The Last of Us

The Last of Us

Jullie vergelijken de serie veel te veel met de game.

Dat is toch logisch bij een verfilming... of dat nu een boek ,comic, manga, is of een waargebeurd verhaal of een game ...

Als ik naar een biopic van ozzy kijk en in heel de 2 uur raakt hij geen drugs aan dan klopt er ook iets niet.

rule #1 bij een verfilming = respect the source en houd ongeveer de zelfde pacing aan. Er op uitbreiden mag. maar neem geen dingen weg en vervang die door irrelevante dingen. had het helemaal losgekoppeld geweest van TLOU had dit een 10/10 geweest hé.

Het enige en grote minpunt is dat het de naam en setting draagt van TLOU. De zombie dreiging is er helemaal niet. De constante spanning en het gevoel van gevaar ontbreekt.

Wat kleine nuances die ontbreken waarvan er toch minstens één keer een scene in had mogen zitten van enkele minuten:

- De crafting tables waren een groot deel van het spel. ik heb joel nog geen ene keer een wapen zien modden of een molotov craften.
- Ergens een moment waar ze een kluis proberen openen met wapens een keycode die ze vinden op een muur, papiertje, lijk, ...
- Eens een scene waar joel een infected de kop in basht met een koevoet, hamer, deur,... of een vechtscene met raiders.

Laatst bewerkt:
Dat is toch logisch bij een verfilming... of dat nu een boek ,comic, manga, is of een waargebeurd verhaal of een game ...

Als ik naar een biopic van ozzy kijk en in heel de 2 uur raakt hij geen drugs aan dan klopt er ook iets niet.

rule #1 bij een verfilming = respect the source en houd ongeveer de zelfde pacing aan. Er op uitbreiden mag. maar neem geen dingen weg en vervang die door irrelevante dingen. had het helemaal losgekoppeld geweest van TLOU had dit een 10/10 geweest hé.

Het enige en grote minpunt is dat het de naam en setting draagt van TLOU. De zombie dreiging is er helemaal niet. De constante spanning en het gevoel van gevaar ontbreekt.

Wat kleine nuances die ontbreken waarvan er toch minstens één keer een scene in had mogen zitten van enkele minuten:

- De crafting tables waren een groot deel van het spel. ik heb joel nog geen ene keer een wapen zien modden of een molotov craften.
- Ergens een moment waar ze een kluis proberen openen met wapens een keycode die ze vinden op een muur, papiertje, lijk, ...
- Eens een scene waar joel een infected de kop in basht met een koevoet, hamer, deur,... of een vechtscene met raiders.
Helemaal niet mee eens dat het bronmateriaal respecteren = dezelfde pacing, niks wegnemen en vervangen...
Het bronmateriaal respecteren is hetzelfde effect teweegbrengen bij de mensen en jouw interpretatie van de boodschap proberen over te brengen. En dat bereik je dus net niét door game-elementen in een serie te stoppen. De interactie is niet hetzelfde, dus die ga je ook niet krijgen door Joel ineens te zien craften. Hoewel TLOU zeker een zombiegame is, is het survivalaspect misschien wel belangrijker. En dat zit hier toch ten volle in. En het gaat voor mij sowieso veel meer over het verhaal, de hopeloosheid en de onderlinge relaties.

Ik zeg het al jaren wat tv nodig heeft is crafting en domme puzzels.
pistolen die werken gelijk ze nieuw zijn terwijl ze je jaren in het stof ergens onders een plank schimmelen is ook helemaal niet realistisch. in de game hangen die dingen letterlijk met plakband aan elkaar en in de serie zien ze er uit alsof ze net van de band gerold zijn.

dat is ook wat die derde aflevering compleet belachelijk maakt. die kerels eten beter dan ik, hebben warm water en eletriek en daar zitten ze al jaren in de zombie apocalypse.

Maarja trek het maar in het belachelijke. provocerende domme comments maken die reactie uitlokken is stoer. Er zijn genoeg films/series met een survival thema die zulke aspecten op een leuke manier in beeld gebracht hebben in het verleden.

Helemaal niet mee eens dat het bronmateriaal respecteren = dezelfde pacing, niks wegnemen en vervangen...
Het bronmateriaal respecteren is hetzelfde effect teweegbrengen bij de mensen en jouw interpretatie van de boodschap proberen over te brengen. En dat bereik je dus net niét door game-elementen in een serie te stoppen. De interactie is niet hetzelfde, dus die ga je ook niet krijgen door Joel ineens te zien craften. Hoewel TLOU zeker een zombiegame is, is het survivalaspect misschien wel belangrijker. En dat zit hier toch ten volle in. En het gaat voor mij sowieso veel meer over het verhaal, de hopeloosheid en de onderlinge relaties.

het survival aspect zit er net niet in. ik heb ze nog geen enkele keer restjes bij mekaar zien schrapen, looten, of iets weten te repareren.

eten is er blijkbaar genoeg , kogels oneindig waardoor er geen geimproviseerde wapens nodig zijn. het enige survival gedeelte dat ze in beeld gebracht hebben was dan nog compleet fout ook. De autos rijden blijkbaar ook op 20 jaar oude benzine terwijl dat hier kapot is na 6 maand.

Laatst bewerkt:
het survival aspect zit er net niet in. ik heb ze nog geen enkele keer restjes bij mekaar zien schrapen, looten, of iets weten te repareren.

eten is er blijkbaar genoeg , kogels oneindig waardoor er geen geimproviseerde wapens nodig zijn. het enige survival gedeelte dat ze in beeld gebracht hebben was dan nog compleet fout ook. De autos rijden blijkbaar ook op 20 jaar oude benzine terwijl dat hier kapot is na 6 maand.
Oei, maar dat zit toch allemaal net wel in de nuances die expliciet en impliciet vermeld worden?
Dat van de benzine wordt letterlijk nog gezegd, dat ze heel veel vaker moeten tanken. En heel lang hebben ze niet in een auto gezeten. Telkens als ze ergens komen waar er genoeg of lekker eten is, vliegen ze erop alsof ze uitgehongerd zijn. Dus dan zijn ze toch uitgehongerd? Eén van de "grote" gestes die Joel maakt, is een stuk van zijn droog brood geven. Dat is pas een grote geste als er weinig andere dingen zijn.

In de laatste aflevering wordt uitgelegd waarom er even wat meer is. Ik vind dat helemaal niet zo gek? Zijn schoen moet met ducttape aan elkaar, een geweer is een gegeerd goed dat je niet zomaar afgeeft aan een ander. Ze gaan te paard verder, elke tocht duurt weken... allemaal toch survival?

En die constante dreiging van de zombies is er wel, ook al zien we ze niet constant. Er hadden voor mij ietsjes meer Clickers en infected in mogen zitten, dat is zo. Maar hoe interessant is het om 16x Joel van kastje naar kastje te zien gaan? Dan wordt het saai, in plaats van boeiend en meeslepend.

Ik vind het ook raar dat hierboven stond dat de serie te snel door gaat aan Herfst, en dat dat het moment moet zijn waarop de band tussen Ellie en Joel sterker wordt. Voor mij draaide heel deze aflevering rond die band.

Ellie kiest voor hem, Joel kiest voor haar. Allebei voor het eerst expliciet, eigenlijk. Mijn vrouw zei: Als Joel nu sterft, mag je je valiezen pakken :D
Een paar keer wordt herhaald dat Ellie het niet zal kunnen zonder hem, en op het einde zie je dat dat niet alleen praktisch is. Die angstaanvallen van Joel zitten er al aan te komen van toen we hem met pillen en whisky in de weer zagen, je ziet aan alles dat hij nog fucked up is. En dat Ellie er in breekt. Dat wàs de aflevering voor mij.

Oei, maar dat zit toch allemaal net wel in de nuances die expliciet en impliciet vermeld worden?
Dat van de benzine wordt letterlijk nog gezegd, dat ze heel veel vaker moeten tanken. En heel lang hebben ze niet in een auto gezeten. Telkens als ze ergens komen waar er genoeg of lekker eten is, vliegen ze erop alsof ze uitgehongerd zijn. Dus dan zijn ze toch uitgehongerd? Eén van de "grote" gestes die Joel maakt, is een stuk van zijn droog brood geven. Dat is pas een grote geste als er weinig andere dingen zijn.

In de laatste aflevering wordt uitgelegd waarom er even wat meer is. Ik vind dat helemaal niet zo gek? Zijn schoen moet met ducttape aan elkaar, een geweer is een gegeerd goed dat je niet zomaar afgeeft aan een ander. Ze gaan te paard verder, elke tocht duurt weken... allemaal toch survival?

En die constante dreiging van de zombies is er wel, ook al zien we ze niet constant. Er hadden voor mij ietsjes meer Clickers en infected in mogen zitten, dat is zo. Maar hoe interessant is het om 16x Joel van kastje naar kastje te zien gaan? Dan wordt het saai, in plaats van boeiend en meeslepend.

Ik vind het ook raar dat hierboven stond dat de serie te snel door gaat aan Herfst, en dat dat het moment moet zijn waarop de band tussen Ellie en Joel sterker wordt. Voor mij draaide heel deze aflevering rond die band.

Ellie kiest voor hem, Joel kiest voor haar. Allebei voor het eerst expliciet, eigenlijk. Mijn vrouw zei: Als Joel nu sterft, mag je je valiezen pakken :D
Een paar keer wordt herhaald dat Ellie het niet zal kunnen zonder hem, en op het einde zie je dat dat niet alleen praktisch is. Die angstaanvallen van Joel zitten er al aan te komen van toen we hem met pillen en whisky in de weer zagen, je ziet aan alles dat hij nog fucked up is. En dat Ellie er in breekt. Dat wàs de aflevering voor mij.
Couldn't agree more

Dat van de benzine wordt letterlijk nog gezegd, dat ze heel veel vaker moeten tanken.
benzine is letterlijk onbruikbaar na 3 -6 maand. meer als een jaar en je rijd je motor kapot. dat zijn toch dingen die iedereen weet? dat is de reden dat je voor uw grasmachine, kettingzaag, whatever elk jaar nieuwe moet tanken.

Laatst bewerkt:
Ge bespaart mij veel typwerk!

benzine is letterlijk onbruikbaar na 3 -6 maand. meer als een jaar en je rijd je motor kapot. dat zijn toch dingen die iedereen weet?
Maar waar is hierbij dan uw probleem met de serie? Want dat is heel uw punt het spel is beter, maar ze doen dat in het spel toch ook?

Om hier even op in te pikken: de constante dreiging hangt er zeker, maar het had toch fijn geweest om wat meer confrontaties met infected te zien. Dat creëert spannende momenten die de band tussen Joel en Ellie ook wel sterken, het hoeft niet enkel dialoog te zijn. Zoals Joel die Ellie vanop de bovenverdieping probeerde uit handen van infected te houden met z'n rifle.

Wat het craften e.d. betreft vind ik niet dat dat zou passen in een serie. Zoals Loser aanhaalt is het klaar en duidelijk dat men moet roeien met de riemen die ze hebben. Ook het 'boosten' van Ellie komt wel degelijk 1x in beeld. Meer hoeft dat niet te zijn imo.

Iets donkerder en brutaler, dat mis ik. Sommige zaken mogen wel expliciet in beeld komen, zoals in de game.

die laatste aflevering was wat minder precies.
in de game waren dat mijn favoriete stukken, vanaf herfst. hier moest de band tussen ellie en joel concreet worden.

ook geen fan van die liedjes bij de aftiteling. gebruik de bestaande soundtrack van Gustavo of hoe de soundtrack kerel van de game ook heet. die spreken voor zich en passen perfect bij de mood.
De componist in nochtans dezelfde. Heeft zijn muziek opnieuw gecomponeerd voor deze serie. Is inderdaad Gustavo (Santaolalla)

De componist in nochtans dezelfde. Heeft zijn muziek opnieuw gecomponeerd voor deze serie. Is inderdaad Gustavo (Santaolalla)
inderdaad, sommige zitten er gewoon letterlijk in en komen goed aan (zeker in de laatste aflevering), maar ik heb het over het gebruik van (pop)muziek bij de aftiteling en tussenin ergen (in 1 van de eerste 3 afleveringen), dat paste niet goed vond ik en kunnen ze vervangen door een compositie van Gustavo.

inderdaad, sommige zitten er gewoon letterlijk in en komen goed aan (zeker in de laatste aflevering), maar ik heb het over het gebruik van (pop)muziek bij de aftiteling en tussenin ergen (in 1 van de eerste 3 afleveringen), dat paste niet goed vond ik en kunnen ze vervangen door een compositie van Gustavo.
Ah oké, op die manier. Ja, klopt wel.

benzine is letterlijk onbruikbaar na 3 -6 maand. meer als een jaar en je rijd je motor kapot. dat zijn toch dingen die iedereen weet? dat is de reden dat je voor uw grasmachine, kettingzaag, whatever elk jaar nieuwe moet tanken.
Ik heb dat nooit geweten tot nu. Hoe zou ik dat moeten weten. Ik ga maandelijks tanken, dus wat maakt mij het uit.

Ik heb dat nooit geweten tot nu. Hoe zou ik dat moeten weten. Ik ga maandelijks tanken, dus wat maakt mij het uit.
reed uw vader vroeger het gras af met een handmaaier?

Dan bestond elektrisch toch amper… dus moest wel benzine zijn. alle zware gereedschappen waren op benzine en daar mag je ook niks in gooien dat een jaar is blijven staan :p

Ik blijf toch ook een beetje op mijn honger zitten.

Pas op, het zijn allemaal goed gemaakte afleveringen, de locaties spreken tot de verbeelding, Ellie en Joel worden zeer goed neergezet,...

...maar er gebeurt zo weinig, er is zo weinig spanning. In de game is die ganse roadtrip een episch en gevaarlijk avontuur waar quasi om elke hoek infected staan te wachten en er epische gevechten aan te pas komen. Dit versterkt ook enorm de band tussen en de character building van Joel en Ellie.

Pas op, ik snap best dat het in een game uiteraard makkelijker is om leuke levels met infected ed ineen te steken, maar toch, een confrontatie met clickers zoals in afl 2 in dat museum, die spanning zit continu in de game en heb ik in de serie eigenlijk behalve daar nog niet gezien.

Hun bezoek aan de unief is daarbij tekenend voor mij, daar zou je zoveel spanning kunnen hebben insteken, nee, alles gewoon leeg op een paar apen na, om dan buiten heel kort een confrontatie te hebben met wat raiders en that's it.

reed uw vader vroeger het gras af met een handmaaier?

Dan bestond elektrisch toch amper… dus moest wel benzine zijn. alle zware gereedschappen waren op benzine en daar mag je ook niks in gooien dat een jaar is blijven staan :p

Mmm, hier wel al e paar keer naft in mijn grasmaaier gekapt van meer dan een jaar oud, het bolde toch 🙈😂.
Aspen4 bijvoorbeeld mag er gewoon heel het winterseizoen in blijven zonder dat het slecht wordt hoor. Is duurder dan wanneer je een jerrycan aan de pomp vult, maar bon.

Hun bezoek aan de unief is daarbij tekenend voor mij, daar zou je zoveel spanning kunnen hebben insteken, nee, alles gewoon leeg op een paar apen na, om dan buiten heel kort een confrontatie te hebben met wat raiders en that's it.
Raiders? Dat waren 4 gasten van de KSA.

Klopt, autofans, mensen met mechanische kennis en wetenschapsnerds weten dat meestal... gewone mensen, tja... hoe hat die Netflix film ook alweer met The Rock, Ryan Reynolds en Wonder Woman waar een 75 jaar oude auto probleemloos opstartte? Ondanks dat er veel in zo'n films zitten waarbij een suspension of disbelief nu éénmaal noodzakelijk is, krabde ik toen toch ook eens aan m'n hoofd...

Ook hier bij The Last of Us... hoeveel ingeblikt voedsel kan er 20 jaar na zo'n pandemie nog overblijven? De overlevenden zouden toch de hele voorraden al lang opgepeuzeld moeten hebben denk ik dan. De parasitaire fungus moet je natuurlijk sowieso "aanvaarden" om van de show te kunnen genieten, maar te veel sprongen van ongeloof halen me wel degelijk uit zo'n series meestal.

Nu goed, ik denk wel dat de essentie en het succes van het spel meer de band tussen de personages is, en minder het survivalisme, dus op dat vlak zijn we het niet eens. Of de dreiging van The Infected groter had gemogen... goh, afwachten wat de laatste afleveringen brengen, maar ik vond die dreiging in een paar afleveringen toch best wel oké? En ze legden uit waarom het in het hoge Noorden minder erg gesteld was.

Ach het spel is toch zo veel beter als de serie!!!
Ben the last of us part 1 terug opnieuw aan het spelen voor de miljoenste keer.
De emoties komen beter uit in het spel als in de serie.

Ga de serie verder bekijken maar echt super vind ik het momenteel niet.

Terug
Bovenaan