel jaren echt niet zomaar meer bruikbaar is, tenzij opgeslagen in optimale omstandigheden of recenter geraffineerd. Dus ja, dan kan je nog een autobatterij en auto vinden... zonder werkende brandstofbevoorrading, tja...

Ik vond de eerste aflevering alvast top. Idd even wennen aan Ellie qua looks. Maar Bella Ramsey doet dat gewoon heel goed.
Openingssequentie was geweldig gebracht. Zelfs al zijn gelijkaardige scènes al oneindig vaak gedaan in andere media, ze slagen er toch in het heel beklemmend te doen voelen. Ook bij mij, en ik heb de game toch ook al een drietal keer gespeeld.

De scores online vind ik wel overdreven. Beetje overcompensatie denk ik. Verfilmingen van games lopen vaker mis dan goed waardoor er heel wat scepsis is.
Nu valt het heel goed mee en meteen lijkt het bijna de beste reeks ooit. Laten we maar eerst kijken hoe het verder verloopt.

Deze morgen de 2de aflevering gezien. En holy shit, mocht er nog twijfel zijn, die is na deze 2de aflevering volledig weg. FUCKING AWESOME! Neil Druckman is echt de man! Zeer indrukwekkende aflevering. Mocht je nog twijfelen aan Ellie, na deze aflevering is die twijfel weg. Iedereen is gewoon top, Joel, Tess...
En de clickers, my goodness! Vette shit!

Hoewel je feitelijk weet hoe alles afloopt, blijft het echt met momenten spannend. :oops:

Vraagje
If i recall correctly moesten ze in het computerspel toch vluchten van FEDRA ipv zombies?

Ik ben in dubio. Ik vind het zo goed niet omdat ik het verloop ken denk ik (die leeft, die gaat dood, etc). Toegegeven wegens tijdsgebrek last of us nooit uitgespeeld dus hopelijk verbeterd het naarmate het seizoen eindigt :p
Zijn hier mensen die het spel niet gespeeld hebben hoe staan jullie tegenover de serie?

Vraagje
If i recall correctly moesten ze in het computerspel toch vluchten van FEDRA ipv zombies?

Ik ben in dubio. Ik vind het zo goed niet omdat ik het verloop ken denk ik (die leeft, die gaat dood, etc). Toegegeven wegens tijdsgebrek last of us nooit uitgespeeld dus hopelijk verbeterd het naarmate het seizoen eindigt :p
Zijn hier mensen die het spel niet gespeeld hebben hoe staan jullie tegenover de serie?
Nooit gespeeld, ken wel min of meer de basis en ik vind het super.

Vraagje

Ik heb het spel nooit gespeeld, ook geen idee van de verhaallijn en vind het alvast een zeer leuke serie om te volgen. Goede casting, goede acteerprestaties, goede visuals. De eerste aflevering toch enkele keren een “wow” momentje gehad. De afleveringen hebben een vlot tempo, zelfs tijdens rustigere scenes.

Ik weet dat ze er momenteel het bronmateriaal niet voor hebben, maar ik hoop gewoon niet dat ze dit zoals pakweg The Walking Dead gaan zitten uitmelken. Ik hoef geen spinoff van 4 seizoenen te krijgen van Joel zijn broer.

En een oproep aan iedereen: het zou mss leuk/handig zijn voor mensen die het spel niet hebben gespeeld om bv boven de spoilertags tussen haakjes (game) of (show) of iets dergelijks te zetten.

Zodat ik (of iemand anders) straks geen spoiler open doet waar het einde van het spel in staat.

Vraagje

Klopt ( je vraag in de spoiler tag ).

Waarom zou een verhaal minder zijn omdat je weet wat er gaat gebeuren? De meeste zaken nu gebeuren ook allemaal net iets anders en ik vind het net spannend om uit te kijken naar bepaalde scénes om te zien hoe ze het verfilmd hebben en wat ze al dan niet aangepast hebben.

Nog steeds onder de indruk van de aanpassingen, zowel grote als kleine. De series is ligt anders, andere motivaties, andere scénes (met zelfde afloop wel meestal) maar ik vind hoe ze de infected aangepast hebben echt wel goed. Het is en zal nooit de beste serie aller tijden worden, maar het is wel een goeie vermakelijke serie en echt top voor fans van het spel/franchise. Maar ook voor nieuwkomers is het zeker goed, opzet geslaagd denk ik dan.

Kans is groot dat tegen dat de serie compleet is dat ik hem dan eens binch nadien, ik geniet zo toch wel net iets meer dan van week tot week te moeten wachten.

2de aflevering nog beter dan de eerste. De veranderingen beginnen nu wel op te vallen tov de game, en eigenlijk allemaal wel logisch wat ze gedaan hebben om het in dit formaat te brengen. De set design is echt ongelooflijk ik deze aflevering.

- Het hele besmet geraken door sporen is precies weg. Had verwacht dat ze daar even allemaal een masker gingen opzetten maar niet dus 😅.
- krijgen veel meer setup over het begin van de uitbraak. Geweldige chernobyl vibes van de openingsscenes altijd. Bomb the city 😳.
- Veel minder water om door te zwemmen 😅. Leuke nod naar de game daar op het begin van dat hotel met het water dat knie-hoog staat.
- Kan begrijpen dat het niet Fedra is die nu al aankomen, zou teveel zijn zo snel al.

Kan nog wel even doorgaan. Lang geleden dat ik met een wekelijkse show nog zo heb uitgekeken naar de volgende aflevering. En die PS5 versie zal er toch nog maar is komen om het een 3de keer uit te spelen 😅.

Laatst bewerkt:
Ik heb het spel nooit gespeeld, ook geen idee van de verhaallijn en vind het alvast een zeer leuke serie om te volgen. Goede casting, goede acteerprestaties, goede visuals. De eerste aflevering toch enkele keren een “wow” momentje gehad. De afleveringen hebben een vlot tempo, zelfs tijdens rustigere scenes.

Ik weet dat ze er momenteel het bronmateriaal niet voor hebben, maar ik hoop gewoon niet dat ze dit zoals pakweg The Walking Dead gaan zitten uitmelken. Ik hoef geen spinoff van 4 seizoenen te krijgen van Joel zijn broer.

En een oproep aan iedereen: het zou mss leuk/handig zijn voor mensen die het spel niet hebben gespeeld om bv boven de spoilertags tussen haakjes (game) of (show) of iets dergelijks te zetten.

Zodat ik (of iemand anders) straks geen spoiler open doet waar het einde van het spel in staat.
Als het niveau zich zo aanhoudt mogen ze het uitmelken tot de uiers leeg zijn voor mijn part.

Goede 2de episode. De aanpassingen t.o.v. de game vind ik tot nu toe wat minder.

Liever dat ze afgaan op geluid e.d. i.p.v. het trappen op een schimmeldraad die een beetje verder de zombies die op de grond liggen triggered. En wtf was dat eigenlijk met Tess, staan muilen met een zombie. Ieder normaal denkend mens zal toch nog vechten/spartelen voor zijn leven. Dat vond ik ook wat minder. Hopelijk komen de gasmaskers toch nog boven en zijn sporen effectief besmettelijk.

Bella doet het wel goed. Los van het uiterlijk is haar intonatie en manier van doen gewoon spot on.

Goede 2de episode. De aanpassingen t.o.v. de game vind ik tot nu toe wat minder.

Liever dat ze afgaan op geluid e.d. i.p.v. het trappen op een schimmeldraad die een beetje verder de zombies die op de grond liggen triggered. En wtf was dat eigenlijk met Tess, staan muilen met een zombie. Ieder normaal denkend mens zal toch nog vechten/spartelen voor zijn leven. Dat vond ik ook wat minder. Hopelijk komen de gasmaskers toch nog boven en zijn sporen effectief besmettelijk.

Bella doet het wel goed. Los van het uiterlijk is haar intonatie en manier van doen gewoon spot on.

In de making off van episode 2 zeggen ze dat besmetting via sporen niet in de serie het geval zal zijn. Dat sporen zo gelokaliseerd kunnen blijven is niet realistisch geven ze aan. Ik kan het wel begrijpen. Als je daar door loopt hangen je kleren nog altijd vol als je er uit komt dus een masker daarna afzetten gaat weinig doen.

Hetzelfde met het netwerk van schimmel, dat is wel degelijk iets dat bestaat. Hoewel ik moet zeggen dat ik ook nog geen fan ben van dat gegeven.

Dat vond ik ook de mindere punten van deze aflevering, voor de rest wel een topaflevering.

De intensiteit van het gevecht met de clickers, holy fuck! Voelt net alsof je op grounded difficulty speelt.

Terug
Bovenaan